PROFFSESONGEN 2020
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
04/08/2020 12:59
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Lønn kommer vel inn der også tenker jeg. Respekt for at han evt. velger delvis ut fra det. Han har ikke dratt inn millioner som flere av våre andre har i mange år. Aner ikke om det var tilfellet selvsagt.
Klart, men jeg er ganske sikker på at noen ville hatt han som mer enn bare det. Igjen noe jeg ikke vet.
|
|
|
04/08/2020 13:11
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I sum virker ISN som et fornuftig valg. Økonomisk er det antagelig temmelig bra og lageieren kommer neppe til å trekke seg med det første. Adams har både Gud og pengene på sin side, så han er forpliktet og langsiktig.
Calle får anledning til å fortsette å trene slik han er vant til og som har gitt resultater. Han kommer også inn i en gruppe med særdeles sterke og erfarne, men litt eldre syklister. Det kan vise seg å være en veldig fin læringsarena.
Ideelt sett får han prøve seg som kaptein i Spania rundt og/eller Italia rundt og hvis han leverer kan han ta over for Froome i Touren om to-tre år.
Er det noe annet lag i WT som ville gitt han bedre betingelser og muligheter? Ikke som jeg kan komme på.
|
|
|
05/08/2020 16:35
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Stygge scener i både Polen og Torino i dag. Overtenning hos flere etter lang pause, virker det som. Hodeløs manøver av Groenewegen.
|
|
|
05/08/2020 18:02
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
05/08/2020 18:37
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Den ser utrolig stygg ut, krysser fingrene for at det ikke er veldig alvorlig!
|
|
|
05/08/2020 18:44
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Det er visstnok alvorlig for både Jacobsen og kommisæren.
Redigert av Elmersen; 05/08/2020 18:44.
|
|
|
[Re: -Jan]
05/08/2020 18:58
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Ikke så sykt fett å dele det klippet der når vi ikke vet hvordan dette går eller?
|
|
|
[Re: yolo]
05/08/2020 19:17
|
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Løpslegen sin uttalese på twitter Min google oversettelse: "Det er et alvorlig hode- og hjerne-traume. Vi gjorde det vi kunne, det medisinske teamet kom umiddelbart. De største problemene var med intubasjon, et enormt traume i ganen, kraftig blødning. Helsetilstanden er veldig alvorlig, det er en direkte trussel mot livet." - løpslege for Polsat. # tdp20
|
|
|
05/08/2020 20:39
|
ekstraslange
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Elmersen]
05/08/2020 20:45
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Stygge scener i både Polen og Torino i dag. Overtenning hos flere etter lang pause, virker det som. Hodeløs manøver av Groenewegen. Ikke at jeg forsvarer det han gjør, men skjer ikke den slags ganske ofte? Jeg har sett mye verre, men uendelig uflaks måten Jakobsen faller på. Skuffende måten gjerdet klapper sammen på. Og ganske utrolig hvis det ikke er noe sikkerhet rundt målseilet. Hva gjør en person der? Mister litt ord når sånt skjer.
|
|
|
05/08/2020 20:52
|
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Jo, det skjer ganske ofte. Det var en stygg manøver av Groenevegen, men jeg synes ikke han fortjener all hets og hat han får nå. Bare på World Tour-nivå ser man liknende manøvere minst en håndfull ganger ila. en sesong, men denne gangen var det maks uflaks.
Aarrangøren kan absolutt kritiseres for håpløse gjerder. Både ved at de gir såpass etter og lager kaos under krasjen, og fordi de har den "halvmånen" i metall oppå, som er hva Jakobsen treffer først med hode/ansikt. Spurten gikk også visst nok i nedoverbakke i over 80 km/t, og man kan stille spørsmål ved hvor lurt det er med så hinnsides raske avslutninger.
Det begynner vel også å bli på tide at UCI blir tydeligere rundt hva som er lov og ikke lov i spurter, og konsekvenser av tvilsomme manøvere.
Redigert av Neko; 05/08/2020 21:10.
|
|
|
05/08/2020 21:11
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Blir uvel når jeg ser Jakobsens velt. Groenewegens manøver er ikke god, men samtidig må jo sykkelsporten spørre seg hvordan man kan jobbe for å hindre at slike ting skjer. Sykkel er en risikosport, men man må jo prøve å minimere risikoen. Får urent spill, dytting, spisse albuer og farlige linjebytter nok oppmerksomhet og får de som driver med det nok straff?
