Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Visning under treningsøkt garmin 1030

Visning under treningsøkt garmin 1030 #2579898 20/10/2019 07:27
R
Rvvestre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Under en treningsøkt får en opp et diagram rød-gul-grønn-gul-rød for visning av snittwatt på garmins computere. Denne er satt til snitt 3sekund. Dette blir veldig masete. Er dette mulig å endre til snitt for trinnet? Har testet dette med økter fra trainerroad og der ligger dette inne, noe som er mye bedre eeter min mening:)

Re: Visning under treningsøkt garmin 1030 [Re: Rvvestre] #2580030 21/10/2019 12:53
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Det er mulig at jeg her ikke helt skjønner spørsmålet ditt. Eksporterer du økter til garmin fra TrainerRoad (trodde ikke det var mulig) eller mener du at TrainerRoad smoother watten i egen programvare?

Jeg lager ofte treningsøkter i Garmin connect basert på "dagens" Trainer Road-økt og kjører denne ute.

Jeg er helt enig i at det er uhensiktsmessig å styre etter 3 sekunders watt. Om man sitter på rulle eller kjører seige bakkedrag fungerer det greit, men kjører man langintervaller i rullende terreng spretter tallet for mye opp og ned.

Såvidt jeg vet kan man ikke for dette skjermvalget velge å få den grafiske fremstillingen til å bruke f.eks 10 sek snittwatt eller runde- snittwatt. Om du finner en måte å gjøre dette på er jeg interessert i å høre hvordan.

Det jeg gjør er at når jeg lager økten så legger jeg inn ganske stort intervall på målwatten. Dersom man f.eks skal kjøre et 20-min drag på 280 watt, legger jeg det inn som 20 min med min 260, max 300 watt. Da får man i hvertfall litt slingringsmonn ifht når computeren piper med varsel om "Power too low/high".

Siden "workoutskjermen" fungerer såpass dårlig og ikke gir rom for tilpasning, har jeg laget meg en egen skjerm med datafelt som er valgt ut for å kjøre preprogramerte intervaller. Relevante felt her er 3s pwr, 10s pwr, target pwr, lap pwr, time to go , reps to go, HR, Cadence. Tar navnene litt på husken, men du finner de sikkert og kan velge de du selv finner mest relevant. Med denne skjermen oppe er det kurant å kjøre økter basert på TrainerRoad-programmene ute.

Største utfordring er å være nøye under programmering så man ikke (som jeg fikk i helgen) plutselig får opp et drag der man skal kjøre 15 min med puls 220-260. :-)

Re: Visning under treningsøkt garmin 1030 [Re: Rvvestre] #2580282 23/10/2019 18:08
R
Rvvestre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Du skjønner problmemstillingen riktig. Og jo, det er mulig å overføre øktene til Garmin fra TR. Man velger "outside" i stedenfor "inside". Garmin connect må knyttes opp til TR samtidig som treningsøkten blir syncet og "pushet" til valgt enhet. Systemet fungerer helt sømløst. Valgt treningsøkt ligger klar på enheten på valgt dato. Husker ikke steg for steg greia her, men den er nok tilgjengelig på TR sine sider... Det er fult mulig å kjøre mange av TR øktene ute nå. Noe jeg synes er supert, siden jeg ikke kan fordra å sitte inne å tråkke uten å komme noen sted;) Synes det er merkelig at TR har fått "lov" til å gjøre om på dette skjermvalget uten at det er tilgjengelig for oss vanlige folk.... Burde være en enkel sak å legge inn....

Re: Visning under treningsøkt garmin 1030 [Re: Rvvestre] #2580359 24/10/2019 11:55
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Takk for oppdatering! Hadde ikke fått med meg at TR for denne sesongen er oppdatert med muligheten til å pushe en workout til en Garmin-enhet. Jeg måtte inn og oppdatere tillatelsen for å synce med Garmin Connect, og hake av også valget for "Activities". Da dukket det opp muligheten for å velge "Outside" på den enkelte aktiviteten. Genialt, dette har jeg ventet på!

Re: Visning under treningsøkt garmin 1030 [Re: Rvvestre] #2580571 26/10/2019 05:55
R
Rvvestre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Bare hyggelig. TR var aldri aktuelt for min del før denne muligheten kom;) Men skjermalternativet finner vi ikke ut av?? Sikker like greit å lage en egen skjermside...

Re: Visning under treningsøkt garmin 1030 [Re: Rvvestre] #2581036 30/10/2019 11:08
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har ikke funnet mulighet for å endre skjermalternativet. Riktignok bruker jeg en nå litt sliten Edge 1000, men antar funksjonaliteten er den samme som på Edge 1030.

Testet å kjøre en uteøkt eksportert fra TR, og det fungerte greit, men der kjører de som du sier over snittwatt for runden på det rødgul-grønne diagrammet. Dette er for meg egentlig enda mindre nyttig. Ihvertfall nå i "sweetspotsesongen" der intervallene er lange, er ikke snittwatt per runde egnet til å kontrollere intensiteten.

Var en tur på dcrainmaker.com og så at det nylig sluppet en firmwareoppgradering til EDGE 530,830 og 1030. Der fremkommer det i den lange listen av endringer:

Made improvements to the workout user experience.
- Added FTP line to workout comparison displays.
- Allowed graphical workout data fields to be configured on regular data screens.
-Improved the display for open steps on the workout comparison graph.

Se om du ved å oppdatere firmwaren får tilgang til å konfigurere workout-skjermen eller legge inn den rød-gul-grønne grafikken inn i en egenderfinert dataskjerm.

Hadde selv tenkt å hoppe over en generasjon og presse litt mer liv ut av mine Edge 520 og 1000, men om dette nå fungerer på den nye firmwaren, må jeg kanskje revurdere...

Re: Visning under treningsøkt garmin 1030 [Re: Rvvestre] #2583052 16/11/2019 06:56
R
Rvvestre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Hei
Jeg fikk litt tid til å sjekke dette etter en oppdateringen nå. Ja, det er mulig å legge inn treningsskjermen på et egendefinert skjermbilde, men det jeg ikke klarer å endre snittvisningen. Den står fast på 3 sek. Jeg tester nå trainingpeaks og det å lage egne økter der. Enkelt og skal prøve dette, men der legges også inn 3 sek snitt på visningen. Der er det derimot mulig å gå inn på treningsøkten på enheten og på hvert enkelt steg endre til 30 sek visning, men ikke gjennomsnitt for trinnet.... Uansett tungvint hvis en skal gjøre dette på alle økter en lager. Jeg skal nå bli trener i klubben som skal lage økter for ungdommen og da blir det mange enheter å gå inn å justere på. Fordelen er at nå er det mulighet for å ha mer info på samme skjerm som grafen.

Frykter den fortsatt vil komme med varsel når en er utenfor sonen. Spesielt ungdommen kommer til å mislike det;)

Vanskelig forklart, men når en har fulgt tråden skjønner man kanskje greia...??;)

Re: Visning under treningsøkt garmin 1030 [Re: Rvvestre] #2583198 18/11/2019 09:12
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje det ikke er så mange av oss som bruker denne funksjonaliteten. Jeg synes det er topp å kunne eksportere økten til garmin på en enkel måte, og jeg synes at det fungerer helt greit å kjøre øktene slik som de nå er laget. Grunnen til at TR programmerer øktene med snittwatt for trinnet som mål er nok å unngå at enheten skal varsle hele tiden om at man er utenfor sonen. Det er tydeligvis fortsatt rom for forbedring av måten disse workoutene programmeres/vises på garminenhetene. Det at de nå har tatt tak i dette fra Garmins side viser at de kanskje nå vil bruke noe ressurser på å raffinere en funksjonalitet som frem til nå har hatt begrenset prioritet.

Jeg kjører øktene helt greit slik de nå genereres . Hva gjelder varslene er de for det meste bare et irritasjonsmoment, og medfører at man på dataskjermen for workouts bør sørge for at de nederste datafeltene ikke brukes til noe som man må følge med på da de skjules av varslene når de popper opp.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå