Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Landevei sko

Landevei sko #2584625 01/12/2019 17:48
V
Vins Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Litt nysgjerrig på hvor langt skoa kan gå før de bør byttes ut.
Blir de mykere over tid?
Eller er det bare noia?
Hvor ofte bytter du sko?

Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584633 01/12/2019 18:00
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Vins

1: Litt nysgjerrig på hvor langt skoa kan gå før de bør byttes ut.
2: Blir de mykere over tid?
3: Eller er det bare noia?
4: Hvor ofte bytter du sko?

1: De kan gå sykt langt om du tar vare på dem. Gode sko i lær/ godt syntetlær kan sikkert vare i 50.000 km, sannsynligvis det tredobbelte. Det som gjør at du må bytte er gjerne velt, der du river hull i skoen eller river av spenner på en slik måte at det ikke lar seg reparere. Sko med masse ventilasjonsnetting og mange sømmer vil vare kortere.

2: Sålen, nei. Overdelen, til en viss grad.

3: Ja, det er noia, men det betyr ikke at det er et dumt spørsmål! Vi er her for å svare på slikt!

4: Jeg har bedre tilgang på sko enn de fleste, da jeg tester, får demosko eller lignende flere ganger i året. Men mine personlige sko, de har jeg hatt siden mai 2017. Mine Giro Empire har gått ca 25000 km, og bortsett fra en velt er det ikke antydning til slitasje i verken såle eller overlær. Jeg bytter dem ikke av miljøhensyn, samt at vi utviklet et godt forhold da vi krysset USA sammen.

Jeg bytter sjelden til å sykle mye.

Redigert av Alpers; 01/12/2019 18:01.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584658 01/12/2019 19:09
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ødela et par sko da jeg byttet sykkel. Traff ramma med hælen uten at jeg merket det. Etter en del mil slet jeg hull. Ellers har jeg aldri slitt ut landeveissko.

Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584664 01/12/2019 19:58
Flex Offline
Veteran
Veteran
Jeg har fortsatt mine DMT Kyoma som jeg kjøpte brukt av en her på forumet i 2009. De ser ikke akkurat nye ut lenger, men jeg har ikke merket at de har blitt noe mykere med tiden. Merker i det hele tatt svært liten forskjell. Men dette kan sikkert variere fra merke til merke.

Eneste reparasjon som er gjort, er at jeg fikk mekket en ny hæl i fjor, etter at den gamle var slitt helt bort.

Re: Landevei sko [Re: Flex] #2584665 01/12/2019 20:32
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Mine sko varer til røykvarsleren slår ut når jeg tar de av, en blir lei av å ha sko som må parkeres utendørs.
Må dessuten kjøpe større sko da jeg oppdaget at etter 40 timer ca så utvider føttene mine seg såpass at smertene blir uutholdelig.

Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584670 01/12/2019 21:54
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykkelsko varer lenge. Røykvarslerlukt kan som regel kureres. Det aller viktigste er å tørke de veldig godt, gjerne med skotørker.

For øvrig kan småskader og lakkrift enkelt fikses opp igjen. Jeg har selv sendt skopar til Mojo sko i Trondheim og resultatet er meget, meget bra. Sjekk noen eksemple selv på https://mojosko.com/blog/

Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584680 02/12/2019 08:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sko bytter vi vel når vi vil ha noe nytt, ikke når de er utslitt, eller ? Mine degraderes til "møkkavær-sko" etterhvert.

Jeg har begynt å sjekke de løse plastikk-delene under hælene (og cleats) jevnlig etter at jeg i fjor mistet hele klossen både på et par Giro Empire SLX og et par Rapha Climber som også er Giro. Det ene paret ble litt oppskrapet bak. Har et part ekstra klosser liggende. Jeg løfter bena når jeg går så hvordan jeg har klart dette lurer jeg på...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584695 02/12/2019 10:00
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klosser bytter jeg ofte.
Giro Empire SLX (den nå utgåtte første versjonen) er nærmest uslitelige med mindre man bruker dem som spasersko.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Landevei sko [Re: Valentino] #2584697 02/12/2019 10:10
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Min utfordring er at det blir en god del gåing med den type landeveissykling jeg liker best. Vet flere som bruker SPD sko til langsykling, men jeg ville helst ha kunne brukt Vector pedalene mine. Hva er gå-vennlige sykkelsko på markedet utenom terreng sko? Problemet er vel de store klossene og den stive sålen.

Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584702 02/12/2019 10:43
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det finnes ikke gå-vennlige landeveissko, da de er laget for å sykle med - IKKE gå.

Gåvennlige sykkelsko er terrengsko - det kommer du ikke utenom.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Landevei sko [Re: vortex surfer] #2584708 02/12/2019 11:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om man gå med landeveissko, kan en beskyttelsesklosse/cleat cover, f.eks. Shimanos versjon, i det minste beskytte klossene.

Nå har man jo uansett ikke lenger valget mellom kun landeveissko eller terrengsko. Lette, stive og allsidige blandeveissko idea kan være et godt alternativ.

Bikeradar: Best gravel bike shoes.

Brede, ensidige SPD-pedaler for landevei og tur gir støtte jeg opplever som nær tradisjonelle landeveispedaler. F.eks. Shimano PD-A520, PD-A600 og PD-ES600.

CyclingTips: Shimano PD-A600 pedal review: Single-sided gravel goodness.

