For over et år siden lagde jeg en batteripakke til mine VistaLight lamper( 10 + 15 W)

Den baserer seg på Claes Ohlssons 4100mAh batterier fra Sanyo med loddeører (som nevnt i diy-skogslyslinken som nå er borte).

Pærene er 6V og jeg har 6 celler à 1,2 V loddet i serie(altså 7,2V).
Batteripakken er tapet grundig.

Kabelsko, loddetinn, loddebolt, multimeter, 0,75mm2 kabel(tror jeg), krympestrømper, og en avansert lader til ca 1000-lappen fra RC-butikk må til, ja også en varmepistol(men det går bra å krympe strømpene over kokeplatene på komfyren).

Batteriet varer ca 1 time på full effekt.

Noe av cruxet er å få batteripakken stabil i drikkeflaska, samtidig skal fyllmiddelet være lett, og etter litt spekulering kjøpte jeg en sånn flaske med byggskum/isolerskum på jernia.

Byggskummet trenger fuktighet for å ekspandere så jeg la at lag med vann fra sprayflaske inni drikkeflaska fylte en dæsh med skum inni(mengden var basert på tester på trappa, for å se hvor mye den ekspanderte) og underveis i ekspanderingen dæshet jeg på litt vann fra sprayflaska.

Når byggskummet var blitt nesten stort nok dyttet jeg batteripakka nedi og lot den stå der til skummet var ferdig ekspandert, innimellom rugget jeg litt opp og ned på batteripakka sånn at den ikke skulle sette seg fast.

Ja og tuten på drikkeflaska er bare boret ut.

Before I was blind, but now I can't see...