|
|
Batterier og batteripakker
|
Batterier og batteripakker
07/11/2019 01:18
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg tenkte å starte en tråd om batterier + batteripakker. Har som kanskje mange andre kjøpt lys + medfølgende batteripakke . Lysene lever stort sett i beste velgående , mens batteripakkene stort sett har tatt kvelden etter en kort periode. Har som regel kjøpt ny batteripakke til dyr pris , som desverre bare har holdt en sesong eller to, de lader nesten ikke mere, eller kapasiteten har blitt kraftig forverret. Jakten på den perfekte batteripakkeI stedet for å kjøpe ny batteripakke , så bestemte jeg meg for å lese meg litt opp , og gå litt i dybden , og endte opp med en "egenprodusert" pakke som jeg er supergodt fornøyd med. Prisen for denne pakken er også lav. Batteriene som jeg bruker er de beste som er å oppdrive , og forskjellen i forhold til de gamle batteripakkene er helt enorm. ___________________ BatteriboksenIdeen om å lage en egen batteripakke fikk jeg etter å ha lest denne tråden på MTBR forumet. De som har denne boksen er godt fornøyd. Bilder av boksen : Jeg har både den store + den lille Hentet ifra produkt detaljer : Have overcharge, overdischarge, overcurrent three protection functions. Denne + alle andre slike bokser jeg vet om har en stor svakhet , de mangler en elektrisk krets som kalles for BMS = battery management system. BMS vil beskytte og balansere cellene , slik at alle batteriene har lik spenning. Har du ikke BMS , vil resultatet kunne bli at de svakeste cellen hurtig vil draine , og til slutt ødelegge batteripakken. Noen som vet om en slik boks finnes ? _____________________ BatterieneHar gått gjennom massevis av tester av 18650 batterier , og av de 4 store ( Panasonic - Sony - Samsung + LG ) er det Panasonic ( Sanyo ) som klart skiller seg ut. De andre er gode , men henger litt etter på levetid. Når jeg skriver at Panasonic skiller seg ut , så er det totalen , med ytelse + levetid på batteriene. De andre leverer batterier som ytelsesmessig er nesten like gode som Panasonic , men levetiden på batteriene er ikke så bra. Jeg var innom en test på levetid på batterier , der Panasonic klart var best , men glemte utrolig nok å bokmerke den ... Panasonic leverer også batterier til Tesla. Link til en som har brukt Tesla i 5 år. På denne tiden har kapasiten sunket med ca 6% Ganske imponerende spør du meg. Siden dette er en 2012 modell er det høyst sannsynlig NCR 18650B som brukes. De batteriene kom på markedet i 2011. De har en ytelse på ca 3300-3400 mAh Noen år senere kom Panasonic med batterier som var enda bedre. Disse batteriene var på markedet en kort stund , før de bare forsvant. Sterke rykter har det til at Tesla kjøpte opp eneretten til å bruke disse superbatteriene. I 2014/15 kom Sanyo med batterier som selv idag er regnet for de beste som er mulig å oppdrive. Batteriene heter Sanyo NCR18650GA og er gode for ca 3500 mAh Panasonic eier Sanyo. Sanyo vs Panasonic : Med den siste batchen fra Illumn der kapasiten hør økt til ca 3600 mAh som jeg har linket til , er forskjellen enda større. ____________________ Erfaringer etter en sesongs bruk Jeg kjøpte både den store med plass til 6 + den lille boksen med plass til 4 batterier. Den store bruker jeg til å drive Gemini Titan og den lille til baklyset.
Har brukt de i all slags vær , og er strålende fornøyd.
Jeg tok også å testet hvor lenge batteriene ville holde ut med Gemini Titan på full styrke. På den originale batteripakken ( som følger med lyset) holder de ca 1.5 time.
I den store boksen hadde jeg puttet inn 6 stk Panasonic NCR18650B batterier. Etter ca 2 timers sykling med temp på ca 0 grader , gadd jeg ikke å sykle mere og fortsatte testen innendørs. Lykta ble demontert med lys påslått hele tiden. Etter ca 2,5 timer begynner lampa å blinke rødt , og jeg regner med at det bare er snakk om minutter før den slår seg av.
Så skjer det magiske, lampa slås ikke av , den bare fortsetter å lyse. Tiden og timene går ... lyset peker mot en vegg, og jeg ser at den gradvis blir svakere. jeg vil si at etter 5 timer har jeg fortsatt brukbar lys.
Etter 6 timer går den over til å bli sett lys. Etter ca 9 timer velger jeg å avbryte , da det nesten ikke er lys igjen.
Hvordan er det mulig ? Enten er det elektronikken i boksen , eller så er det batteriene som nekter å gi seg.
_____________________ Hvor handlet jeg vareneFørst vil jeg bare si at jeg ikke har noen forbindelse med de jeg har handlet hos. Batteriboksene kjøpte jeg hos AliExpress hos denne forhandleren. Pris på den lille boksen med plass til 4 batterier er ca 100,- Den store med plass til 6 stk batterier er ca 120,- Jeg kjøpte begge to. Ebay selger også slike bokser Panasonic batteriene kjøpte jeg på Ebay. Jeg betalte 230,- for 6 stk Den forhandleren har desverre sluttet å selge batterier. Sanyo batteriene kjøpte jeg hos Batteries Plus UK Leveringstid til Oslo er ca 1 uke. Jeg har handlet der flere ganger. ______________________ Hvor bør jeg ikke handle batterierAliExpress og Ebay bør man være veldig forsiktig med. Som sagt så kjøpte jeg Panasonic batteriene på Ebay , og klarte å få tak i ekte varer. Tipper på at det var søkeordet "genuine" som hjalp meg. Etter å vært innom diverse forum + Youtube kanaler har jeg blitt langt mere skeptisk. Det bare kryr av fake batterier på de nettstedene. Sjekk denne videoen av en som har handlet Panasonic på AliExpress. Batteriet ser helt lik som den ekte. Vekta er omtrent den samme. Fake batteriet blir avslørt når han tester den. Den er god for ca 1500 mAh Den buurde være 33-3400 mAh.......... https://www.youtube.com/watch?v=6RZbh1CycnYVet at det finnes selgere som er til å stole på , men jeg vet ikke hvem ... ________________________ Anbefalte nettsteder for å kjøpe batterier Nkon er anbefalt på mange foum. Når jeg prøvde å betille derfra nektet de , og ba meg bestille fra deres Russiske nettside. Frakt ca 35 Euro. Jeg avsto. Jeg har flere ganger handlet Sanyo ifra Batteriesplus.co.uk Tar ca en uke til Norge. Den siste batchen Sanyo fra Illumn ser helt fantastisk ut. Kapasiten er målt helt opp i 3631 mAh , og gjennomsnitt på nesten 3600 mAh. Hentet fra post #24 i denne tråden. Altitec i Norge selger også Sanyo. Batterionline Norsk nettbutikk selger Panasonic NCR18650GA til 69,- pr. stykk Kjøper du 20 stk blir prisen 44.95,- pr stykk. Dette er ikke Sanyo. De er produsert ved fabrikken i Kina. Selv om jeg stoler på Panasonic , så vet jeg at det finnes mange der ute som kun kjøper batterier som er " made in Japan" Du er advart... _____________ Ved kjøp av Samsung 3500 mAh batterier , så er det faktisk mulig å få dem svært billig i Norge. Batterionline selger de for 69,- pr. stykk. Kjøper du 10 stk er prisen 37.95,- pr stykk. De selger også LG - 3500 mAh til 79,- Ved kjøp av 10 stk koster de 41,95,- _________________________ Ekstrautstyr til batteripakkenSkal du ut på langtur , og er usikker på om batteriene vil holde ut hele turen finnes det en kjekk løsning. Du kjøper bare en liten plastboks med plass til enten 2 eller 4 batterier. Finnes på Ebay til ca 7-8 ,- pr, stykk Bruk søkeord "Battery Case Holder Box 18650 " Fåes også i Norge. Å skifte ut batterier tar bare et øyeblikk. Jeg har selv testet med 2 batterier , og det bare funker.
Redigert av AGT; 07/11/2019 10:11.
|
|
|
Re: Batterier og batteripakker
[Re: AGT]
07/11/2019 06:54
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denn tråden fortjener vel nesten sticky!
Men jeg har et spørsmål siden du har vært gjennom dette i noen omganger: Har du funnet noen batteribokser i samme stil som TrustFire som kombinerer flere celler til høyere spenningsnivå? Jeg er på jakt etter 14.8v....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
07/11/2019 07:17
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Nei , omtrent alt av slike batteribokser er for 7.4 volt
Løsningen er vel å mekke selv. Istedet for 2 , så må du ha 4 batterier som er seriekoblet
|
|
|
07/11/2019 08:48
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Veldig bra! Men jeg mener at man må ha BMS, ellers kan det få alvorlige konsekvenser, f.eks. om batteriene kortsluttes, eller om de lades ut for dypt. Så skjer det magiske, lampa slås ikke av , den bare fortsetter å lyse. Hvis du kjørte testen uten en BMS så kan det være at du ladet ut batteriene for dypt. Målte du spenningen på dem? Ved dyputladning skjer det to ugunstige ting: 1. Ved ganske dyp utladning skjer det en kjemisk endring som gir varig reduksjon i batterikapasitet. 2. Ved veldig dyp utladning skjer den en kjemisk endring som gjør batteriet farlig. Hvis man fortsetter å bruke batteriet så kan det dannes interne kortslutninger som kan føre til at det senere tar fyr eller eksploderer. Mange batterier har en innebygget sikring som blåses i dette tilfellet, slik at kunden slutter å bruke batteriet.
Redigert av Arne_And; 07/11/2019 08:48.
|
|
|
07/11/2019 09:07
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Enig i at man bør/må ha BMS.
Skal man først ha BMS , så må det være av god kvalitet. Leste for en stund siden at BMS av dårlig kvalitet kan være minst like skadelig for batteriene vs det å kjøre uten.
Angående den boksen , hentet ifra produkt detaljer : Have overcharge, overdischarge, overcurrent three protection functions Hjelper på , men er ikke det samme som BMS _________
Angående den testen , jeg målte ikke spenningen. Batteriene lever fortsatt i beste velgående idag. Husk, dette er Panasonic. Den testen gjøres kun en gang.
Redigert av AGT; 07/11/2019 10:14.
|
|
|
07/11/2019 10:24
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Nkon er anbefalt på mange foum. Når jeg prøvde å betille derfra nektet de , og ba meg bestille fra deres Russiske nettside. Frakt ca 35 Euro. Jeg avsto. Jeg bestilte fra ru.nkon.nl, og batteriene ble sendt fra Den Bosch i Nederland, så jeg antar det er en misforståelse, det over?
|
|
|
07/11/2019 10:53
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har du nylig fått batteriene ?
Er nok bortimot 2 år siden jeg prøvde , og fikk svar via mail. Tror svaret var noe slikt som at de ikke handlet med land utenfor EU , og derfor ble henvist til deres Russiske nettsted.
|
|
|
07/11/2019 12:05
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Fikk de 25. oktober, så det er ganske nylig, ja. Måtte skifte til ru.nkom.nl, men regnet med at dette bare var en kopi av originalt innhold, men med priser uten moms. Uvanlig måte å drive sjappe på, men kan sikker fungere, om de ikke liker å tukle med webservere og slikt.
|
|
|
07/11/2019 12:50
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Angående den boksen , hentet ifra produkt detaljer : Have overcharge, overdischarge, overcurrent three protection functions Hjelper på , men er ikke det samme som BMS Da har den i alle fall det som er viktig for sikkerhet. Det hadde vært bedre om den hadde cellebalansering, men det kan man jo fikse selv en gang i blant med å lade cellene individuelt i en 18650-lader. Jeg tror jeg går for denne løsningen neste gang jeg skal ha meg en batteripakke. Heldigsvis er mine Geminibatterier fortsatt i ganske bra stand, tross at det eldste er 7 år nå.
|
|
|
07/11/2019 13:15
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Bestilte en 6-pakning, nå, ser ut som noe jeg har lett etter en stund, uten å finne, så takk til trådstarter. Tror jeg skal gruble på å få tak i en lader for enkeltceller, muligens litt avansert type for videre nerding.
|
|
|
07/11/2019 13:22
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Si fra når du finner den rette laderen.  Helst bør den ha plass til flere celler som lades individuelt.
|
|
|
07/11/2019 13:33
|
Bhorium
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nitecore har gode ladere.
|
|
|
07/11/2019 13:37
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Denne så bra ut, opp til fire celler med uavhengig lading. 
|
|
|
[Re: Arne_And]
07/11/2019 17:06
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Da har den i alle fall det som er viktig for sikkerhet. Det hadde vært bedre om den hadde cellebalansering, men det kan man jo fikse selv en gang i blant med å lade cellene individuelt i en 18650-lader.
Det er akkurat det jeg gjorde da jeg satte igang prosjektet mitt. Jeg kjøpte en dedikert lader til ca 300 spenn. TrustFire reklamerer jo at batteripakken kan lade med opptil 2100 mA, altså hurtiglading. Spør du meg er det altfor mye. Jeg har faktisk aldri ladet direkte til batteriboksen. Kjøpte en lader med plass til 4 batterier. Du velger selv hvor høy strømstyrke du lader med. Jeg pleier å lade med 500 mA som også er anbefalt av eksperter. Da tar det ca 6 timer å lade batteriene. Videre så passer jeg på at de batteriene som er på plass 1-2-3-4 i TrustFire boksen bytter plass hele tiden for hver gang jeg har ladet batteriene. Det første jeg som regel gjør etter at batteriene er utladet etter en lang tur er å sjekke hvor mye volt det er igjen. Forskjellen mellom hvert batteri er minimal. Enten så fungerer metoden min , eller så er det batteriene som bare fungerer uansett. ____________________ Jeg kjøpte laderen Opus BT-C3100 på AliExpress . Forhandleren selger den ikke mere , så la bare til en generell link til AliExpress. Her er en test av den. Final Thoughts The Opus BT-C3100 V2.2 is a great all around charger option for all those who want to charge multiple cells at a time and for those who want to test the capacities of their cells. This charger can be used by anyone with any experience level due to the simplicity of the operation of the device. My favorite aspect of this charger is its ability to discharge your cells to get the exact readout of mA to see if your cells capacity is infact true to what the label says. The charger also fully charges all cells to a even voltage of 4.2 volts and trickle charges them to keep the cells topped off if you leave them on the charger after they are done charging. The only thing I would have liked to see in this charger would be a higher charging current when charging 4 cells at a time, especially for high capacity 18650s it will take about 3.5 hours for them to fully charge at 1A All in all I highly recommend this charger to anyone who wants a well built, multi mode charger that will act true to its specifications.
Redigert av AGT; 07/11/2019 19:58.
|
|
|
07/11/2019 17:08
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
I følge tråden på MTBR var den boksen fra Trustfire noe av det bedre på markedet, men på ingen måte bra, og hvis man er klønete og putter cellene feil vei så er det lite som hindrer ting i gå galt.
|
|
|
07/11/2019 17:30
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg tror du skal kløne det godt til hvis du tar feil her :
Redigert av AGT; 07/11/2019 17:31.
|
|
|
07/11/2019 18:53
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Synes du bør linke til lygte-info i første posten. Regner med det er der du har graf og testing i fra;) Jeg bruker mye løse celler til lykter og diverse annet. Panasonic Ncr18650b har lenge vært foretrukkent. (bortsett fra på værstinglykter) Da er det ofte celler med noe mer discharge som skal til..
Med bokser og løse celler har man jo den bonusen at man har kontroll på cellene(hvis laderen viser spec eller kan teste celler) også kan bytte ut enkeltceller dersom en av dem skulle begynne å henge etter. Som du sier er det jo oftest er det jo en(eller et par) av cellene som gjerne gir seg først. BMS er litt overflødig mener jeg i denne aktuelle bruken(4-6celler) rullering og følge litt med på batteriene ved lading etc vil jeg mene er "godt nok". Det kan imidlertid være kjekt med en lader med like mange plasser som det er i pakken. for lettere å holde oversikt. Selvfølgelig "best" med bms av god kvalitet men så var det det da..
|
|
|
07/11/2019 19:09
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg har allerede prøvd å endre førsteposten , men er vist ikke mulig. Skulle endre litt på infoen om Nkon Tror det har noe med begrensinger i dette forumet. I alle andre forum jeg er innom , er det mulig å forandre slike poster til enhver tid På tide å oppgradere forumet ?____________ Er klar over den danske nettsiden. Veldig bra. Jeg hentet grafen ifra Budgetlightforum. BMS er litt overflødig mener jeg i denne aktuelle bruken(4-6celler) rullering og følge litt med på batteriene ved lading etc vil jeg mene er "godt nok" Der klarte du å uttrykke deg bedre enn meg. Rullering av batteriene skal det være ja.
Redigert av AGT; 07/11/2019 19:19.
|
|
|
08/11/2019 05:09
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
08/11/2019 06:31
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kjøpte origianle panasonic 18650-batterier fra en kar fra ebay, gode som bare det + en batteribox for 4 celler med bms. Billig og bra. Dessuten har boxen usb-plugg også. Så alt er ikke dritt på ebay.
Redigert av gutt45kg; 08/11/2019 06:31.
|
|
|
[Re: Arne_And]
08/11/2019 06:41
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Si fra når du finner den rette laderen.  Helst bør den ha plass til flere celler som lades individuelt. Kjøpte denne, Lii-500 nå: http://liito-kala.com/page92?product_id=6... på Aliexpress. Den nogelunde mest nerdete laderen jeg fant, til grei pris, uten å surfe meg vekk. Kjøper trolig Liitokala Lii-S6 etter helgen, med 50kr rabatt, 11. november. Skulle helst hatt en lader med serieport, og 6 celler, og lagret unna alle data på EDB-maskin, men det ser ikke ut som det er særlig tilgjengelig.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
08/11/2019 06:56
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Takk for tips. Jeg ønsker meg: * Kapasitetstest, aller helst "lad opp, lad ut og mål, lad opp igjen". * Lagringsmodus: lad til 3.7V. * Helst programmerbar ladestrøm * Gjerne programmerbar ladespenning i små trinn, hvis man lader til litt lavere enn 4,2V så varer cellene mye lengre (eller aller helst til et programmerbart prosentnivå etter at man har målt kapasitet, men fortsatt spennings-cutoff så klart) Opus BT-C3100 V2.2 har dette, men jeg så i en annen test at den har oscillasjoner på noen av ladeutgangene, så mye at testeren mente det kunne føre til overspenning. SkyRC MC3000 ser ut som den har "alt", men den koster litt.
Redigert av Arne_And; 08/11/2019 07:11.
|
|
|
08/11/2019 07:35
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Her er link til Budgetlightsforum sin avdeling for review + diskusjon av ladere. Han som driver lygte-info.dk pleier å delta.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
08/11/2019 07:38
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg kjøpte origianle panasonic 18650-batterier fra en kar fra ebay, gode som bare det + en batteribox for 4 celler med bms. Billig og bra. Dessuten har boxen usb-plugg også. Så alt er ikke dritt på ebay. Det er jo det jeg + mange andre er på utkikk etter. Særlig den boksen med BMS. Har du link ?
|
|
|
08/11/2019 07:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hunk lee selger vel batterier med gode celler og BMS på ebay? Har vel god track record?
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/11/2019 08:48
|
AGT
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hunk Lee er jeg klar over. Men det var for en god del år siden. Klarte ikke å finne han på Ebay lengre...
|
|
|
08/11/2019 09:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hunk Lee er jeg klar over. Men det var for en god del år siden. Klarte ikke å finne han på Ebay lengre... Ser sånn ut 
|
|
|
08/11/2019 09:19
|
Arne_And
More than words
|
More than words
TrustFire reklamerer jo at batteripakken kan lade med opptil 2100 mA, altså hurtiglading. Spør du meg er det altfor mye. Jeg har faktisk aldri ladet direkte til batteriboksen. Det tror jeg er strømmen den kan levere når man bruker den som en USB-lader. Når du lader i batteriboksen så er det vel batteriladeren man kobler til som skal regulere ladestrømmen.
|
|
|
08/11/2019 09:29
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Handlet seks Liitokala-3400mah-celler bare for skøy. Lygte-info ser ut til å gå god for at det ikke er vrøvleceller.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
08/11/2019 09:30
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Si fra når du har kjøpt SkyRC MC3000.