Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hva må til for å bli en Zwifter??

Hva må til for å bli en Zwifter?? #2584080 26/11/2019 10:44
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ok, rent værmessig er det nesten sesong året rundt, og jeg har forsøkt vanlig rulle og trodde jeg skulle omkomme av kjedsomhet … men jeg har allikevel blitt litt nysjerrig.

Så, hva skal til for å bli en Zwifter?? Hva er minimumspakka? Hva bør jeg i så fall ha? Ta med i betraktning at jeg har meget begrenset plass inne, men litt avhengig hav støy kan jeg vel ta meg til rette på balkongen.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584083 26/11/2019 10:54
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Minimumspakka som i penger?

Nå får man kjøpt "ergometersykler" som virker til å være mer eller mindre fullverdige Zwiftsykler. Men da koster det fort 30k+.

For meg virker Kickr Core som det beste kompromisset mellom pris, ytelse og støy. Planer om å kjøpe en slik selv i løpet av uka med en "rocker plate".

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584086 26/11/2019 11:11
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Sammen med Apple TV 4k er den blitt gull nå som den også sender kadens. Da holder det med rulle + pulsbelte så har du alt du trenger.

Jge tror også Kickr Core er det som gir mest for penga om dagen.

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584087 26/11/2019 11:12
Panda Offline
Besatt
Besatt
Du trenger:
iPad eller annet nettbrett.
Rulle (helst med direkte drev), Kickr Core eller Tacx Flux 2 er gode valg.
Og en sykkel ICON_WINK

Kan også bruke laptop/PC eller Apple TV isteden for iPad.
Selv kjører jeg Zwift via en eldre laptop jeg fikk fra jobben koblet mot en gammel TV fra Finn til 200 kr. satt opp mot smart rulle budsjett Tacx Flow til 2000 kr samt wattpedalene mine.
Eneste minus med den rulle er et rimelig høyt støynivå.

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584096 26/11/2019 12:00
Furu Offline
/Stig
/Stig
Jeg har også liten plass og har folk som bor under meg. Skal også brukes når barna sover. Så den må være stille.

Har ikke blitt noen hard-core Zwifter, men synes det er sånn passe gøy.

Dette står under en stol i en bod i leiligheten:
- Kjøpte Tacx Neo fordi den kan foldes sammen på en enkel måte.
- Fra før hadde jeg en Tacx underlagsmatte.
- Bruker vifte med fjernkontroll (står i et skap på boden).
- Samler ledninger i en pose sammen med pulsbelte og fjernkontroll.

På balkongen har jeg i år en dedikert sykkel hvor forhjulet er erstattet med et lite stativ. Denne ligger i en sykkelpose (BikeSack). Dette fungerer på vinteren. På sommeren bruker vi balkongen, så da kan det ikke stå noen sykkel der.

På 5-7 minutter har jeg rigget opp dette foran TV'n med Apple TV.
Bruker omtrent like lang tid på demontering.
Hvis sykkelen må ned i kjellerboden tar det 3-4 minutter ekstra.

Stig

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584098 26/11/2019 12:05
olechr Offline
More than words
More than words
Rulle, helst direct drive slik at du får motsatt i fra løypene.
Ipad, Apple Tv eller PC/Mac
Abonmenet på Zwift.
Stor vifte

Utover dette bør du laste ned Zwift Companion app. Her ser du arrangementer/ritt og du kan følge andre.

Skal du sykle ritt, noe du bør (konge motivasjon) bør du lage deg bruker på Zwiftpower.com (gratis).

Jeg har hvertfall blitt helt hektet.

Redigert av olechr; 26/11/2019 12:05.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: olechr] #2584101 26/11/2019 12:26
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Så jeg trenger en rulle i 7 000-kroners draget?? De andre tingene har jeg vel stort sett allerede på en eller annen måte. Ja, ikke abonnement på Zwift da.

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584102 26/11/2019 12:28
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: gare
Så jeg trenger en rulle i 7 000-kroners draget?? De andre tingene har jeg vel stort sett allerede på en eller annen måte. Ja, ikke abonnement på Zwift da.

Du kan klare deg med en helt vanlig rulle og fartsmåler. Skal det være litt moro (synes jeg) må man ha watt. Da enten pedaler/krank eller i rulla. Så har man ikke wattmåler er det like greit å kjøpe rulle. For da vil motstanden i rulla variere ettersom hvordan terrenget er.

Skal man sykle ritt krever veldig mange av rittene at du har watt, kadens og pulsmåler koblet til.

Ambassadør for Scott.
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: olechr] #2584104 26/11/2019 12:33
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: olechr
Skal man sykle ritt krever veldig mange av rittene at du har watt, kadens og pulsmåler koblet til.
Aksepterer de kadensen fra rulla (Tacx Neo) eller skal det komme fra en dedikert kadensmåler?

Stig

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584105 26/11/2019 12:35
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Går fint med bakhjulet på rulle til 3-4000 også. Bråker en del mer, ikke fullt så nøyaktig wattmåling.

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584108 26/11/2019 13:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg testet Zwift med det jeg hadde for hånda.

Den pc-en jeg sitter ved nå.
Garmin ANT stick
Gammel dum Elite rulle
Sykkel med Powertap effektmåler i bakhjulet.
Pulsbelte

Det er bare ett hakk opp fra minimum. Jeg kunne klart meg med fatsmåler og ikke effektmåler.

Min erfaring er at jeg ikke ble hekta, selv om jeg vant retten til å bytte både sokker og hjelm..... Det var klin umulig å styre farten på avataren min med kun effektmåler på sykkel. Det ble umulig å ligge i dragsug og all akselerasjon og retardasjon skjedde like responsivt som en oljetanker i Hjeltefjorden. Det er trolig her de 7-12 000 for en toppmodell rulle med effektmåler og brems kommer inn i bildet.

Finn har et utall ulike ruller med ulik grad av smarthet og pris. Jeg gjorde noe undersøkelser på www.dcrainmaker.com for å finne ut hva som det "lønner" seg å bruke penger på. Jeg kom ikke til noen konklusjon og prøveabonnementet mitt på Zwift gikk ut....

Så nå kjører jeg dumme intervaller igjen. Men når jeg arver vil jeg har en sånn som både er rask og montere, stille og tar lite plass. : https://4iiii.com/fliiiight-smart-trainer-launched-at-eurobike/

Jeg ser at Bikeshop har fjernet den fra sidene sine igjen, men pytt...

LarsB

Redigert av larsb; 26/11/2019 13:19.
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: Furu] #2584109 26/11/2019 13:20
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Furu
Sitat: olechr
Aksepterer de kadensen fra rulla (Tacx Neo) eller skal det komme fra en dedikert kadensmåler?

Jepp det går fint.

Ambassadør for Scott.
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584112 26/11/2019 13:55
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Kan noen forklare meg hva f.eks Apple TV har med Zwift å gjøre? Streamer dere annet innhold samtidig med Zwiftingen?

Jeg har forsåvidt alt nødvendig utstyr for Zwifting (Tacx Neo og Ant-stick i bod-PCen), men jeg har aldri testet det. Jeg ender opp med å trene komplett ustrukturert mens jeg ser på Netflix. Jeg innbiller meg at Zwifting fort blir kjedelig om jeg bare skal se på et virtuelt landskap (og ikke sykle konkurranse).

Ellers liker jeg helst å være anonym, og Zwift ser ut til å være lite kompatibel med det ønsket (selv om man ikke har tenkt å konkurrere). Om jeg svimer rundt i Watopia eller hva det nå heter, så kunne jeg godt tenke meg å være alene der, og ikke være synlig for andre. Det går vel ikke?

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: larsb] #2584113 26/11/2019 13:57
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: larsb

Garmin ANT stick
Gammel dum Elite rulle
Pulsbelte

Det er bare ett hakk opp fra minimum. Jeg kunne klart meg med fatsmåler og ikke effektmåler.

Min erfaring er at jeg ikke ble hekta, selv om jeg vant retten til å bytte både sokker og hjelm..... Det var klin umulig å styre farten på avataren min med kun effektmåler på sykkel. Det ble umulig å ligge i dragsug og all akselerasjon og retardasjon skjedde like responsivt som en oljetanker i Hjeltefjorden. Det er trolig her de 7-12 000 for en toppmodell rulle med effektmåler og brems kommer inn i bildet.

Finn har et utall ulike ruller med ulik grad av smarthet og pris. Jeg gjorde noe undersøkelser på www.dcrainmaker.com for å finne ut hva som det "lønner" seg å bruke penger på. Jeg kom ikke til noen konklusjon og prøveabonnementet mitt på Zwift gikk ut....

Så nå kjører jeg dumme intervaller igjen. Men når jeg arver vil jeg har en sånn som både er rask og montere, stille og tar lite plass. : https://4iiii.com/fliiiight-smart-trainer-launched-at-eurobike/

LarsB

Jeg kan ta feil, men jeg tror kanskje det bare er kadensmåler du mangler for at det skal fungere sånn noenlunde som tiltenkt?

mvh Helge
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584114 26/11/2019 13:59
Byråkratsiggen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har bruker Elite Turbo Muin b+ rulla, den er Direct-drive, men den er så vidt jeg vet ikke "smart", så zwift kan ikke styre motstanden, draft osv., men jeg synes det fungerer utmerket likevel. Jeg brukte tidligere en Tacx flow rulle, og synes bytte av rulle var et stort steg opp, både når det gjelder følelse og ikke minst lydnivå - kan faktisk nå høre lydene fra Zwift fra macen (ikke koblet til eksterne høytalere) selv når jeg tråkker på det jeg er god for. Elite rulla er vel blant de rimeligste Direct-drive rullene, 3 499 hos xxl, blir mest sannsynlig enda billigere enn det på Black Friday/black week.

MAcen er for øvrig haugammel, tipper 10 år pluss (dama sin), men Zwift ruller og går ok likevel.

Ritt er gøy, og du kan delta i de fleste ritt selv uten å registrere deg og ha alt av målere, men du blir da ikke med på de offisielle resultatlistene.

Redigert av Byråkratsiggen; 26/11/2019 14:00.
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: mroek] #2584115 26/11/2019 13:59
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: mroek
Kan noen forklare meg hva f.eks Apple TV har med Zwift å gjøre? Streamer dere annet innhold samtidig med Zwiftingen?

Apple-TV 4 og 4K kan kjøre selve Zwift-programmet, dvs. man trenger ikke pc om man har en sånn. Forutsetter at du har watt/kadensmåler/rulle/(pulsbelte) med blåtannstøtte, Apple-TV støtter naturligvis ikke ANT+.

Dessuten er det vel en begrensning på maks to tilkoblede blåtannenheter samtidig, så watt og kadens må komme fra samme kilde, og du kan ikke ha både smartrulle, watt/kadensmåler og pulsbelte koblet inn samtidig (det er mulig å omgå dette om du har en ANT+ til blåtann-bro som f.eks. 4iiii Viiiiva, men den er samtidig ganske dårlig som pulsbelte).

mvh Helge
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584117 26/11/2019 14:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om du ikke skal konkurrere trenger du:
-En rulle som støttes med fart/kadensmåler
Se her for å finne klassiske ruller som støttes: https://zwift.com/hardware

PC/Mac og ant+ usb-dongel, eventuelt apple-tv/nettbrett/fon (men er da avhengig av at du har fart/kadensmåler som sender bluetooth).

Skal du konkurrere krever det watt og puls, ellers kommer du ikke med i resultatene på zwiftpower. Da trenger du:
-Smartrulle med wattmåler eller dumrulle med wattkrank/pedaler og pulsbelte
-Mac/PC, nettbrett/fon eller apple-tv

Jeg har selv hatt stokkdum 400kr rulle med wattkrank til Drivo II. Og for meg spiller det ingen rolle om rulla endrer motstand eller ikke, det gjør det rett og slett ikke mer realistisk. Du sitter fortsatt inne, uten å bevege deg en meter og motstandsendringene føles ikke "ekte" selv om jeg har 4K oppløsning på en 65" skjerm 1 meter foran meg. Jeg er derfor tilbake på dum direktemontert rulle og power2max krank.
Nå har jeg vært med siden Zwift var på betastadiet, så hallelujastemninga er ikke det den var for et visst antall år siden. Mens andre sverger til dette verktøyet, nærmest året rundt. Rittene ER gøy, og jævlig tunge, så jeg tror nok du må prøve det for å bli ordentlig frelst.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: ventle] #2584118 26/11/2019 14:15
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: ventle
Sitat: mroek

Apple-TV 4 og 4K kan kjøre selve Zwift-programmet, dvs. man trenger ikke pc om man har en sånn.

Aha, da skjønner jeg. Takk.

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584119 26/11/2019 14:20
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
synes definitivt en god smartrulle er verdt pengene om man planlegger å bruke zwift mye - et minimum for min del er at man kan aktivere ERG-mode og kjøre treningsøkter med automatisk motstandsendring.

Ellers synes jeg også det blir mye kjekkere å sykle rundt på egen hånd i den virituelle verden når rullen endrer motstand etter omgivelsene og man må gire aktivt for å ligge i riktig kadens.
Litt av poenget er jo tross alt at man skal prøve å glemme at man sitter inne og sliter i boden, så da er alle distraksjoner velkommen.
Har for tiden en gammel stålracer med friksjons-skiftere på kickeren, og koser meg glugg i hel med klumsete føling etter riktig tannhjul og 42/23 som laveste gir i klatringene ICON_WINK

om man har viljestyrke av stål og ikke trenger underholdning, er trainerroad et bedre alternativ, siden de har bedre treningsøkter.
mentalt er det dog ulidelig kjedelig å se på en graf i timesvis.

en gammel modell wahoo kickr finner man ofte på finn til rundt 5K, så om man tåler den økte støyen kontra nyere modeller så er det et godt alternativ.

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584146 26/11/2019 20:59
T
Torrdal Online
Entusiast
Entusiast
T
Jeg har en Elite Zumo og er veldig fornøyd med den. Har rukket å kjøre gjennom et treningsprogram i Zwift allerede etter jeg begynte i høst. Lett å bli motivert til å trene på rulla med treningsprogrammene syns jeg.

Kjører zwift gjennom en Mac jeg har kobla opp til tv med hdmi-kabel.

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584190 27/11/2019 10:46
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Kjøpte Tacx Flow Smart for noen år siden. Den funker fint. Ser den kan handles til en drøy totusenlapp hist og pist, mulig den kommer på tilbud til fredag?

Kjører gravelsykkelen med rulledekk, og adapteraksel for 142-spacing. Har Tacx matte under, Tacx USB-antenne med forlengerkabel, vifte fra Clas, og bruker laptop.

Flow Smart er absolutt ikke lydløs, men om du kjører oppover går det relativt stille.

Dette oppsettet er forbløffende enkelt å få til å virke, sannsynligvis ikke like nøyaktig på alt som de dyre, men for min del holder det i massevis. Bytter mellom konas og min sykkel på 1 minutt, tut og kjør.

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584202 27/11/2019 11:59
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Om en ikke vil bruke mye penger på dette så kan en enkel fluid-rulle også benyttes. Det fungerer finfint!
Slike ruller fåes billig på Finn og f.eks. Kurt Kinetic Road Machine eller Cycleops Fluid 2 kan anbefales! Enkle, meget solide og lett å feste sykkel/ta den ut.

Kjøp en Ant+/Bluetooth hastighet/kadenssensor og koble opp mot Zwift.
Der velger en hvilken rulle man har og du får dermed en simulering av watt utifra hastighet på rulla. Ikke supernøyaktig selvfølgelig -men det fungerer overraskende godt.

Faren min har et slikt oppsett og har syklet uttallige timer på Zwift.
(forøvrig via iPhonen sin festet på styre - tilkoblet projektor med Lightning-HDMI adapteren -smooth!)

