Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Nye wattpedaler?

Re: Nye wattpedaler? [Re: rosandholm] #2655110 29/03/2021 10:11
N
neopro Offline
Medlem
Medlem
N
Sitat: rosandholm
Garmin Rally fremstår som veldig overpriset spør du meg.

De er ganske mye dyrere enn Assioma og Vector3, men likevel langt bedre priset enn SRM. Aner ikke hvor stor markedsandel SRM har nå til dags, men dersom de faktisk klarer å selge en del wattmålere til prisen de forlanger, så er Garmins pris langt unna smertegrensen.

Re: Nye wattpedaler? [Re: neopro] #2655111 29/03/2021 10:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: neopro
Sitat: rosandholm
Garmin Rally fremstår som veldig overpriset spør du meg.

De er ganske mye dyrere enn Assioma og Vector3, men likevel langt bedre priset enn SRM. Aner ikke hvor stor markedsandel SRM har nå til dags, men dersom de faktisk klarer å selge en del wattmålere til prisen de forlanger, så er Garmins pris langt unna smertegrensen.

Garmins pedaler er akkurat nå det rimeligste alternativet for de som vil ha terrengpedaler med wattmåling og SPD-klosser.
Kan hende prisen går ned hvis/når det dukker opp noen konkurrenter. Inntil videre kan sikkert Garmin ha lyst til å benytte seg av det tilnærmede monopolet de har akkurat nå hva gjelder wattpedaler til SPD-SL og SPD.

Personlig får jeg vondt i knærne av å sykle med Look/Assioma for ofte og lenge, men det gjelder heldigvis ikke de fleste.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nye wattpedaler? [Re: Flamini] #2655115 29/03/2021 10:21
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Har ikke sett noen som selger SRM X-power pedalene i Norge, men listepris i USD (1199) er jo akkurat det samme som Garmin Rally? De eldre SRM Exakt er litt dyrere med $1299.

Re: Nye wattpedaler? [Re: oracle] #2655129 29/03/2021 11:22
N
neopro Offline
Medlem
Medlem
N
Sitat: oracle
Har ikke sett noen som selger SRM X-power pedalene i Norge, men listepris i USD (1199) er jo akkurat det samme som Garmin Rally? De eldre SRM Exakt er litt dyrere med $1299.

Jeg mente SRM-kranker. De er fortsatt svindyre.

Re: Nye wattpedaler? [Re: oracle] #2655136 29/03/2021 11:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Husk at Garmin Rally fåes i ensidige varianter til ca 8000 kroner. De fleste vil klare seg med den.

Øyvind Aas
Re: Nye wattpedaler? [Re: sykkeloyvind] #2655202 29/03/2021 19:44
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Husk at Garmin Rally fåes i ensidige varianter til ca 8000 kroner. De fleste vil klare seg med den.

Noe som må kunne sies er dyrt for ensidige watt. Skal man ha ensidig har Assioma, 4iiii og stages langt billigere alternativer (nesten halvparten)

Redigert av olechr; 29/03/2021 19:45.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nye wattpedaler? [Re: olechr] #2655289 30/03/2021 12:43
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Noe som må kunne sies er dyrt for ensidige watt. Skal man ha ensidig har Assioma, 4iiii og stages langt billigere alternativer (nesten halvparten)

Helt klart
Men ingen av disse er spd -pedaler.

Øyvind Aas
Re: Nye wattpedaler? [Re: kolli] #2668056 11/06/2021 13:26
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: kolli
Noen her som har handlet watt-måler for utendørs men har funnet ut at dette egentlig er bortkastet?

Bikeshop har 10% på Favero Assioma nå. Bestilt natt til onsdag, levert torsdag ettermiddag i Trondheim. Så da skal jeg komme med min foreløbige konklusjon på reell nytteverdi med wattmåling på slutten av sesongen.

Kjøpte under sterk tvil Duo med måling på begge pedaler. Men finner ikke informasjon på Strava om effektbalanse mellom h/v, stemmer dette?

Pedalene er koblet mot Polar Grit X, satt til "Double channel mode" etter instruksjon fra Polar.com.

Polar Flow får jeg under øktanalyse opp 49/51 for h/v. Ganske så likt, så meget mulig at ihvertfall de ekstra 2200 kr betalt for Duo istedet for Uno er å regne som bortkastet.

Redigert av kolli; 11/06/2021 14:01. Rediger grunn: fant tall på Polar
Re: Nye wattpedaler? [Re: kolli] #2668073 11/06/2021 16:12
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Stemmer det, Strava har ikke visning for dual

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Nye wattpedaler? [Re: kolli] #2668082 11/06/2021 17:20
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Noen her som har handlet watt-måler for utendørs men har funnet ut at dette egentlig er bortkastet?

Bikeshop har 10% på Favero Assioma nå. Bestilt natt til onsdag, levert torsdag ettermiddag i Trondheim. Så da skal jeg komme med min foreløbige konklusjon på reell nytteverdi med wattmåling på slutten av sesongen.

Kjøpte under sterk tvil Duo med måling på begge pedaler. Men finner ikke informasjon på Strava om effektbalanse mellom h/v, stemmer dette?

Pedalene er koblet mot Polar Grit X, satt til "Double channel mode" etter instruksjon fra Polar.com.

Polar Flow får jeg under øktanalyse opp 49/51 for h/v. Ganske så likt, så meget mulig at ihvertfall de ekstra 2200 kr betalt for Duo istedet for Uno er å regne som bortkastet.

Balansen i seg selv er kanskje uansett ikke så interessant, men det kan være gøy å se på litt mer avansert telemetri, spesielt for min del hvor mye jeg motvirker tråkket med motsatt side, og hvor jeg har dødpunkter. Som igjen kan brukes til teknikktrening.

Create the problem and sell the solution
Re: Nye wattpedaler? [Re: DuffMcShank] #2668110 11/06/2021 20:58
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: DuffMcShank
[Balansen i seg selv er kanskje uansett ikke så interessant, men det kan være gøy å se på litt mer avansert telemetri, spesielt for min del hvor mye jeg motvirker tråkket med motsatt side, og hvor jeg har dødpunkter. Som igjen kan brukes til teknikktrening.

Veldig bra"! Men hvordan følger du opp dette, dvs hvilken programvare?

Re: Nye wattpedaler? [Re: Flamini] #2668133 12/06/2021 08:38
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Kjenner ikke til Polar som du bruker, men Garmin har full pakke både på computeren og på opplastningsiden. Jeg bruker Wahoo, de har også cycling dynamics, ikke like omfattende som Garmin, men nesten alt som kan følges på computeren live og på wahoo´s opplastningside som sammendrag.

Har selv hatt veldig nytte av mine tosidige pedaler med de problemer jeg har hatt. Har ligget nede på 45/55 i fordeling, men etter at jeg har begynt å tøye hofteleddsbøyeren jevnlig og setter av ca 1-2 min før hver økt med strikk til å aktivisere rævva har tallet jevnet seg ut på 48.5/51,5 på venstre/høyre. Dette uten at jeg prøver å tråkke hardere med venstre foten.

Her fra gårsdagens økt. Der vises fordelingen, samt bla Pedal Smoothness og Torque Effectiveness. Wahoo runder av opp til nærmeste hel tall, på TP vises kun L/R average, og den er på 48,5/51,5 kontra de 48/52 som Wahoo viser.

[Linket bilde]

Redigert av hrukin; 12/06/2021 09:21.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Nye wattpedaler? [Re: Flamini] #2668324 14/06/2021 09:09
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Takk hrukin, dette var bra informasjon. Har vært lojal Polar kunde de siste 15 årene, men ser jo at da er det noe jeg går glipp av. Venter fremdeles på at det skal komme en ny sykkeldings derfra som erstatter for M460/V650, men kan være at denne aldri kommer og at Polar kun vil utvikle klokker, pulsbelter etc.

Men; så får jeg også stikke fingeren i jorda og ærlig innrømme at enkleste veien til bedre tider på sykkelen er å trene mer og nerde mindre ICON_SMILE

Re: Nye wattpedaler? [Re: kolli] #2668326 14/06/2021 09:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Takk hrukin, dette var bra informasjon. Har vært lojal Polar kunde de siste 15 årene, men ser jo at da er det noe jeg går glipp av. Venter fremdeles på at det skal komme en ny sykkeldings derfra som erstatter for M460/V650, men kan være at denne aldri kommer og at Polar kun vil utvikle klokker, pulsbelter etc.

Men; så får jeg også stikke fingeren i jorda og ærlig innrømme at enkleste veien til bedre tider på sykkelen er å trene mer og nerde mindre ICON_SMILE

Polar er totalt bakpå som leverandør av sykkelcomputere for tiden. De er i ferd med å ta igjen noe av forspranget til Garmin på klokker til løping, men er sykling primæraktivitet er det Wahoo eller Garmin som gjelder.

Øyvind Aas
Re: Nye wattpedaler? [Re: sykkeloyvind] #2668362 14/06/2021 11:06
olechr Offline
More than words
More than words

Polar er totalt bakpå som leverandør av sykkelcomputere for tiden. De er i ferd med å ta igjen noe av forspranget til Garmin på klokker til løping, men er sykling primæraktivitet er det Wahoo eller Garmin som gjelder.

Spørsmål. Har du/dere prøvd Hammerhead enda Øyvind? Jeg aner ikke hvordan den er, men skjermen ser veldig fin ut.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nye wattpedaler? [Re: sykkeloyvind] #2668369 14/06/2021 11:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Karoo og Stages er også veldig brukbare etter det jeg leser. Men selges vel ikke her til lands.
Og da er valget som du sier, Garmin og Wahoo.

LarsB

Re: Nye wattpedaler? [Re: olechr] #2668398 14/06/2021 12:58
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Spørsmål. Har du/dere prøvd Hammerhead enda Øyvind? Jeg aner ikke hvordan den er, men skjermen ser veldig fin ut.

Hammerhead Karoo 2 kan anbefales. Litt styr å få den til landet, da de ikke sender direkte til Norge, men du har kanskje en venn i Sverige?

Skjermen er veldig god og selve enheten ser bra ut. Versjon 1 hadde enda større skjerm, men var litt mer klumpete og hadde ikke lyd. Sømløs integrasjon med Strava (rides and routes), meget bra kart (OSM), egendefinerte skjermer, mange fine funksjoner (f.eks upcoming elevation), bra navigasjon og fin integrasjon med mobilen for (lyd-)varsling om meldinger/anrop m.m.

Det er hyppige programvare-oppdateringer. Det innebærer jevnlig tilfang av ny funksjonalitet, ulempen er at stabiliteten ikke er helt 100 %, men det begynner å bli bra nå.

Ser du CF Hagen på sykkelen (ganske snart håper jeg!) så vil du se en Karoo i front av styret hans.

https://www.cyclingnews.com/reviews/hammerhead-karoo-2-review/

Re: Nye wattpedaler? [Re: kolli] #2668411 14/06/2021 14:09
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: DuffMcShank
[Balansen i seg selv er kanskje uansett ikke så interessant, men det kan være gøy å se på litt mer avansert telemetri, spesielt for min del hvor mye jeg motvirker tråkket med motsatt side, og hvor jeg har dødpunkter. Som igjen kan brukes til teknikktrening.
Veldig bra"! Men hvordan følger du opp dette, dvs hvilken programvare?
Jeg kikker på wattmålingene (fra Assioma Duo) litt flere steder, Strava er kanskje det dårligste stedet hvis du vil se noe pedaldynamikk ICON_WINK

Garmin connect (nettsida) er helt OK. Får se kadens, watt, gjennomsnittlig balanse, gjennomsnittlig kraftfase og litt sånt.
Inne på Connect-appen får du se litt mer.

I WKO5 (fra Trainingpeaks) får jeg se mye mer, f.eks. kurven som viser tid sittende/stående, og kurven som viser balanse og kraftfaser gjennom økta. Dette får jeg ved å slå på et "dashboard" kalt "Garmin Vector Cycling Dynamics" (som også fungerer på Assioma). Da får jeg altså se kurvene og ikke bare gjennomsnittet.

Hvor interessant det er å se dette er vel individuelt, men selv synes jeg sittende/stående er ganske nyttig og interessant, f.eks. når jeg sammenlikner Zwift-økter og -ritt med hardøkter utendørs, eller hvis jeg sammenlikner hardøkter utendørs i fjor og i år. Jeg ser en tydelig trend...men jeg har ikke bestemt meg ennå for om det er "bra" eller "dårlig" ICON_WINK
Balanse synes jeg ikke er så viktig å se på nå, jeg havner alltid på cirka 50/50 og det har jeg ikke tenkt å gjøre noe med. Etter en kneoperasjon e.l. kan det hende jeg ville kikket mer på disse tallene.

Re: Nye wattpedaler? [Re: Flamini] #2668414 14/06/2021 14:22
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Så lenge det fins velfungerende alternativer er vel en gizmo funda av Lance og som han kan tjene penger på diskvalifiserende for min del i alle fall.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Nye wattpedaler? [Re: Flamini] #2668631 15/06/2021 18:12
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Favero har endelig bekreftet ryktene om at de kommer med Shimano SPD-SL. Kommer i juli:

https://www.dcrainmaker.com/2021/06...nO-7_vsX_Vt41SRBDntFDtlSBS4aQT3nqGemYWj0

Re: Nye wattpedaler? [Re: Flamini] #2668751 16/06/2021 12:45
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Typisk, akkurat når jeg hadde skaffet meg.

Men, gjør det egentlig så stor forskjell? Min foretrukne plattform er Time, så Look eller Shimano? Meeeh...

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Nye wattpedaler? [Re: kolli] #2680207 10/09/2021 09:17
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
..hvor mye/seriøst må man trene for å forsvare wattpedaler (som nesten dobler verdien på sykkelen). Noen her som har handlet watt-måler for utendørs men har funnet ut at dette egentlig er bortkastet?

For å svare på eget spørsmål; Favero ble handlet i juni, en knapt middelmådig mosjonist har nå hatt sine første 3 måneder med wattmåling utendørs. Ser ihvertfall at wattmåling har flere bruksområder:

- Styring av kvalitet underveis i økta, prøve å styre under terske i starten av lange bakkedrag for å se om beina holder til høyere tempo på slutten. Her har jeg lært mye og fått verktøy for å holde igjen i starten av ei økt. Nye personlige rekorder satt både på motbakke og 1 times drag gjennom å være bevisst på ikke brenne kruttet for tidlig, noe som skjedde alt for ofte når jeg bare styrte etter puls

- Oppfølging av fremgang, spesielt når samme segment kjøres under varierende vindforhold. Nå gidder jeg å kjøre maks i et motbakkedrag selv om jeg vet at motvind vil medføre det ikke blir rekord. Sammenligner heller gjennomsnittwatt/puls for å få en indikasjon om formen er OK

- Nerding av wattverdier underveis og etter økta. Jepp, det er gøy. Spesielt korte (10-30 sek) maksdrag underveis eller på slutten av en rolig tur, gir en ekstra boost på turen (og formen), uten at restitusjonstida blir høyere

- Hadde tenkt å bruke wattmåler for kvalitetssjekk på rulla om vinteren. Hadde en episode i fjor vinter der jeg trodde storformen plutselig hadde kommet, men så var det bare rulla som var helt utenfor på kalibrering. Men nå har jeg istedet koblet min billige Tacx Flow Smart rulle slik at wattpedalene styrer rulla. Blir en liten forsinkelse (6-10 sek) på wattendring ved intervall, men rulla var ikke kjappest på endringer i watt tidligere heller. Fordelen er at jeg har samme wattverdi både inne og ute og slipper å lure på om wattverdi er korrekt.

Oppsummert; jeg angrer ikke på kjøp av wattpedaler. Har både gitt meg økt bevissthet på intensitetstyring og økt motivasjon. Men jeg kunne ha valgt Uno istedet for Duo, og heller brukt 2000 kr på bikefit. Men det får bli til neste år.

Re: Nye wattpedaler? [Re: kolli] #2680293 10/09/2021 19:44
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Med DUO får du jo dobbelt så mye watt, minst.. Verdt annnenhver krone, minst! 👍
Jeg har også akkurat kjøpt meg Favero, etter at min gamle Stages har tatt kvelden for godt.
Jeg av den oppfatning at wattmåler er den mest fornuftige av alle de ufornuftige investeringene jeg har gjort i hobbysammenheng. Og jeg er strålende fornøyd med Favero. Helt sykt mye data jeg kan sitte å nerde over i timesvis etter hver sykkeltur - mer detaljert dokumentasjon på hvor svak jeg er finner jeg neppe 👌

Re: Nye wattpedaler? [Re: thamg] #2680798 13/09/2021 20:37
A
Autobus Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: thamg

Jeg av den oppfatning at wattmåler er den mest fornuftige av alle de ufornuftige investeringene jeg har gjort i hobbysammenheng. Og jeg er strålende fornøyd med Favero. Helt sykt mye data jeg kan sitte å nerde over i timesvis etter hver sykkeltur - ;

Hvilken plattform / applikasjon bruker du til å analysere dataene? Favero sin egen app eller noen andre? Evt. noen å anbefale?

Re: Nye wattpedaler? [Re: Autobus] #2680811 13/09/2021 21:24
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Autobus
Sitat: thamg

Jeg av den oppfatning at wattmåler er den mest fornuftige av alle de ufornuftige investeringene jeg har gjort i hobbysammenheng. Og jeg er strålende fornøyd med Favero. Helt sykt mye data jeg kan sitte å nerde over i timesvis etter hver sykkeltur - ;

Hvilken plattform / applikasjon bruker du til å analysere dataene? Favero sin egen app eller noen andre? Evt. noen å anbefale?

Har lite erfaring med dette, men foreløpig har jeg bare brukt Garmin Connect.
Men det finnes sikkert en del mer avanserte alternativer.

Redigert av thamg; 13/09/2021 21:24.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå