Checkpoint. Lettere utveksling
|
Checkpoint. Lettere utveksling
#2578840
12/10/2019 17:23
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
Berg1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110 |
Hei. Har blitt lykkelig eier av en Checkpoint AL4 2019 men lurer på om Det er mulig å få til en lettere utveksling bak? Blir litt tungt i lange Bratte bakker. Noe det er mye av på Vestlandet.... Har også gjennomgående Aksel foran med torx skrue. Er det bare å bytte den med en tilsvarende med "hode" Om det var forståelig
Info på dagens løsning under.
Frontnav: Formula aluminium skive, 12 mm gjennomgående aksel, 32h Baknav: Formula aluminium skive, 12 mm gjennomgående aksel, 24h Felger: Bontrager Affinity, Tubeless Ready, 24h Dekk: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700 x 32cMaks dekkstørrelse: 38c Bontrager-dekk (med minst 4 mm klaring til rammen) Girvelgere: Shimano Tiagra, 10-delt Krankgir: Shimano Tiagra Bakgir: Shimano Tiagra Krank: Shimano Tiagra, 50/34 (kompakt) Krankenhet: Forseglet innsats Kassett: Shimano Tiagra, 11–32, 10-delt Kjede: Shimano Tiagra
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: Berg1]
#2578843
12/10/2019 17:53
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Det er mulig du kan sette på en 11-34 eller 11-36 kassett. Men jeg mener sykkelen burde hatt 46/30 eller 48/32 krank. Det blir en litt dyrere oppgradering.
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: Berg1]
#2578849
12/10/2019 19:02
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826 |
Hvis det er tiagra gs bakgir har jeg kjørt 11-36 på det uten problemer. Løser mye! Trenger litt lengre kjede.
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: Berg1]
#2578851
12/10/2019 19:12
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
H Har også gjennomgående Aksel foran med torx skrue.
Ville tro du har 6mm eller 5mm unbrako, ikke Torcx, eller? Den kan byttes ut med en med spak, men akkurat når det kommer til slik akslinger er det en jungel. Hver gaffel/ramme har ofte en litt egen løsning og stigning på gjengene. Men hør med Trek-forhandleren din. Du bør uansett ha med unbrako-sett på turer, både for å skru av bakhjulet og for å kunne stramme evt andre skruer som kunne løsne underveis.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: sykkeloyvind]
#2578859
12/10/2019 20:26
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Ville tro du har 6mm eller 5mm unbrako... Du bør uansett ha med unbrako-sett på turer... +1 Aksling uten hendel/spake gjør det også et lite hakk vanskeligere for noen å plukke med seg forhjulet ditt - og er strengt tatt mer aerodynamisk, om du bryr deg med slikt  Om du likevel vil bytte til aksling med hendel/spake, og forhandler mot formodning ikke har passende Bontrager-aksling eller er usikker på mål, er det rimelig enkelt å finne rette gjenger (thread pitch) ved hjelp av denne guiden eller ved å søke her. Akslingen din foran skal være 12x100 mm. Lengde er dermed rundt 122 mm inkludert gjenger, men det målet er ikke alltid oppgitt. Så vidt jeg kan se, bruker Trek gjenger som er 12x1.75. Kanskje er målene oppgitt på den originale akslingen.
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: Sepeda]
#2578953
14/10/2019 06:47
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Ville tro du har 6mm eller 5mm unbrako... Du bør uansett ha med unbrako-sett på turer... +1 Aksling uten hendel/spake gjør det også et lite hakk vanskeligere for noen å plukke med seg forhjulet ditt - og er strengt tatt mer aerodynamisk, om du bryr deg med slikt På grussykler er aerodynamikk rimelig uviktig og dyre sykler er det lite sannsynlig at blir forlatt i byen låst. Det er kjipt når man kommer på at man ikke har med riktig unbrako-nøkkel for å få av hjulet når man er 3 mil inne i marka. Slange/pumpe har man oftere fastmontert i en seteveske eller tilsvarende. Slike avtagbare spaker som både passer foran og bak er en super løsning. Da kan man ta med seg spaken hvis man mot formodning parkerer sykkelen på et offentlig sted.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: sykkeloyvind]
#2578957
14/10/2019 06:58
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
 Ja, det med aerodynamikk var bokstavelig talt skrevet med et smil. Hva gjelder låsing og tyverifare, ser jeg hyppig forholdsvis kostbare blandeveissykler parkert rundt omkring i Oslo. I samme kategori som Checkpoint AL. Og hvorfor ikke? Når man har en allsidig sykkel, er det naturlig at man bruker den i hverdagen. Har selv nettopp akslinger med avtagbar spake, slik du nevner. DT Swiss RWS Plug In er veldig grei. Tenkte å anbefale den til trådstarter, men finner den ikke med gjenger i 1.75. Siden 6 mm unbrako inngår i standard miniverktøy jeg alltid har med, er den avtagbare spaken for min del strengt tatt overflødig  (Når jeg tenker meg om, slår det meg at jeg har punktert kun én gang i løpet av de siste årene - det var for så vidt nettopp på tur langt ute i skauen, oppe på fjellet - mens jeg har låst sykkelen i befolket strøk hundrevis av ganger. Så det kommer gjerne an på bruken hva man velger.) Kjenner at jeg får veldig lyst til å snakke om den variable kjedestagslengden på Checkpoint med Strangehold endestykker, og valg av aksling i den anledning, men jeg skal la være! Desto mer som det gjerne er kun ALR og oppover?
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: Sepeda]
#2579076
14/10/2019 19:18
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
Berg1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110 |
Den der så snedig ut Sepeda, men som du sier så har vi standard utstyr med så om det passer så et problem løst.
Skifter over til 11-34 kassett så håper vi det gjør det litt enklere.
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: Berg1]
#2579102
15/10/2019 05:45
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254 |
Den der så snedig ut Sepeda, men som du sier så har vi standard utstyr med så om det passer så et problem løst.
Skifter over til 11-34 kassett så håper vi det gjør det litt enklere.
Sikker på at du ikke har en sånn på sykkelen? Min 2019 Trek Domane er og levert med gjennomgående, og "verktøyet" sto i bakakslingen - det fulgte ikke med to verktøy, bare ett, og da på den ene akslingen. Nappet bare verktøyet ut som vist på bildet til Sepeda, og puttet det i styreveske sammen med slanger/pumpe/stæsj. 11-34 vil fungere fint på vestlandet. Brukte tidligere 11-28 på Sunnmøre og 21% ble litt vel bratt, så på ny Domane har jeg 11-34 og veldig happy med det.
Redigert av tmork; 15/10/2019 05:45.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
Re: Checkpoint. Lettere utveksling
[Re: tmork]
#2579259
15/10/2019 20:05
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
Berg1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110 |
Tmork. Det har jeg aldri sjekket så takk for tipset. Men min Domane er 2018 mod . Checpoint 2019.
|
|
|
|
|