Selv har jeg Tacx Neo og er storfornøyd med den -men slike smartruller er avanserte og det er flust med folk der ute som opplever at de går i stykker. Da er det greit å ha en solid fluid rulle i bakhånd :-)

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: ventle] #2584239 27/11/2019 19:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: ventle
Sitat: larsb

Garmin ANT stick
Gammel dum Elite rulle
Pulsbelte

LarsB

Jeg kan ta feil, men jeg tror kanskje det bare er kadensmåler du mangler for at det skal fungere sånn noenlunde som tiltenkt?

Ja, og det har jeg. Den er integrert i wattnavet sammen med fartsmåler. .
Oljetanker likevel.

LarsB

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584244 27/11/2019 19:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
I tillegg til alt vi har skrevet her, har Alpers skrevet det pent med fulle setninger og bilder og sånn på denne linken:

https://www.landevei.no/nyheter/slik-kommer-du-i-gang-med-zwift

LarsB

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584259 28/11/2019 07:05
espenun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har også lagt sammen 42 (år) + november = Zwift

Har handla en brukt Tacx Flow Smart, ANT+ antenne, matte og rulledekk på Finn. Til sammen 1500 spenn.

I morra skal jeg prøve å sette det sammen med den gamle raceren ute i boden, så får vi se hvordan dette går. Har trua ICON_GRIN

Hilsen Espen -- NOTS OO

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: espenun] #2584268 28/11/2019 07:34
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: espenun
Jeg har også lagt sammen 42 (år) + november = Zwift

Jeg leder med 10 år(eller er det ikke noen ledelse??)og er fortsatt usikker på om dette er noe for meg. Samtidig kjenner jeg på dragningen mot dette, men lurer på om jeg skal balansere dette ut på "løpeprosjektet" mitt sånn at jeg har det som vinterprosjekt og sykler litt innimellom.

Lysten til å bruke penger på dette når jeg vet hvor kjedelig jeg synes det er med rulletrening i utgangspunktet er laber ICON_WINK

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584276 28/11/2019 09:12
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gikk all in jeg.. Tacx Neo, Apple Tv4K og 40" tv på veggen 2 meter foran meg.. Jeg digger det.. Liker å kunne lage økter selv, delta i ritt, klatre Alpe du Zwift eller bare "surre" rundt" i den virituelle verden

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: Christian82] #2584292 28/11/2019 10:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Christian82
Jeg gikk all in jeg.. Tacx Neo, Apple Tv4K og 40" tv på veggen 2 meter foran meg.. Jeg digger det.. Liker å kunne lage økter selv, delta i ritt, klatre Alpe du Zwift eller bare "surre" rundt" i den virituelle verden

Det gjorde jeg også. Hater å sitte på rulle, men etter å ha gått for fullt Wahoo kit ble det gøy. Skikkelig morsomt/hardt med ritt og følge med på fremgangen på zwiftpower. Med unntak av CX ritt har jeg så og si kun syklet inne siste 2 mnd og er i den beste formen på lenge. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: gare] #2584293 28/11/2019 10:35
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: gare
Lysten til å bruke penger på dette når jeg vet hvor kjedelig jeg synes det er med rulletrening i utgangspunktet er laber ICON_WINK
En topprulle får du nok solgt enkelt på bruktmarkedet, så er det differansen fra ny som var lærepengen.

Evt kjøpe en som er brukt og selge til omtrent samme prisen.
Jeg løste det på denne måten, men har beholdt den. Grunnen til at jeg Zwifter av og til er nok nettopp en topprulle som gjør det mer interessant for meg.

Stig

Re: Hva må til for å bli en Zwifter?? [Re: Furu] #2584298 28/11/2019 11:20
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hmmmm, jeg kan jo se om det er noe spennende som skjer i morgen på prisfronten, også kan jeg lure meg selv med å si at jeg jo defintivt har "spart" 6-7 000 kroner ved å ikke dra på Cupfinalen om snaue to uker, og at de pengene er bedre benyttet på Zwifterier

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino