Ny fatbike
|
Ny fatbike
29/10/2019 11:53
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Da en smussrugde stjal Fat Tubbyen min i helgen trenger jeg ny tjukkas.
Jeg er 193 høy og trenger derfor XL-ramme, noe som begrenser bruktutvalget vesentlig, så jeg lurer på å kjøpe butikkny sykkel denne gangen.
Fat Tubby har blitt "oppgradert" ved at de har fjernet 2x9 og erstattet det med 1x12 drivverk, og har byttet farger fra gul til antrasittblå. Prisen er også høy, 15k. Den kommer også uten dempegaffel, så jeg er usikker på hvor aktuell den da egentlig er.
Budsjett er rundt 10k, men for Den Ultimate Sykkelen kan jeg strekke meg til 15k.
Jeg ser bikeshop.no har Gavia Fatty'o med Blutogaffel, så for å slippe alt styret med innkjøp av deler og ombygging lurer jeg litt på den. Spørsmålet er; er det en god sykkel? Komponentene på den virker å være av god kvalitet og vekten er ca der Tubbyen var.
Den ser ut til å ha øyne for feste av bagasjebærer/skjermer, noe som er et pluss. Forskjerm kan bli en utfordring med Bluto og store dekk, siden jeg har tenkt å bytte Juggernautene med Jumbo Jim 4.8".
Ellers har XXL White 7FAT Pro i mattsvart, og det ser også ut som en fin sykkel. Eneste minuset med den er at den ikke har dempegaffel og kanskje litt pinglete bremser (Shimano M200), så da blir det jo plutselig svinedyrt igjen med mindre jeg får tak i enda en brukt Bluto eller en billig fra utlandet.
Jeg har også sett på Cube Nutrail, selv om den er noe over budsjettet. bikester.no har Cube Nutrail med Mastodon Comp Air 100mm; jeg kunne godt tenke meg 120mm og Pro Std eller Ext (Comp er tung), men jeg regner med 100mm er valgt for å ikke tøyse for mye med geometrien på sykkelen. Ellers en lekker sykkel.
Jeg er noe usikker på 1x12; jeg likte godt 2x9 på Tubbyen selv om jeg gjerne kunne hatt et ekstra gir eller to til tider.
Innspill? Alternativer?
Redigert av csjoh; 29/10/2019 12:03.
It's not the end of the world, but you can see it from here.
|
|
|
Re: Ny fatbike
[Re: csjoh]
29/10/2019 19:21
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville ikke kjøpt en skrue rett i forkant av Black Friday om toppmodellen på XXL er aktuell. Men følg med på hva de koster fremfor prosenter. 1x12 11-50 utveksling er jo helt strålende på Fatbike (har 3 sykler m 1x11 eller 12 som jeg er fornøyd med). På Fat har jeg 1x11, 30 / 10-42 og synes det spiller kjempeflott på alt fra transportetapper på vei, skiløyper, snø og teknisk sti. Færre deler som pakker snø og is er en fordel om vinteren i tillegg til færre hendler som skal håndteres av votter.
Jeg sykler Fat på sti både vinterstid og ellers når det er veldig klinete. Demperen er jeg veldig glad i, ville ikke gått for en sykkel uten.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
30/10/2019 12:58
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Black Friday hadde jeg ikke tenkt på, kan jo være det dukker opp noe gøy der. Takk for tipset  Ellers fikk jeg beskjed fra forsikringsselskapet om at det er 21 dagers karenstid for utbetaling av erstatning i tilfelle sykkelen skulle dukke opp igjen, så jeg har jo litt tid på meg enda.
|
|
|
30/10/2019 22:08
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tillegg: Jeg er jammen usikker på om en Gavia i XL er stort nok for en på 193 cm, altså...
Gaute
|
|
|
08/11/2019 12:42
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg snakket med Bikeshop om Gavia Fatty'o og de sa at syklene er noe små i størrelsene (som i seg selv er et veldig rart konsept, men okei), så jeg tror kanskje den blir litt snau selv i XL.
Tanken om å bygge opp en sykkel fra bunnen av er også fristende, om ikke annet for å ha gjort det og få litt erfaring med å skru på moderne sykler. Jeg kan jo få en fatbike karbonramme fra Kina for under 4000 levert. Regner ikke med det blir vesentlig billigere totalt sett å bygge selv, men ser for meg at det blir mer tilfredsstillende og man får et nærere forhold til sykkelen på den måten.
