Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefaling av barberhøvel

Anbefaling av barberhøvel #2582521 11/11/2019 19:46
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Det nærmer seg jul og da må jeg ønske meg noe i julegave for å redusere mine nærmeste sin lidelse med å prøve å finne en gave til en som i utgangspunktet ikke ønsker seg noen ting og er veldig kresen.

P.T. bruker jeg typisk Mach3, men vurderer å gå over til noe mer holdbart og mindre forbruk. Hva anbefales?

Har sett på denne: https://supply.co/products/the-single-edge-razor

Ellers er denne et annet alternativ: https://www.barbershop.no/products/muhle-r89-tradisjonell-barberhovel

Men jeg har overhode ikke peiling på høvel så håper andre kan bidra, eller har link en diskusjon om temaet.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582582 12/11/2019 09:12
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har vært hekta på barberhøvler, og kan trygt anbefale Muhles R89 høvel. Den er en enkel og skånsom høvel som gjør en utmerket jobb for både nybegynnere og de mer erfarne.
På slike tradisjonelle høvler, krever det ørlite mer teknikk og øvelse enn en mach 3, men det tar ikke lang tid før dette er på plass.

Det som er litt interessant, er hvor stor forskjell det er mellom de forskjellige bladene. Det bladet som funker for meg, kan oppleves som ubehagelig for deg.
Jeg anbefaler derfor at du kjøper inn en "samlepakke" og prøver deg frem.
Denne er et godt alternativ: https://connaughtshaving.com/popular.html
Tradisjonelle barberblader er såpass rimelig, at det er vel verdt å eksperimentere. Jeg har sikkert et par og førti forskjellige typer og synes det er (overraskende) interessant å finne ut hvilket blad som passer best til hvilken høvel osv

Når det gjelder teknikk, er det mye å hente på youtube og denne kanalen har en fin nybegynner guide: https://www.youtube.com/user/mantic59

Det finnes en hel del diskusjonforum om emnet, både på Reddit og nettet forøvrig. Theshaveden.com og badgerandblade.com/forum/

Når det gjelder kremer og såper, er Proraso fra Barbershop et godt alternativ.
Har du en bodyshop i nærheten, har de en ypperlig krem i sortimentet. Sparkjøp hadde tidligere og kanskje fremdeles en krem fra Erasmic til 30-40 kroner som også er veldig god.
Er du mer old school og ønsker en såpe, har/hadde Loccitane en meget variant eg trygt kan anbefale.

Utenlandske nettbutikker jeg kan anbefale er:
https://connaughtshaving.com/
https://www.shaving.ie
https://www.giftsandcare.com/en/

I Norge er jo barbershop i en særklasse. Men også https://www.fitjarislands.no/ er bra. Sistnevnte produserer sine egne produkter, og såfremt ikke noe har skjedd de siste 4-5 årene, er dette kvalitetsvarer.

Noen andre spørsmål?

Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582608 12/11/2019 11:30
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg har også en r89 som reisehøvel, men som hoved bruker jeg https://www.barbershop.no/collections/tr...hovel-matt-krom

Den har jeg hatt siden barbershop åpnet i 2006. Den kan du justere hvor agresiv den skal være og det kan være lettere å finne teknikk.

På såper liker jeg godt truefit & hill. Det er lett å skumme opp og varer en evighet.

For å lukte, prøve og se kan du stikke innom Dapper i Oslo. De har et godt utvalg fra barbershop

Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582660 12/11/2019 17:56
Dan Offline
More than words
More than words
R89 her også (i lang versjon). Mange års erfaring med den etter hvert og har aldri sett meg tilbake.

Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582675 12/11/2019 20:12
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg har en Futur som anbefalt over her som hovedhøvel, pluss et par gamle Gilletter jeg har funnet på loppemarked eller fått til gave fra slekt som har rydda gamle fjøs og låver.

Futuren er ganske ok, men skal du barbere overleppa blir den litt i kraftigste laget. Jeg løser det med permanent skjegg og bart ICON_SMILE

Gammeldags høvel er genialt for oss skjeggfusser som ikke orker rydde i trynet hver dag. En Mach1337-høvel går jo potte tett av hår om man tar en ukesvekst med den, og etter få gangers bruk må man kjøpe nye fire blad til en pris på 150kr. Futuren kan jeg bare skylle vekk håra etterhvert som jeg tar noen drag.

Jeg kjøpte min Futur og Featherblader for et par hundringser fra Ebay i 2012, etter det har jeg kun hatt utgifter på et par barbersåper, har fortsatt endel blader igjen.

Per B.
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582689 13/11/2019 06:29
Kake Offline
Veteran
Veteran
Har en Futur som er sporadisk benyttet de siste 10 årene.. Har aldri blitt helt god venn med enbladsbarbering.. ender 8 av 10 forsøk med noen "små" kutt. Har forsøkt med flere forskjellige blader uten at det hjelper. God mulighet for at jeg ikke er tålmodig/forsiktig nok til å få et godt resultat.

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582711 13/11/2019 08:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke rare skjeggveksten og barberer meg kanskje en gang i uka i fjeset. Beina holdes passe glatte året rundt.
Jeg prøvde en periode en slik R89-lignende høvel og kjøpte inn 250 tosidige blader over internettet. Kostet veldig lite.
Jeg må innrømme at jeg skar meg mye mer, ble vesentlig sårere i huden og ble mer avhengig av speil for å gjøre jobben ordentlig - i fjeset altså. Jeg barberer meg vanligvis i dusjen - også i fjeset - uten speil. Dette fungerer fint med Gillette-høvel. Et sånt blad med fire blader varer et parmåneder til fjesbarbering - omtrent 6-10 barberinger før de skiftes. Plastsøppelet de bidrar til er opplagt beklagelig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582758 13/11/2019 13:21
perbl Offline
More than words
More than words
Nøkkelen er nok tålmod, bra med skum og grei bløtlegging av huden. I tillegg er det nok en fordel å ta det rolig foran speilet så man ser litt.

Jeg får og ett og annet småkutt om jeg er utålmodig og skipper skikkelig skum og våt hud.

Per B.
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: perbl] #2582762 13/11/2019 13:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Nøkkelen er nok tålmod, bra med skum og grei bløtlegging av huden. I tillegg er det nok en fordel å ta det rolig foran speilet så man ser litt.

Jeg får og ett og annet småkutt om jeg er utålmodig og skipper skikkelig skum og våt hud.

Nettopp - Hvorfor skal man gidde det? Altså miljøperspektivet her har jeg sans for, selv om det er en sossis i slaktetida. Estetikken i badehylla er kanskje et poeng for noen.
Men med moderne Gillette-høvel blir jeg glatt som en barnerumpe i fjeset. Jeg slipper å flense av meg haka, som allerede er sydd fire ganger i sykkelrelaterte uhell og jeg kan gjøre det hele kjapt og greit med litt barberkrem i trynet mens jeg står i dusjen.
4 Gillette-blader koster selvsagt nærmere 50 spenn per blad, mot 2,50 for tosidige blader, men det blir ikke de store summene i løpet av et år likevel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: sykkeloyvind] #2582790 13/11/2019 15:19
perbl Offline
More than words
More than words
For meg er det suverent mtp komfort, da jeg som sagt ikke barberer meg hver dag, og ofte har ganske kraftig skjegg som skal rakes av. Da er sånn mangebladsløsning håpløs.

Men om du ikke ser noe som helst som frister ved å stille seg foran speilet for å kose litt med trynet, er det nok ikke noe for deg ICON_SMILE

Hadde jeg kjørt glatt stil, og hatt dårlig tid ville jeg nok gått for vanntett maskin i dusjen.

Per B.
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582811 13/11/2019 19:28
Dan Offline
More than words
More than words
Med Gillette fikk jeg alltid barberkviser etterpå, fordi skjeggstråene blir kuttet dypere enn jevnt med huden og derfor stanger seg vei ut med betennelse som resultat. En klassisk høvel kutter skjegget jevnt med huden og gjør at i hvert fall jeg nå aldri får barberkviser.

Noen kutt kan det bli, men det er nesten alltid når bladet begynner å bli sløvt og man drar for raskt. Skarpt blad og passe fart så blir det null kutt på meg.

Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582829 14/11/2019 07:25
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Det er ikke til å legge skjul på at de moderne bladene gjør det enklere å barbere seg, spesielt i dusjen. Men med litt trening, går det også som en lek.
Skal ha respekt for at den samme løsningen ikke fungerer for alle, og har man funnet noe som funker er det liten grunn til å skifte

Når det er sagt, sliter man med sår hud etter barbering, har man valgt feil blad. Jeg har eksperimentert litt med å bruke to identiske høvler med forskjellige blader og barbert meg på hver sin side av ansiktet og opplevd sår hud på ene siden og barnerumpe på andre. Fikk samboer til å sette inn bladene for at jeg ikke skulle vite hva jeg brukte hvor.
Gjorde det samme dagen etter, men skiftet side, og opplevde det samme der.
Det trenger selvfølgelig ikke å bety noe som helst, men etter å ha testet en ikke ubetydelig mengde blader, vil jeg si at det er her du finner den store "wattbesparelsen". Såper, kremer og kanskje også høvler er mer"marginal gains".

Hvis man vil prøve noe som kan gi deg en smak av det beste fra to verdener, kan Gillette Guard være et alternativ. Det er en billig ett-blads høvel fra India som ble lansert som en moderne utfordrer til den tradisjonelle høvelen. Den er enkel i utførelsen, billig, men den fungerer utmerket. For en hundrings får du høvel og 10 blader på ebay.
Den er veldig populær som reisehøvel i barbermiljøet og skal visstnok også fungere utmerket på områder hvor flerbladshøvler lett lager bumper og sår.

Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: AllanHov] #2582836 14/11/2019 08:04
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
En ting som også er i vinden om dagen er jo miljøet. Jeg har arvet min fars høvel også. Den er nå over 50 år og fungerer like bra. Futur høvelen jeg har hatt i 13 år og kommer garantert til å fungere i hvertfall 13 til. 10 blader koster ca 50 spenn og det er ikke masse plast rundt. Største bakdelen med en flerbladshøvel er at hår, såpe og dritt samler seg i mellom bladene og gjør den sløv og man må igjen bytte oftere. Blader koster mye mer og hver gang gilette kommer med en fjong ide om at nå skal det være innebygd dildo eller annet så endrer de feste på bladene og du må kjøpe ny høvel. Såpe/ skum er vel enda verre. de kommer i en sprayboks og holder ikke kjempe mange barberinger. Et såpestykke til å bruke med kost varer for min del over et år og kommer i en resirkulert pappeske.

så tradisjonell barbering redder både lommeboka og miljøet ICON_SMILE Bonusen er at det også blir et slags rituale. En god varm dusj etter ei treningsøkt, hvor man pisker opp et velduftende, mykt skum, kjenner hvor glatt huden blir og avslutter med en digg aftershave som gjør samboern mo i knærne av den mandige lukta.

Redigert av AndreasLie; 14/11/2019 08:05.
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: sykkeloyvind] #2582910 14/11/2019 13:03
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: perbl

Nettopp - Hvorfor skal man gidde det? Altså miljøperspektivet her har jeg sans for, selv om det er en sossis i slaktetida. Estetikken i badehylla er kanskje et poeng for noen.
Men med moderne Gillette-høvel blir jeg glatt som en barnerumpe i fjeset. Jeg slipper å flense av meg haka, som allerede er sydd fire ganger i sykkelrelaterte uhell og jeg kan gjøre det hele kjapt og greit med litt barberkrem i trynet mens jeg står i dusjen.
4 Gillette-blader koster selvsagt nærmere 50 spenn per blad, mot 2,50 for tosidige blader, men det blir ikke de store summene i løpet av et år likevel.

Jeg er ikke så ivrig på å bruke så mye tid på det heller, men siden jeg i grunn bruker altfor lite tid på å barbere meg (altså gjør det litt for sjelden), så blir flerbladshøvlene håpløse som nevnt her tidligere.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: sykkeloyvind] #2582922 14/11/2019 15:26
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: sykkeloyvind

For enkelte er moderne flerbladshøvel ikke et alternativ.
De har rett og slett en hudtype som ikke takler det (nevnt noe om over).
Dermed er det en tidsbruk som de bare må venne seg til.
Hvorfor andre tenker så mye på det vet jeg egentlig ikke.

Hvis du skal se på virkelig bortkastet tid, så har du jo 'syklistene' som insisterer på å ha glattbarberte bein på vinterstid, kanskje de føler seg raskere på rulla ICON_GRIN

Redigert av olip; 14/11/2019 15:27.
Re: Anbefaling av barberhøvel [Re: olip] #2582927 14/11/2019 16:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: olip
Hvis du skal se på virkelig bortkastet tid, så har du jo 'syklistene' som insisterer på å ha glattbarberte bein på vinterstid, kanskje de føler seg raskere på rulla ICON_GRIN

Hår på vinteren er genialt. Nå var det ikke kaldt nok mandag morgen i Bærum til at jeg fikk laget skikkelig isolerende panser, men med de riktige forholdene så er snø og is i legghårene like bra som knestrømper.

Vedlegg
2019-11-11 08.21.36.jpg (386.73 KB, 356 nedlastinger)

Moderator  support