Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sram burde skamme seg!

Sram burde skamme seg! #2581326 01/11/2019 13:27
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ja det burde de! For mer høylytte bremser skal du lete lenge etter. Handlet ny sykkel for noen uker siden og på den satt det et par Guide R bremser. Men de høres jo ut som flyalarmen i Liverpool under 2 verdenskrig så fort de får noe fukt på seg. Det skal vel ikke være sånn?

For lenge lenge siden hadde jeg et par Avid Five bremser og da byttet jeg de ut av samme grunn. Bremsen var bra men lyden forferdelig. Siden har jeg kjørt med både Shimano og Magura og disse er tilnærmet lydløse i forhold. Og i mellomtiden har Avid blitt overtatt av Sram men de har tydligvis ikke blitt bedre på dette området. Hva er det alle andre enn Sram får til som Sram ikke gjør? Og om det er sånn det er med alle Sram bremser, hva i all verden er det som er så bra med Sram ellers at denne negative siden ikke er så farlig for de som velger å bruke flerfoldige tusen på dem?

Er det noe jeg kan gjøre for å få de til å holde kjeft? Nei, jeg gidder ikke vaske med bremserens etter hver tur, for det første har jeg prøvd uten hell og for det andre, det trengte jeg ikke med Shimano eller Magura, da holdt det med litt vann. Eller er eneste løsning å gå tilbake til Magura igjen?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581328 01/11/2019 13:34
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har satt på sinterklosser på mine Guide R, da hyler de når det er vått, men de orginale organiske var tilnærmet lydløse.

Har Magura MT7 på den ene sykkelen, der er det bare lyd og nesten ingen brems når det er vått og de er fulle av søle, sitter orginalklosser der, har ikke fått bestilt meg nye enda.

Tror nok andre klosser er løsningen din sammen med en skikkelig rens av skiver før montering.

Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581329 01/11/2019 13:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Organisk vs sintrede klosser?

Jeg kjører sintrede, synes ikke hyl er voldsomt slitsomt. Går over når skivene er varme.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581330 01/11/2019 13:38
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er jeg ikke sikker på @RazeFaze. Det er klossene som ble levert da bremsene var nye.

Så organiske er mer stillegående enn sintrede @eSkåra?

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581333 01/11/2019 13:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
ikke kjørt inn skikkelig?

puss ned skiva med 400 våtpapir og isopropanol skyll med isopropanol
puss klossene mot hverandere med isopropanol og skyll med isopropanol

juster bremsen skikkelig.
kjør bremsene inn. da blir det stille.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581334 01/11/2019 13:42
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Shimano støyer mye mer enn SRAM så her må det være noe galt med bremsen din. Olje eller salt på skive eller dårlige klosser?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581336 01/11/2019 13:43
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: erijon
Det er jeg ikke sikker på @RazeFaze. Det er klossene som ble levert da bremsene var nye.

Helt klart min erfaring på Guide R bremsene mine!

Re: Sram burde skamme seg! [Re: baronKanon] #2581337 01/11/2019 13:45
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: baronKanon

De første 2-3 turene på sykkelen var det forholdsvis tørt. Da tok jeg det også ganske rolig og følte vel at dette var innkjøring nok. Tydeligvis ikke... Hvordan kjører man inn en brems?

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581339 01/11/2019 13:58
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har til gode å ha bremser som aldri har hylt. I det siste har til og med mine kjære Magura Trail begynt å hyle. Min konklusjon er at hylende bremser er noe man bare må holde ut i perioder.

Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581340 01/11/2019 14:00
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Fra Avid/SRAM:
Disc Brake Pad and Rotor Bed-in Procedure.
All new brake pads and rotors should be put through a wear-in process called ‘bed-in’. The bed-in procedure, which should be performed prior to your first ride, ensures the most consistent and powerful braking feel along with the quietest braking in most riding conditions.
The bed-in process heats up the brake pads and rotors which deposits an even layer of brake pad material (transfer layer) to the braking surface of the rotor. It is this transfer layer that optimizes braking performance.

1. Select a riding area that allows for moderate speed. To safely achieve optimal results, remain seated on the bike during the entire bed-in procedure.
2. Accelerate the bike to a moderate speed, then firmly apply the brakes until you are at walking speed. Repeat approximately twenty times.
3. Accelerate the bike to a faster speed. Then very firmly apply the brakes until you are at walking speed. Repeat approximately ten times. Important: Do not lock up the wheels at any point during the bed-in procedure.
4. Allow the brakes to cool prior to any additional riding.

After the bed-in procedure the brakes should operate with full power and without noise.
Å.

Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581342 01/11/2019 14:01
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Joda, litt lyd tåler jeg men jeg har syklet å såpass mange år nå at jeg kjenner forskjell på litt lyd og MYE lyd og de jeg har nå sprenger skalaen. Prøver baronen og aanund sine forslag. Blir det ikke bedre da så prøver jeg nye klosser.

Fortsettelse følger...

Redigert av erijon; 01/11/2019 14:04.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Sram burde skamme seg! [Re: eSkåra] #2581343 01/11/2019 14:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: eSkåra
Sitat: erijon

Helt klart min erfaring på Guide R bremsene mine!

Jeg droppa organisk fordi de ikke bremsa godt nok, eller hadde god nok levetid.
Men noe utpreget problem med hyling på sintrede har jeg ikke hatt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sram burde skamme seg! [Re: baronKanon] #2581350 01/11/2019 14:34
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: baronKanon

puss ned skiva med 400 våtpapir og isopropanol skyll med isopropanol
puss klossene mot hverandere med isopropanol og skyll med isopropanol

juster bremsen skikkelig.
kjør bremsene inn. da blir det stille.

Jeg hadde problem med veldig dårlig bremsekraft og veldig mye lyd på ene bremsen på nye sykkelen. Har ikke noe erfaring med å fikse dette, men pusset både skive og klosser med 120-papir og renset med rødsprit. Etter jeg kjørte dem inn ble de veldig bra, men neste tur var de ganske dårlige igjen. Da tok jeg litt vann på og noen kraftige nedbremsinger, så var de ganske bra.

Bruker du 400-papir for ikke å slite så mye på skiver og klosser? Noen tips til hvorfor de blir dårlige igjen etter å ha stått? Det at det hjelper å sprute på litt vann tyder vel på at skiva har blitt forurenset?

Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581356 01/11/2019 16:32
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg er ikke så glad i srambremsene mine, men de er høvelig lydløse så lenge det er tørt. Klossene har vanligvis mer å si for lydnivået enn merket på selve bremsen.

Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581357 01/11/2019 16:39
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Maguraene mine blir veldig bra hvis jeg tar flere harde nedbremsinger på rappen, men blir dårlige igjen når de blir kalde å tilgriset i søle.

Re: Sram burde skamme seg! [Re: erijon] #2581389 02/11/2019 06:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Ingen grunn til skam for SRAM på mine Guide-bremser vs. Shimano har begge deler (XT 4-piston 2020 mod) .Jeg kjører også med sintered som i utgangspunktet kan gi mer lyd.

Guide har på ulike sykler for min del vært en positiv opplevelse fra slutten av 2014 og fram til i dag gjennom alle sesonger.

Min opplevelse med Shimano forrige gang jeg hadde dem var at de ble fullstendig useless på vinterføre ved at man fikk et belegg på klossene som virkelig skapte bråk og veldig dårlig bremsekraft, så jeg er litt spent hva denne vinteren vil vise.

Lars-Erik

Moderator  support