Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Regnjakke

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2581571 04/11/2019 11:38
nanonils Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Fikk Castelli jakken i posten, men den var en tanke for stor i XL, så den blir nok returnert, evt solgt om det er noen som er interessert.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Regnjakke [Re: Knirkekne] #2581696 05/11/2019 13:34
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Knirkekne
[
Nei, sort og grått er for lite stealth. Man må gå for farger, skygger og mønster som sørger 100% for at vi ikke blir sett langs veien.

Det behøver da ikke være enten-eller: Gore gir oss både sort-grått OG kamo, for alle de gangene vi bare ikke ønsker å bli sett på sykkelen.

Re: Regnjakke [Re: simson] #2581701 05/11/2019 14:04
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tjihi! Gore bruker boxer under sykkelbuksene!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2581881 06/11/2019 17:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Fjellsport har forresten noen modeller og størrelser av Gore C7 Shakedry til forholdsvis sympatisk pris akkurat nå.

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2582235 09/11/2019 10:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Selv om jeg ser alle fordelene med Shakedry, særlig nå som selv the Angry Asian skriver om ny metode for å få friske farger på det mørke membranet, endte jeg også opp med den trygge testvinneren Gore C7 Active. Primært fordi jeg vil ha en jakke som tåler svær ryggsekk og røff behandling, og som er synlig i mørketiden.

Ikke verdens stiligste design, men den er i hvert fall C7, altså en kompromissløs, nådeløs og sikkert blodig samvittighetsløs sykkeljakke for de aller verste av oss i den innerste sirkelen, slik olip lærte oss.

Med rundt 180 cm og 70 kg, er jeg ifølge Gores størrelsesguide i helt øvre sjikt av M. Og i Slim Fit synes jeg den er tight og fin, uten den posete følelsen som regnjakker kan gi. Og komfortabel passform i posisjon, slik Alpers har lært oss.

Landevei: Best på alt

Da er det bare å håpe på sipevær resten av november. Sammen med Spatz Pro 2 føler jeg meg forberedt på det meste.

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2586853 26/12/2019 19:10
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Noen som har erfaring med Rapha Core rain jacket II ?
Og hvis man bruker str L i trøyer fra Rapha, kjøper man da L i regnjakke også?

Noen flere som har tips om lette regnjakker som er bra og kan pakkes i baklommen?

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590261 06/02/2020 08:43
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Core rain jacket er veldig fin, Størrelsesmessig så er de like som LS trøyen

https://sorensensykler.no/produkt/rapha-core-rain-jacket-ii-bright-orange/

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590272 06/02/2020 10:51
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Så Sørensen har nå Rapha i butikken?

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590275 06/02/2020 11:05
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Masse tilbud fra Rapha på bla regnjakker
https://www.rapha.cc/no/en/archive-sale/category/archivesale

Re: Regnjakke [Re: Jåddhå] #2590280 06/02/2020 11:40
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jåddhå

De fikk det vel inn i går, om jeg ikke misforstod. De er en av tre butikker i Skandinavia som selger Rapha, det er jo litt kult.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590346 06/02/2020 18:29
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Endte med at jeg tok sjansen på en Rapha core regnjakke. Passet perfekt og føles bra. Gjenstår enda å prøve den ut i regnet, men antar den holder tett.

Re: Regnjakke [Re: Jåddhå] #2590456 08/02/2020 07:41
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig

Hei. Ja det har vi. Ganske bred kolleksjon, og mer kommer.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590502 08/02/2020 20:14
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Håndterer dere reklamasjoner for Rapha og? Har ei fin dunjakke hvor sømmene har begynt å gi seg etter bare ett års bruk.

Re: Regnjakke [Re: runermm] #2590504 08/02/2020 21:33
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: runermm
Håndterer dere reklamasjoner for Rapha og? Har ei fin dunjakke hvor sømmene har begynt å gi seg etter bare ett års bruk.

