|
Skivebrems til besvær
|
Skivebrems til besvær
30/11/2019 21:20
|
alfred
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Selv har jeg felgbremser på alle syklene mine, men lurer nå på å skifte ut cx-en min med en moderne grusracer. Men: Begge døtrene mine har sykler med hydrauliske skivebremser - syklene brukes året rundt i Trondheim, mest jobbsykling (som min vil bli brukt til). Hun ene fikk en kjemperegning på skifte av skive og klosser nylig (syklet 3000km på sykkelen), på den andre tok bremsene plutselig nesten ingen ting, da skiftet jeg klosser, renset og pusset skiven, det virket en kort stund, nå bremser den elendig igjen. Disse erfaringenene gjør meg svært usikker, jeg leser at dere lovpriser skivebremser, men så mye kostnad og klatt har jeg ikke med felgbremser. Kommentarer? Tåler ikke skivebremser bybruk?
|
|
|
Re: Skivebrems til besvær
[Re: alfred]
30/11/2019 21:32
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Blir de forurenset må de renses, som regel betyr det at klossene enten må renses, byttes, pusses med sandpapir eller brennes med alkohol, og at skivene må gis en solid rens med alkholol e.l., og kanskje også en puss med sandpapir.
For øvrig kan det komme luft i systemet, som gjør at bremsene blir mer "ulne". Da merker man gjerne at de stivner etter lengre bakker, eller at de bare generelt gir lite kraft.
Mitt hovedproblem med skivebremser er ikke effekten, men heller den evig tilbakevennende subbingen. I mine øyne er ikke dette et godt nok utviklet produkt for landeveien, men markedskreftene bestemmer jo.
Jeg ville imidlertid ikke vurdert felgbremser på en grussykkel, men for landevei ville jeg nok gått for felgbremser hvis jeg ikke skulle tenkt på gjensalgsverdi, dekklaring og delaminerte karbonfelger/eksploderende slanger.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
01/12/2019 11:13
|
alfred
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for tilbakemelding. Ved bruk på vei i bystrøk blir det jo forurensing - salt og litt oljesøl eller rester av asfaltering. Betyr det at jeg må regne med jevnlig rens og skifting av bremser og klosser, dvs de er langt så vedlikeholdsfrie som en kan få inntrykk av? Over 80% av min bruk vil bli på trafikkert vei (eller sykkelsti på siden av hovedveien).
|
|
|
01/12/2019 13:29
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Jeg gjør ikke annet enn å spyle pendlersykkelen (vanlig hybrid med flatt styre og "terrengbremser") med varmt vann hver dag på jobben, og olje kjedet et par ganger om vinteren. Da funker det greit nok for meg. Hender at klossene må byttes mot slutten av vinteren.
Så tar jeg en ordentlig overhaling og vurderer hva som må gjøres når våren kommer.
På racersykkelen med skiver har jeg høyere krav til ytelse og lydløshet, her er vedlikeholdet jeg har gjort på den i sommersesongen: * 3x verkstedturer, som medførte; 1x lufting, 1x byttet skive, 1x pusset klosser + skiver, 2x byttet klosser, 2x renset stempler * 1x byttet klosser selv * 2x pusset skiver selv * Utallige egne forsøk på å rense stempler og fininstille kaliper/stempler for å unngå subbing * Spyler av etter hver tur, drar som regel over skivene med litt bremserens også.
For tiden er den inne til vinterservice for å sjekke om festepunktene til bremsene er plane, samt å bytte kaliper som jeg mistenker har fått permanent "inngrodd" møkk på stemplene som ikke kan renses bort.
På grussykkelen min har skivebremsene blitt såpass dårlige at verkstedet foreslo å reklamere på dem mot produsenten (SRAM) etter forrige service, etter at de ikke klarte å fikse dem med lufting og justeringer.
Har også snakket med flere som har fått "punkterte" blærer/kammere på Shimano-bremsehendler, som har ført til kontinuerlige små lekkasjer og påfølgende luft i systemet. Dette har da også blitt reklamert mot produsent.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
16/12/2019 07:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ble det ny sykkel med skiver på deg? Vet at man kan oppleve utfordringer med skivebremser, men bare for å balansere bildet: Har vært utelukkende på skiver i flere år, for bysykling, daglig pendling året rundt og hyppige turer i inn- og utland på variert underlag i all slags vær. Har opplevd minimalt med hyling eller subbing. Opplever ikke at skiver er en umoden teknologi, tvert imot. Utprøvet gjennom tiår og pålitelig funksjon under alle værforhold og årstider, selv om det alltid er rom for forbedring og ønskelig med innovasjon. Fortsatt potensiale for lavere vekt og bedre aerodynamikk, men jeg antar at det ikke er avgjørende for ditt bruk. DuffMcShank synes å ha vært ekstremt uheldig med bremsene på sin racer, og som han er inne på, mistenker jeg at problemet kan ligger i ramme eller gaffel, m.a.o. skjeve festepunkter for kaliperne. Vil gjerne høre hva verkstedet kom frem til. Hva gjelder grusraceren, er det underlig at bremsene må skiftes etter det jeg forstår ikke er mer enn knappe 100 mil (Terra)? Det er ikke stort mer enn én langtur. Igjen, her må det være spesielle grunner. Enkelt renhold, som daglig skyll i varmt vann med mobil vasker og en sjelden gang en runde med rensemiddel som f.eks. Muc-Off på skiver og gjerne klosser, har for min del sørget for pålitelig og tilnærmet lydløs funksjon året rundt. Har opplevd et par ganger at kaliper lekker olje. Da har jeg lav terskel for å kjøpe nytt kaliper, evt. benytte meg av garanti. Om mine tekniske ferdigheter ikke strekker til for god sentrering av kaliperne, lufting av bremser eller evt. retting av skiver, har jeg overlatt det til verksted med godt resultat. Ja, det koster gjerne noen hundrelapper, men det er det verdt for pålitelig funksjon og fred i sjelen. Alternativ transport koster jo også penger. Som alle andre slitedeler, må både bremseklosser og skiver byttes med tiden. Vanskelig å sette noen tommelfingerregel ettersom både bruk (aggressiv/avslappet kjørestil) og føreforhold (tørt, sand, salt osv.) sliter på forskjellig vis. For øvrig er min erfaring med hydrauliske skivebremser for bukkestyre begrenset til Shimano 685 med kalipere 785/505, SRAM Force og Campagnolo Potenza. For flatt styre bl.a. Shimano XTR og XT, Tektro Draco og Formula 1 Race. En god kilde til både generell informasjon og tips om vedlikehold er CyclingTips' An endless FAQ to road disc brakes.
|
|
|
16/12/2019 08:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg liker skivebremser veldig godt på racer, CX, grussykkel og terreng... Men på klinete grus, sand etc slites klossene utrolig fort og jeg synes det er et hxxxx knot å måtte lufte (som jeg knapt greier selv) + presse ut bremsene for å få på plass nye klosser. På reise er jeg "livredd" for å knote det til å presse inn bremsene når hjulet er tatt av. Den lyden som for ofte plutselig er der som tegn på at et eller annet grums ligger gnagende mellom skive og klosser, GRRRRR. Enig med Landevei i den artikkelen (jeg ikke fant i farten) om at skiver enda ikke er helt modent som produkt.
Jada jeg er ei kløne til å skru men flink til å vaske, spyle og levere kjæledeggene til service.........
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
16/12/2019 08:11
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
... Men på klinete grus, sand etc slites klossene utrolig fort Men er det ikke deilig at det er de billige klossene som slites, og ikke felgene på de nye bling-bling drømmehjulene? og jeg synes det er et hxxxx knot å måtte lufte (som jeg knapt greier selv) + presse ut bremsene for å få på plass nye klosser. Ja, det tar profesjonelle seg av mens man selv nyter sin espresso. Vi er da ikke terrengsyklister. Eller vent, du er begge deler... På reise er jeg "livredd" for å knote det til å presse inn bremsene når hjulet er tatt av. Det finnes enkle klosser for å forhindre slikt. Følger ofte med sykkelen. Den lyden som for ofte plutselig er der som tegn på at et eller annet grums ligger gnagende mellom skive og klosser... Igjen, jeg likte den lyden langt mindre da den kom fra felgene på mine Dura Ace-hjul  Og erfaringsmessig slipes da slikt grums kjapt av (?). Enig med Landevei i den artikkelen (jeg ikke fant i farten) om at skiver enda ikke er helt modent som produkt. Hm. Sikker på at det ikke var artikkelen om slangeløst oppsett / tubeless  Med ny, felles ETRTO/ISO-standard faller forresten deler av den berettigede kritikken mot slangeløst bort. Jada jeg er ei kløne til å skru men flink til å vaske, spyle og levere kjæledeggene til service......... Da er vi to 
|
|
|
16/12/2019 09:03
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
På en kinagaffel opplevde jeg at det var umulig å sentrere kaliperen. Det ble skjevt med en gang jeg strammet skruene. Gikk da til LBS som planfreste så det ble riktig. Jeg trodde at det var et typisk kinagaffelproblem, men ble da fortalt at det var langt fra uvanlig også på highend merkevare.
