Jeg må bare få innrømme at jeg ikke har voldsomt dyptgående kunnskaper om hvordan sendinger av ulike kanaler rent teknisk foregår, men er det slik at kanalen "Vinyl" kan sendes på en gitt frekvens fra en sender, som Radio Rock bruker på en annen sender?
Nei, det er tvilsomt at det er tilfelle. DAB har ikke en frekvens per kanal, men en frekvens per "blokk" (også kalt ensemble), der en blokk kan inneholde fra 10 til 20 kanaler, ettersom hvor mye av tilgjengelig båndbredde i blokken som er allokert til hver kanal. Norge har både lokale og nasjonale blokker, og både Radio Rock og Vinyl ligger i samme nasjonale blokk (Riksblokk 1), så om radioen bytter mellom disse lukter det mer en softwarebug i radioen.
Lite bonusspørsmål til slutt, sender NRK alle distrikssendingene sine over hele landet? Kjørte E6 til Skeikampen for en stund siden, og vi mistet da NRK Østfold på oppsiden av Gardermoen et sted. NRK P3, P2, P13 fungerte hele veien. Jeg har kanalfølging slått på.
Nei, det gjør de nok ikke. NRK P1 Østfold ligger i Lokalblokk 1 Oslo/Akershus/Østfold, mens du antageligvis mistet dem da du kjørte over i Lokalblokk 5 Hedmark/Oppland.