|
Landeveis+ grussykkel eller en sykkel til alt.
|
Landeveis+ grussykkel eller en sykkel til alt.
11/10/2019 07:13
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Nok en ny sykkeltråd.
Situasjonen er at min gamle brukssykkel ble stjålet. Fikk litt penger igjen på forsikring. Vurdere nå å gå til anskaffelse av en Gravelbike. Bruksområdet blir turer i Vestfold, sykling med vogn og diverse.
Fra før har jeg en Bianchi sempre pro 2014 mod. Er egentlig fornøyd med sykkelen, men savner plass til 28mm dekk, samt at jeg gjerne skulle hatt skivebremser.
Valget står nå mellom å kjøpe en Gravelbike og beholde Bianchi eller å selge Bianchi og kjøpe en landeveissykkel med plass til større dekk og som har skivebremser. Skal jeg kjøpe gravelbike er budsjettet begrenset. Typ maks 15000. Dersom jeg selger nåværende sykkel går salgsbeløpet rett inn på topp av eksistende beløp.
Sykler ganske mye ila av året. Har ikke deltatt på ritt, men bruker sykkelen til både intervalløkter og lange turer. Har et ok mosjonistnivå. ( ligger typ på 30-32km/t i snitt på 100-200km turer)
Noen som har innspill til dilemmaet?
|
|
|
Re: Landeveis+ grussykkel eller en sykkel til alt.
[Re: hanedalen]
11/10/2019 07:34
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Tanken om "one bike to rule them all" er sykkelsportens hellige gral  Jeg ville hatt en typisk landeveissykkel til det du beskriver her: Sykler ganske mye ila av året. Har ikke deltatt på ritt, men bruker sykkelen til både intervalløkter og lange turer. Har et ok mosjonistnivå. ( ligger typ på 30-32km/t i snitt på 100-200km turer) Og så heller kjøpt en ny "brukssykkel" til: Bruksområdet blir turer i Vestfold, sykling med vogn og diverse. Hadde du stillt spørsmålet for et par år siden, ville samtlige på forumet svart at det er en 29" terrengsykkel du skal ha. Det er det forsåvidt enda, men med dagens utvikling på bukkestyrekomponenter, så heter det noe annet og funksjonen er marginalt endret. Det er selvsagt ikke noe problem å bruke en sykkel til alt du beskriver, men hva er morro med det!? 
Redigert av Brusdalen; 11/10/2019 07:36.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
11/10/2019 07:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Tanken om "one bike to rule them all" er sykkelsportens hellige gral  Jeg ville hatt en typisk landeveissykkel til det du beskriver her: Sykler ganske mye ila av året. Har ikke deltatt på ritt, men bruker sykkelen til både intervalløkter og lange turer. Har et ok mosjonistnivå. ( ligger typ på 30-32km/t i snitt på 100-200km turer) Og så heller kjøpt en ny "brukssykkel" til: Bruksområdet blir turer i Vestfold, sykling med vogn og diverse. Hadde du stillt spørsmålet for et par år siden, ville samtlige på forumet svart at det er en 29" terrengsykkel du skal ha. Det er det forsåvidt enda, men med dagens utvikling på bukkestyrekomponenter, så heter det noe annet og funksjonen er marginalt endret. Det er selvsagt ikke noe problem å bruke en sykkel til alt du beskriver, men hva er morro med det!? Jeg ville valgt en (b)landeveissykkel med litt ekstra dekklaring. Det finnes mange sykler nå som takler 32mm og breiere dekk, men som likevel innehar egenskaper som minner om reinspikka racere. Canyon Endurace - https://www.landevei.no/test-av/canyon-endurace-cf-slxCannondale Synapse BMC RoadMachine Focus Paralane Specialized Roubaix m.fl Se denne testen f.eks: https://www.landevei.no/test/test-av-racere-med-ekstra-dekklaringEller du man se på grussykler som også har geometri som gjør dem velegnet til landeveissykling med et dekkbytte. Her finnes det et gedigent utvalg i disse dager - kjennetegnes av dekklaring på pluss/minus 40 mm og landeveislik geometri forøvrig. Flere i denne testen kvalifiserer: https://www.terrengsykkel.no/tester/funnet-formen-test-av-allsidige-grussykler-til-ca-20-000-kroner
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
11/10/2019 08:55
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener da jeg har hatt 28 mm GP 4000, også 4season på 2014 (evt var det 2013) Bianchi Sempre med standard hjulene og også på Zipp 303.
Jeg skulle ha greid å ha kun en typ Synapse / Endurace men praktisk med to og vil man ha «godsykkelen» ute i saltlake om du sykler hele året ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
11/10/2019 09:08
|
chimpern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg ville gått for to sykler med mindre du ikke skal kjøre sykkelen om vinteren, da ville jeg bare hatt 1. Du vil ikke utsette den dyre sykkelen for salt om vinteren.
-Grussykkel med bukkestyre som brukes som brukssykkel, piggdekksykkel, markasykkel. Her har jeg selv kjøpt Canyon Grail al
-Kvikk landeveissykkel , dvs beholde din bianchi.
Jeg hadde en synapse som i realiteten var den sykkelen som kunne gjøre alt. Den var rask og tok ganske brede dekk. Men det ble ikke til at jeg brukte den som vintersykkel, og det ble ikke til at jeg satte bredere dekk på den og kjørte i marka heller. Solgte sykkelen, kjører i dag canyon ultimate som både føles og er MYE kvikkere og mer aggressiv, noe jeg digger. synapse var bra altså, men ultimate er som om den er en forlengelse av meg, et lite tråkk og den spretter avgårde. Og så kjøpte jeg Grail for å vintersykle samt kjøre grus i skogen med brede dekk.
Kunne i realiteten hatt en kvikk landeveissykkel med et par hjulsett, men synes det er bedre å ha 1 billigere sykkel som også får saltet. Hvis du ikke kjører i salt så er det nesten bedre med 1 dyr blandeveissykkel, så har du den kvikke beste sykkelen overalt.
|
|
|
11/10/2019 10:45
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Takk for mange gode innspill. I og med at svarene spriker så tyder vell det på at det ikke er et enkelt dilemma.
Gode innspill. Må vell tenke litt gjennom hva jeg vil med ny/nye sykler. Dersom jeg ser for meg at det blir helårsbruk så burde jeg ha plass til piggdekk. Ergo utgår en "one bike to rule them all" da jeg ønsker en kvikk racer til "normalbruken".
Per nå kan det f.eks stå mellom disse alternativene.
Alt 1, Beholde Bianchi + kjøpe Canyon Grail Al. (Ulempen er at jeg da ikke har en rask landeveissykkel som jeg også syns fungere bra til litt lengre grove gruspartier. Fordelen er at jeg får 1 stk ren brukssykkel som fungere med piggdekk)
Alt 2. Selge nåværende racer. Kjøpe en eks Canyon Endurance CF (Ulempe: Må selge sykkelen som jeg elsker. Ender opp med en sjelløs, men praktisk sykkel som funker til alt. Fordel: Kan sette håp 28mm, bruke sykkelen til alt. Elsker blandeveisturer.)
|
|
|
11/10/2019 10:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er fullt mulig å få kvikk følelse på en grussykkel - selv en med 40mm+ klaring. Men skal du sykle om vinteren også ville jeg ha kjøpt en billig vintersykkel og beholdt godsykkelen til de 8 andre månedene i året. Du kan få mange fine grussykler på salg til under 10 000 i hvert fall. Inkludert disse tre: https://www.landevei.no/test/til-grus-og-jobb
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
11/10/2019 12:29
|
chimpern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Alt 2. Selge nåværende racer. Kjøpe en eks Canyon Endurance CF (Ulempe: Må selge sykkelen som jeg elsker. Ender opp med en sjelløs, men praktisk sykkel som funker til alt. Fordel: Kan sette håp 28mm, bruke sykkelen til alt. Elsker blandeveisturer.)
Det er også en mulighet, spesielt siden endurace tar opp til 38 mm. Og eventuelt som sykkeloyvind sier, feks en diamant AR tiagra som vintersykkel. Den koster 12' nå, men 8tusen på salg tidligere i år. Var ikke verre for min del å sjekke ut hvilken butikk som hadde min størrelse og fyre avgårde en mail, fikk raskt svar om at de kunne fikse den til 8. men da blir det plutselig to nye sykler 
Redigert av chimpern; 11/10/2019 12:30.
|
|
|
11/10/2019 13:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje det ikke er din størrelse eller mulig den er helt slitt i filler men det viser hva du kan finne til vinter og vogn-sykling for en billig penge om du vil øke budsjettet for en landeveissykkel med skiver.. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=159641262
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
13/10/2019 07:22
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Tror jeg har landet på å kjøpe en sykkel nr 2 som jeg kan bruke helårs, med sykkelvogn, familierurer, samt til blandeveisbruk. Hovedårsaken er at jeg må legge i en god del penger dersom jeg skal få en ny hovedsykkel som fyller mine ønsker, samt slitasje på familieutflukter, den høst og tidlig vår. Uansett, takk for mange gode innspill
|
|
|
|
|