Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

10 mils runde fra Notodden?

10 mils runde fra Notodden? #2580687 27/10/2019 18:51
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Jeg planlegger min kjæreste sin første Gran Fondo, som skal skje i 2020.
Trenger litt hjelp til å komponere en timilsrunde med utgangspunkt på Notodden, da det er et godt alternativ for oss å starte der.

En trivelig tur er høyt proritert, så den må ha minst mulig biler. Unngår gjerne E134 i størst mulig grad.
Trafikken langs 360 mot Nordagutu er nok også drøyt trafikkert, mener jeg å huske.
Hvordan er stykket på Reshjemvegen(?) over mot Bø? Mye trafikk der?

Kan sykle noe grusvei, ca 30 % bra sportgrus er OK. Kanskje litt mer til og med.

Skal helst ikke være mye over ti mil, så får heller lengre turer komme senere.

Har lest Landevei sin "lille Telemarksrunde" på 12,5 mil, men håper noen lokalkjente syklister kan bidra med andre turer.

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580695 27/10/2019 19:36
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Regner med noen lokale kommer med noen gode tips her ganske snart, Stig. Men jeg kan hvertfall stikke inn at Reshjemvegen over til Bø er fin å sykle, men du har en ganske voksen stigning med en gang du har passert over flystripen, men noen klatringer slipper man kanskje ikke unna i området der oppe når man skal sykle såpass langt der?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: RoyE] #2580742 28/10/2019 09:56
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: RoyE
Regner med noen lokale kommer med noen gode tips her ganske snart, Stig. Men jeg kan hvertfall stikke inn at Reshjemvegen over til Bø er fin å sykle, men du har en ganske voksen stigning med en gang du har passert over flystripen, men noen klatringer slipper man kanskje ikke unna i området der oppe når man skal sykle såpass langt der?
Takk for den, Roy Espen.
Hvis man legger opp til å få den bakken nedover må det jo bli gøy (ref Landevei) ICON_LAUGH

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580745 28/10/2019 09:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Furu
Sitat: RoyE
Takk for den, Roy Espen.
Hvis man legger opp til å få den bakken nedover må det jo bli gøy (ref Landevei) ICON_LAUGH

Jepp, Reshjemvegen er vesentlig brattere fra Notodden enn fra Bø. Nedkjøringen er nok fin begge veier - den vil vare lenger mot Bø, men oppstigningen fra Notodden stiger over 10% flere steder.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580751 28/10/2019 10:29
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Hvis vi tar utgangspunkt fra flystripa, så kan den være litt kortere. Vi har noen kilometer til den, så klarer å få ti mil ut av det (viktig ICON_WINK )

Hva tror folket om denne:
Start flystripa (Shell).
Sørover på vestsiden av Heddalsvannet. En del god grus der.
Ved enden av vannet tar vi runden om Noragutuvegen til Akkerhaugen.
->Moderat trafikk på Nordagutuvegen?
Fortsetter til Gvarv og tar vei 36 sydover til Holte(? - Busstopp).
Derfra dra vi over Heivegen/Holteheia til vi møter Vrangfossvegen ved Holteheia(? - Busstopp).
-> Hvordan er over Holteheia?
Forstetter til Lunde og drar over mot Bø langs 359 Nordbygdavegen.
-> Grei trafikk på den veien?
Fra Bø går det over Reshjemvegn og hjem.

Google sier omtrent 93 km - så har vi noen km fram og tilbake til Shell. Det blir drøyt ti mil.

Men, er dette en bra runde å sykle for oss?

Vedlegg
Notodden-Gvarv-Lunde-Bø.JPG (73.39 KB, 830 nedlastinger)
Redigert av Furu; 28/10/2019 10:37.

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580752 28/10/2019 10:32
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kommer fra Bø og når jeg er der så starter turene mine derfra.

Jeg mener at Notodden som utgangspunkt ikke er veldig ok. De fleste veiene inn og ut er det ganske mye trafikk. Over Reshjemheia er minst traffikert og en fin tur. Da kan du f.eks ta turen fram og tilbake og klatringen opp til Jønnbu (Lifjell).

Utover mot Sauherad er det mye traffikk, men fra Yli på vestsiden av Heddalsvannet er det lite trafikk på grusveien der.

Valebøvegen mot Skien er også fin, men rundtur blir vesentlig lengre enn 10 mil.

