Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tær og høst-/vintersykling i Bergen

Tær og høst-/vintersykling i Bergen #2580678 27/10/2019 17:14
S
SSTYHF Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei!

Jeg kjøpte meg en landeveissykkel i vår som jeg stort sett bruker til å pendle til jobb, som er 30 km unna. Grunnet en travel hverdag sykler jeg kun en vei om gangen og tar bussen hjem de dagene og motsatt. Prøver å få syklet 2-3 ganger i uken, men de siste ukene har det, som det pleier å være, vært ganske surt i Bergen. Det i seg selv er i grunn ikke et problem, men det er verre med tærne!

Jeg har disse skoene (https://www.xxl.no/northwave-extreme-gt-roadshoe-19-landeveissko-herre/p/1146339_1_style) og har prøvd å ha en tynn bomullssokk med en brødpose utenpå og så tjukke ullsokker (smartwool hike). Dette funker ikke når temperaturen er under ca. 10 grader og i hvert fall ikke hvis det regner (som det i blant gjør her), i tillegg blir det for tjukt til å ha i skoen og det ender opp med å gjøre litt vondt fordi det er så trangt.

Jeg har sett etter løsninger med skotrekk, men har lest mye ymse om disse, så lurte på om noen har anbefalinger? Vil helst unngå å kjøpe egne sykkelsko til vinter da jeg ikke driver så veldig seriøst.
Er vanskelig for meg å si siden jeg ikke har prøvd så mye før, men jeg tror mye hadde vært gjort med et skotrekk bare for å holde vinden ute (er diverse luftinger på skoene), så kunne føttene heller blitt våt hvis/når vannet trengte gjennom. Jeg ser liksom ikke for meg at vannet holdes ute selvom skotrekkene er vanntette, så er det kanskje ikke vits å bry seg med vanntette og heller finne noen gode vindavvisende?
Har sett på:
https://www.bikester.no/castelli-pioggia-3-skotrekk-svart-509240.html
Vil disse bli altfor klam og egentlig bare gjøre meg like våt på føttene, bare med svette?

https://bikeshop.no/sykkelbekledning/kl%C3%A6r/skotrekk/velotoze/velotoze-tall-sort-skotrekk-sort-str-s-vttbs-p0000068296
https://www.bikester.no/castelli-diluvio...1a-10bf487fe6f2
https://www.bikester.no/castelli-narcisi...1a-10bf487fe6f2
Er disse tre for lite vantett?

Hvilke erfaringer har dere og hva anbefaler dere?

Redigert av SSTYHF; 27/10/2019 17:14.
Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2580684 27/10/2019 18:16
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er en lang skotrekktråd pågående i landeveisforumet allerede, anbefaler deg å se der. Sepeda har gode erfaringer med et par skotrekk som koster det samme som et par vintersko. Hvis du skal kjøre posetriks må du ha ullsokken på innsiden av posen, og dropp bomullsokker.

Hvis du har noen greie vanntette sko/støvler så anbefaler jeg flate pedaler. Når det er regnsesong og det går mot vinter så klarer du ikke å holde deg tørr med sykkelsko og trekk da vannet til slutt kommer opp gjennom pedalklossene. Har du lufting under skoen vil vannet komme inn i skoen etter bare noen 100 meter. Med vanlige vanntette sko/støvler og flate pedaler så klarer du å holde deg tørr.

Redigert av Paulus; 27/10/2019 18:48.
Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2580690 27/10/2019 19:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet og kudos for 30 km pendlertur!

Som Paulus nevner, er det en pågående tråd om vanntette skotrekk ICON_SMILE Du kan finne gode tips der.

Er selv utflyttet bergenser, så kjenner godt bergensværet, men forstår at ditt anliggende først og fremst er å unngå å bli kald, mer enn å skulle forbli helt tørr.

Hvis jeg skal være ærlig, er mitt råd til deg å spandere på deg skikkelige høst-/vintersko først som sist, om du har råd.

Trekk kan synes som en rimelig og grei løsning, men er etter min erfaring i lengden kostbart både fordi de slites lett og fordi man som regel går på bomkjøp før man finner noe som fungerer.

Og fremfor alt løser ikke trekk et grunnleggende problem, nemlig varmetap gjennom sålen og primært cleats. Selve sykkelen og dermed pedaler og cleats blir kalde i surt og kaldt vær. Det fører kulde og fuktighet inn i såler og i fotbladene.

Med høst-/vintersko med solid, vanntett såle som beskytter mot varmetap og fuktighet, og stoff i gore tex eller annet vannavstøtende materiale, vil du få mer glede av syklingen og kunne forlenge sesongen.

Vet ikke hvordan det er i Bergen, men i Oslo er det i hvert fall en del gode tilbud rundt omkring, selv om det ikke nødvendigvis oppgis på nettsidene.

Om du siden skulle ha råd til å kombinerer slike sko med gode skotrekk, ikke nødvendigvis kostbare, kan du få en løsning som også er tilstrekkelig vanntett til å holde deg helt tørr på føttene gjennom 30 km pendling. Og gjerne lengre.

Beklager at jeg ikke svarer på det du spør om. Håper andre deler erfaringer om skotrekk som de er fornøyd med - fortrinnsvis i Bergen! Vi har jo flere oppegående bergensere på forumet ICON_SMILE

Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2580696 27/10/2019 19:44
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Pioggia og Diluvio er absolutt gode nok for 30km i området, det viktigste er kanskje ikke type overtrekk men å teipe åpningene under skoen, bruke forholdsvis tynne ullsokker i sko som er romslige nok og se hva som finnes av innersåler ( Lake har noen fantastiske såler med luftlommer og en isolerende folie). For rundt en time/ 30km bruker jeg gjerne vanlige Defeet trekk ( + neopren tåtrekk når det blir kaldere og våtere), de er enkle å vaske, koster veldig lite, holder lenge og du slipper ødelagte glidelås.

Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2580698 27/10/2019 20:00
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Min erfaring er at du må over på terrengpedaler og vintersko for spd. Og når det blir rundt 0 grader eller under bruker du i tillegg skotrekk på disse. Hvis du liker northwave er det flere modeller der som funker i bergen. Blir det mange minus må du over på noe "ordentlig" som f.eks 45north japanther. Men northwave har virket greit for meg i bergen,

Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2580706 27/10/2019 21:50
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Egentlig ikke uenig i at hvis man sykler jevnt så kan det fort være bedre å kjøpe sko, men må innrømme at mine gamle Castelli neopren-trekk holder overraskende godt. Brukt en del og enda ikke i nærheten av å være tråkket opp. Det er Diluvio som du linket til uten pro. Aner ikke hva forskjellen er.

Var nede i 1 grad i dag og selv med kun vanlige sommersokker så ble jeg aldri spesielt kald. 30km er ingen problem ned til 1 grad med slike. Med ull under burde det gå greit når det regner også tenker jeg - selv om neopren muligens fungerer best rett på kroppen og ikke med ei sko i mellom for å holde varmen.

Også viktig å huske at du ikke må fylle skoen med så mye sokker av diverse slag at den blir veldig trang. Skal du holde varmen må du tillate "luftlommer" da det er disse som varmes opp. Slikt lærer man fort hvis man kjører alpint eller står på skøyter utendørs i veldig kaldt vær. Man tenker at det lønner seg å stappe ned i så mye ull og annet snacks som mulig, men det er definitivt ikke tilfellet.

Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2584920 04/12/2019 05:29
S
SSTYHF Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for mange gode svar og beklager sent svar fra meg. Jeg ble plutselig veldig opptatt med skole/jobb så gikk dette litt i glemmeboken.

Jeg har bestilt med et par Castelli Narcisista 2 og er spent på å prøve ut dette. Høres ut som det var noen blandede meninger om skotrekk, men jeg føler ikke interessen eller bruken er stor nok enda til å investere i noen nye sko.

Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2584921 04/12/2019 05:30
S
SSTYHF Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for mange gode svar og beklager sent svar fra meg. Jeg ble plutselig veldig opptatt med skole/jobb så gikk dette litt i glemmeboken.

Jeg har bestilt med et par Castelli Narcisista 2 og er spent på å prøve ut dette. Høres ut som det var noen blandede meninger om skotrekk, men jeg føler ikke interessen eller bruken er stor nok enda til å investere i noen nye sko.

Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2584927 04/12/2019 07:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Hmmm, nå sykler jeg vanligvis i litt tørrere omgivelser men i plaskregn og kjølig vær ville jeg hatt en høy terrengsko, for eksempel 45NRTH Ragnarok. Utenpå ville jeg hatt en goretex bukse og festet den med en strikk eller lignende utenpå skoen. Har til gode å ha tørre føtter med skotrekk utenpå landeveis sko. Om du kan leve med å bli våt finnes det div varianter av trekk som dekker bare tuppen av skoen som du kan ha inni et skotrekk for å holde varmen på tærne litt bedre
https://bikeshop.no/sykkelbekledning/kl%c3%a6r/skotrekk/castelli/castelli-toe-thingy-2-t%c3%a5trekk-sort-onesize-neopren-10-18c-4518093010-p0000112513

... og for all del bruk ullstrømper, verdens mest geniale stoff :-)

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tær og høst-/vintersykling i Bergen [Re: SSTYHF] #2584939 04/12/2019 07:48
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Litt på kanten av det du spør om, men om poenget er å holde seg varm og tørr på føttene, er lange skjermer veldig nyttig. Med vintersko, skotrekk, skjermer og ellers grei kroppstemperatur skal det litt til å bli kald på beina.

Moderator  support, Valentino