Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Suvan fatbike, noe å vurdere?

Suvan fatbike, noe å vurdere? #2584031 25/11/2019 21:31
H
Heljon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Er ny på fatbike, og er på utkikk etter en sykkel mest for tråkkede stier og løyper, og en og annen skaretur. Canyon er aktuelt, og sportsbutikkene lokalt har mulighet for å ta inn Giant, Trek og Specialized.
I tillegg har et lokalt firma satt sammen et eget husmerke som er i overkant priset ift budsjett, men samtidig frister den oppgitte vekta.
Men som nevnt, er ny på fatbike, så er usikker på hvordan forskjellene i Geometrien på denne og f.eks. Canyon vil være i praksis?
Innspill mottas med takk.
http://www.funbiking.no/produkt/suvan-mo...eF12O-wyaxGRRNs

Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: Heljon] #2584037 25/11/2019 22:14
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
At noen setter opp en sykkel med integrert styre er et stort rødt flagg. Da er de ikke syklister, men regneark-nerder, og jeg skulle tippe at oppgitt vekt er et produkt av Excel også. Legg på 10% på alle deler, litt ekstra for at du sikkert ikke skal ha minste rammestørrelse, pedaler, og alle deler de har glemt, så er du sikkert på mer realistisk vekt.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: Heljon] #2584042 26/11/2019 06:04
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Oi rå spec på den, fint med XT bremser og GX i tillegg til JJ 4,8 og carbonfelger... Kommer helt klart til å oppleves lett men om det er en bra sykkel er ikke godt å si. Du får be SykkelØyvind ta flyet opp og teste den :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: Heljon] #2584049 26/11/2019 07:34
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Veldig kort sykkel, bratt styrevinkel.

Ville aldri vurdert noe slik, fullstendig utdatert geometri. 70,5 grader styrevinkel, 440mm reach på den største ramma.

Huttetu.

Det er denne, FM190, til ca 5000 kroner, med moms, de selger:

https://www.aliexpress.com/item/32783640...rchweb201603_55

Redigert av ØysteinS; 26/11/2019 10:26. Rediger grunn: Tok vekk slem formulering..
Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: Heljon] #2584053 26/11/2019 07:51
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Det er forskjellige typer til ulike behov. Suvan er litt bratt foran, men den er laget for å kjøre fatbike ritt. Noe jeg tror den er bra til. Personlig ville jeg hatt en mer stivennlig med fjæring som jeg har selv. Ellers ville jeg gått all in med ekstra brede hjul. Dvs 105 mm felg og 2XL dekk. Ville uansett ikke kjøpt noe brattere enn 67—68 ° styrerør-vinkel.

Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: ØysteinS] #2584064 26/11/2019 08:52
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: ØysteinS

Det er denne, FM190, til ca 5000 kroner, med moms, de selger:

https://www.aliexpress.com/item/32783640...rchweb201603_55
Jeg trodde også det var den, da det er identisk geometritabell, men utforming av headtube og droputs er totalt forskjellig..

Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: Heljon] #2584065 26/11/2019 09:04
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Ser nesten ut som om geometritabellen hører til en annen sykkel, ihvertfall stemmer ikke tegningen med bildet.

Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: Heljon] #2584066 26/11/2019 09:14
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D

Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: eldo472] #2584154 26/11/2019 23:14
H
Heljon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Takk for mange interessante svar. Greit å få avklart at den nok har mer rittgeometri enn jeg er ute etter. Blir som nevnt mere sti og tråkk i en noe mer moderat fart, men fare for at de er løse i imellom. Så god flyt for en på rundt 80-90kg er ønskelig uten å bli helt kjelke.

Og utvalget/lagerføring i Small er tydeligvis ikke på topp. Mange fine sykler som ikke er å få i den størrelsen.

Redigert av Heljon; 27/11/2019 09:04.
Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: Heljon] #2584437 29/11/2019 13:56
oddpeder Offline
Fersking
Fersking
Hei,
Herlig med mange meninger, og jeg deler mange av de. For å klargjøre et par ting:
- Vekten på 10,9 er reell. Siste sykkel levert ut i str S veide, etter montering med alt av monteringsfett, carbonpasta, osv. 10,92 kg. Og som alle andre som leverer sykler så oppgis vekt i str S. Differansen fra en S til en L er ca 100gr. Modellen har lagt på seg noen gram fra prototype til Model 1, da vi har valgt å legge inn feks XT bremseskiver (istedet for superlett), Speedgrip dekk i stedet for Liteskin, osv. Kommentar om regneark og at noen deler er glemt, vel, vi monterer og veier alle syklene og alle delene før de leveres til kunde.
- Mange meninger om hvordan en sykkel skal være utstyrt. Her er det valgt å prioritere 95mm carbonfelger med DT nav og 4.8" JJ dekk, da denne er ment som snesykkel, best mulig flyteevne og lettest mulig felger. DT Bigridenavene er fantastiske, kombinert med Pillar Aero eiker, 32 stk, så er hjulene helt prima. Videre er det prioritert 1x12 GX gruppe. Vi liker denne, driftsikker. Bremsene er 8100 modellen til Shimano XT, de som feks leveres på mange av Scott modellene i 2020.
- Integrert styre/stem. Smaken er som baken, vi digger det. Superlett, super stivt, så kan en bestandig ha mening om en skal levere med 72 eller feks 76cm styre, hvor mye rise, hvor mye backswing, osv. Dette vurderer vi fortløpende etter tilbakemeldinger fra kundene våre. 8 demosykler i 2019, de likte 72cm styre, vi vurderer 76 cm til model 2. Ser også at andre leverandørerer leverer integrert styre/stem, så kanskje flere og flere for øynene opp for dette.
- Geometri. Ja, 70.5 grader styrerørvinkel er bratt. Vi var spent på den. Nå er det slik at diameter på 26" med 4.8" JJ er større enn feks 29" MTB med 2.35" Maxxis Rekon Race, så dette hjelper på følelsen når du sykler. Hadde vært en drøm å levert 68, og vi håper på det i fremtiden, men pr dd er det kjempeflyt og veldig bra med 70.5 på sne og til trening.
- Liten kommentar til rammen fra LaMere, super ramme, vi har testet den, men ikke vår smak. Ikke integrerte vaierføring, noe som er trøblet og ikke mulig å få mer enn 4.0" dekk på 95mm felg i bakrammen, noe som er totalt uaktuelt for oss, da flyt og noe under 90mm felg med 4.8" dekk aldri vil bli godkjent hos oss.

Tror jeg har svart våre tanker rundt Suvan, og hvordan vi tenker i utviklingen av denne og fremtidige Suvanmodeller. Vekt, kvalitet på deler og flyt vil være stikkord vi jobber etter. Aldri nøl med å ta kontakt om det er noe dere lurer på, enten her eller via post@funbiking.no

Og, har noe innspill på hvordan vi kan lage syklene enda bedre, eller tips til nyvinninger som burde være på modellene, aldri nøl med å ta kontakt, vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger vi får :-)

Hilsen Fun Biking.

Redigert av oddpeder; 29/11/2019 14:10.

Har en begge beinan plantet på jorda kommer en ingen vei! Må tørre å sveve litt!
Re: Suvan fatbike, noe å vurdere? [Re: Heljon] #2584486 30/11/2019 00:01
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg fikk min første tjukkas, 9:Zero:7, i 2012, der var geometrien ganske lik Suvan. Kort, bratt front, og lange kjedestag, men nogenlunde lavt overrør, som gjorde den litt kvikk å hive rundt, men bare plass til 4"-dekk i bakramma, så jeg hoppet straks på neste revisjon, som hadde nokså lik geometri, men plass til Bud, og 190mm bredde bak.

Venstre kragebeinet mitt har løsnet fra skuldera, grunnet en løs kombinasjon av ungdommelig ivrighet, gammelhet, dårlig dømmekraft, svært bratt styrevinkel, og Bud, som ikke sitter særlig bra på våte røtter i nabolaget, i tungt regnvær, pinsen 2015. Så bratt styrevinkel kan være slemt. (Kombinert med sviktende dømmekraft, ja.)

Baronkanon begynte å skrive om lang reach, Banshee Spitfire og regneark i 2013. Så kjøpte jeg en Mondraker Foxy med dengang radikal geometri i 2014, og fikk litt mer bevissthet om ting.

Surly ICT ble neste tjukkas etter det. Ikke greit å gå opp til størrelse L, fordi lengden på seterøret er for høyt. Så da må man akseptere altfor kort reach på 426mm, og styrevinkel på 68 grader som fort kan gå bra, men moderat lengde på kjedestag, og stem på 60mm, som begynner å bli forkastelig langt, men greit i klatringer. Korte kjedestag er å foretrekke, i min bok. Da kan man slå seg helselaus når man øver på manual, uten å ta for hardt i, og lettere å ha kontroll når man skal hive seg ned fra dropp, og slikt

68 grader styrevinkel gjør at når forhjulet mister grep, så går det an å skli litt, og hente seg inn, mens man humrer litt, inni seg. Og transformeres til Skrense-Svendsen på vinteren, uten hyppige legevaktbesøk. Med kort sykkel og 71 grader, så har man plutselig plantet fjeset nedi, før man vet ordet av det, typisk minst gunstige havnested for haka si, typisk en fururot, eller enda verre. I skiløype vil det gjerne bety hundelort, mens sånn sykling innebærer kjedsomhet, og kjedsom sykling er forbudt, og bør ikke forekomme.

Pole Taiga er ca. idealet, men ikke helt. Hadde noen kopiert geometrien, men gått helt ut, og laget justerbar kjedestaglengde, sånn fra tullete kort, til ca 480mm, så hadde jeg blitt fanboy, og lovprist i vei. Bratt setevinkel slik at man kan få balansert vektfordeling, så forhjulet tar endel av vekten, slik at man ikke bryter igjennom hele tiden, lang og slakk, så man ikke slår i stykker fjes og skulder, stadig vekk. Så kan de som skal sykle fort helt tiden (sikkert også i ritt) få det de vil, og vi som ikke har noensomhelst seriøst forhold til syklingen sin, få det vi vil. God oppover, og god nedover, om man vil, ikke bare en av delene.

Ja takk.

Moderator  support