Problemet er at jeg er så sær at jeg vil ha en ramme i XL/21" med fester for bagasjebærer, og det er slett ikke enkelt å få tak i. Jeg har funnet en selger som har ramme i L/XL 20", men enkelte av målene i geometritabellen minner om M/L 17/19", så jeg er ytterst skeptisk til om det vil passe meg i det hele tatt.
|
|
|
08/11/2019 13:23
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg snakket med Bikeshop om Gavia Fatty'o og de sa at syklene er noe små i størrelsene (som i seg selv er et veldig rart konsept, men okei), så jeg tror kanskje den blir litt snau selv i XL. Hepp, Har en 2018 Fatty'O XL, helstiv, er 190cm med mest lengde i overkroppen. Kjører den med 780mm styre (20mm rise, alle spacere under stem) 45mm stem, setet dyttet ganske langt frem. Opplever den som lang nok i massevis, men litt lav i fronten. Standover er OK. Ikke helt enig i at den er liten i størrelsen sammenliknet med andre sykler jeg har kjørt i XL. Kurant, solid og pålitelig. Kjøpte den lett brukt og den har dunket mange mil på forskjellig vinterføre, og litt sti sommerstid. Kjører med JJ 4.8, godt med plass. Vet ikke om en Bluto er lengre enn standardgaffelen, men det står på ønskelista.
|
|
|
08/11/2019 19:28
|
Stithu
Fersking
|
Fersking
White 7FAT Pro er på lager hos xxl i XL, DNB har vel supertilbud og 25% rabatt til i morra 
|
|
|
17/11/2019 20:25
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Er det noe spesielt man bør tenke på når man skal kjøpe fatbike?
Har i utgangspunktet 29" stisykkel som står med ISP (kan eventuelt gå for wrathchild 29x2.6) som vil brukes når det er hardt/isete.
Ønsker derfor en fatbike til snø, kommer kun til å bli brukt om vinteren, tenker derfor man kan droppe dempegaffel?
Er det lett å sette opp alle hjul slangeløst? Ser av andre poster at det brukes noe som heter fattystripper, jeg orker ikke begynne med noe hjemmemekk ala tyvek/teip/gladpak osv..
Ser veldig mange sykler leveres med Jumbo Jim, er dette for snø, eller bør man påberegne dekkskift? Usikker på om jeg har behov for piggdekk..
Og hvor kjøper man fatbike, er jo nesten ikke mulig å oppdrive virker det som? Har for øyblikket kun sett meg ut enkleste Canyon Dude, den virker å tikke av de fleste boksene for meg tror jeg, men skulle gjerne sammenliknet med liknende sykler..
Edit. ser også at noen sykler kommer med 27,5" for å gjøre forvirringen komplett...
Redigert av DBrodshaug; 17/11/2019 20:28.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
18/11/2019 07:29
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hvor kjøper man fatbike, er jo nesten ikke mulig å oppdrive virker det som? Har for øyblikket kun sett meg ut enkleste Canyon Dude, den virker å tikke av de fleste boksene for meg tror jeg, men skulle gjerne sammenliknet med liknende sykler.. Om du kun skal bruke den på snø (antatt få timer i året) ville jeg gått for Finn.no ganske mye å velge mellom i div prisklasser og flere sykler har et par sett dekk, både med og uten pigg. Hos meg er det innimellom is og snø samtidig og anvendelig med pigg. Du har ikke behov for dropperpinne og dempegaffel. På den annen side... Jeg fikk fatbike for et år siden og den er mye mer anvendelig enn jeg hadde tenkt og får flere timer enn planlagt. Den går som ei kule på klinete underlag. Min brukes mest på stinettet vi bruker resten av året samt noen myrer som delvis er tråkket opp av turgåere vinterstid men også i skiløyper på fjellet. Hos meg er det et eksotisk syn og folk vinker, gjetter på at det er annerledes på Sjusjøen. Er forsiktig så jeg ikke ødelegger klassisk spor. Er det bedritent klinete hender det jeg tar den fremfor stisykkelen ellers i året også. Til mitt bruk er dempegaffel fint og den er bra nedover. Jeg kjøpte min brukt med to hjulsett, et i carbon med JJ 4,8 og orginalsettet med Dillinger 5. JJ dekkene ruller overraskende bra og må vel sies å være et allround dekk. Det finnes enda kraftigere skyts til snø (som sikkert er forferdelige i raske svinger) XXL, Bikeshop og Hardrocx mfl holder koken med Fat. Den Fat Interceptor de har på XXL i sølv med eagle, 4,8 dekk og 13,7 kg ser flott ut. Den blir nok bra på Black Friday
|
|
|
18/11/2019 08:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Har i utgangspunktet 29" stisykkel som står med ISP (kan eventuelt gå for wrathchild 29x2.6) som vil brukes når det er hardt/isete.
Ønsker derfor en fatbike til snø, kommer kun til å bli brukt om vinteren, tenker derfor man kan droppe dempegaffel?
Er det lett å sette opp alle hjul slangeløst? Ser av andre poster at det brukes noe som heter fattystripper, jeg orker ikke begynne med noe hjemmemekk ala tyvek/teip/gladpak osv..
Ser veldig mange sykler leveres med Jumbo Jim, er dette for snø, eller bør man påberegne dekkskift? Usikker på om jeg har behov for piggdekk..
Og hvor kjøper man fatbike, er jo nesten ikke mulig å oppdrive virker det som? Har for øyblikket kun sett meg ut enkleste Canyon Dude, den virker å tikke av de fleste boksene for meg tror jeg, men skulle gjerne sammenliknet med liknende sykler..
Edit. ser også at noen sykler kommer med 27,5" for å gjøre forvirringen komplett... Som ren vintersykkel styrer jeg unna dempergaffel. Jubo Jim 4,8 slangeløst gir en kvikk og morsom fatbike. Ja du får andre dekk som er bedre i løssnø, men sykkelen blir ikke like morsom synes jeg. Svært sjeldent jeg ikke kommer frem med Jumbo Jim. Canyon er bra på fatbike. Ellers synes jeg de nye Hard Rocx fatbikene som kom nå er veldig gode. Jeg brukte en prototype på disse i fjor og jeg er veldig happy med de. Skal du ha fatbike er det lurt å kjøpe ganske fort. I fjor gikk det tomt for mange modeller.
Redigert av olechr; 18/11/2019 08:12.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/11/2019 08:26
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Edit. ser også at noen sykler kommer med 27,5" for å gjøre forvirringen komplett... Debuterte med fat i fjor, billig som fy på Finn. Gavia. Brukes 99% i snø, hvor jeg syntes det funker kjempebra. Ønsker dempegaffel, men ikke nok til at det skal få stjele av stisykkelbudsjettet. Fant en billig dropper som skal prøves ut denne vinteren, savnet det i fjor. Kjører JJ 4.8, megaforskjell sml. originaldekk, og som Olechr sier, så gjør det doningen mye mer kjørbar, selv om JJ ikke er perfekt på alle snøforhold. Har ikke brydd meg om slangeløst - har heller ikke punka, selv med ekstremt lavt trykk og ca 90kg mann og utstyr. Jeg tror jeg forventet at fatbike skulle være noe mer enn det jeg opplever det som, men har innfunnet meg med bruksområdet, og det gir meg masse sykkelglede. En fulldempa fat ville vært mye mer brukbar, men allikevel blir det litt som å kjøre....varebil når man er vant til sportsbil  Digger også at min helstive fat med 1x11 er svært enkel å vedlikeholde, og når den for det meste kjøres på snø trenger jeg knapt vaske.
|
|
|
18/11/2019 08:59
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg heller mer og mer mot å bygge opp en sykkel selv, og har de siste ukene gjort en hel del research på forskjellige rammematerialer.
Grunnet kravene mine (XL-ramme, rackmounts bak og må kunne ta dempegaffel) er det lite å velge mellom. Enten finner jeg riktig størrelse, men da har den ikke rackmounts. Har den rackmounts er den bare tilgjengelig i L, og/eller kan ikke ta dempegaffel.
Jeg har etterhvert endt på enten en karbonramme i 20" eller en titanstålramme i 21/XL som oppfyller kravene mine.
Når det gjelder drivverk er jeg ikke overbevist om 1x i det hele tatt. Det kan skyldes at jeg er vant til 2x og 3x og at jeg synes hoppene mellom girene på 1x-systemer blir for store. Siden hypen favoriserer 1x for tiden er det så å si umulig å finne (nye, komplette) sykler med 2x10/2x11, så da må jeg bygge selv.
Jeg har funnet en titanstålramme som er veldig fristende, relativt OK priset. XL, rackmounts, justerbar bakre dropout, 197x12mm thru axle, 44mm headtube, BB 100mm, klar for 120mm dempegaffel, tar 5" dekk på 100mm felg, 1x-2x-3x-kompatibel. Koster "bare" 10k ferdig momset og levert. Uten gaffel.