Dette gjør du lett selv der du har kjøpt den. Vi håndterer selvfølgelig reklamasjoner på varer kjøpt hos oss. Hvis det er vanskelig å kontakte stedet du har kjøpt varen, så skal vi selvfølgelig hjelpe deg.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590586 09/02/2020 17:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som utflyttet bergenser, kan jeg med hånden på hjertet si at i dag hadde hovedstaden og tilliggende herligheter noe bortimot helt alminnelig vestlandsvær. Ikke i nærheten av det man opplever ved kysten akkurat nå, men et par grader, frisk vind og jevnt sipevær kun avbrutt av en og annen byge. Vind og regn, altså. Bare ikke så surt som vestpå, siden vi kun har den nusselige Oslofjorden, og ikke mektige Nordsjøen og Norskehavet, i nabolaget.

Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å sjekke om Gore C7 Active er så bra som Landevei skal ha det til.

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]
Landevei: God på alt

Var ute i rundt seks timer med tilnærmet uavbrutt nedbør.

Først: Ja, dette er utvilsomt den beste regnjakken jeg har hatt. Noe annet ville vært ille, ettersom jeg har brukt kun betydelig rimeligere og lettere regnjakker fra bl.a. Castelli.

Holdt den meg helt tørr gjennom seks timer? Nei. Etter rundt tre timer merket jeg en tiltagende, men behagelig kjølighet som røpet at noe fuktighet kom gjennom. Etter seks timer, med det heftigste regnet på slutten, var tøyet under jakken fuktig. Men her er poenget: Jeg var aldri kald og klam. Selv i de kraftigste vindkastene og det tetteste regnet, var jeg behagelig varm.

Skulle jeg ønske at jakken holdt meg helt tørr fra regnet? Tja. For at den skal kunne fungere ved aktiv sykling, trenger den å puste. Da blir det uvergerlig kompromisser.

Alt i alt er jeg godt fornøyd. Med gode klær, var dagens tur tilnærmet like behagelig som i oppholdsvær.

For øvrig er jeg enig med Landevei at designet kunne vært mer elegant, men i grått vær - som det gjerne er, når det regner idea - er neonfarge helt riktig. Og så matcher den sykkelen, noe som selvfølgelig er et helt ufravikelig krav.

En siste kommentar om størrelse: Det diskuteres ofte om et plagg er "stort eller lite i størrelsen". Jeg synes det er enklere å gå til produsenten og se hvilke kroppsmål en gitt størrelse faktisk tilsvarer. Vi har alle forskjellige proporsjoner. Denne jakken er i C7 Slim Fit, og jeg er mellom M og L i henhold til Gore. Kjøpte den i M, og den passet fint med alminnelig sykkeltrøye under, men byttet til L for bedre plass til tykkere trøye eller jakke under, for de kaldeste dager.

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590629 09/02/2020 22:54
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ett av dilemmaene ved å teste en allværsjakke er det subjektive rundt graden av pusting, som du nevner.

Noen liker best å bli holdt tørr mot utsiden. Andre liker best å bli holdt tørr mot innsiden.

Da Forsvaret gikk overt til Goretex-feltuniformer for snart 20 år siden, skulle dette ut på anbud. Det var (ihvertfall) tre store norske produsenter som produserte helt identiske uniformer (i utseende/funksjon). Dette var HH, Norrøna, Bergans (mulig det var med noen flere som ble skallet av tidlig i prosessen). HH vant til slutt konkurransen, og ble produsent av Forsvarets feltuniform. De produserte den med sitt Hellytech-membran. Norrøna produserte med Gore-tex, og Bergans husker jeg ikke hvorvidt brukte Goretex eller sitt husmembran (som jeg i farten ikke husker navnet på (Derimsax elns tror jeg)).

Så her fantes tre tilsynelatende identiske jakker (mtp. konstruksjon) men med tre ganske ulike membraner. Blant soldatene var meningene fryktelig delt. (Veldig) mange prototyper hadde jo blitt produsert, og langt fra alle ble brent. Så det var "relativt enkelt" å få tak i prototyper selv om HH ble faset inn som den "offisielle" varianten.

Personlig likte jeg HH. Det var den minst vanntette av de, men den pustet best. Den var fullstendig ubrukelig som en feltuniform. Ble gnagd i stykker av sekkestropper, og andre ting soldater gjerne har på seg på null komma niks. Men hey, skattebetalerne betaler, så det brydde jo ikke meg om jeg måtte ha ny uniform en gang i måneden. Hadde derimot aldri kjøpt ett Hellytech-produkt for fjellvandring om jeg måtte dekke kostnaden selv.

Men Norrøna og Bergans sine prototyper hadde også sine fans. Så dette med vanntett vs pusting er en fryktelig subjektiv sak. Personlig er jeg forøvrig enig med deg, gjeldende andre jakker fra Gore (ikke prøvd den modellen spesifikt). Jeg er godt fornøyd med den Gore-jakka jeg har, uten at jeg husker navnet på den ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Regnjakke [Re: vviz] #2590631 10/02/2020 00:08
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: vviz

Personlig likte jeg HH. Det var den minst vanntette av de, men den pustet best. Den var fullstendig ubrukelig som en feltuniform. Ble gnagd i stykker av sekkestropper, og andre ting soldater gjerne har på seg på null komma niks. Men hey, skattebetalerne betaler, så det brydde jo ikke meg om jeg måtte ha ny uniform en gang i måneden. Hadde derimot aldri kjøpt ett Hellytech-produkt for fjellvandring om jeg måtte dekke kostnaden selv.

Gjelder dette stort sett alle typer regnjakke som er vanntette ?
Bruker stort sett ryggsekk når jeg pendler.

Re: Regnjakke [Re: AGT] #2590636 10/02/2020 06:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
F.eks. Gore spesifiserer for hver sykkeljakke hvorvidt den er designet for å tåle bruk med ryggsekk eller ei. "Use with backpack" er et søkealternativ.

Gore-Tex og Gore-Tex Infinium skal i utgangspunktet tåle ryggsekk, mens Gore-Tex Shakedry ikke gjør det. Det var en av grunnene til at jeg valgte C7 Active. Mindre solide, men lettere og mer pustende Shakedry brukes i de mest kostbare modellene, også enkelte fra bl.a. Craft, 7Mesh, Castelli og Rapha. Se også diskusjonen om Shakedry på første side i denne tråden.

Landeveis test av regnjakker til lange dager på sykkelen er blitt noen år gammel, men er fortsatt relevant. Gir en del generell informasjon så vel som de enkelte testene.

[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]
Landevei: Test: Regnjakker til lange dager på sykkelen

Sitat: Landevei
Skal et klesplagg bruke de kjente membranene stiller eksempelvis Gore-Tex høye krav til produksjonsmetoder, øvrig kvalitetskontroll og økonomi. De dyrere jakken i denne testen er således suverent best. Vi kan nærmest konkludere med at pusteegenskaper og vanntetthet øker med prisen.

Re: Regnjakke [Re: AGT] #2590660 10/02/2020 08:57
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: AGT
Sitat: vviz

Gjelder dette stort sett alle typer regnjakke som er vanntette ?
Bruker stort sett ryggsekk når jeg pendler.

Med fare for å lage en lang post her nå.

Litt usikker på hvilket av punktene (eller begge) du egentlig spurte om nå. Altså om vantett/pusting går hånd i hånd, eller hvorvidt vanntett/slitestyrke går hånd i hånd?

Evne til å hold vann ute, samt evne til å transportere fukt ut, det vil jeg personlig si går hånd i hånd, uten unntak. Sykkelklær er ikke mer magiske enn andre klær, vi må desverre også forholde oss til de membranene som eksisterer, og gjøre de beste kompromissene vi klarer. Men der er også poenget mitt, kompromisser må man gjøre, men hvor langt til en av sidene man ønsker å kompromisse, det er en ganske subjektiv sak. GoreTex er vel regnet for å være sånn ca det beste materialet som eksisterer for å lage klær med ett "greit" kompromiss. Men det er også mange underarter av GoreTex-membran, avhengig av hvordan man ønsker å gjøre det kompromisset.

* "GoreTex" er mellomtingen
* "GoreTex Active" er en variant som puster bedre (på bekostning av slitestyrke). Den nevnte jakken "C7 Active" vil jeg "gjette" bruker "Active"-varianten av GoreTex basert på navn (jeg har ikke sjekket).
* "GoreTex Pro" er en ekstra slitesterk variant som puster dårligere (klær for (nedover)ski/snowboard osv)

Mange produsenter har utviklet egne membraner som etterligner GoreTex (med større eller mindre hell). Eksempelvis nevnte Helly Hansen Hellytech, Bergans Dermizax osv. GoreTex(R) er ett varmemerke eid av Gore, så ved å utvikle eget membran kan man kutte kosten per plagg, siden man ikke trenger å betale lisenskostnad til Gore. Hvorvidt disse membranene er på høyde med GoreTex eller ikke kan variere. Men GoreTex er liksom den "internasjonale standarden å måle seg mot". Det er en grunn til at folk betaler for å lisensiere det membranet på dyre klær.

Personlig liker jeg de lette GoreTex-variantene som puster best. Jeg synes de blir mest anvendelige til aktiviteter hvor man bruker energi, og genererer egen varme. Men det fordrer at man har en bekledning under som "spiller på lag" med det konseptet. Typisk ullundertøy, som også puster godt, men beholder varmen også når det (etterhvert) blir vått. Grunnen til at jeg personlig foretrekker det slik, er fordi våt blir jeg, før eller siden, enten fra utsiden eller innsiden, så da vil jeg heller ha klær som fungerer godt etter jeg uungåelig har blitt våt, enn å ha klær som fungerer veldig godt inntil jeg blir våt, men blir miserable deretter. (smak og behag vil jeg si).

---

Men så langt har vi kun snakket om selve membranene. De er jo bare en del av totalpakka, og gitt at alle produsenter eksempelvis hadde brukt samme GoreTex-membran, så skulle isåfall samtlige klær vært like gode/dårlige. Men det er de jo ikke. Konstruksjon spiller en like viktig rolle, og med det innfører man enda fler kompromisser. Spesielt slitestyrke og vekt. Ett plagg som har gode muligheter til å lufte (glidelåsåpninger eksempelvis under armer og på rygg) kan kompensere for ett membrans evne til å puste, ved at man selv kan regulere pustingen etter behov. Men glidlåser øker vekten og kompleksiteten (flere ting som kan gå i stykker). Man kan også mikse og matche ulike tekstiler på ulike deler av plagget. Sykkelplagg bruker ofte mer pustende paneler i ryggen (transportere fuktighet ut) enn de gjør på magen (skjerme mot vind og vannsprut)

---

Når det gjelder muligheten til å bære sekk, så vil jeg først og fremst si at jeg tror ikke HellyTech-problematikken jeg nevnte ovenfor ville vært gjeldende for en sykkeljakke. En lett pendlersekk på 3kg som hviler over skuldrene på en overkropp som stort sett sitter i ro, vil kreve langt mindre av skulderpartiet enn en reconpack/stridsvest/rifle på 30kg+ på en overkropp som er i konstant bevegelse (gåing).

Ellers kan man også gjøre kompenserende tiltak i konstruksjonen. De punktene hvor en sekk/skulderstropper hviler, er uansett steder hvor svette ikke kan transporteres ut like effektivt, så på jakker som er beregnet på pendling, er det sikkert ikke uvanlig at de forsterker opp skulderpartiet med tekstiler som er tøffere enn de aller mest "hårsåre" GoreTex-membranene. Jeg har aldri tenkt over å sjekke med produsenten av en sykkeljakke hvorvidt den er beregnet på å brukes med sekk, slik @Sepeda nevner. Men det er sikkert veldig lurt dersom du ofte bruker sekk over den, og har forhåpeninger om at den skal vare lenge ICON_SMILE

Redigert av vviz; 10/02/2020 09:01.

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590670 10/02/2020 10:04
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Takk for grundig svar fra begge to.
Jeg tenkte mest på slitestyrke da ryggsekken gjerne veier 3-5 kg.

XXL kjører kampanje på Hagløfs Zodiak GTX jakke da lageret er stappfull.
Prisen settes ned fra 3000,- til 1500,-
Tror de nevner vannsøyle på 28 000

Noen tanker om slitestyrke ?

Re: Regnjakke [Re: AGT] #2590675 10/02/2020 11:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hagløfs Zodiak GTX jakke. Noen tanker om slitestyrke ?

For å være litt slem: Min første tanke er at dette ikke er en sykkeljakke. Desto mindre for landeveissykling, med den naturlige sittestillingen og intensiteten ICON_SMILE

Slik går det når vviz drøfter feltuniformer på racer-forumet ICON_LAUGH (selv om det var relevant og interessant yes).

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590676 10/02/2020 11:19
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg sykler MTB, men tok sjansen på spørre i denne delen av forumet.
Aero sittestilling og intensitet bryr jeg meg mindre om.

Re: Regnjakke [Re: AGT] #2590746 10/02/2020 20:43
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Hvordan skal man forholde seg til en slik innstilling? Jeg blir helt satt ut, vet ikke helt hva jeg skal gjøre, så forsøker å være nysgjerrig og høflig.

Har ikke peiling på Jakka for å være helt ærlig. Men jeg sjekket min egen Gore pendlerjakke. Jeg vet fortsatt ikke hva modellen heter, men det står "Gore active" på ermet, så det taler mye for at det er "GpreTex active" membran den er laget av. Følelsen tilsier også det. Det har en langt "mykere" følelse enn GoreTex eller GoreTex Pro, som jeg subjektivt nok vil beskrive som litt mer "papiraktig/stivere".

Jakken min har ingen synlige/merkbare forsterkninger i skuldre/rygg/midje (steder en sekk potensielt gnager). Dette er vel tredje vinter jeg har jakken. Den har ingen synlige merker etter sekkslitasje.

Nå pendler jeg heller ikke ofte på sykkel med denne jakken og sekk, men la oss si det over tre sesonger har vært 8-10 ganger per sesong. Basert på slitasjen så langt gjetter jeg denne jakke lett blir 5 og kanskje 10 år gammel med tilsvarende bruk som den har hatt. Helt kurant spør du meg.

Med forbehold om at jeg ikke aner hva din pendlerdistanse, hyppighet, sekkvekt osv er.

Min er typisk 6-10 km, 8-10 ganger i året, med en sekk på 2-3kg (kun klær, ingen laptop). Så til veldig lett bruk fungerer jakka supert. Holder meg også tørr på disse korte turene.

Re: Regnjakke [Re: AGT] #2590754 10/02/2020 21:14
Furu Offline
/Stig
/Stig
Hva med denne:
https://www.felleskjopet.no/hjem-og...egntoey/gard-pu-regnjakke-50283420-base/

ICON_WINK

Stig

Re: Regnjakke [Re: nanonils] #2590863 11/02/2020 18:33
nanonils Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Etter å ha gått noen runder endte jeg opp med å tenke at Rapha Classic Winter blir min foretrukne pendlerjakke. Mens jeg har kjøpt Rapha Pro Team Lightweight Shadow til treningsturer med litt høyere tempo. https://www.rapha.cc/no/en/shop/pro-team-lightweight-shadow-jacket/product/LWS01XXBLK

https://www.cyclingweekly.com/reviews/jackets/rapha-pro-team-lightweight-shadow-jacket

Redigert av nanonils; 11/02/2020 18:46.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino