Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen med gode kunnskaper om DAB?

Noen med gode kunnskaper om DAB? #2579216 15/10/2019 14:11
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jobbrelatert, men svært få som virkelig KAN dette.

Jeg har en kunde som hevder at bilen rett som det er bytter fra Vinyl til Radio Rock (jeg har ikke verifisert feilen).

Jeg har forsøkt å lese meg opp på hvordan DAB faktisk fungerer, men sliter med å finne god info.

NRK kanalene er greie, de sendes jo i ulike regioner, f.eks Oslo/Akershus/Østfold som er aktuell her jeg holder til. Der har jeg vært borti at det kan bli problemer om kunde har lagret kanaler på feks. Vestfoldsenderen.

Jeg må bare få innrømme at jeg ikke har voldsomt dyptgående kunnskaper om hvordan sendinger av ulike kanaler rent teknisk foregår, men er det slik at kanalen "Vinyl" kan sendes på en gitt frekvens fra en sender, som Radio Rock bruker på en annen sender?

Lite bonusspørsmål til slutt, sender NRK alle distrikssendingene sine over hele landet? Kjørte E6 til Skeikampen for en stund siden, og vi mistet da NRK Østfold på oppsiden av Gardermoen et sted. NRK P3, P2, P13 fungerte hele veien. Jeg har kanalfølging slått på.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Noen med gode kunnskaper om DAB? [Re: RaymondJ] #2579217 15/10/2019 14:20
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg kan i hvert fall bekrefte at det kan skje og at det sannsynligvis er betinget av geografi/dekningsområde - radioen i min bil hopper mellom to kanaler (husker ikke hvilke) nesten hver gang jeg passerer området rundt Lygna på Rv4, men aldri ellers

Redigert av Torshov-Simen; 15/10/2019 14:21.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Noen med gode kunnskaper om DAB? [Re: RaymondJ] #2579218 15/10/2019 14:50
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: RaymondJ
Jeg må bare få innrømme at jeg ikke har voldsomt dyptgående kunnskaper om hvordan sendinger av ulike kanaler rent teknisk foregår, men er det slik at kanalen "Vinyl" kan sendes på en gitt frekvens fra en sender, som Radio Rock bruker på en annen sender?

Nei, det er tvilsomt at det er tilfelle. DAB har ikke en frekvens per kanal, men en frekvens per "blokk" (også kalt ensemble), der en blokk kan inneholde fra 10 til 20 kanaler, ettersom hvor mye av tilgjengelig båndbredde i blokken som er allokert til hver kanal. Norge har både lokale og nasjonale blokker, og både Radio Rock og Vinyl ligger i samme nasjonale blokk (Riksblokk 1), så om radioen bytter mellom disse lukter det mer en softwarebug i radioen.

Sitat: RaymondJ
Lite bonusspørsmål til slutt, sender NRK alle distrikssendingene sine over hele landet? Kjørte E6 til Skeikampen for en stund siden, og vi mistet da NRK Østfold på oppsiden av Gardermoen et sted. NRK P3, P2, P13 fungerte hele veien. Jeg har kanalfølging slått på.

Nei, det gjør de nok ikke. NRK P1 Østfold ligger i Lokalblokk 1 Oslo/Akershus/Østfold, mens du antageligvis mistet dem da du kjørte over i Lokalblokk 5 Hedmark/Oppland.

mvh Helge
Re: Noen med gode kunnskaper om DAB? [Re: RaymondJ] #2579219 15/10/2019 14:51
ventle Online
Besatt
Besatt
Her er forøvrig en oversikt over DAB-blokkene i Norge. Vet ikke hvor oppdatert den er.

http://www.wohnort.org/dab/norway.html

mvh Helge
Re: Noen med gode kunnskaper om DAB? [Re: RaymondJ] #2579297 16/10/2019 07:28
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hei, takk for bra info!

Den siden har jeg vært borti før når jeg tenker meg om. Guttungen hadde en bil der man måtte velge hvilken blokk man ville søke etter kanaler på, ikke lett å finne noe uten en slik oversikt.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!

Moderator  support