Vektmessig veier den ca 1,5kg i XL, altså mye det samme en karbonramme i samme størrelse vil gjøre.
|
|
|
18/11/2019 10:01
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Edit. ser også at noen sykler kommer med 27,5" for å gjøre forvirringen komplett... Det du bør tenke på når du velger deg sykkel, er om du ser for deg å oppgradere den på et senere tidspunkt. Dagens akselstandarder er 197x12mm bak og 150x15mm fremme, men det finnes et utall sykler på bruktmarkedet (og nymarkedet) som fremdeles bruker 170, 177 eller 190mm bakaksel, gjerne med 9mm QR i stedet for thru axle. Foran var det tidligere 135mm akselbredde som var rådende standard, dette skifter nå mer og mer til 150mm for kompabilitet med RockShox Bluto og Manitou Mastodon (samt Wren og Lauf) dempegafler. Havner du på en sykkel med 135mm fornav koster det litt å bygge det om til 150mm. Alternativet er å kjøpe ny(e) felg(er) med riktig navbredde. Hvor brede dekk du ønsker å kjøre er også en faktor. Det er ikke gitt at alle rammer har klaring for de feteste dekkene, særlig ikke på sykler med eldre geometri og smalere baktriangel. I tillegg kan du oppleve kjedegnaging på dekket i laveste gir med enkelte dekk/felg/gir/ramme-kombinasjoner. De fleste felger kan settes opp slangeløst med nok innsats. Pass på at dekket er Tubeless Ready, ellers er det ikke håp. Forøvrig fungerer slange alldeles utmerket også. Jeg har syklet med slange i 37 år og har riktignok punktert noen ganger, men alt i alt har jeg vel ikke brukt mer enn noen få timer av livet på å lappe slangene. Piggdekk eller ikke bestemmes hovedsaklig av hvordan vinterføret er der du bor og hvor glad du er i å falle. Jeg skal ha piggdekk på min neste sykkel, for å si det sånn. Siden du bor i Oslo, så kan Spinn på Majorstuen få tak i Surly Ice Cream Truck. Bikeshop.no selger Gavia Fatty'o med og uten Bluto-demper. Birk fører Les Fat. XXL har White 7Fat Lite/Pro/Interceptor. Trek Farley er fine sykler. Cube har Nutrail. Framed har noen forskjellige modeller av fatbikes. Ellers har man jo Salsa, som lager en del fint, men jeg får ikke tak på hvor oppdaterte de er mtp bakaksel og geometri ellers. Ellers har jeg oppdaget Muru (australsk leverandør av titanstålsykler), Silverback, Maxx (tysk) samt en hel del mer eller mindre shady merker og produsenter. Canyon, Cube, Muru, Silverback og Maxx må man til utlandet for å få tak i. Problemet med å kjøpe fra utlandet er at det er dyrt (svak krone), man må betale frakt og moms i tillegg, og hvis det skulle oppstå problemer som faller inn under garanti må man sende sykkel tilbake til utlandet for å få det ordnet, med påfølgende frakt og mva-problematikk rundt det. Hva 27,5" FAT-hjul/dekk angår, så er det ikke så mange som lager verken felger eller dekk i denne dimensjonen enda, men det vil nok endre seg hvis 27,5FAT tar av. Jeg ville nok holdt meg til 26" enn så lenge rett og slett grunnet vesentlig større utvalg.
|
|
|
18/11/2019 10:08
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder drivverk er jeg ikke overbevist om 1x i det hele tatt. Det kan skyldes at jeg er vant til 2x og 3x og at jeg synes hoppene mellom girene på 1x-systemer blir for store. Siden hypen favoriserer 1x for tiden er det så å si umulig å finne (nye, komplette) sykler med 2x10/2x11, så da må jeg bygge selv..
En fatbike har så lav toppfart at typisk 28 - 10/42 er helt glimrende, (11/42 også) stegene er i min bok tette nok.... 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42. Med votter synes jeg det er fint å ha så få hendler og så lite som kan fryse som mulig. Vi syklet CX på nullføre i går og kompisen hadde tidvis manuell giring mellom drevene foran, jeg koste meg med 1x.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
18/11/2019 11:11
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Når det gjelder drivverk er jeg ikke overbevist om 1x i det hele tatt. Det kan skyldes at jeg er vant til 2x og 3x og at jeg synes hoppene mellom girene på 1x-systemer blir for store. Siden hypen favoriserer 1x for tiden er det så å si umulig å finne (nye, komplette) sykler med 2x10/2x11, så da må jeg bygge selv..