|
|
|
[Re: sun flyer]
16/12/2019 09:13
|
Furu
/Stig
|
/Stig
På en kinagaffel opplevde jeg at det var umulig å sentrere kaliperen. Det ble skjevt med en gang jeg strammet skruene. Gikk da til LBS som planfreste så det ble riktig. Jeg trodde at det var et typisk kinagaffelproblem, men ble da fortalt at det var langt fra uvanlig også på highend merkevare. Det må også gjøres på bremsefestet for bakhjulet. Fresing av overflater for feste av bremser (og utenpåliggende kranklager) er viktig. Gammel lærdom fra da skivebremser ble vanlig på terrengsykler.
Stig
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/12/2019 09:51
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes enkle klosser for å forhindre slikt. Følger ofte med sykkelen. Ja jeg taper fast klosser i bremsene på reise... og ja det var sikkert den slangeløse artikkelen jeg tenkte på, takk for tankelesing :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
16/12/2019 10:03
|
alfred
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for god hjelp. Jo, det ble en rimelig carbon-ramme med skivebrems på meg (Holdsworth Mystique m/Rival gir og hydr brems, leveres i slutten av uken. Med det kommer det fort andre spørsmål, ref egen tråd.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
16/12/2019 11:06
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes enkle klosser for å forhindre slikt. Følger ofte med sykkelen. Ja jeg taper fast klosser i bremsene på reise... og ja det var sikkert den slangeløse artikkelen jeg tenkte på, takk for tankelesing :-) Er det ikke bare å bøye de ut igjen med et skrujern eller noe annet verktøy?
|
|
|
16/12/2019 13:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jo, det ble en rimelig carbon-ramme med skivebrems på meg (Holdsworth Mystique m/Rival gir og hydr brems, leveres i slutten av uken. Med det kommer det fort andre spørsmål, ref egen tråd. Gratulerer med flott sykkel! Hvilken fargekombinasjon? Og ja, andre tråder... Bare gå over til slangeløst med en gang. Altså, bare gjør det. Og siden vi med bukkestyre på sykkelen holder et minimum av koordinert stil, velg gjerne SRAM-skiver til Rival-gruppe.
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/12/2019 15:12
|
alfred
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jo, det ble en rimelig carbon-ramme med skivebrems på meg (Holdsworth Mystique m/Rival gir og hydr brems, leveres i slutten av uken. Med det kommer det fort andre spørsmål, ref egen tråd. Gratulerer med flott sykkel! Hvilken fargekombinasjon? Og ja, andre tråder... Bare gå over til slangeløst med en gang. Altså, bare gjør det. Og siden vi med bukkestyre på sykkelen holder et minimum av koordinert stil, velg gjerne SRAM-skiver til Rival-gruppe. Som ung, lovende syklist var jeg i en sykkelbutikk da en representant fra Holdsworth kom for å prøve å få forhandleravtale med butikken, hadde med seg div plakater, giveaways og litt bekledning. Ble litt betatt, men ble verken butikkavtale eller Holdsworth-sykkel på meg. (Men en utrolig bra sykkeltrøye). Dermed er valget enkelt - både landeveisrammen (Columbus stål) jeg kjøpte for et par år siden og denne er i team-farger. :-)
|
|
|
16/12/2019 15:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er bare så riktig. Ser frem til bilde.
|
|
|
|
|