Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til sykkelhelg i Europa i januar?

Tips til sykkelhelg i Europa i januar? #2579609 18/10/2019 07:15
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Det kan bli aktuelt med en langhelg for sykling i januar. Har lyst til å prøve noe nytt utover Mallorca. Er det noen som har erfaring med gode steder som kan passe for en langhelg, hvor det er mulig å leie greie sykler, ha fine sykkelruter og relativ enkel logistikk. Temperaturen kan selvsagt være lang/lang.

Re: Tips til sykkelhelg i Europa i januar? [Re: Crassus] #2579611 18/10/2019 07:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Girona? Barcelona, hvis situasjonen roer seg.
Nice, Frejus, San Remo?
Calpe?

For en helg føler jeg flytiden til Gran Canaria blir litt i overkant, men det er jo opp til hver enkelt å avgjøre. Januar i Girona kan nok være litt kaldt, i hvert fall i de lengste klatringene, men småfjellene langs Costa Brava og kystveien mellom Cap D'Creus og Barcelona er helt super på denne tiden.
Cambrils mellom Barcelona og Valencia er også fint. I tillegg kan jeg anbefale Sitges rett sør for Barcelona. Sjekk med Joe på http://lebikestop.com/ om han har ledig kapasitet. Triveligere fyr skal du lete lenge etter. Han leier ut rom i egen villa i Sitges og guider turer på bestilling i området - også til og rundt Barcelona.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tips til sykkelhelg i Europa i januar? [Re: Crassus] #2579619 18/10/2019 07:54
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Calpe i januar er ikke spesielt deilig. Må kle seg godt og kan bli endel regn oppi fjellene.

Men igjen, GranCa er veldig langt å reise for ei langhelg.

Re: Tips til sykkelhelg i Europa i januar? [Re: pharynx] #2579624 18/10/2019 08:27
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: pharynx
Calpe i januar er ikke spesielt deilig. Må kle seg godt og kan bli endel regn oppi fjellene.

Men igjen, GranCa er veldig langt å reise for ei langhelg.

Da jeg bodde i Barcelona syntes jeg at januar var blant de beste månedene å sykle i. Sitges er ørlite grann mildere og enda tørrere enn BCN, selv om sykkelturene foregår på de samme stedene om du sykler fra Sitges eller BCN. Begge steder er ganske mye varmere og tørrere enn Girona.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tips til sykkelhelg i Europa i januar? [Re: sykkeloyvind] #2579688 18/10/2019 12:38
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Nice, Frejus, San Remo?

På det strekket er Menton min favoritt, bare å starte å sykle rett fra byen og opp til Col de La Madone eller Col de Castillon og Col de Braus, og evt. Col de Turini bakenfor der. Eller over grensen til Italia og videre sykkelveien der til San Lorenzo al Mare om man vil ha en flat tur.

Men ser oppgitt temperatur der er 6-12 grader (ved kysten), så vil tro det kan bli ganske surt oppi fjellene. Har syklet der en del rundt slutten av april/starten av mai, og da er det helt topp.

Re: Tips til sykkelhelg i Europa i januar? [Re: Crassus] #2579701 18/10/2019 13:52
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Billetter er booket til Barcelona! Hvis vi er heldige med en mild periode tar vi antakelig turen mot Girona, ellers virker Sitges som en god anbefaling.

Tar gjerne imot tips til 120-150 km ruter i Girona området og Sitges som tar for seg de beste partiene. Klatring, fjell og spektakulær natur foretrekkes.

Moderator  support, Valentino