Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Checkpoint. Lettere utveksling

Checkpoint. Lettere utveksling #2578840 12/10/2019 17:23
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
B
Berg1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
Hei.
Har blitt lykkelig eier av en Checkpoint AL4 2019 men lurer på om
Det er mulig å få til en lettere utveksling bak? Blir litt tungt i lange
Bratte bakker. Noe det er mye av på Vestlandet....
Har også gjennomgående Aksel foran med torx skrue.
Er det bare å bytte den med en tilsvarende med "hode"
Om det var forståelig

Info på dagens løsning under.


Frontnav: Formula aluminium skive, 12 mm gjennomgående aksel, 32h
Baknav: Formula aluminium skive, 12 mm gjennomgående aksel, 24h
Felger: Bontrager Affinity, Tubeless Ready, 24h
Dekk: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700 x 32cMaks dekkstørrelse: 38c Bontrager-dekk (med minst 4 mm klaring til rammen)
Girvelgere: Shimano Tiagra, 10-delt
Krankgir: Shimano Tiagra
Bakgir: Shimano Tiagra
Krank: Shimano Tiagra, 50/34 (kompakt)
Krankenhet: Forseglet innsats
Kassett: Shimano Tiagra, 11–32, 10-delt
Kjede: Shimano Tiagra

Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: Berg1] #2578843 12/10/2019 17:53
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Det er mulig du kan sette på en 11-34 eller 11-36 kassett. Men jeg mener sykkelen burde hatt 46/30 eller 48/32 krank. Det blir en litt dyrere oppgradering.

Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: Berg1] #2578849 12/10/2019 19:02
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
S
sun flyer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
Hvis det er tiagra gs bakgir har jeg kjørt 11-36 på det uten problemer. Løser mye! Trenger litt lengre kjede.

Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: Berg1] #2578851 12/10/2019 19:12
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Berg1
H
Har også gjennomgående Aksel foran med torx skrue.


Ville tro du har 6mm eller 5mm unbrako, ikke Torcx, eller? Den kan byttes ut med en med spak, men akkurat når det kommer til slik akslinger er det en jungel. Hver gaffel/ramme har ofte en litt egen løsning og stigning på gjengene. Men hør med Trek-forhandleren din. Du bør uansett ha med unbrako-sett på turer, både for å skru av bakhjulet og for å kunne stramme evt andre skruer som kunne løsne underveis.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: sykkeloyvind] #2578859 12/10/2019 20:26
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: sykkeloyvind
Ville tro du har 6mm eller 5mm unbrako... Du bør uansett ha med unbrako-sett på turer...

+1

Aksling uten hendel/spake gjør det også et lite hakk vanskeligere for noen å plukke med seg forhjulet ditt - og er strengt tatt mer aerodynamisk, om du bryr deg med slikt ICON_SMILE

Om du likevel vil bytte til aksling med hendel/spake, og forhandler mot formodning ikke har passende Bontrager-aksling eller er usikker på mål, er det rimelig enkelt å finne rette gjenger (thread pitch) ved hjelp av denne guiden eller ved å søke her.

Akslingen din foran skal være 12x100 mm. Lengde er dermed rundt 122 mm inkludert gjenger, men det målet er ikke alltid oppgitt. Så vidt jeg kan se, bruker Trek gjenger som er 12x1.75.

Kanskje er målene oppgitt på den originale akslingen.

Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: Sepeda] #2578953 14/10/2019 06:47
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Sepeda
Sitat: sykkeloyvind
Ville tro du har 6mm eller 5mm unbrako... Du bør uansett ha med unbrako-sett på turer...

+1

Aksling uten hendel/spake gjør det også et lite hakk vanskeligere for noen å plukke med seg forhjulet ditt - og er strengt tatt mer aerodynamisk, om du bryr deg med slikt ICON_SMILE


På grussykler er aerodynamikk rimelig uviktig og dyre sykler er det lite sannsynlig at blir forlatt i byen låst. Det er kjipt når man kommer på at man ikke har med riktig unbrako-nøkkel for å få av hjulet når man er 3 mil inne i marka. Slange/pumpe har man oftere fastmontert i en seteveske eller tilsvarende. Slike avtagbare spaker som både passer foran og bak er en super løsning. Da kan man ta med seg spaken hvis man mot formodning parkerer sykkelen på et offentlig sted.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: sykkeloyvind] #2578957 14/10/2019 06:58
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
ICON_SMILE

Ja, det med aerodynamikk var bokstavelig talt skrevet med et smil.

Hva gjelder låsing og tyverifare, ser jeg hyppig forholdsvis kostbare blandeveissykler parkert rundt omkring i Oslo. I samme kategori som Checkpoint AL. Og hvorfor ikke? Når man har en allsidig sykkel, er det naturlig at man bruker den i hverdagen.

Har selv nettopp akslinger med avtagbar spake, slik du nevner. DT Swiss RWS Plug In er veldig grei.



Tenkte å anbefale den til trådstarter, men finner den ikke med gjenger i 1.75. Siden 6 mm unbrako inngår i standard miniverktøy jeg alltid har med, er den avtagbare spaken for min del strengt tatt overflødig ICON_SMILE

(Når jeg tenker meg om, slår det meg at jeg har punktert kun én gang i løpet av de siste årene - det var for så vidt nettopp på tur langt ute i skauen, oppe på fjellet - mens jeg har låst sykkelen i befolket strøk hundrevis av ganger. Så det kommer gjerne an på bruken hva man velger.)

Kjenner at jeg får veldig lyst til å snakke om den variable kjedestagslengden på Checkpoint med Strangehold endestykker, og valg av aksling i den anledning, men jeg skal la være! Desto mer som det gjerne er kun ALR og oppover?

Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: Sepeda] #2579076 14/10/2019 19:18
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
B
Berg1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
Den der så snedig ut Sepeda, men som du sier så har vi standard utstyr med så om det passer så et problem løst.

Skifter over til 11-34 kassett så håper vi det gjør det litt enklere.

Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: Berg1] #2579102 15/10/2019 05:45
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Sitat: Berg1
Den der så snedig ut Sepeda, men som du sier så har vi standard utstyr med så om det passer så et problem løst.

Skifter over til 11-34 kassett så håper vi det gjør det litt enklere.



Sikker på at du ikke har en sånn på sykkelen? Min 2019 Trek Domane er og levert med gjennomgående, og "verktøyet" sto i bakakslingen - det fulgte ikke med to verktøy, bare ett, og da på den ene akslingen. Nappet bare verktøyet ut som vist på bildet til Sepeda, og puttet det i styreveske sammen med slanger/pumpe/stæsj.

11-34 vil fungere fint på vestlandet. Brukte tidligere 11-28 på Sunnmøre og 21% ble litt vel bratt, så på ny Domane har jeg 11-34 og veldig happy med det.

Redigert av tmork; 15/10/2019 05:45.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Checkpoint. Lettere utveksling [Re: tmork] #2579259 15/10/2019 20:05
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
B
Berg1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
Tmork. Det har jeg aldri sjekket så takk for tipset.
Men min Domane er 2018 mod . Checpoint 2019.


Moderator  support, Valentino