Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beskyttelse av brems og drivverk under transport

Beskyttelse av brems og drivverk under transport #2582501 11/11/2019 17:56
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Etter mange år med syklene på taket på bilen er jeg nå tilbake til å ha syklene bakpå bilen på hengerfeste.

Etter helgens tur så ser jeg at det blir mye "drit" fra veiene som får kose seg på drivverk og bremser.

Noen som har tips til hvordan man dekker til viktige komponenter under transport?

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582512 11/11/2019 18:35
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
VELOSOCK ser fiffig ut, men hvordan det funker å få en tjukksykkel oppi, er jeg usikker på. Mulig det fins andre som lager lignende?

Gaute
Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582513 11/11/2019 18:55
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
MC trekk fra Biltema bruker jeg.

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582522 11/11/2019 19:47
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har sett velosock. Det og mc trekk vil jo dekke hele sykkelen. Men vil ikke de blafre veldig på type motorvei? Har ett par tre mil på motorvei på vei til hytta.

Edit: velo dekker ikke hele sykkelen men det viktigste av drivverk og bremser

Redigert av pez d spencer; 11/11/2019 19:49.
Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582562 12/11/2019 08:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: pez d spencer
Har sett velosock. Det og mc trekk vil jo dekke hele sykkelen. Men vil ikke de blafre veldig på type motorvei? Har ett par tre mil på motorvei på vei til hytta.

Det er uaktuelt å ha sykler på taket igjen?

Jeg kvier meg ekstremt for å kjøre med sykler bakpå i fukt/salt, egentlig er det uaktuelt. Kombinasjonen med behov for skiboks er jo en begrensning jeg ser...

Men interessant å se om det finnes trekk.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: RazeFaze] #2582639 12/11/2019 14:45
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: RazeFaze

Jeg kvier meg ekstremt for å kjøre med sykler bakpå i fukt/salt, egentlig er det uaktuelt. Kombinasjonen med behov for skiboks er jo en begrensning jeg ser...

Jo, er fremdeles mulig. Har plass til en sykkel ved siden av skistativ
Men er digg å ha de bak, slipper støy. Og har lastestativ bare på til type jul/vinter/påskeferie. Ellers har jeg skia inni bilen. Med syklene bakpå så kan jeg laste de av og på i garasjen, og det er bedre på vinteren ICON_WINK

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582670 12/11/2019 19:22
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Denne kan kanskje funke - noen som har prøvd den?
https://bikeshop.no/tilbehor/sykkeltrans...519-p0000039502

Da gjenstår i så fall å dekke til skiver og brems. Kanskje noe så enkelt som en dusjhette fra hotell kan funke

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582694 13/11/2019 07:40
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har begynt å legge sykkel inn stasjonsvogna for å hindre salt føyke.
Går greit med en C-klasse, må bare ta av forhjul.
Har du en virkelig stor cupé eller sedan kan man legge den i koffert rommet også.

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: Skikongen] #2582707 13/11/2019 08:20
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Skikongen
MC trekk fra Biltema bruker jeg.

Fant ikke det på siden til Biltema, har du noen detaljer ?

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582708 13/11/2019 08:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Men er digg å ha de bak, slipper støy. Og har lastestativ bare på til type jul/vinter/påskeferie. Ellers har jeg skia inni bilen. Med syklene bakpå så kan jeg laste de av og på i garasjen, og det er bedre på vinteren ICON_WINK

Ikke noe problem å skjønne fordeler og ulemper.
Men hvis det er fare for at sykkelen blir badet i saltslaps-søling er litt støy innafor, for meg. Jeg kjører med takstativ og sykkelstativ på taket store deler av året, da er det kjapt og enkelt med planlagt/uplanlagt frakt av sykkel :-)
Men har har ikke hengerfestetstativ lett tilgjengelig normalt.
På vinter med skiboks er det utfordring, jeg får ikke plass til stativ ved siden av skiboks... og skiboks som ikke er midtstilt gir meg problemer :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582721 13/11/2019 09:31
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Muc-Off har noen bremsesokker ment benyttet ved sykkelvask. De funker sikkert også til transport.

Muc-Off Brake Cover

Redigert av Tollef; 13/11/2019 09:33. Rediger grunn: link
Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582727 13/11/2019 09:47
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg bruker også mc trekk fra Biltema som jeg vrapper rundt sykkelen på hengerfestestativet vinterstid. Fungerer helt fint og med noen ekstra stropper eller gaffa kan flagring reduseres til et minimun. Og spyler man av trekket i ny og ne varer det ganske lenge.

Sommerstid bruker jeg Evoc sin bike cover for å beskytte stisykkelen. Det er kun sete og styre som stikker opp selv når sykkelen er fullt montert (altitude, 27.5 str L). Fordelen med dette trekket er at du også kan bruke det for å frakte en møkkete sykkel inni bilen.

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582740 13/11/2019 11:30
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjøpte meg en slik, Ford Transit Connect l2. Etter at jeg hadde hilst på et parkeringshus med sykkel på taket ICON_TONGUE

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: eldo472] #2582777 13/11/2019 14:21
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: eldo472
Har begynt å legge sykkel inn stasjonsvogna for å hindre salt føyke.
Går greit med en C-klasse, må bare ta av forhjul.
Har du en virkelig stor cupé eller sedan kan man legge den i koffert rommet også.

Har en Tesla S, så får den greit inni uten å ta av hjul, men når den fraktes til hytta er det med familie og da må sykkelen på utsiden av bilen ICON_WINK

Men ja, når jeg er alene tar jeg den inni

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: RazeFaze] #2582778 13/11/2019 14:23
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran

Ikke noe problem å skjønne fordeler og ulemper.
Men hvis det er fare for at sykkelen blir badet i saltslaps-søling er litt støy innafor, for meg. Jeg kjører med takstativ og sykkelstativ på taket store deler av året, da er det kjapt og enkelt med planlagt/uplanlagt frakt av sykkel :-)
Men har har ikke hengerfestetstativ lett tilgjengelig normalt.
På vinter med skiboks er det utfordring, jeg får ikke plass til stativ ved siden av skiboks... og skiboks som ikke er midtstilt gir meg problemer :-D

Ikke noe problem å se utfordring meg usymmetri - klarer ikke det selv ICON_WINK

Kjører elbil så å ha stativet på hele tiden utfordrer mitt fokus på forbruk ICON_WINK

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: Tollef] #2582780 13/11/2019 14:24
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Tollef
Muc-Off har noen bremsesokker ment benyttet ved sykkelvask. De funker sikkert også til transport.

Muc-Off Brake Cover

Den ser ut til å kunne funke på bremser ja. Takk for tips

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: Kakachka] #2582781 13/11/2019 14:26
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Kakachka
Jeg bruker også mc trekk fra Biltema som jeg vrapper rundt sykkelen på hengerfestestativet vinterstid. Fungerer helt fint og med noen ekstra stropper eller gaffa kan flagring reduseres til et minimun. Og spyler man av trekket i ny og ne varer det ganske lenge.

Sommerstid bruker jeg Evoc sin bike cover for å beskytte stisykkelen. Det er kun sete og styre som stikker opp selv når sykkelen er fullt montert (altitude, 27.5 str L). Fordelen med dette trekket er at du også kan bruke det for å frakte en møkkete sykkel inni bilen.

Mc trekk kan være en ok løsning. Bare bruke litt stropper for å unngå flagring. Hvorfor bruker du ikke Evoc om vinter? Blir det for møkkete?

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: rørleggern] #2582782 13/11/2019 14:27
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: rørleggern
Jeg kjøpte meg en slik, Ford Transit Connect l2. Etter at jeg hadde hilst på et parkeringshus med sykkel på taket ICON_TONGUE

Uaktuelt med egen sykkelbil ICON_WINK

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2582786 13/11/2019 14:55
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Kakachka

Mc trekk kan være en ok løsning. Bare bruke litt stropper for å unngå flagring. Hvorfor bruker du ikke Evoc om vinter? Blir det for møkkete?

Ja, saltet gjør trekket relativt seigt etter en tids bruk så evoc bagen blir til litt finere bruk - og da er det også lettere å slenge den inni bilen eller oppbevare en møkkete sykkel innendørs.

Det blir en liten åpning på toppen så salt kan komme nedi, men det pleier bli lite regnvann og møkk som tar turen på sommeren så mye blir det neppe.

Merk at siden trekket er tett rundt hjulene så har jeg laget noen små hull der hjulene er for å feste strammestroppene på stativet - eventuelt trer jeg gjennom et par strikker og fester dem med.

Re: Beskyttelse av brems og drivverk under transport [Re: pez d spencer] #2583123 17/11/2019 08:13
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: rørleggern

Uaktuelt med egen sykkelbil ICON_WINK

Hehe, ser den. Det er bil nr 2, funker fjell som det. Plass til ungene til hverdagsbruk. Kjørte Fiesta før, og siden jeg aldri har med fler enn 2 passasjerer så var valget lett. For ren sykkelbil hadde det vært overkill😊

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå