Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

GPS-klokke i 70-årsgave til min far

GPS-klokke i 70-årsgave til min far #2582042 07/11/2019 19:11
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Pappa fyller 70, og jeg tror han har lyst på en GPS/multisportsklokke.
Han «trener» ikke, men går en del på ski, fotturer på fjellet og i marka, sykkelturer på skogsbilveier og på fjellet.
Han er glad i kart (orienteringsløper) og går ingen steder uten en klumpete GPS i lomma. Har tidligere holdt på litt med geocaching og sånn.
Er det Garmin Fenix 6 som gjelder eller er den totalt overkill og jeg kan se etter andre mer fornuftig prisede modeller? Suunto? Fenix 5?
Som nevnt så tror jeg ikke han vil bruke særlig mange avanserte treningsfunksjoner, men er det pulsmåler på klokka så vil han sikkert like å følge med og logge den. Han laster opp turer til Strava, så det må denne klokka kunne gjøre også.
Noen som kan tipse meg om hvilke modeller jeg bør se på?

Re: GPS-klokke i 70-årsgave til min far [Re: ijustpop] #2582043 07/11/2019 19:28
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg kan bare kommentere Suunto (jeg har en Traverse). Overføringen til Strava funker brukbart. Klokken laster opp til telefonens Suunto-app, men kan ha litt bluetooth-krøll innimellom. Suunto-appen laster automatisk opp til Suuntos Strava-kopi Movescount og Movescount laster automatisk opp til Strava. Innimellom kan jeg ha flere dager uten at klokken og telefonen får kontakt, uansett hva jeg gjør. Plutselig en dag bare funker det igjen og alle turene som har ligget på vent blir lastet opp.

Suunto har en feature som jeg ikke vet om Garmin har, som er verdt mye og det er at klokken kan lades mens man bruker den. Med en powerbank i sekken er det bare å sette ladeklypa på klokken og fortsette økten uten avbrudd. Men sist jeg gjorde dette glemte jeg at jeg hadde gjort det, heiv av meg ryggsekken og reiv løs klypa slik at to av de fire kontaktpiggene knakk. Ny kabel koster 400,-. Heldigvis knakk de to som gjør den samme jobben som bluetooth gjør, mens de to som lader er uskadde. ICON_SMILE

Men jeg har begynt å lure på om det kanskje er på tide med en ny klokke likevel. Har lyst på noe litt flatere, med smalere bezel, elegantere design og lyssterk fargeskjerm. Tar gjerne imot tips.

Re: GPS-klokke i 70-årsgave til min far [Re: ijustpop] #2582046 07/11/2019 20:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Var i samme båt for et par måneder siden. Endte opp med å kjøpe Fenix 5S i 70-årsgave til fattern. Han går mye på tur, både på ski og på beina, og sykler litt av og til. På sett og vis litt overkill, men det er jo en fin klokke også, som han kan bruke i "sivil" også. Kjøpte Garmin siden jeg selv har det og dermed kunne drive support uten å måtte lære meg en ny klokke. Nå har han imidlertid blitt superbruker selv og ringer støtt og stadig når han er på tur og spør om ting jeg ikke kan svare på.

5S fordi 5 ble for stor og klumpete for ham (kona har 5S og den har han sett litt på). Overføring til Strava går av seg selv uten noe mikkmakk.

Redigert av Øyvind V; 07/11/2019 20:34.
Re: GPS-klokke i 70-årsgave til min far [Re: ijustpop] #2582049 07/11/2019 20:48
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Hva med å kjøpe han Garmin Vivoactive 3? Mye finere enn forerunner, og billigere også. Ellers så er Suunto fine klokker, men for meg er synkroniseringsproblemene utrolig irriterende. Ser etter alt. klokke pga. dette.

Div. sportsremedier ...
Re: GPS-klokke i 70-årsgave til min far [Re: ijustpop] #2582067 08/11/2019 07:28
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det fine med Garmin (og muligens de andre merkene, men de kjenner jeg ikke til) er at man via appen kan dele treningsøkter i sanntid.

Det kan være en ekstra sikkerhet for en 70åring på tur at fart, puls og lokalisering deles i sanntid :--)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.

Moderator  support