Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget

Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget #2581212 31/10/2019 14:14
Registrert: May 2019
Innlegg: 53
NOTS Arne Bøe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: May 2019
Innlegg: 53
Diskusjonen har vært oppe på regelmessig basis, men vi kjører en kjapp meningsutveksling uansett !

Dette er spørsmålet NOTS ber om svar på:
Skal NOTS være en organisasjon for alle terrengsyklister i Norge?

Ja: NOTS bør være for alle uavhengig om man sykler med el eller ikke
Nei: NOTS bør være kun for de som ikke sykler med el
Eller NOTS bør ikke ta stilling til saken og forbli nøytral

I den grad det er mulig; kom med korte og konsise svar med begrunnelser slik at det blir overkommelig å lese gjennom alle svarene "


Arne Bøe

Henvendelser rettes til: kontakt@nots.no
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581215 31/10/2019 14:18
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Ja


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581216 31/10/2019 14:21
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
T
TrondAM Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
Personleg er eg motstandar av emtb på sti og i utmark, men for NOTS sin del anser eg det mest fornuftig foreløpig å forbli nøytral.

Skulle NOTS likevel velge "the dark side" må det bli tatt med noko om at punktet må revurderast, i tilfelle det blir endringar rundt lovleg motorkraft i framtida (om lovleg styrke på eit eller anna tidspunkt doblast til 500... etc)

Redigert av TrondAM; 31/10/2019 14:25.
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581219 31/10/2019 14:53
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
NEI,

Jeg heller til at NOTS får mest sympati og forståelse hos myndigheter / andre, dvs får mest gjennomslagskraft om man ønsker å legge til rette for terrengsykkel uten motor. Men åpner for at bevegelseshemmede kan få hjelp til å tråkke. Nå skal det sies at jeg ikke har forsøkt å sykle i terreng med motor men hører det skal være gøyalt selv for spreke folk som Ole Chr.

Redigert av EmilZipp; 31/10/2019 15:04.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581220 31/10/2019 15:01
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Ja
NOTS bør jobbe for alle terrengsyklister OG sørge for orden i egne rekker vedrørende motoreffekt/trimming.

det å forebli nøytral er like mye ett tegn på handlingslammelse som noe annet.


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581223 31/10/2019 15:22
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 10
M
Magnus s Offline
Fersking
Offline
Fersking
M
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 10
Ja

Sammen står vi sterkere!

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581224 31/10/2019 15:37
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Jeg synes man kan være nøytral.

Kritikken av de lovlydige elsyklenes tilstedeværelse i marka er i mine øyne først og fremst et verdispørsmål. NOTS synes jeg bør fokusere på harde etterprøvbare fakta, hvis ikke ser jeg personlig ikke den helt store forskjellen på "motoriseringen av friluftslivet" vs "mekaniseringen av friluftslivet" prinsipielt sett, og hvorfor det ene er en mye viktigere verdi enn den andre når det er dagens lovlydige farkoster vi ser på. Det er jo en viss mengde syklister som råsykler og gjør livet uholdbart for markabrukere iom at vi tillater det mekaniserte friluftslivet på vanlige sykler og.

Den dagen man begynner å lefle med å tillate sykler som er mer i motorsykkelland kan NOTS heller ta et klart standpunkt pga alle de åpenbare ulempene med høy effekt og fart.

Det som er kjerneområdet til NOTS i mine øyne, styrking av stier, samt rettigheter til terrengsyklister synes jeg derimot fint gagner dagens lovlige elsyklister uten at NOTS trenger gjøre særlig mye for elsyklister i seg selv.

Ved å være nøytral organisasjon kan man kanskje også til en viss grad slippe å bli møtt av "dere som vil motorisere friluftslivet"-argumenter?


Per B.
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581226 31/10/2019 16:13
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Jeg kjenner jeg ikke er så veldig opptatt av hva NOTS mener om dette og tipper politiske myndigheter er enda mindre interessert. Hva store organisasjoner som for eksempel Turistforeningen mener er nok mye mer tungtveiende.

Hvor mange møter har NOTS hatt med politisk ledelse i relevante departementer de siste årene? Eller beslutningstakere på Stortinget?

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581230 31/10/2019 16:30
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Motoriserte farkoster sluppet løs på like vilkår som vanlige sykler blir jo ganske interessant å følge etterhvert som salgstallene bare kommer til å øke. Som om det ikke allerede var nok folk i skauen som heller burde vurdert medlemskap i den lokale MX klubben liksom.....men har dere egentlig noe annet valg enn å være "for" hvis dere fremdeles har en målsetting om å være relevante?
Det bør nok settes av kroner til lobbyvirksomhet og advokater og pennene bør kvesses etterhvert som konfliktnivået stiger og vi alle til slutt likevel blir henvist til spesifikke områder.


"It never gets easier, you just go faster."
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581237 31/10/2019 19:04
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
U
universalis Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
U
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
Nøytral. Ser nytten å kunne bruke elsykkel for de som trenger assistanse, samtidig er jeg litt redd for konsekvensene som følge av stor elsykkeltrafikk.

Redigert av universalis; 31/10/2019 19:05.

********************
Div. sportsremedier ...
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581241 31/10/2019 19:31
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Raoul Duke Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Måtte gå en liten runde med meg selv før jeg svarte ja.

Er ikke overbegeistret for utviklingen, men av prinsipp syns jeg nots bør være en organisasjon for alle som sykler i terrenget.


"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581243 31/10/2019 19:50
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500
S
Syklus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
S
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 500
Det korte svaret er NEI, jeg synes ikke NOTS skal støtte el-sykling på sti. NOTS bør være en organisasjon som jobber for å promotere og tilrettelegge for umotorisert stisykling.

Det litt lengre svaret er: jeg synes de tre svaralternativene er dårlig formulert, og kan resultere i et stemme-resultat som er vanskelig å tolke.

Formuleringen "NOTS bør være kun for de som ikke sykler med el" vil f.eks ikke oppleves dekkende for de som ikke har noe problem med elsykling generelt, f.eks til pendling og transportsykling, men som er imot el sykling på sti, f. eks i konfliktområder rundt byer.

Redigert av Syklus; 31/10/2019 19:52.
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581244 31/10/2019 20:02
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Rednaskela Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Ja. Bedre å ta deltagende eierskap og kunne være konstruktiv, enn å stille seg på utsiden med armene i kors.

Selv ser jeg helst at antall el-sykler på sti holdes så lavt som overhodet mulig. Men... det er nok av folk som kommer seg ut i skauen nettopp takket være en el-sykkel. Kanskje flere av oss forumgjengere også, etterhvert som vi blir eldre og får flere fysiske skavanker? Ser ingen grunn til at disse skal bli holdt utenfor eller bli fraskrevet muligheten til å representere de samme verdiene som oss selv, bare fordi de får litt ekstra hjelp til å tråkke.


Medlem av NOTS
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581248 31/10/2019 21:10
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Har man lov til å sykle på fotau, bør man ha lov til å sykle i skogen og jeg syns NOTS skal fremme terrengsykling uavhengig om det er på sykler med eller uten lovlig hjelpemotor. Hvis ikke, bør kanskje NOTS vurdere å endre navnet til Norsk organisasjon for uassistert terrengsykling. Og med det fremstå som noe sært i mine øyne.

Dessuten tenker jeg at syklister som velger å oppføre seg som tullinger, nok kommer til å gjøre det uansett. Uavhengig av hvilken sykkel de bruker.


'...once more, and more intensity!'
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581256 31/10/2019 22:32
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 12
G
Geir Dahl Offline
Fersking
Offline
Fersking
G
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 12
Ja. Vi må forholde oss til at det er lov å sykle på stier med lovlig elsykkel. Alle syklister bør forholde seg til stivettreglene.

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581258 31/10/2019 22:43
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Tycker att nots ska försöka jobba för alla som sykler på sti samtidigt som de är neutrala om man ska tillåta det eller inte.

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581259 31/10/2019 22:48
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 216
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
V
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 216
Hvordan er det man ser for seg at skillet skal gå? Tilfanget av motoriserte farkoster som kan benyttes i ulendt terreng vil bare øke, både de med og de uten pedaler. På vinterstid vil det komme tilsvarende. Og går droneutvklinga noen hakk videre så vil man kunne ta en runde i lufta og. Min erfaring er at jo mer bedagelig anlagt folk er, jo lettere de får tilgang til naturen, jo lavere er terskelen for etterlatenskaper og respektløs ferdsel. Mantraet i dag blant friluftsorganisasjonene er; "jo fler jo bedre", så det er ikke sikkert at eksempelvis DNT sine standpunkter i dag står skrevet i stein, Dette er i stadig utvikling. For få år siden var det utenkelig at noen kunne tjene penger på å "guide" folk fra Frognerseteren t-bane og ned til Sognsvann, men i dag er det en stadig kommersialisering og press på allemannsretten, instagram-bål i veikantene og økende forsøpling. Dette kommer nok bare til å utarte seg, uavhengig av NOTS innspill.

Redigert av Velte_Petter; 31/10/2019 22:50.
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581260 31/10/2019 23:26
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 61
S
SveinK Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 61
Utvilsomt Ja. Myndighetene sidestiller el.sykkel med vanlig sykkel. Skal NOTS ha en annen holdning? Sier NOTS nei, jobber NOTS i praksis mot el.sykkel. Hvilken argumenter skal da NOTS bruke, skal NOTS kopiere argumentene som ble benyttet mot stisykling for 10 år siden og benytte disse mot bruk av el.sykkel i dag? Og hvilken av disse argumentene medfører riktighet? Jeg tror et nei kan være veldig negativt for NOTS i fremtiden. Men nøytralitet er enda verre mener nå jeg.

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581266 01/11/2019 06:51
Registrert: May 2008
Innlegg: 327
T
trond67 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: May 2008
Innlegg: 327
Ett rungende klart ja herrifra. Nots bør jobbe for alle som sykler på sti. Nots bør være inkluderende og rause og ikke trekke stigen opp etter seg etter alt det flotte arbeidet vi til nå har gjort.

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581281 01/11/2019 08:23
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Skillet går på motorassistert og motorisert sykkel. Akkurat det samme som på gang- og sykkelvei.


'...once more, and more intensity!'
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581282 01/11/2019 08:24
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Det må jo være et åpenbart ja til alt som er lovlig definert som sykkel og har lov til å ferdes i terrenget. Liten hjelpemotor eller ikke, bruken er den samme, menneskene som bruker dem er de samme.


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581283 01/11/2019 08:30
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online
Ringrev
Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Stemte også "ja" på undersøkelsen jeg fikk på mail. Siden jeg ikke selv har elsykkel ville nok det egoistiske valget vært å stemme "nei", men da kun pga den mulige faren for at økning i bruk av elsykkel kan føre til generelle restriksjoner på stisykling.

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581291 01/11/2019 08:56
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 126
hje Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 126
JA
NOTS bør fremme sykling med og uten hjelpemotor. Meldte meg inn for et par dager siden. Nå har NOTS kommet også til Romeriket.
I nærområdet der jeg sykler har det ikke blitt flere som sykler i skogen, men noen av oss er mer i skogen enn på landevei nå. e-bike gjør at langturen kan foregå i skogen. Digger terrengsykling med og uten motor


Specialized
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581299 01/11/2019 09:25
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 413
E
Eivel Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 413
Nei

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581352 01/11/2019 15:04
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 57
E
endres Offline
Medlem
Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 57
Nei.

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581364 01/11/2019 18:20
Registrert: Oct 2018
Innlegg: 11
F
fastolsen Offline
Fersking
Offline
Fersking
F
Registrert: Oct 2018
Innlegg: 11
Ja

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581372 01/11/2019 20:01
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 4
K
Klyde Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
K
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 4
Ja

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581409 02/11/2019 15:18
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 47
A
ameiza Offline
Fersking
Offline
Fersking
A
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 47
Ja!
Jeg tror mange som er i mot aldri har prøvd el og overvurderer hvor stor innvirkning de 250w har. Går litt fortere oppover, men ikke høyere hastighet enn det kjøres ned de samme stiene.

Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: NOTS Arne Bøe] #2581412 02/11/2019 16:18
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Ja.

Det er ikke lenger snakk om å være for eller mot, men å innse at lovverket er kommet for å bli.

Å arbeide for en vettug bruk av sykkel både med og uten hjelpemotor er en en selvfølge.


NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget [Re: Garpen] #2581466 03/11/2019 13:57
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Sitat: Garpen

Det er ikke lenger snakk om å være for eller mot, men å innse at lovverket er kommet for å bli.


Nøytral. NOTS bør ikke ta stilling til dette før de foreslåtte endringene i Friluftsloven er klare (2020, tar lengre tid enn varslet) Ingen lover er hugget i stein, tillatelsen for å sidestille stisykling og naturmopedisme ble tatt av Regjeringen mot MDs råd, med begrunnelse om å ensrette lovverket i utmark og på veg.

De varslede endringene i Friluftsloven vil gi kommunene større frihet til å regulere ferdselsformer lokalt. Ja eller Nei til naturmopedisme vil kunne sette allerede tynne lokallag i skvis mellom kommune og enkeltgrupperinger av syklister/mopedister.
NOTS bør arbeide for at det er lik tilgang for trøsyklister og naturmopedister på de stiene vi bygger og vedlikeholder etter prinsippene for bærekraftige stier under forursetning av at naturmopedistene kjenner sin besøkelsestid og møter henssterke opp på dugnader, lobbyvirksomhet, o.s.v.
Dersom kommunene ønsker å begrense ferdselen på problemstrekninger kan NOTS formidle dialog med enkeltgrupperinger, og foreslå løsninger (stibygging, reruting av sti, osv).

Målet med den pågående NINa-studien er å dele landet inn i risikosoner/sårbarhetssoner ifht slitasje på sti basert på naturgeografiske data (grunnforhold, bratthet, årsnedbør m.m. ) Alle som har arbeidet med bærekraftige stier veit at «bærekraft» er en egenskap ved stien, og ikke terrenget/naturforholdene den går i. Dette lar seg ikke meningsfylt presentere i et kart.

Økt lokal selvråderett mtp tilgangen til å sykle på sti i den nye Friluftsloven, sammen med ønsket om er kart som sier hvor utsatt et område er ifht erosjon/slitasje vil kunne by på store, lokale problemer ifht tilgang til stier, og vil fordre en større, og mer engasjert interesseorganisasjon enn noen gang. Det må satses hardere på stibygging og tilrettelegging enn noen gang og da må naturmopedistene kjenne sin besøkelsestid.

De lokale ikke-sponsede naturmopedistene her er stort sett klubbveteraner som er feit, førti(femti), og ferdig. Ikke alle av de er for tilgangen til naturmipedisme, men benytter seg av muligheten når den er der.
kan ikke helt se det helt store slitasjeargumentene mot, kun prinsipielle.

De viktigste argumentene for naturmopedisme er ensretting av lovverk, og at det er gøy. Handicapandelen er marginal.

NOTS er best tjent med å forholde seg nøytrale og avvente engasjement fra naturmopedistene, ny Friluftslov, og resultatene fra den nye NINa-studien, og jobbe videre for bærekraftige stier

Redigert av Ynot; 03/11/2019 15:00.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå