Påkjørt, hva nå?
|
Påkjørt, hva nå?
13/11/2019 13:39
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
På vei hjem i går ble jeg påkjørt av en bil som ikke overholdt vikeplikten gjennom et kryss. Vi er enige om at det er bilistens skyld og hun sier hun vil dekke alle mine utgifter.
Jeg var forholdsvis heldig og endte "bare" opp med å føle meg litt mørbanket. Har vært hos legen for å dokumentere skader.
Sykkelen fikk seg en trøkk. Fremhjulet er skjevt, styret bøyd og setet er skrapt opp. Jeg kommer til å levere den inn til LBS for å kontrollere om ramma er blitt skjev.
Uvisst av hvilke grunner vil ikke bilfører blande inn forsikringsselskapet sitt. Skal jeg slå meg til ro med det så lenge jeg får dekket mine utgifter? Jeg syklet på en 25 år gammel italiensk stålracer som jeg har bygget opp selv. Hvordan blir erstatningsansvaret for noe slikt? Ingen av delene på sykkelen min er å få kjøpt over disk lenge
|
|
|
Re: Påkjørt, hva nå?
[Re: karlsons]
13/11/2019 13:44
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du bør uansett skrive et skadeskjema. I hvertfall ha det skriftlig, ikke "vi ble enige om resultat" muntlig.
Den skyldige tenker det er billigere å ta noen kroner over bordet, det er jo "bare en sykkel", men kan få kalde føtter hvis det her er snakk om en del kroner. Ergo bør et skadeskjema være fylt ut.
Den skyldige kan tape betydelige kroner i tapt bonus ved å blande inn selskap. Jeg var borti en slik runde selv, da bil-mot-bil. Den skyldige tenkte å betale et par tusen uten å blande inn andre, men når reperasjon ble 20++ var det ikke så aktuelt likevel... og forsikringsselskap måtte inn.
Hvordan man skjønnsmessig vurderer deler som ikke lenger er å få tak i, den blir vanskelig.
Du har vært i kontakt med lege, det er bra. Ta også kontakt med forsikringsselskap om de trenger å notere seg noe i tilfelle senskader og evnt erstatning.
Redigert av RazeFaze; 13/11/2019 13:44.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
13/11/2019 14:06
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Merk at man ved brudd på vikeplikt med påfølgende personskade vanligvis straffes med inndratt førerkort i tre til seks måneder. Hvis politiet ikke ble varslet ved ulykken, er nok dette en glimrende motivasjon for sjåføren til å "ordne" ting privat.
|
|
|
13/11/2019 14:10
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg ringte til politiet. De spurte om det var personskade og jeg svarte da nei siden jeg kunne stå på beina og egentlig var lettet over at det tross alt hadde gått ganske bra. Politiet var derfor aldri på stedet. Men i går kveld da adrenalinnivået og pulsen hadde sunket til normale verdier kjente jeg at jeg hadde vondt og var hoven flere steder.
Må nok ordne med en skademelding ser jeg ja.
|
|
|
[Re: fikse]
13/11/2019 14:42
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Merk at man ved brudd på vikeplikt med påfølgende personskade vanligvis straffes med inndratt førerkort i tre til seks måneder. Hvis politiet ikke ble varslet ved ulykken, er nok dette en glimrende motivasjon for sjåføren til å "ordne" ting privat. Dette er et vesentlig poeng.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
13/11/2019 15:05
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Var ute for en lignende situasjon i sommer der sykkelen min ble rygget på av en bil som stod på fortauet og skulle ut på veien. Jeg rakk å komme meg av sykkelen uten å få skader. Etter å ha snakket med sykkelbutikken om skadene og det ble klart at dette ble ganske dyrt, ble vi enige om å fylle ut skademelding neste dag. Etter alt for lang tid og flere purringer fikk jeg erstattet prisen av ny tilsvarende sykkel.
Synes det var en fordel å forholde meg til forsikringsselskap istedet for å måtte kreve det samme beløpet av privatpersoner. Samtidig mener jeg det er riktig at bruksverdi og ikke salgsverdi/reel verdi bør ligge til grunn for erstatningen.
Blir jo verre å finne "riktig" pris i ditt tilfelle siden det ikke er hyllevare.
|
|
|
13/11/2019 15:16
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Få alt ned på papiret i et skadeskjema inkl at bilisten signerer på at det er hennes skyld og at hun vil dekke dine skader. Om det er tvil om du kan ha fått en eller annen skade som kan dukke opp senere, alt fra rygg, nakke, hode, indre blødninger etc bør du ta turen til legen og få det inn i papirmølla. Det har jo hendt at folk ender opp med whiplash, kronisk hodepine/migrene osv og et forsikringsselskap er glade i dokumentasjon om de må foreta seg noe. Jeg ville sendt skadeskjema til bilistens og ditt forsikringsselskap uansett, hørte det av en på jobben som jobber med forsikring...
Lykke til med jakt etter deler...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
13/11/2019 16:02
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Dette skjer meg også en gang annethvert år...
Skriv skademelding. Det er ganske mye som dekkes som du ikke tenker over med en gang. Husk å sjekke klær, hjelm og alle deler som har merker/skraper etter fallet. Ta bilde av alt.
Når skyldspørsmålet er avgjort, kan du jo snakke med saksbehandler hos forsikringsselskapet for å sjekke hvordan du best gjør det. Mulig hen bare vil ha en liste med hva det koster å kjøpe nytt.
Tilsvarende sykkel skal erstattes, ikke nødvendigvis identisk, så finn frem nokså tilsvarende sykkeldeler/ramme på nett.
Det siste forsikringsselskapet jeg hadde kontakt med, var veldig greie på alt, så lenge de hadde dokumentasjon (og antageligvis ikke følte at jeg utnyttet situasjonen). Jeg fikk penger for å erstatte alt med nye deler, men bestemte meg stort sett for å reparere alt selv.
|
|
|
13/11/2019 18:27
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for nyttige innspill! Finnes det en definisjon på hva som kan anses som personskade?
|
|
|
13/11/2019 21:05
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Vondt i fingeren er vel å regne som "lett personskade", men spørs om politiet regner det sånn med mindre det gjelder en politimann.
Jeg var på en demo en gang for noen år siden som ble ganske drøy etter at politiet begynte med tåregass. De uttalte tidlig at "demonstrantene kaster ikke-dødlige prosjektiler", noe som var sammenkrølla papir. Noen få gjorde noe dumt, og siden de fleste av demonstrantene var mørkhudet, fant politiet det fornuftig å gå til frontalaksjon mot alle og enhver. Demoen var jo mot SIAN og Frps støtte for SIAN, så det er jo logisk at det ikke bare var blendahvite folk der, men da er det jo greit å bruke det som en liten øvelse og samtidig taue inn 150 personer og låse dem inne i en garasje uten tilgang på vann, drikke eller sanitærløsninger.
Redigert av RoyK; 13/11/2019 21:09.
|
|
|
[Re: eOpseth]
14/11/2019 06:32
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Merk at man ved brudd på vikeplikt med påfølgende personskade vanligvis straffes med inndratt førerkort i tre til seks måneder. Hvis politiet ikke ble varslet ved ulykken, er nok dette en glimrende motivasjon for sjåføren til å "ordne" ting privat. Dette er et vesentlig poeng. Tja, jeg er selv påkjørt med skade på meg samt et vrak av en sykkel. Hadde ingen konsekvens for førerkortet til bilisten selv om han åpenbart opptrådte uaktsomt (kom over i motsatt kjørebane og traff meg)
Lars-Erik
|
|
|
14/11/2019 06:58
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
beslagleggelse av førerkort har jeg på følelsen er meget personbasert i politiet. Mange viser skjønn, noen tar kortet for den minste ting og noen lar "alt" gå..
er det brudd på vikeplikt og mindre personskade så er det vel skjønn håper jeg for bilføreren sin skyld hva som blir utkommet.. er vel ikke alle brudd som er overlagt. Men slik som beskrevet over av ugla skulle vel kanskje ha hatt en liten smekk????
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
14/11/2019 07:45
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
De har mulighet til, ikke plikt - så det er en vurdering. Mitt inntrykk er at den ryker lett i tilfeller der personskade og uaktsomhet begge er tilstede.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Ugla]
14/11/2019 15:32
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Tja, jeg er selv påkjørt med skade på meg samt et vrak av en sykkel. Hadde ingen konsekvens for førerkortet til bilisten selv om han åpenbart opptrådte uaktsomt (kom over i motsatt kjørebane og traff meg)
Bilister er litt for priviligerte her til lands. Det er bare å se på straffene som 'bilmord' har medført de siste årene. Den siste saken var vel 2 måneder ubetinget! Til TS. Det er best å gå gjennom politet, og blande inn forsikringen her. Bilisten ønsker jo å beholde sine bonuser og unngå dyrere forsikring, og derfor vil han/hun ikke benytte forsikringen. Personen er også en fare i trafikken siden ulykken først inntraff, så det er en selvfølge at politet må bli innformert, selv om det ikke er snakk om veldig store skader.
Redigert av olip; 14/11/2019 15:36.
|
|
|
14/11/2019 17:34
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Send inn skadeskjema som vanlig og be motparten ta kontakt med sitt forsikringselskap der hun ber om å gjøre opp for sitt forsikringselskaps utlegg. Da slipper hun bonustap.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
14/11/2019 17:38
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
For noen år siden ble jeg også påkjørt av bil som kjørte ut fra bensinstasjon. Jeg fikk AC luksasjon grad 3, dvs total avrivning av leddet mellom kragebein og skulder. Hjelmen var knekt i panna. Ble plukket opp av ambulanse og kjørt til akutten. Husker ikke så mye av det. Førerkortet ble ikke beslaglagt.. skaden er i statistikken som lettere personskade, selv om det ikke føltes slik... nådde ikke Twitter en gang. Skal sies at forsikringsoppgjøret var problemfritt etter at bilfører ble påminnet om å melde saken til sitt selskap. Dokumenter alt og oppgi 100% hva tilsvarende koster nytt. Husk at du trenger ny hjelm! Du må få en slags skriftlig dokumentasjon på hendelsesforløpet hvor bilfører erkjenner skyld. Via vedkommendes forsikringsselskap er det tryggeste og jeg ville krevd det så lenge kroppen din fikk en smell.
|
|
|
[Re: olip]
14/11/2019 19:15
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Tja, jeg er selv påkjørt med skade på meg samt et vrak av en sykkel. Hadde ingen konsekvens for førerkortet til bilisten selv om han åpenbart opptrådte uaktsomt (kom over i motsatt kjørebane og traff meg)
Bilister er litt for priviligerte her til lands. Det er bare å se på straffene som 'bilmord' har medført de siste årene. Den siste saken var vel 2 måneder ubetinget! Noe som minner meg om saka på Sandaker, der ei dame blei overkjørt og traktorsjåføren, 19 år, ble frikjent. Helt sinnsykt!
|
|
|
15/11/2019 06:45
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Her kommer en liten oppdatering:
Tilbake på sykkel for første gang etter påkjørselen i dag. Hadde en rolig tur i morges og kroppen kjennes fin ut.
Jeg har gått over sykkel og klær for å lete etter skader, men har funnet mye mindre enn jeg først antok. Ingen av klærne har, utrolig nok, hull. Jeg kan ikke si med sikkerhet at hjelmen ikke var i bakken, selv om den ikke har synlige merker, så jeg kommer til å kreve ny hjelm. Sykkelen er levert på verksted for å se etter skjevheter i ramma, men den (ramma) ser tilsynelatende uskadd ut.
Slik det ser ut nå vil jeg derfor kunne kreve erstatning for hjelm, fremhjul, styre og egenandel legetime. Jeg er på ingen måte ute etter å utnytte situasjonen, men jeg klarer likevel ikke å la være å tenke at bilføreren i så fall slipper ekstremt billig unna..
|
|
|
15/11/2019 08:23
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Kan ikke tenke meg at bilfører slipper billig unna uansett, en liten skrape i lakken betyr omlakker for 20 000kr. Og det psykiske er enda verre, ingen ønsker å kjøre på noen, det er jo et mareritt man tenker på hver gang man kjører i boligstrøk. Den tankegangen må du/dere bare slippe med en gang!
Så er det jo enda verre å bli påkjørt, så du kom jo selvfølgelig verst ut av det. Men det er ikke som i en slåsskamp, hvor en er seierherre, her er begge tapere.
Redigert av vids; 15/11/2019 08:25.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
15/11/2019 08:36
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kan ikke tenke meg at bilfører slipper billig unna uansett, en liten skrape i lakken betyr omlakker for 20 000kr. Og det psykiske er enda verre, ingen ønsker å kjøre på noen, det er jo et mareritt man tenker på hver gang man kjører i boligstrøk. Den tankegangen må du/dere bare slippe med en gang!
Så er det jo enda verre å bli påkjørt, så du kom jo selvfølgelig verst ut av det. Men det er ikke som i en slåsskamp, hvor en er seierherre, her er begge tapere. Takk, det er jo selvfølgelig helt riktig det du skriver.
|
|
|
18/11/2019 11:37
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fikk en en sørgelig dom fra sykkelverkstedet: Skeiv ramme, gaffel og hjul..
|
|
|
18/11/2019 12:48
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
skal ikke rare kreftene til på feil sted for å gjøre ei ramme skeiv. Er på ingen måte overrasket over det. Men bra de avdekket det på verkstedet så du kan få det inn på skadeoppgjøret ditt.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
|
|