Bare husk alltid å oversette det misvisende Gravel med All Road, så blir det riktig yes

Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584721 02/12/2019 15:43
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Empire VR90 er vel så nært landevei du kommer, samtidig som de er ok å gå med. Jeg bruker de f.eks på Oslo-Mysen hvor det er kjekt å kunne få løsnet skoa litt kjapt. Da våger du mer på gruspartiene.

Re: Landevei sko [Re: runermm] #2584723 02/12/2019 16:04
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor gufne er gruspartiene på Oslo-Mysen?
Ingen bruker terrengpedaler på Gylne Gutuer (eller Strade Bianche).

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Landevei sko [Re: Vins] #2584729 02/12/2019 17:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Går man litt med landeveissko er det et større problem at karbonsålen blir skrapt opp enn at klossen blir slitt. Klossen kan man bytte.
Jeg sykler terreng med både myke stisko og stive rittsko. De stive rittskoene er like stive som landeveissko.
Jeg har også i det siste syklet noe terreng med landeveispedaler og sko - for å måle watt med slike Assioma-pedaler. Opplever det som ganske problemfritt å klikke ut av de Look-lignende pedalene. Problemet er selvsagt å komme inn igjen i terrenget.
Speedplay som jeg bruker på landeveien vanligvis er vesentlig lettere å komme inn og ut av enn Look/Assioma og Time som jeg også har brukt litt på landeveien. Til grusritt som Oslo-Mysen er sikkert Speedplay et godt alternativ hvis man ser for seg at man må klikke ut og inn når det oppstår litt kaos i feltet. Å klikke ut av pedalen er uansett ikke det smarteste å gjøre hvis man vil unngå å krasje inn i syklister foran. Man har vesentlig bedre kontroll over sykkelen med begge beina i pedalene.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Landevei sko [Re: Valentino] #2584737 02/12/2019 18:08
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Hvor gufne er gruspartiene på Oslo-Mysen?
Ingen bruker terrengpedaler på Gylne Gutuer (eller Strade Bianche).

Gylne Gutuer-løypa har jeg ikke hatt gleden av å sykle, men har sett det på teve. Oslo- Mysen er nok til tider ganske mye grover, løsere og dypere. Ved Svenneby er det først et ganske langt parti i løs sand som er temmelig guffent i april. Mot slutten av det partiet var det i år også et veldig rufsete strekk med grov pukk. Etter Solbergfoss var det grusparti som var ordentlig bratt og hvis du valgte feil side av veien måtte du hive deg av for i hele tatt å komme deg opp. Og til slutt er det ikke akkurat noen velodrom som venter i Mysen, selv om du også her sykler en 600 meters æresrunde - i en sandfelle ICON_SMILE

De aller fleste sykla nok med landeveissko, men for egen del binder jeg meg litt mindre når jeg vet at jeg kan klikke ut hvis det begynner å gå galt. Feilberegna for øvrig farten i en sving ned mot 120, så jeg fikk bruk for det også, og kom meg gjennom uten uhell.

Re: Landevei sko [Re: sykkeloyvind] #2584741 02/12/2019 19:25
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: sykkeloyvind

Til grusritt som Oslo-Mysen er sikkert Speedplay et godt alternativ hvis man ser for seg at man må klikke ut og inn når det oppstår litt kaos i feltet. Å klikke ut av pedalen er uansett ikke det smarteste å gjøre hvis man vil unngå å krasje inn i syklister foran. Man har vesentlig bedre kontroll over sykkelen med begge beina i pedalene.

Litt usikker på denne. Hadde speedplay tidligere og etter en kort pissepause i veikanten en gang klikket jeg inn igjen og syklet videre. Overraskelsen var stor og flau da jeg skulle løsne pedalen ved neste stopp og foten satt fast med påfølgende fall over et kafebord. Utløsermekanismen sitter jo i cleatsen og er dermed mer mottakelig for dritt når du går i møkka.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Landevei sko [Re: hrukin] #2584742 02/12/2019 19:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: hrukin

Til grusritt som Oslo-Mysen er sikkert Speedplay et godt alternativ hvis man ser for seg at man må klikke ut og inn når det oppstår litt kaos i feltet. Å klikke ut av pedalen er uansett ikke det smarteste å gjøre hvis man vil unngå å krasje inn i syklister foran. Man har vesentlig bedre kontroll over sykkelen med begge beina i pedalene.

Litt usikker på denne. Hadde speedplay tidligere og etter en kort pissepause i veikanten en gang klikket jeg inn igjen og syklet videre. Overraskelsen var stor og flau da jeg skulle løsne pedalen ved neste stopp og foten satt fast med påfølgende fall over et kafebord. Utløsermekanismen sitter jo i cleatsen og er dermed mer mottakelig for dritt når du går i møkka.

Jeg har tråkka i mye sand og grus med mine Speedplay-utstyrte sko. Jeg har vært var på at dette kan skje, men ikke opplevd det selv. Jeg har opplevd knasing og sand i kloss og pedal, men det har aldri vært spesielt krevende å komme ut eller inn igjen.
Speedplay er tosidig slik at man klikker inn nesten like enkelt som på terrengpedaler. Men det beste er kanskje å montere 2-bolts-adaptere på landeveisskoene og bruke standard SPD-pedaler?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Landevei sko [Re: hrukin] #2584743 02/12/2019 19:52
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: hrukin

Har brukt Speedplay i 15? år på de fleste syklene. De gamle (X) var veldig følsomme for dritt, på Zero har jeg kun opplevd problemer når jeg har trødd i snø - men det har vært vanskelig å få dem fast, aldri hatt problemer med å løsne dem.

Moderator  support, Valentino