En fatbike har så lav toppfart at typisk 28 - 10/42 er helt glimrende, (11/42 også) stegene er i min bok tette nok.... 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42. Med votter synes jeg det er fint å ha så få hendler og så lite som kan fryse som mulig. Vi syklet CX på nullføre i går og kompisen hadde tidvis manuell giring mellom drevene foran, jeg koste meg med 1x. Jeg kommer til å ha tjukkasen som eneste sykkel, så da vil den bli brukt både i by/jobbpendling, landeveisturer med familien (med småen i sykkelvogn bak) og skogsstier (når/hvis jeg får anledning til det). Med 2x9 som jeg hadde på gamletjukken som ble stjålet, så syntes jeg tidvis jeg manglet litt girutveksling. Da hadde jeg 36/22 foran og ingen anelse om hva det var bak. SRAM X7 er alt jeg vet. Med mitt bruksmønster ser jeg ikke for meg at 1x vil dekke behovet for giring...
|
|
|
18/11/2019 12:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har hatt 1x selv på landevei, og sliter med å forstå at 1x skal mangle gir eller range. Eagle, E13 osv har både 11 og 12-delt som har et stort spenn (tilsvarende 2x/3x), at man trenger 20-30 gir for å kunne holde nøyaktig 87 i kadens uansett hastighet blir etter min mening litt tullete. Også slipper man den jævla lyden av kjeden som gnisser mot fremgiret 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
18/11/2019 20:00
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Takk for alle gode svar!
Shortlist er foreløpig Canyon, White og Hard Rocx, synes dog kanskje HR er litt dyr sammenliknet med de andre..
Ser det er tre utgaver av JJ; addix SG, performance og liteskin. Er det noe man bør være obs på, kan alle settes opp slangeløst feks?
Edit. Kjøper gjerne brukt, men det er utrolig lite utvalg for en som ligger mellom L og XL i størrelse..
Redigert av DBrodshaug; 18/11/2019 20:13.
|
|
|
19/11/2019 08:56
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for alle gode svar!
Shortlist er foreløpig Canyon, White og Hard Rocx, synes dog kanskje HR er litt dyr sammenliknet med de andre..
Ser det er tre utgaver av JJ; addix SG, performance og liteskin. Er det noe man bør være obs på, kan alle settes opp slangeløst feks?
Edit. Kjøper gjerne brukt, men det er utrolig lite utvalg for en som ligger mellom L og XL i størrelse.. Av Canyon, White og HR tror jeg at Canyon hadde fått pengene mine, men samtidig er det greit å få med 5 års sykkelservice hos XXL for sykler kjøpt hos dem... Jumbo Jim EVO Liteskin er lettest og har tynnest sidevegger. Dette kan settes opp slangeløst, men da dekket er tynt er det best egnet for lettere sykling på noenlunde etablerte stier. Addix SpeedGrip er en oppgradert modell av Liteskin med bedre grep og samme lave rullemotstand. Performance er vel den gamle betegnelsen på SnakeSkin, som har kraftigere sidevegger og er mer motstandsdyktig mot punkteringer. Det er noe tyngre enn Liteskin, men hvis du sykler der ingen skulle tru at nokon kunne sykle, så er dette dekket du vil ha. Det har også Addix SpeedGrip-gummiblandingen som gir bedre grep og lav rullemotstand. Når det gjelder bruktmarkedet for fatbikes er det rett og slett tragisk for tiden  Jeg er i samme båt som deg, og trenger en XL-ramme da jeg er 193 høy. Jeg hadde en Xeed Fat Tubby i XL som jeg hadde fått akkurat slik jeg ville ha den før den ble stjålet, og siden så å si ingen produserer sykler som har fester for bagasjebærer vurderer jeg nesten å kjøpe en ny Fat Tubby. Jeg fant en forleden til 9999 kroner, og den oppfyller egentlig alle kravene mine, men jeg liker ikke fargen på verken sykkel eller hjul... Og den har ikke dempegaffel, men det er strengt tatt ikke et must. Ellers så jeg i dag at BCSport tømmer lageret for Surly rammesett, og de har noen godbiter til latterlige priser.
|
|
|
19/11/2019 12:24
|
gargan
Entusiast
|
Entusiast
Ellers så jeg i dag at BCSport tømmer lageret for Surly rammesett, og de har noen godbiter til latterlige priser.
Takk for tipset. Bestilte meg et ICT rammesett til flott pris
|
|
|
[Re: Stian]
20/11/2019 11:07
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja, jeg har sett en del på den og prøver å like fargene, men jeg får ikke tak på felgene... Kan man få den med svarte felger? 
|
|
|
20/11/2019 12:09
|
Stian
Veteran
|
Veteran
Hei,
Siste utgaven kommer med sorte felger og ganske sikker på at felgbåndene er sorte. Evt så byttes de ganske enkelt.
Stian Benkø Produktansvarlig sykkeldeler og tilbehør Sport1 www.sport1.no, www.xeedbikes.no
|
|
|
[Re: gargan]
22/11/2019 06:03
|
svennm88
Entusiast
|
Entusiast
Får du bygget hele sykkelen til 10-15k? Ellers så jeg i dag at BCSport tømmer lageret for Surly rammesett, og de har noen godbiter til latterlige priser.
Takk for tipset. Bestilte meg et ICT rammesett til flott pris
|
|
|
[Re: svennm88]
22/11/2019 08:04
|
gargan
Entusiast
|
Entusiast
Får du bygget hele sykkelen til 10-15k? Ellers så jeg i dag at BCSport tømmer lageret for Surly rammesett, og de har noen godbiter til latterlige priser.
Takk for tipset. Bestilte meg et ICT rammesett til flott pris Har det meste av deler fra før så jeg har ikke helt oversikten over samlet kostnad. Måtte kjøpe styrelager og kranklager og noen andre smådeler. Har dessuten kjøpt en brukt Bluto. Blir nok mer 15k enn 10k. Ikke mye rimeligere enn å kjøpe ferdig sykkel med den nyeste rammen. Hadde nok ikke gjort det dersom det ikke var for at jeg fra før har hjulsett, dekk, eagle gx girgruppe, RF Next krank, bremser, senkepinne, styre, stem, etc.
|
|
|
[Re: Stian]
22/11/2019 16:47
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei,
Siste utgaven kommer med sorte felger og ganske sikker på at felgbåndene er sorte. Evt så byttes de ganske enkelt. Da ble det plutselig veldig interessant med en gang  Jeg har siklet på en titanramme den siste uken og har jo veldig lyst å bygge egen sykkel for å ha gjort det, men jeg ser at det blir dyrt... 10k i ramme, 6k i karbonfelger (because why not), 6-7k i drivverk, 7k i gaffel og så kommer alt småplukket som kranklager, styrelager, styre, stem, etc etc. Og verktøy. Jeg får finne meg en sport1-butikk i Oslo og sparke litt dekk, tror jeg.
|
|
|
28/02/2020 14:56
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Etter mye frem og tilbake med en rammebygger om titanramme ble jeg lei av kommunikasjonsproblemer og avlyste den greien. En ny Xeed Fat Tubby er bestilt og blir levert i ettermiddag/kveld hvis Bring gjør jobben sin, ikke finner nye veier og bruker de som allerede finnes for å levere på døren.
Sykkelen kommer med Vee Snowshoe XL, noe jeg ikke vil ha. Er Schwalbe Jumbo Jim fremdeles det beste allround-valget for greit+ grep og lav rullemotstand og lav vekt innenfor fornuftige prisrammer? Siden det aldri ble vinter legger jeg planene om piggdekk på is (høhø) inntil videre.
Den har 1x12 drivverk som jeg heller ikke ville ha, men når det er umulig å få tak i sykler med 2x-giring får jeg prøve den nye fad'en og se om jeg må finne på noe eget etterhvert. Første bud er hvertfall å få andre dekk på den, sykkelvogn-aksling og -feste, bagasjebærer, skjermer og lys.
|
|
|
02/03/2020 14:41
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grattis, er helt sikker på at du kommer til å digge 1x12 :-)
|
|
|
03/03/2020 08:58
|
csjoh
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for det  Jeg har ellers bestemt meg for å gi snøsokkene en sjans - to nye Jumbo Jims koster jo tross alt 2k jeg kan bruke på andre ting. De står jo klare på sykkelen allerede, så hvis jeg hater dem er det jo bare å kjøpe noe annet senere. Skjermer og større bremser er på vei, og nå sitter jeg og snuser på ny rammeveske. Må vel få pakket ut sykkelen etterhvert og få målt topprøret sånn at jeg vet om vesken jeg vil ha fysisk passer i triangelet... 
|
|
|
|
|