Noen som har en Diamant Mammut f4 og kan måle opphengs innside og innside på ramme i nedre delen? Lure på om den har er sånn eller om den er skadet? Har kjøpt den nylig og er litt fersk som mekaniker. Prøve å laste opp et bilde.
Girøret/pad skal være i et plan parallel med planet gjennom rammen. Det er ikke lett å si det med 100% sikkerhet ut i fra et bilde men det ser normalt ut for meg. Som Plankepetter sier er dette for å la kjedet gå fritt for dekk/hjul. Rammen er fra tiden at det ikke var stort utvalg av nav bredere enn 135 mm og da var ekstrem offset løsningen for å ha plass til brede dekk og unngå kjedesubb i dekket.
Ok, fikk no montert alt, men har no enda litt subb på kjede. Må si har på 4.8 brede piggdekk no. Prøveturen føltes litt "rar" og at jeg hadde lite kontroll på sykkelen. Noe helt annet enn det jeg er vant til på min terreng fulldemper.. Er det geometrien som gjir meg denne ubalanserte følelsen? Eller de brede dekk? Hadde lite luft i dekkene,sykla i løssnø og hardtråkket snøsti. Unnskyld meg, men min første fatbike
Ok, fikk no montert alt, men har no enda litt subb på kjede. Må si har på 4.8 brede piggdekk no. Prøveturen føltes litt "rar" og at jeg hadde lite kontroll på sykkelen. Noe helt annet enn det jeg er vant til på min terreng fulldemper.. Er det geometrien som gjir meg denne ubalanserte følelsen? Eller de brede dekk? Hadde lite luft i dekkene,sykla i løssnø og hardtråkket snøsti. Unnskyld meg, men min første fatbike
Fordekket ''selvstyrer'' ved lavt lufttrykk. For å kjenne forskjellen: pump opp til ca. 15psi og test på hardt underlag, så vil den nok føles rimelig 'normal'.
Ok, fikk nå ut av det hele at det e ikke ramma som e noe galt med, men bakhjul/felg og er ikke til å rette opp sa dem på verksted. Så ja, trenger ny eller brukt bakfelg til en mammut f4. Kommer nok ikke til å investerer i en ny felg, men noen som har en brukt felg som passer.... Gi lyd
Kjøpte sykkelen brukt og han som hadde den har vel syklet og herjet med i hvert fall 5/6 ødelagte eikerte... Hva vet jeg... Har levert inn hele hulet på xxl for å bytte og erstatte Eikerte som var ødelagt eller manglende. Også er det kast i felga, høyde og side trur jeg. Har ikke peiling. Dem ringte meg og sa at dem ikke fikk rettet det opp.... Muligens kan dem få tak i brukt, men vet ikke om den passer... Da jeg monterte hjulet og prøvekjørte så sykkelen subbet dekket i ramma. Etter det har jeg levert inn hjulet 2.gang og sa at det va ikke bra og så prøvde de og styrte og det var da de sa at det ikke går ann og rette det hjulet/felg pga kast... (?)
Har jo ikke peiling på akkurat det... Så alt høres litt rart ut, i mine øyne skal det vel være mulig å få det rett igjen.. Så var no veldig forundret da dem sa at det ikke går ann å fikse... Tja
Avsluttende, så sykt skuffa over XXL sykkelverksted! Som sagt de hadde hjulet (2 gang, nesten 3 uker) og fikk den tilbake med utsagn av mekaniker at det var ødelagt og måtte kjøpe nytt Fikk så tipset etter hvert om et lite gerageverksted her i byen... Jauvest og faktisk hadde han peiling og det hele tok han en halv times tid og fikse, mens jeg sto og ventet. Ble helt satt ut og han bare flirte og sa at han har sett sånne ting før etter at folk har vært på XXL. På hos XXL klarte de og satte eikerte tvers på feil sted, krysset feil og enkelte var for korte. Rett etterpå var jeg innom hos XXL og presenterte super injenørene det fine helt rundtgående hjulet. Han der spurte bare: How is this possible?..... Ble jo såpass forbanna og lurte på hvorfor de lyg te meg og påsto at hjulet var ødelagt ect ect, og kan ikke repareres Da sa han fordi de kan ikke! Og at han andre mekaniker va lat i tillegg! En e norsk og den andre e fra Litauen.. Herre min hatt... Han sa og innrømte masse andre utrolige ting de gjør feil også😲og de ikke gidder å gjøre Og jeg betalte over kr600 da de forsøkte det første gang og monterte for korte eikerte og ikke hadde peiling hvor de skulle monteres en gang. At de ikke kan jobben sin e ille nok, men i tillegg e så giddaløs og lyg til kundene for og så ta seg betalt e vel toppen av det hele.