Dersom du biter i det sure og kjører til Bø, vil jeg anbefale turen på sørsiden av Seljordsvannet (Gardvikstrondi) over til Kviteseid og til Lunde langs kanalen og deretter til Bø. Turen er suveren spesielt langs Seljordavennat og langs kanalen fra Kviteseid. Underkant av 12 mil

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580754 28/10/2019 10:34
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis vi tar utgangspunkt fra flystripa, så kan den være litt kortere. Vi har noen kilometer til den, så klarer å få ti mil ut av det (viktig ICON_WINK )

Hva tror folket om denne:
Start flystripa (Shell).
Sørover på vestsiden av Heddalsvannet. En del god grus der.
Ved enden av vannet tar vi runden om Noragutuvegen til Akkerhaugen.
->Moderat trafikk på Nordagutuvegen?
Fortsetter til Gvarv og tar vei 36 sydover til Holte(? - Busstopp).
Derfra dra vi over Heivegen/Holteheia til vi møter Vrangfossvegen ved Holteheia(? - Busstopp).
-> Hvordan er over Holteheia?
Forstetter til Lunde og drar over mot Bø langs 359 Nordbygdavegen.
-> Grei trafikk på den veien?
Fra Bø går det over Reshjemvegn og hjem.

Google sier omtrent 93 km - så har vi noen km fram og tilbake dit. Det blir drøyt ti mil.

Men, er dette en bra runde å sykle for oss?

Mye opp og ned på den turen, her blir det mange høydemeter. Ellers lange strekk som er fine.

Redigert av tregil; 28/10/2019 10:35.
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: tregil] #2580769 28/10/2019 11:58
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: tregil
Mye opp og ned på den turen, her blir det mange høydemeter. Ellers lange strekk som er fine.
Strva sier ca 1700m.
Ser profilen rikig ut synes du?

Har med meg ei som ikke har syklet mer enn 6 mil før, så i fare for at jeg selv er fartsblind:
Er 1700 meter overkommelig for en som liker å sykle og liker å slite litt, men har ikke syklet veldig langt før?

Vedlegg
Notodden-Gvarv-Lunde-Bø_Profil.JPG (19.09 KB, 829 nedlastinger)
Redigert av Furu; 28/10/2019 11:59.

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580770 28/10/2019 12:03
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Tja hva skal en si til slikt....

1700 m er ganske mye. Tror jeg ville valgt en flatere tur for ikke å skremme. Eller ta det veldig rolig og bruke mange timer og mange gode pauser.

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: tregil] #2580772 28/10/2019 12:23
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Tja hva skal en si til slikt....

1700 m er ganske mye. Tror jeg ville valgt en flatere tur for ikke å skremme. Eller ta det veldig rolig og bruke mange timer og mange gode pauser.
Var det jeg tenkte også.

Har god tid til å planlegge.
Planen er at det skjer 2. juli 2020.
Jeg fyller 50, så når hun spurte hva jeg ønsker.... Jeg ønsker at du sykler din første timil på min bursdag, sammen med meg!
Hun protesterte ikke ICON_LAUGH

Kanskje Telemark ikke er ideelt....
Men kaffestopp på Gvarv, lunch i Lunde og en god stopp i Bø høres jo bra ut.

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580990 30/10/2019 07:16
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Hvis du skal få med deg dama på en Gran Fondo og hun aldri har syklet lenger enn seks mil så vil jeg ikke anbefale deg å starte i Notodden. Bratt og stedvis mye trafikk.

Anbefaler at ruta er på under 500hm totalt og at du styrer unna strekninger med mye trafikk.
Kjør til Hokksund og sykle rundt Finnemarka, fin tur som anbefales

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580991 30/10/2019 07:18
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Strva sier ca 1700m.
Ser profilen rikig ut synes du?

Har med meg ei som ikke har syklet mer enn 6 mil før, så i fare for at jeg selv er fartsblind:
Er 1700 meter overkommelig for en som liker å sykle og liker å slite litt, men har ikke syklet veldig langt før?

Nei, 100km og 1700 høydemeter er ikke overkommelig for en som ikke har syklet veldig langt før

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2580998 30/10/2019 07:36
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne redselen for 100 km/1700 hm overvinnes lett med små presanger på forhånd; altså at dere sykler kortere turer sammen og bygger selvtillitt fram mot bursdagsfesten. ICON_SMILE

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581000 30/10/2019 08:07
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Hmmmmm, om du allerede nå planlegger neste års tur ville jeg tenkt for eksempel... "hva er den flotteste runden med start max et par timer fra døra i bil, et flott stopp med god lunsj + utsikt og en restaurant eller overnattingsmulighet til slutt"... Og vi som ikke kjenner kona skal være forsiktige med å beslutte antall høydemetre :-). Hvem vet kanskje hun blir så ivrig at det blir flere slike.....

Må si jeg er misunnelig på dere som har damer, eller barn som sykler eller kan tenke seg å sykle. hadde jeg vært i samme situasjon ville jeg gjort hva som helst for at dette kunne utvikle seg til en langhelg med fruen til Mallorca på sykkel osv... En på jobben leide akkurat båt i middelhavet med flere vennepar, startet hver morgen med en sykkeltur og møtte båten i neste by, virket helt kalas. Når det er sagt er det fint å ha alenetid med kompiser som sykler også :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581046 30/10/2019 12:10
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Kjæresten er ikke ukjent med hard trening, og vi har da et par halvmaraton med løpesko sammen.
Hun har også fått noen mil til sammen på sykkel de siste årene, men da ikke noen lange turer.
Det er nok mest en tidsprioritering at det har blitt sånn.
Derfor må turen være utpreget triveslesorientert så hun ikke kjeder seg. Hun skal også føle at det har blitt syklet. Men det er lett å bli fartsblind på høydemeter.

Var veldig fornøyd første gangen opp til Tryvann første året hun hadde racer. Det er vel ca 4 år siden tror jeg.

Vi har hatt sykkelferie i Spania, men med da med kortere runder. De lange tok jeg alene, da hun var på stranda.

Små presanger i form av sykkelturer sammen er en selvfølge. Hun drar også lett alene på kortere runder.
Ja, jeg er kjempefornøyd med at hun liker seg på sykkelen.
Vi er ikke limt sammen, så nok av tid hver for oss på og uten sykkel.

Jepp, jeg planlegger i god tid.
Men det er jo deilig å drømme om den perfekte runde nå i høstmørket ICON_LAUGH

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Flamini] #2581048 30/10/2019 12:14
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Flamini
Hvis du skal få med deg dama på en Gran Fondo og hun aldri har syklet lenger enn seks mil så vil jeg ikke anbefale deg å starte i Notodden. Bratt og stedvis mye trafikk.

Anbefaler at ruta er på under 500hm totalt og at du styrer unna strekninger med mye trafikk.
Kjør til Hokksund og sykle rundt Finnemarka, fin tur som anbefales
Finnemarka, ja!
Vi har hytte på Tyristrand, så runden rundt fjorden eller Finnemarka kan jo være tilnærmet perfekt. Noen flere mil, men mange færre meter.
At jeg ikke har tenkt på det ICON_CONFUSED

Takk ICON_LAUGH

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581054 30/10/2019 12:43
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Finnemarka rundt er vel ganske nøyaktig 10 mil og er en veldig fin runde med lite stigning. Lurt å ta vestsida av elva mellom Åmot og Hokksund. Er noen litt skumle partier på østsida på akkurat dette strekket. Mellom Lierbyen og Sylling er det også klart best på østsiden etter min mening. Hvis dere vil ha en bakkeknekker på turen så kan man svinge innom Røyne etter Sylling.

Ellers er jo Follo/Østfold et ypperlig sted for Gran Fondo for både nye og gamle syklister. Start ved Hvervenbukta og ta sikte på Solsiden i Son for lunsj via veiene vest for E6. Ta østsiden tilbake via Ringvoll, Myrvoll, Kroer, Kråkstad og Ski. Temmelig nøyaktig 10 mil i lett, bølgende kulturlandskap med svært moderat trafikk og mye nylagt asfalt.

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: runermm] #2581060 30/10/2019 13:27
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg foreslår fortsatt runden Bø-Kviteseid-Bø. Kjempetur på ca 120 km og under 1700 hm dessuten lite traffikk på store deler av runden. Linken viser forøvrig "feil side" av Seljordavennet. Vist side er for tiden stengt.

Kviteseidrunden

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: tregil] #2581064 30/10/2019 13:40
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Jeg foreslår fortsatt runden Bø-Kviteseid-Bø. Kjempetur på ca 120 km og under 1700 hm dessuten lite traffikk på store deler av runden. Linken viser forøvrig "feil side" av Seljordavennet. Vist side er for tiden stengt.

Kviteseidrunden
Den ser veldig fin ut. Absolutt overkommelig å kjøre til Bø for å sykle ICON_SMILE

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: runermm] #2581079 30/10/2019 15:07
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: runermm
Finnemarka rundt er vel ganske nøyaktig 10 mil og er en veldig fin runde med lite stigning. Lurt å ta vestsida av elva mellom Åmot og Hokksund. Er noen litt skumle partier på østsida på akkurat dette strekket. Mellom Lierbyen og Sylling er det også klart best på østsiden etter min mening. Hvis dere vil ha en bakkeknekker på turen så kan man svinge innom Røyne etter Sylling.
Vestsiden av elva fra Åmot og nedover er veldig bra. Så får man også med seg korketrekkeren på vei over elva. Mange år siden jeg syklet der.

Mener å huske østsiden oppover Lierdalen har mye trafikk og ikke er så trivelig.
Hva er det som gjør vestsiden ikke fullt så bra?
Ser det blir en del flere meter der enn på østsiden.

Follo/Østfold er sykkelmessig et hvitt område på kartet for meg. Tror jeg har hatt ca én tur uti der. Hører jo veeeldig mye bra om det. Kanskje på tide å bruke litt tid på det området....

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: EmilZipp] #2581080 30/10/2019 15:12
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: EmilZipp
Hmmmmm, om du allerede nå planlegger neste års tur ville jeg tenkt for eksempel... "hva er den flotteste runden med start max et par timer fra døra i bil, et flott stopp med god lunsj + utsikt og en restaurant eller overnattingsmulighet til slutt"... Og vi som ikke kjenner kona skal være forsiktige med å beslutte antall høydemetre :-). Hvem vet kanskje hun blir så ivrig at det blir flere slike.....
Liker vendingen denne tråden tar, da jeg egentlig er helt enig med deg.

Slipp meg fri og ikke bind tankene til et par steder! Takk for den ICON_SMILE

Har du noen forslag til hva du ville gjort hvis kona var keen?
Før langhelgen til Mallorca med langturer en masse kom i boks ICON_WINK

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581082 30/10/2019 15:21
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Tyrfjorden rundt er ganske nøyaktig elleve mil og 1300 meter hvis vi tar en sløyfe om Røyselandet istedet for rett over Steinssletta.

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581085 30/10/2019 15:38
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Finnemarka rundt er ganske nøyaktig 10 mil og 1000 hm. Litt mindre hm om du velger østsiden ned Lierdalen og litt mer tipper jeg om du kjører vestsiden(veien). Sistnevnte er mye mindre trafikkert og mer spennende, men som sagt litt mer opp og ned.

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581116 30/10/2019 21:34
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Flere valg ned Lierdalen, fineste er vel Baneveien, midt i jordbruksområdet, lite trafikk, og flatt og fint.

Lars Olav
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581132 31/10/2019 06:59
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Vestsiden av elva fra Åmot og nedover er veldig bra. Så får man også med seg korketrekkeren på vei over elva. Mange år siden jeg syklet der.

Mener å huske østsiden oppover Lierdalen har mye trafikk og ikke er så trivelig.
.....

På østsideveien er det mye trafikk og tildels en del tungtrafikk også.
Vesentlig mindre trafikk langs Vestsideveien og mye artigere vei, svingete og småkupert. På vårparten kan det være mye grus på veien oppe ved Kanada.
Husk bare på at du skal sykle ned Vestsideveien ICON_SMILE

For langveisfarende kan det være greit å svinge innom Sylling for en matpause og nedenom Tronstad for å se litt HillBilly bebyggelse

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581142 31/10/2019 07:37
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Nevnte for kjæresten at jeg har startet en liten diskusjon om timilsturen vi skal ta.
Dette var sånn ca. reaksjonen:

"Hei du! Vi snakker om ti mil! Det skal jeg klare på ren vilje! Det er jo ikke sååå langt."

Det beste er at jeg tror henne på det ICON_LAUGH

Stig

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581162 31/10/2019 08:54
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Egentlig bør dere starte turen på Hamar, ad omveier sykle til https://www.skafferiet.no/ og ad omveier tilbake. En variant over denne med andre ord: https://www.landevei.no/nyheter/turer/brennhett-paa-neslandet

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581184 31/10/2019 12:15
StianR Offline
Entusiast
Entusiast
Ta utgangspunkt i den runden du skisserte i starten. Hvis du tror den blir for lang så tar du Hørtevegen mellom Gvarv og Bø. Det er et kjempefint strekk med lite trafikk.
Da har du korta inn runden med et par mil.

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Flamini] #2581187 31/10/2019 12:22
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flamini

.....

På østsideveien er det mye trafikk og tildels en del tungtrafikk også.
Vesentlig mindre trafikk langs Vestsideveien og mye artigere vei, svingete og småkupert. På vårparten kan det være mye grus på veien oppe ved Kanada.
Husk bare på at du skal sykle ned Vestsideveien ICON_SMILE

For langveisfarende kan det være greit å svinge innom Sylling for en matpause og nedenom Tronstad for å se litt HillBilly bebyggelse

Du har helt rett, jeg gikk meg vill i himmelretningene! Det er vestsiden som er gull.

Re: 10 mils runde fra Notodden? [Re: Furu] #2581208 31/10/2019 13:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dama klarte helt greit å sykle 100 km, riktignok på flate veier, med 3-4 korte (1-2 mil) turer på baken. Riktignok var farten lav og det ble mange stopp. Men det gikk helt fint.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino