Hoppla!
Oppdatering etter etpar turer på sykkelen.
Dekk:- Jeg røk selvsagt på et sett nye dekk da jeg kom over et sett ubrukte Bontrager Barbegazi i 26x4.7". Disse sies å ha lavere rullemotstand enn Snowshoe XL, og siden jeg byttet dekk før jeg fikk syklet en meter har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag. De er noe mer tungrodde enn Jumbo Jim'ene jeg hadde på gamlesykkelen, men ikke mye. Som en ekstra bonus fikk jeg knadd dem innunder full-cover-skjermene mine
Ramme/kontaktpunkter:- Det virker som at festet for setet er skeivt - SDG-setet som kom med sykkelen hadde veldig helling til høyre, så jeg tok det av og slang på et Biltema-sete jeg hadde liggende, men jeg synes det også heller mot høyre. Skal teste med setet fra sykkelen til jentungen i kveld og se om det også heller mot høyre. Hvis det gjør det er det tid for å sutre til forhandler.
- Pedalene er litt små, så jeg vurderer nye pedaler.
Giring:- 1x12 suger lut. Jeg går tom for gir altfor tidlig og spinner ut på flatmark. Ikke imponert. Første gir er trivelig i veldig bratte bakker, men jeg føler egentlig ikke det er vesentlig lettere enn jeg hadde på 2x9-oppsettet på gamlesykkelen.
- Eagle 12-sp-triggeren er noe av det verste jeg har brukt, ergonomisk sett. Vedkommende som mente det var en god ide å måtte montere girskifteren så å si loddrett for å kunne bytte gir med tommelen som triggerfinger for både opp- og nedgiring skulle vært skutt med øks. Shimanotriggerne er så mye bedre på alle plan, siden man der skifter opp (lettere) med tommel og ned (tyngre) med pekefingeren. Dette gjør at man får en mye bedre ergonomisk stilling på skifteren og hånden under sykling. Jeg syklet til jobb i går og gjorde det ikke i dag, fordi jeg har vondt i tommelen etter giring i går.
Så nå må jeg finne ut hva jeg skal gjøre med dette her... Jeg ser Sram har en Eagle GX Gripshifter som er 12-kompatibel, men jeg trenger et fremgir også, for dette 1x-hypefjaset er jo latterlig. Jeg kjenner litt på lysten til å rive av hele skiten og kaste det på sjøen og konvertere til 2x10 eller 2x11 sånn at jeg får de lette girene jeg vil ha, og de tunge girene jeg vil ha.
Og nei, det er ikke aktuelt å bytte frontring. Det løser ikke problemet, det forskyver det. Det står en 30-tanner på sykkelen nå.
Alt i alt er jeg ikke veldig fornøyd med sykkelen i det hele tatt, mest på grunn av girsystemet.
Hvis jeg skal bytte til noe annet enn Eagle må jeg vel også ha nytt boss til navet, og da ruller snøballen rimelig fort, men jeg ser for meg at det kan være verdt det for å få en sykkel jeg trives med.