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
05/08/2020 21:29
|
tmhwk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Avslutninger i motbakke får ned farten. Virker ikke særlig gjennomtenkt med avslutning i nedover, selv om den skulle være svak. De droppet jo utfor-etappe i Giroen for et par år siden pga protester fra rytterne mener jeg å huske.
|
|
|
06/08/2020 06:34
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja det er farlige spurter (dramatikk i sport genererer tilskuere) denne gangen nedover (!!!!) og mest sannsynlig et for dårlig sikret gjerde. Groenewegen er ingen pusekatt, muligens ikke noe værre en enkelte andre. Cavendish har sluppet unna alt for mye vingling og nedskallinger osv og Sagen ble kastet ut av TdF i 2017 for en albue.
Men hva skal til for å få 40-grense i et nabolag ? Jo først masse lokalt engasjement og til slutt en forferdelig ulykke, så blir det nytt skilt, dvs konsekvenser.
Bare synsing men om karrieren til Fabio Jacobsen er over evt med enda mer betydelige skader lurer jeg på om også Groenewegen er ferdig. Kan laget eller sponsorene hans leve med at en sykt populær rytter i mestertrøya ender slik, etter (det som ser ut som) en overlagt handling, havner det i rettsvesenet, vil UCI statuere et svært tydelig eksempel eller om han får fortsette hva slags standing vil han ha i feltet ? ... eller "glemmer" vi dette også og alt blir som før ?
Kanskje dette uansett er siste gang vi ser hodeløs kryssing av feltet i 70 km/t på en stund. Når så vi sist en toppspurter krysse feltet motsatt vei altså vekk fra en brysom konkurrent ?
Håper selvsagt det ender godt med Fabio Jacobsen og de andre involverte....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
06/08/2020 06:55
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Mye av denne problematikken kan løses;
i spurtsonen kan det markeres opp felt/baner som de som leder an i spurten må følge, dersom en bytter to baner når det kommer noen bakfra diskes man i den grad det er mulig, lage trasseer som sprenger feltet føre spurtsonen beregne en maxfart i spurtsoner, det vil i stor grad igjen styres av stiging/fall på spurtsonen sette helt spesifikke krav til krasjsoner. gjerdene som blir brukt er beregnet for å holde tilskuere unna trasseen, ikke for å beskytte ved velt. det er en smal sak og lage bedre og polstrede gjerder som beskytter rytterene. se fx til motorsport. ulykken til Wayne Rainey endret utformingen av sandfellene
veldig mue går tilbake til oss ryttere, hvor viktig er det å vinne ? hva er du villig til å ofre for heder, ære, berømmelse og penger...
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
06/08/2020 06:55
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skulle det være en overlagt handling? Han risikerer jo sitt eget liv i samme slengen.
Jeg har prøvd å spurte alt jeg makter ved siden av andre. Husker første gang hvor sjokkert jeg var over hvor kaotisk det blir. Nå er selvsagt disse på et rimelig annet nivå enn meg, men det vil alltid være en risiko ved massespurter. For meg er det mer sammenlignbart med F1 eller annen motorsport. Skal man bli fengslet for å kjøre i noen? Der har de derimot gjort en enorm jobb med å sikre at når uhell skjer blir konsekvensene minimale. Tydeligvis ikke tilfellet her.
Finnes ikke en toppspurter i verden som aldri har skjenet inn på rytteren ved siden av på den måten der. Det betyr ikke at jeg mener Groenewegen ikke har noe ansvar for hva som skjedde, men det må sees i konteksten av hva som vanligvis skjer i en spurt.
|
|
|
06/08/2020 07:04
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Han mente sikkert ikke å sende Jacobsen i målseilet, men han mente å stenge luka selv om det kom noen bakfra og selv om det var et betydelig sporskifte. Han må ha visst at Jacobsen enten måtte bremse eller krasje. Luka lukkes over lengre tid og han viker ikke selv når han får kontakt på slutten like før krasjet. Syns derfor ordet uflaks er feil å bruke her. Dette kan utmerket godt skje når du presser noen mot gjerdet.
|
|
|
06/08/2020 07:08
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det burde komme krav til hvordan de siste 100 meterne av en spurt utformes mtp sikkerhet. Det må komme egne krav til gjerdene, både for å beskytte tilskuere og ryttere. Hvis det er en rask spurt bør det være breiere veibane, og hvis det ikke er mulig må det iverksettes tiltak for å få ned farten.
|
|
|
[Re: Havre]
06/08/2020 07:13
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finnes ikke en toppspurter i verden som aldri har skjenet inn på rytteren ved siden av på den måten der. Det betyr ikke at jeg mener Groenewegen ikke har noe ansvar for hva som skjedde, men det må sees i konteksten av hva som vanligvis skjer i en spurt. Ikke uenig i det du skriver, det har frem til nå ikke fått "veldig" store konsekvenser å skjene fra side til side i spurter (en og annen disk i samme ritt men så vidt jeg vet ingen lengre utestengelser eller alvorlige skader). Selvsagt burde de slått hardere ned på farlig kjøring tidligere i tillegg til bedre fysisk sikring på utsatte steder. Mitt poeng er at nå kan det dessverre se ut som Fabio Jacobsen mfl ikke kommer så lett fra gårsdagen og det kan fort bety at "noen" setter foten ned med sterkere konsekvenser enn "vanlig" for Groenewegen.
|
|
|
06/08/2020 07:26
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ser det poenget. Personlig håper jeg dette kan føre til radikale forandringer. Gjerne noe i gata Brabus skisserer, men jeg håper ikke Groenewegen blir gjort til noen særskilt syndebukk. Det var vel egentlig ikke denne spurten jeg så etter, men klassisk eksempel på hvordan man skjener over: https://www.youtube.com/watch?v=5EoYNNPbqKoDa blir det litt tilfeldig for meg hvordan det faktisk ender. For meg ser det ut som Jakobsen har litt uflaks og at han normalt vil falle innover på Groenewegen. Jeg ble selv overrasket av ei bil engang da jeg spurtet opp en bakke og endte opp med å skjene mot bilen. Gudene vet hvorfor, men slikt skjer bare. Groenewegen fortjener straff, men normalt blir man satt sist eller noe slikt ved den type hendelse. Så kan man selvsagt diskutere om det er nok, men regler og sanksjoner bør i minst mulig grad ha tilbakevirkende kraft synes jeg.
|
|
|
06/08/2020 07:34
|
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Det virker hvertfall som det har gått bedre med Jakobsen enn man først kunne frykte. Klippet fra Reddit: Press conference at Hospital:
The operating doctor confirmed that the procedure was successfull. The cyclist was operated on, because of the craniofacial injury, it was very complicated.
An attempt is to be made to awaken Jakobsen today.
The most serious injuries turned out to be the face. His condition is serious but stable.
The operation lasted 5 hours, just after midnight, and was successful after 5am.
Unfortunately, there was a chest injury that made breathing difficult.
Due to the fact that his surgery was well done, the doctors decided to use cautious optimism "Due to the fact that he is fit, he avoided a spine fracture," said the doctor who was caring for him In Jakobsen, no brain damage.
Let us hope he will give in this case as well About 2 p.m. you have the right to receive new information about Jakobsen's health.
Even a sapper who was taken to this hospital a few weeks ago and after a successful start from it about reading forces was mentioned.
Redigert av Neko; 06/08/2020 07:35.
|
|
|
06/08/2020 07:43
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Takker.
Og takk og pris.
Litt forenklet måtte vel en dø før man begynte med hjelmpåbud. La oss håpe gode forandringer kan skje uten den slags konsekvenser først denne gangen.
|
|
|
06/08/2020 08:36
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
det beste Groenewegen er å poengtere problematikken som vi diskuterer her, hvis han går i spissen for å fronte sikkerhet og strengere regelverk rundt spurter vil han fremstå som alt annet enn en syndebukk. her gjelder det å spille kortene sine fornuftig
|
|
|
06/08/2020 08:49
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når du sponser et lag med titalls millioner, ønsker at logoen din skal forbindes med fremgang, seire og kvalitet osv da tar du tak i dette. De satte sikkert en gjeng PR folk/konsulenter og et par jurister på saken allerede i går som først gir Groenewegen og laget beskjed om å holde kjeft til de får snekret sammen en ordentlig beklagelse krydret med div forslag, granskning, straff av rytteren, noen interne retningslinjer for adferd i ritt, en ørliten bortforklaring av hva deres rytter tenkte og en gave til arbeid for trafikksikkerhet. Rytteren sitter nok akkurat nå med nykuttet løk under øynene og øver på hva han har fått beskjed om å si.....
|
|
|
[Re: EmilZipp]
06/08/2020 10:34
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Når du sponser et lag med titalls millioner, ønsker at logoen din skal forbindes med fremgang, seire og kvalitet osv da tar du tak i dette. De satte sikkert en gjeng PR folk/konsulenter og et par jurister på saken allerede i går som først gir Groenewegen og laget beskjed om å holde kjeft til de får snekret sammen en ordentlig beklagelse krydret med div forslag, granskning, straff av rytteren, noen interne retningslinjer for adferd i ritt, en ørliten bortforklaring av hva deres rytter tenkte og en gave til arbeid for trafikksikkerhet. Rytteren sitter nok akkurat nå med nykuttet løk under øynene og øver på hva han har fått beskjed om å si..... får håpe Groenewegen & co ikke er så kyniske som du fremstiller det, muligheten er tilstede for at dette er en ulykke som gjør ettertiden sikrere som sagt, spiller Groenewegen kortene sine rett - og står på for saken i ettertid - sitter han ikke igjen med svarteper
|
|
|
06/08/2020 10:38
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Fjerne utforspurter og mer tydelige spurtregler (eller rettere sagt håndheving, jeg vet ikke hva regelverk som egentlig ligger i bunn her) er i hvert fall tiltak som jeg mener må gjøres.
Så synes jeg straffen Groenewegen skal må settes litt edruelig. Er mange likheter med Sagan sin på Cav, så jeg tenker disk fra rittet er greit. Å stenge for en rytter i 75 eller 60 km/t er vel samme regelbruddet? Tviler på at det er veldig mange folk som har det verre en Groenewegen nå.
|
|
|
06/08/2020 10:43
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hadde vært interessant å vite om f.eks malte baner i asfalten ville hatt noen betydning i praksis? Ville ting bare blitt mer utrygt med ryttere som hadde fokusert på å holde seg innenfor sin bane isteden for omgivelsene?
Skal ikke glemme at det veldig veldig sjelden går fryktelig galt. Det der er vel den styggeste jeg kan huske å noen gang har sett i en massespurt. Styggeste som i utfall ikke i hendelse som førte til utfallet.
|
|
|
06/08/2020 11:23
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Det farlige er ikke at groenewegen flytter seg sidelengs. Det farlige er at han gjør det opp mot veggen. Og det gjør han helt bevisst.
Jeg tror ikke bredere veier vil løse det. Sprintetne legger seg oftest til siden for å gjøre det vanskeligere å passere. Da har det ikke noe å si om det er 5 eller 50 meter til andre siden.
Oppmerkete baner kan kanskje løse det, men jeg er redd det kan miste noe av det fascinerende med spurter. I tillegg mer problemer med de som stivner siste 100 og må passeres? Plutselig blir det å finne riktig hjul vanskeligere.
At publikum kommer tett på er jo sjarmerende. Men farlig (vi husker alle armen til Hushovd). Hva med at det de siste 200 meterne (minst) skal males sidelinjen for spurtfeltet, og å touch linjen = disk (eller deklassifisering eller hvordan det vil løses i etapperitt). Å skifte retning for å sperre, og med det tvinge en konkurrent utenfor, behandles likt som å tvinge noen i gjerdet i dag. De tre praktiske forskjellene blir da:
1) publikum kommer litt lengre fra 2) ryttere som blir skviset ut trenger ikke å kræsje 3) oppløp må legges på litt bredere steder, siden det trengs 2 meter sikkerhetssone på hver side
(i teorien vil det også kunne gi en safe exit for hjelperyttere som har gjort jobben og skal gli bakover)
|
|
|
06/08/2020 11:28
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hva legger du i "bevisst"?
Mulig jeg er naiv, men jeg nekter å tro at noen syklist bevisst skviser noen inn i gjerdet.
Antar det er en eller annen grunn hva gjelder synsfelt eller noe som gjør at så mange spurter ender opp langs gjerdet. I noen tilfeller kan man kanskje merke vinden? Men skal jo godt gjøres å kjenne det også i en spurt - eller?
|
|
|
|
|