Du kan være heldig med et tilfeldig, rimelig hjulsett, men til vinterbruk lønner det seg først som sist å finne et egnet hjulsett.
Sun flyer har allerede nevnt messingnipler for å unngå korrosjon. Dertil kommer gjerne nav som er laget med tanke på bruk i regn og på grus og gjørme, altså med en viss beskyttelse mot fuktighet, støv og møkk.
F.eks. Hunt 4 Season har begge deler. I tillegg kommer hjulet med brede felger egnet for slangeløst oppsett. Og attpåtil i versjon med dynamo av topp kvalitet, som vil være et ypperlig valg for helårsbruk. Det er hjulet jeg ville valgt, om jeg ikke skulle fått hjul håndbygget lokalt.
Nevnte Shimano RS170 er også et godt alternativ, med både messingnipler og hardføre nav. Men felgene er smalere og ikke egnet for slangeløst oppsett. Strengt tatt litt smalere enn f.eks. 45nrth anbefaler for Gravdal 38 mm, uten at det er et problem i praksis.
Fulcrum sine alu-hjul med skiver kom i sin tid i cx-versjon med nav med særlig beskyttelse mot gjørme og fuktighet, men jeg vet ikke hvordan det er nå som alt er
gravel.
Sun flyer har sikkert rett hva gjelder karbon til vinterbruk, men jeg har ingen erfaring med det

Selv er jeg på andre året med helårsbruk, og daglig vinterbruk, av Unaas AS-20. Kunne fått dem bygget med messingnipler, men alu har heldigvis vist seg å fungere godt. Litt råflott med hjul på 1500 gram til vintersykling, men de synes å tåle det godt. Lagre er skiftet en gang, men det gjorde Emil på eget initiativ under ordningen med gratis service første to år.
Daglig skyll i varmt vann, gjerne med mobil vasker, forlenger etter min erfaring levetid eller funksjon for både drivverk og hjul i månedene med salting.
Med diverse DT Swiss og Sun Ringle hjulsett har jeg dessverre opplevd både at nipler løsner og at nav ikke liker salt og krever hyppig service. Trolig fordi jeg ikke valgte modeller egnet for vinterbruk.