Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Custom-bygg fatbike

Custom-bygg fatbike #2583948 25/11/2019 10:58
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Etter mye kontemplasjon har jeg bestemt meg for å bygge sykkel selv. Hvis jeg hadde kunnet sveise, hatt jig og kunnet noe konkret om rammebygging hadde jeg sannsynligvis forsøkt meg på å bygge rammen selv, men siden jeg sitter med 0/3 forutsetninger er dette en prosess som må outsources.

Jeg har sett på forskjellige rammebyggere i det store Utland, men det hadde jo vært kult å støtte lokale tiltak samt kunne kommunisere på samme språk med den som skal bygge rammen, sånn at ingenting blir tapt gjennom oversettelser og jeg får alt akkurat som jeg vil.

Google disket opp en kar fra Trøndelag som i følge Facebooksiden har flyttet til Osloområdet for å studere eller noe sånt, og lister ham for tiden med adresse i Hølen. Hølen er nært nok Oslo til at jeg kan kjøre ned dit og snakke med ham omtrent når det skulle være. Tidligere kalte han foretaket for Stålstua, nå heter det Heim Bicycles, og etter hva jeg forstår har han inngått et samarbeid med Johnsen Frameworks. Har noen hørt om/erfaringer med ham/dem?

Jeg har også sett etter rammebyggere nærmere/i Oslo, men har ikke funnet noe. Jeg tenker at noen av de mindre sykkelverkstedene muligens har kompetanse på rammebygging, men ingen av dem nevner dette med et ord på sidene sine (i den grad de har nettsider). Det nærmeste jeg kommer er Unaas, men etter hva jeg forstår spesialiserer de seg på å bygge hjul.

For et kostnadsfornuftig alternativ har jeg kontakt med en rammebygger i Kina som kan tilby custom titanstål fatbikeramme etter egne mål og tegninger for 8k inkl frakt. Jeg kjenner litt på skepsisen til å kjøpe noe så dyrt direkte fra Kina, men de får gode tilbakemeldinger fra kunder og produktet ser veldig bra ut mtp sveiseskjøter og finish ellers. Veldig mange av "de store" får jo også rammene sine produsert i Kina, og siden kvaliteten jo er noe varierende der også, så heller jeg litt mot å ta sjansen på noe sånt. Men igjen, da er det potensiale for "lost in translation" da de ikke nødvendigvis er superflinke i engelsk. Da det er sagt har de kommunisert på bedre-enn-gjennomsnittlig engelsk hittil...

Som et siste alternativ har jeg funnet en Ice Cream Truck i Banana Candy Yellow i XL/22" til drøyt 9k for rammesett (ramme, gaffel og styrelager). For 9k har jeg strengt tatt mer lyst på titanramme...

Innspill, erfaringer og tips mottas med takk.

Redigert av csjoh; 25/11/2019 11:39.

It's not the end of the world, but you can see it from here.
Re: Custom-bygg fatbike [Re: csjoh] #2583997 25/11/2019 15:09
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Regner med du har sett denne tråden?

Re: Custom-bygg fatbike [Re: fikse] #2584142 26/11/2019 19:29
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: fikse
Regner med du har sett denne tråden?

Jeg har det nå; takker og bukker ICON_SMILE

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå