Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ny fatbike

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2593556 03/03/2020 11:17
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: csjoh

Jeg har ellers bestemt meg for å gi snøsokkene en sjans - to nye Jumbo Jims koster jo tross alt 2k jeg kan bruke på andre ting. De står jo klare på sykkelen allerede, så hvis jeg hater dem er det jo bare å kjøpe noe annet senere.

Kona's fat har snesko 4.5, jeg kjører JJ 4.8 (kjøpt nye på MÅ UT! - hylla på XXL for 300/Stk i fjor vår!). Vår erfaring er at Snøskoene fungerer bedre når det er snø, såfremt det ikke er hardpakket. JJ bedre til alt annet. Kona kan sitte og trå oppover i snøen der min spinner ut.

På min Gavia Fatty'o sto det Kenda Juggernaut Sport 4.5, og overgangen fra de til JJ var voldsom mtp rullemotstand og absolutt alt annet. Nå har min fat blitt 98% vintersykkel, så om jeg har den neste vinter tenker jeg å investere i nye dekk med pigg. Det har jeg savnet denne vinteren, og endt opp med å kjøre mest vanlig stisykkel med ISP.

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2601294 16/04/2020 09:50
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hoppla!

Oppdatering etter etpar turer på sykkelen.

Dekk:
- Jeg røk selvsagt på et sett nye dekk da jeg kom over et sett ubrukte Bontrager Barbegazi i 26x4.7". Disse sies å ha lavere rullemotstand enn Snowshoe XL, og siden jeg byttet dekk før jeg fikk syklet en meter har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag. De er noe mer tungrodde enn Jumbo Jim'ene jeg hadde på gamlesykkelen, men ikke mye. Som en ekstra bonus fikk jeg knadd dem innunder full-cover-skjermene mine ICON_SMILE

Ramme/kontaktpunkter:
- Det virker som at festet for setet er skeivt - SDG-setet som kom med sykkelen hadde veldig helling til høyre, så jeg tok det av og slang på et Biltema-sete jeg hadde liggende, men jeg synes det også heller mot høyre. Skal teste med setet fra sykkelen til jentungen i kveld og se om det også heller mot høyre. Hvis det gjør det er det tid for å sutre til forhandler.

- Pedalene er litt små, så jeg vurderer nye pedaler.

Giring:
- 1x12 suger lut. Jeg går tom for gir altfor tidlig og spinner ut på flatmark. Ikke imponert. Første gir er trivelig i veldig bratte bakker, men jeg føler egentlig ikke det er vesentlig lettere enn jeg hadde på 2x9-oppsettet på gamlesykkelen.

- Eagle 12-sp-triggeren er noe av det verste jeg har brukt, ergonomisk sett. Vedkommende som mente det var en god ide å måtte montere girskifteren så å si loddrett for å kunne bytte gir med tommelen som triggerfinger for både opp- og nedgiring skulle vært skutt med øks. Shimanotriggerne er så mye bedre på alle plan, siden man der skifter opp (lettere) med tommel og ned (tyngre) med pekefingeren. Dette gjør at man får en mye bedre ergonomisk stilling på skifteren og hånden under sykling. Jeg syklet til jobb i går og gjorde det ikke i dag, fordi jeg har vondt i tommelen etter giring i går.

Så nå må jeg finne ut hva jeg skal gjøre med dette her... Jeg ser Sram har en Eagle GX Gripshifter som er 12-kompatibel, men jeg trenger et fremgir også, for dette 1x-hypefjaset er jo latterlig. Jeg kjenner litt på lysten til å rive av hele skiten og kaste det på sjøen og konvertere til 2x10 eller 2x11 sånn at jeg får de lette girene jeg vil ha, og de tunge girene jeg vil ha.

Og nei, det er ikke aktuelt å bytte frontring. Det løser ikke problemet, det forskyver det. Det står en 30-tanner på sykkelen nå.

Alt i alt er jeg ikke veldig fornøyd med sykkelen i det hele tatt, mest på grunn av girsystemet.

Hvis jeg skal bytte til noe annet enn Eagle må jeg vel også ha nytt boss til navet, og da ruller snøballen rimelig fort, men jeg ser for meg at det kan være verdt det for å få en sykkel jeg trives med.

It's not the end of the world, but you can see it from here.
Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2601299 16/04/2020 10:06
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: csjoh

Hvis jeg skal bytte til noe annet enn Eagle må jeg vel også ha nytt boss til navet, og da ruller snøballen rimelig fort, men jeg ser for meg at det kan være verdt det for å få en sykkel jeg trives med.

Du kan jo finne en 11 delt Sram 10-42 kassett som også bruker Xd boss. Da kan du sette opp med Shimano 11 delt bak og hva du vil foran. Jeg kjørte et slikt oppsett i flere år og det var suverent.

- Stefan
Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2601320 16/04/2020 10:47
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Den har vel vanlig Shimano/Sram boss så du kan sette på hva som helst av vanlige kassetter 8-11delt. Men du må da ha nytt gir og trigger bak også

Redigert av Plankepetter; 16/04/2020 10:54.
Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2601379 16/04/2020 13:27
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Gode ting, da er jeg på oppgraderingskjøret igjen ICON_SMILE

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2601386 16/04/2020 13:39
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg kjører 28 tenner foran, og 11-42 bak, SRAM NX. Funker supert. Har ikke noe topphastighet å skryte av, men må innrømme at det ikke er noe problem. 99% av syklinga går i traktortempo.

Enig i at Eagle er tullete på en fat, men syntes SRAM Trigger og skifting er mye diggere enn Shimano - smaken er som baken. Har 1x11 SLX på jobbsykkelen, og det skifter elendig, masse chain suck, endrer seg avhengig av luftfuktighet og lysforhold og sånn har det vært siden jeg kjøpte den ny for et drøyt år siden...æsj ICON_LAUGH

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2602475 22/04/2020 08:45
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg vet ikke hva forskjellen på NX og NX Eagle er eller hvorfor det er bra/dårlig/tullete på fatbike eller andre sykler. Det er rett og slett for mye informasjon og for mange så å si identiske produkter å velge mellom at jeg bare blir oppgitt.

Det som irriterer meg mest akkurat nå, er at Sport1 ikke evner å komme med noe som minner om intelligent informasjon om hvilke komponenter de har brukt på sykkelen, og det de kommer med, stemmer ikke. Etter en del frem og tilbake på mail har jeg fått samme informasjon som allerede er tilgjengelig på nettsidene deres, og siden det ikke står noe nyttig der var det hele grunnlaget for å ta kontakt med dem i utgangspunktet.

"Pressfit styrelager" sier meg ingenting. Hvilken produsent? Hvilken modell?

De mener det står et SRAM DUB kranklager og SRAM-krank på sykkelen, mens kranklageret og kranken min er fra Raceface. Har de virkelig så lite peiling på hva de selger?

Etter mye googling og bilder har jeg funnet ut at jeg har et Raceface kranklager jeg ikke finner noe produktnummer eller navn på, men etter hva jeg forstår bruker RF 24mm spindel med CINCH, så det er et bra utgangspunkt. Kranksettet fikk jeg til slutt identifisert som Raceface Ride, og det ser ikke ut til at det er kompatibelt med RF sin 2x spider (selvsagt), så hvis jeg faktisk går for dette må jeg sannsynligvis bytte hele kranken.

Jeg har funnet et FSA 36/22 kranksett tilsvarende gamlesykkelen, men det bruker faktisk SRAM DUB og har vel 30mm spindel om jeg ikke husker helt feil. Så da må jeg bytte kranklageret også...

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2602538 22/04/2020 11:42
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Fikk omsider en tabell med delenumre fra sport1, men alt som har med kranken å gjøre påstår den er SRAM, mens det eneste jeg har av SRAM-ting på sykkelen er kassett, bakgir og skifter... Håpløst.

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2619432 26/07/2020 20:14
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da er snøballen i fritt og lystig driv, gitt.. ICON_SMILE

Jeg ble lei av Tektro-bremsene som ikke fikk stoppet meg, og oppgraderte til Shimano XT M8020 4-stemplede foran og bak, og nå stopper det så hardt at jekslene nesten løsner. Good times.

Jeg røk samtidig på oppgradering til XT FD-M8025-D frontgir, XT M8000 SGS bakgir, XT girskiftere og en 11-42 Sunrace 11speed-kassett, FSA 38/28t frontdrev på en RaceFace Cinch spider, og en RST Renegade fatbike-dempegaffel. Venter på to pakker nå, og så blir det bra. Håper bare det er plass til 38t ytterdrevet... ICON_SMILE

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2619643 28/07/2020 19:47
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
...og drevene passet selvsagt ikke på spideren...

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2619738 29/07/2020 14:57
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
...så da er nye Race Face Turbine-drev i 38/28 bestilt fra Tyskland, siden de er utsolgt over det meste av verden.

Kjenner at ting etterhvert må begynne å gå veien her nå. Kan jo forsåvidt vrenge av eagle-kassetten og alt annet sram-utstyr fra sykkelen for å føle at jeg gjør noe fornuftig...

Re: Ny fatbike [Re: csjoh] #2620543 04/08/2020 13:47
csjoh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det viste seg at drevene var utsolgt hos R2-Bike også, så jeg kansellerte bestillingen og bestilte et sett 36/26 fra bikeshop i stedet, siden de faktisk hadde på lager. Regner ikke med jeg merker veldig forskjell på 38/28 og 36/26 på en fatbike uansett.

Og: NEW FORK DAY!

[Linket bilde]

RST Renegade 120mm fat bike fork

Drevene og stjernemutter ligger på posten og venter på meg, så nå burde det bare være å gå i gang med ombyggingen ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå