Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart

Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart #2582845 14/11/2019 09:11
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kona og jeg skal til GC en langhelg for D-vitaminer og litt avslapning. Jeg tar en dag alene for å sykle sti.

Bilettene er allerede kjøpt så tidspunktet kan nok ikke flyttes på.

Jeg ser at flere av operatørene som guider på sti på GC avslutter stisesongen i april, sikkert på grunn av varmen.

Vet noen om guideselskaper som holder ut på sti til kristi himmelfart og kan anbefale en av de?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2582921 14/11/2019 15:16
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sjekk dhguidecanarias.com. Ta å send en forespørsel. tror dem holder på hele året. Superfine folk som tar deg med opp i fjellene. Litt grov sykkel anbefales dog.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2582978 15/11/2019 08:55
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg pleier å sykle landevei når jeg er der nede men tanken på å ta hele enchilladaen fra picoen og ned til demningen i Ayaguares ble stor nok i forfjor.
Var ikke veldig rakettforskning å finne veien ned med kart og god merking. Leide bare sykkel og bestilte sjuttle på Freemotion. Mye flow men også mye stein og var ganske kokt i hue etter ca 2000 hm ned og 30 km. Hadde en stumpjumper alu med budsjett dekk og dempere og savnet spes bedre dekk. Intens og fin tur med lunsj halvveis på plazaen i San Bartolome før en liten klatring/skyving over til dalføret som etter noen syyykt lange og flowy traverser oppe i dalsidene ender opp ved demningen. Fra demningen ruller man bare ut resten av dalen til Meloneras på asfalt.
DH gutta som er nevnt over her har nok mer flyt å by på og server deg med full pakke. Selv var jeg mer gira på å sykle fra toppen til havet på sti som en greie siden jeg har klatret strekningen på asfalt og raser mer enn å finne de absolutt fineste og hemmelige flytstiene på GC. Fet tur selv om jeg nok kontakter DH gutta hvis jeg skal sykle terreng der nede igjen.
PS Freemotion kjører turer i mai og iofs resten av sommeren også. Vet ikke noe om disse turene utover at Chira visstnok skal være fin. Selv har det aldri passet, men tenker at det fort kan bli en gang. Freemotion er en velsmurt tysk maskin. Fint hvis man bare skal gjøre noe en dag og har begrenset med tid. DH gutta byr nok på mer hoying og høkking og gode hustorier på latinoengelsk.

Redigert av sanouka; 15/11/2019 09:10.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2583619 21/11/2019 17:53
E
EInar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Freemotion har sluttet å guide enduro. En ny lov har gjort det ulovlig å sykle på stier med bredde mindre en 1,5?meter. Denne gjorde at FM sluttet med sine turer.
FM arrangerer fortsatt shutling opp i fjellene. Sist jeg var på tur bestilte jeg taxi opp selv, til soloppgang,og var nede på hotellet til frokost. Trailguide har noen ruter på sine sider. Chira og Eldiablo ligger også tilgjengelig på nettet. Min info er 2 år gammel mulig ting har endret seg igjen. Stiene er supre, men det er et stykke å sykle fra Playa del ingles til godstiene slik at turer ut fra hotellet blir litt begrenset. Dersom du holder til i Argingin er det en god sti i Åsen rett bak.

Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: EInar] #2583656 22/11/2019 08:37
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sitat: EInar
Freemotion har sluttet å guide enduro. En ny lov har gjort det ulovlig å sykle på stier med bredde mindre en 1,5?meter. Denne gjorde at FM sluttet med sine turer.
FM arrangerer fortsatt shutling opp i fjellene. Sist jeg var på tur bestilte jeg taxi opp selv, til soloppgang,og var nede på hotellet til frokost. Trailguide har noen ruter på sine sider. Chira og Eldiablo ligger også tilgjengelig på nettet. Min info er 2 år gammel mulig ting har endret seg igjen. Stiene er supre, men det er et stykke å sykle fra Playa del ingles til godstiene slik at turer ut fra hotellet blir litt begrenset. Dersom du holder til i Argingin er det en god sti i Åsen rett bak.

"skogvokterne", eller hva dem kalles på øya der nede, var ikke så happy når de møtte Freemotion på organisert guidet stitur med 30-40 stk på slep.... Da ble det brått slutt på det.

Blant annet derfor DH guide Canarias gutta ikke vil ha mer en 6-7 stk med på tur.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2583693 22/11/2019 12:50
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Det er en ganske vesentlig forskjell på DH Guide og FM.
Som nevnt er det noen utfordringer med store grupper.

DH Guide kan/skjønner greia med enduro/DH/sti og er flinke til å tilpasse etter nivå og vær. Jeg har syklet med FM før også, og opplever at DH Guide har skikkelig bra local knowledge om hele øya og kan presentere mye godsaker. Både flyt og tekniske ting. Man opplever variasjonen i klima og natur på en tur ved å bli med dem. Mye mer nord/vest-stier. Mer jord og frodig på denne siden.

Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2583809 23/11/2019 14:49
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
OK, da prøver jeg DHGuides.

Får fikse meg en sykkel der og (drasser ikke med meg en sykkel til GC for én dag)

Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2583843 23/11/2019 21:41
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å holde reisebudsjettet innafor får du satse på at de har tur gående akkurat disse dagene og har plass til en slenger. De har sykler til leie.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2583897 24/11/2019 17:53
1
11 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1
Har brukt kartet på Maps.me appen og alle stiene som er prøvd vha kartet har vært supre å sykle (er ofte grusveier, men gøy likevel).

Andre forslag:
https://www.komoot.com/guide/806/mtb-trails-in-gran-canaria

Strava.com og bruk explore segments funksjonen.

Ta med ekstra slange/pumpe/lys etc. og ha sol og skygge i baktankene. Mange daler og fjellrygger. Bedre å sykle i sol enn å havne i skyggen hele dagen hvis du sykler både opp og ned fjellet.

Redigert av 11; 24/11/2019 18:18.
Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: sanouka] #2587430 06/01/2020 12:57
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg hadde
Sitat: sanouka
For å holde reisebudsjettet innafor får du satse på at de har tur gående akkurat disse dagene og har plass til en slenger. De har sykler til leie.

Jeg var på GC forrige uke. Sjekket litt rundt sykler og leie, og guiding, på forhånd. Fikk en dag av fruen :-)

DH Guide Canarias skrev dette til meg 28. oktober 2019, de har ikke leiesykler.
"we have not bike rent but we can recommend you freemotion , they have Specialized stumpjumper 29 . The only thing we can offer you is a great enduro / downhill tour"

Freemotion har noen halvslitne Stumpyer... og har slutta med guiding på sti.

Jeg endte med leiesykkel og "private tour" med Martin Haugo og Life on 2 wheels. Kosta litt, men var kvalitet og effektivt. Shuttle til toppen, Pico de las nieves(ellerno) på 1900+ moh, stier derfra og ned til Maspalomas(Litt mye asfalt de siste høydemeterne, men helt fint).
Martin tilpasset stien til både fysisk og teknisk nivå, fikk forsåvidt bekreftet at teknikken holder seg på høvelig nivå.
Flotte utsikter, varierte stier, og utfordringer.

Oppmøte 0830, ca 3,5timer ute.
40km, 500 høydemeter klatring... dvs 2400 høydemeter nedover, sikkert 2000 av dem på sti.

Og ja, fikk også inntrykk av at det er litt "opplegg" med stier og store grupper, og noen interessegrupper.
Dette er noe det jobbes med å få rydda litt opp i, er noen lover som krysser hverandre, forsto jeg, samt noen som har egne tolkninger. De har ikke hatt noen problemer med det, ifølge LO2W, men de kjører også små grupper. Disse friluftspolitiet var ikke noe problem, så lenge man oppførte seg, skjønte jeg.

Redigert av RazeFaze; 06/01/2020 12:59.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: RazeFaze] #2587459 06/01/2020 17:55
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg fikk samme svaret fra DH Guides.

Takk for at du delte erfaringen med LO2W. Det er nok det jeg ender opp.

Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2587489 07/01/2020 07:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg snakka med Martin på telefon på forhånd, fikk snakka om forventninger og en prat rundt hva jeg ønsket, tid, litt kvalifisert synsing om form og teknikk.

At begge parter har en ide om hva som funker er viktig for å få en god følelse om tur.

Men anbefales absolutt :-)

Sitat: Garpen
Jeg fikk samme svaret fra DH Guides.

Takk for at du delte erfaringen med LO2W. Det er nok det jeg ender opp.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Gran Canaria rundt Kristi Himmelfart [Re: Garpen] #2599939 08/04/2020 14:43
H
Hasvic Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Takk for informasjonen !

Redigert av Hasvic; 08/04/2020 14:45.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå