Jeg hadde
For å holde reisebudsjettet innafor får du satse på at de har tur gående akkurat disse dagene og har plass til en slenger. De har sykler til leie.
Jeg var på GC forrige uke. Sjekket litt rundt sykler og leie, og guiding, på forhånd. Fikk en dag av fruen :-)
DH Guide Canarias skrev dette til meg 28. oktober 2019, de har ikke leiesykler.
"we have not bike rent but we can recommend you freemotion , they have Specialized stumpjumper 29 . The only thing we can offer you is a great enduro / downhill tour"
Freemotion har noen halvslitne Stumpyer... og har slutta med guiding på sti.
Jeg endte med leiesykkel og "private tour" med Martin Haugo og Life on 2 wheels. Kosta litt, men var kvalitet og effektivt. Shuttle til toppen, Pico de las nieves(ellerno) på 1900+ moh, stier derfra og ned til Maspalomas(Litt mye asfalt de siste høydemeterne, men helt fint).
Martin tilpasset stien til både fysisk og teknisk nivå, fikk forsåvidt bekreftet at teknikken holder seg på høvelig nivå.
Flotte utsikter, varierte stier, og utfordringer.
Oppmøte 0830, ca 3,5timer ute.
40km, 500 høydemeter klatring... dvs 2400 høydemeter nedover, sikkert 2000 av dem på sti.
Og ja, fikk også inntrykk av at det er litt "opplegg" med stier og store grupper, og noen interessegrupper.
Dette er noe det jobbes med å få rydda litt opp i, er noen lover som krysser hverandre, forsto jeg, samt noen som har egne tolkninger. De har ikke hatt noen problemer med det, ifølge LO2W, men de kjører også små grupper. Disse friluftspolitiet var ikke noe problem, så lenge man oppførte seg, skjønte jeg.