neste vinter blir det nok på tide å prøve ut slangeløst ja...
Tror du er inne på noe der.
Hadde en fin tur t/r Oslo-Drammen i dag. Var lat nok til ikke å bytte til slangeløst oppsett for én tur på sommerdekk. Har tross alt dekk som har ført meg gjennom ild og vann på flere kontinenter uten engang en antydning til boblende guffe.
Fikk
selvfølgelig en sivepunktering på den beryktede grusen i Asker og Bærum. Var genial nok til å ignorerer den, og fikk dermed forutsigbart nok en gjennomslagspunktering/snakebite i en dump jeg overså på dårlig asfalt. Så lur er jeg.
Så står man der i høljende regn noen kilometer fra Drammen. Av med hjulet, ut med slangen, gå over dekk for å fjerne eventuelle skarpe småstein, inn med ny slange, pumpe opp, poppe på dekkanten, på med hjulet... Hadde helt glemt denne steinalderteknologien. Aldri. mer. slange.
På slangeløst oppsett ville jeg for det første neppe fått noen sivepunktering som ikke guffen hadde tatt effektivt hånd om umiddelbart. Og jeg ville garantert ikke fått gjennomslagspunktering siden det er ingen slange som kan komme i klemme mellom dekk og felgkant.
Og hvis jeg faktisk, mot all formodning, skulle punktere på slangeløst oppsett - noe jeg aldri har opplevd, bortsett fra den ene gangen jeg herjet på steinete sti med et utsøkt italiensk landeveisdekk - fikses det i løpet av sekunder. Frem med ferdig oppsatt plugg, plugge inn larven, pumpe opp, ferdig.