|
|
|
Starte opp igjen - rullevinter: tips?
|
Starte opp igjen - rullevinter: tips?
05/11/2019 07:50
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei hå.
Har hatt mitt dårligste sykkelår siden jeg startet å sykle en del for åtte-ni år siden. Overskuddet og motivasjonen forsvant etter et par strie år på privaten og mye jobb. Ting har nå stabilisert seg litt mer og jeg merker at lysten til å komme meg mer ut og sykle neste vår og sommer er på oppadgående. Ritt er ikke så sannsynlig, kanskje med unntak av buljongpulja i ett av Østlandets ritt.
Planen er å forsøke tre økter i uka på rulla, jeg dropper vintersyklingen i år. I tillegg håper jeg på en eller to rolige skiturer når det er stabile (og tørre!) snøforhold.
Jeg bruker Zwift, med dum rulle og wattmåler. Liker å bruke Zwift selv om rulla er dum, legge "drag" til bakker osv. Jeg er en ganske tung rytter, som er "god" på brostein og flatene, kanskje med en og annen liten knekker.
- Noen ideer til ulike økter jeg bør kjøre på Zwiften, så jeg får litt variasjon?
- Når bør jeg kjøre en FTP-test, så raskt som mulig eller etter å ha fått beina litt i gang igjen?
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
Re: Starte opp igjen - rullevinter: tips?
[Re: ganskefort]
05/11/2019 09:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Mitt tips er å få tak i en smart rulle. Jeg har hvertfall fått et helt nytt "sykkelliv" etter jeg kjøpte meg dette. Masse kule kokurranser o.l.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/11/2019 13:00
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Fungerer strålende å bruke en dum rulle og wattmåler på Zwift. Må ikke ha smartrulle heller. Bruker Tacx Neo 2 som dum rulle på Zwift. Syns det blir veldig mye giring med når motstanderen følger bakkene, men det føles mer realistisk.
|
|
|
05/11/2019 13:09
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Hei hå. - Når bør jeg kjøre en FTP-test, så raskt som mulig eller etter å ha fått beina litt i gang igjen? Skal du kjøre intervaller med struktur, og få optimalt utbytte av dem, er det viktig at ftp er satt riktig. Så jeg vil anbefale en ftp-test snarest, men sikkert greit å kjøre et par tilvenningsøkter dersom det er lenge siden sist du kjørte rulle. En step-test eller ramp-test er et godt alternativ til klassik 20-minutters ftp-test, siden det tar vekk problemet med hvilket tempo man skal holde.
|
|
|
28/12/2019 10:43
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takker for hyggelige svar, er litt av og på med dette forumet, derfor litt tregt svar.
Har fått inn noen gode økter og fortsetter med dum rulle og wattmåler. Føler at smart-rulle fordrer en litt større disiplin gitt kostnaden.
Prøvde å kjøre FTP-test for noen uker siden og sprakk så det sang etter ti minutter. Startet med andre ord altfor hardt. Nyåret skal starte med nok et forsett om noe mer disiplin, så får vi se om tre-fire økter i uka lar seg gjennomføre.
Fortsatt god jul og rullesesong ønskes dere!
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
|
|
|
28/12/2019 13:16
|
stosu
Besatt
|
Besatt
enig med Knuthaug. Kjør Ramp-test. Så lenge du bruker samme test i alle tester, så har du riktig sammenlikningsgrunnlag. Jeg fikk 3-4 økter før jeg startet rullesyklinga i høst før jeg tok den første testen. Tror det var ganske riktig å gjøre for min egen del
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
28/12/2019 19:51
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kjørte ramp-test nå i ettermiddag. Det var mye greiere enn en vanlig 20 minutters test for meg der jeg er nå i hvert fall. Kunne sikkert tatt den litt tidligere i desember, men nå er jeg i hvert fall i gang med anelsen mer systematikk!
|
|
|
|
|
|
|