Velkommen på forumet og kudos for 30 km pendlertur!
Som Paulus nevner, er det en pågående tråd om
vanntette skotrekk 
Du kan finne gode tips der.
Er selv utflyttet bergenser, så kjenner godt bergensværet, men forstår at ditt anliggende først og fremst er å unngå å bli kald, mer enn å skulle forbli helt tørr.
Hvis jeg skal være ærlig, er mitt råd til deg å spandere på deg skikkelige høst-/vintersko først som sist, om du har råd.
Trekk kan synes som en rimelig og grei løsning, men er etter min erfaring i lengden kostbart både fordi de slites lett og fordi man som regel går på bomkjøp før man finner noe som fungerer.
Og fremfor alt løser ikke trekk et grunnleggende problem, nemlig varmetap gjennom sålen og primært cleats. Selve sykkelen og dermed pedaler og cleats blir kalde i surt og kaldt vær. Det fører kulde og fuktighet inn i såler og i fotbladene.
Med høst-/vintersko med solid, vanntett såle som beskytter mot varmetap og fuktighet, og stoff i gore tex eller annet vannavstøtende materiale, vil du få mer glede av syklingen og kunne forlenge sesongen.
Vet ikke hvordan det er i Bergen, men i Oslo er det i hvert fall en del gode tilbud rundt omkring, selv om det ikke nødvendigvis oppgis på nettsidene.
Om du siden skulle ha råd til å kombinerer slike sko med gode skotrekk, ikke nødvendigvis kostbare, kan du få en løsning som også er tilstrekkelig vanntett til å holde deg helt tørr på føttene gjennom 30 km pendling. Og gjerne lengre.
Beklager at jeg ikke svarer på det du spør om. Håper andre deler erfaringer om skotrekk som de er fornøyd med - fortrinnsvis i Bergen! Vi har jo flere oppegående bergensere på forumet