Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Byggetråd: NS Snabb

Byggetråd: NS Snabb #2578553 10/10/2019 11:33
TordFuglstad Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Etter et par sesonger på en "sti/enduro-hardtail" bestemte jeg meg for å se etter en fulldemper-ramme. Budsjettet var litt stivt på rammefronten, og måtte prøve å finne en ramme der det meste av utstyr jeg hadde fra før ville passe.

Valget falt da på en NS Bikes Snabb 2016 ramme. Denne er ikke den mest progressive ramma. Jeg kjører aller mest nedover, så har en plan for hvordan jeg skal gjøre noe med dette. Planen innebærer offset bushings og en lengre gaffel.

I følge bikegeo.muha.cc ender jeg da opp med dette:
HTA: 64.14
STA: 74.64
Wheel Base: 1222.3mm
BB height: -15mm
Reach: 461mm

Som dere ser blir reach'en noe kort. Men kompenserer dette med å gå for et litt lengre stem enn jeg har hatt til nå (50mm)

Har en FOX transfer fra den andre ramma som er 30.9mm, men dette løses enkelt ved en shim, så det passer inn i Snabb ramma (31.6mm)

Har en Rockshox Yari Solo Air 160mm, men denne skal jeg bygge om til 180mm DebonAir.

Har et Hope 35W hjulsett, men bakhjulet har fått kjørt seg grunnet Hardtail og bygges om med WTB KOM Tough i35, som virker å være en solid felg. Fremhjulet skal bygges om til samme felg, når Hope felgen er moden for utskifting.

Delelisten så langt er dette:
- Hope Pro 4 nav (Tech 35W felg foran og WTB KOM Tough i35 bak)(Blå)
- GX Eagle gruppesett m/ Descendant krankarmer og DUB bb
- Hope Tech 3 E4 bremser (203mm foran og 180mm bak) (Blå)
- Fox Transfer performance dropper
- Renthal Fatbar 800mm/35mm/30mm rise (Svart)
- Nukeproof Horizon stem (Blå)
- Rockshox Yari Debonair 180mm
- Rockshox Monarch R(Skal byttes etter hvert)
- Ergon GD1 Grips
- Ergon sete

Redigert av TordFuglstad; 10/10/2019 11:49.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: TordFuglstad] #2578555 10/10/2019 11:45
TordFuglstad Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Startet prosjektet med å gjøre noe med utseende. Planen var først å lakkere sykkelen matte beige (Hummer H1). Men gikk fort for en annen løsning.

Startet Fredag ettermiddag med å fjerne alle kulelagrene fra ramma (10stk). Dette var litt av et prosjekt uten riktig verktøy, men lot seg ordne til slutt.

Lørdag satt jeg i gang med å fjerne lakken. Noe som ble en langt mer tidkrevende prosess en jeg først regnet med. Ble brukt Rust-oleum paint stripper, malingskraper, skrubbestål (Fra REMA 1000) og stål/messingbørste.

Kl 06:00 Søndag morgen var 3 runder med paint stripper, skrubbestål, malingskrape og stålbørste unnagjort, og endelig mesteparten av malingen borte. Da var det rett opp på jobben til min far, som har tilgang på et større lokale med trykkluft, varmluftpistol osv. Der er det også tilgang på en diger høytrykkspyler med ekstremt høyt trykk, kokende vann og såpedosering, noe som gjorde jobben enda litt enklere.

Der ble det klargjort for lakkering med rød Scotch Brite og Aceton. Målet var en børstet finish, noe som gikk meget bra. Gikk for en 2k Satin klarlakk, for å unngå oksidering på aluen. Dette ble påført like etter siste runde med aceton og Scotch Brite, for å minimere oksidering.

PS. Anbefaler å bruke riktig filtertype når man holder på med denne faenskapen. Noe jeg fikk erfare ved å få litt for vondt i halsen.

Redigert av TordFuglstad; 10/10/2019 11:50.

Byggetråd
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: TordFuglstad] #2578569 10/10/2019 12:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Tøft prosjekt ICON_SMILE

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: RazeFaze] #2578672 11/10/2019 09:20
TordFuglstad Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: RazeFaze
Tøft prosjekt ICON_SMILE

Takker. Blir spennende å se om det blir som man har tenkt seg. ICON_SMILE

Spørsmål til de med bakdemper-peiling:
Det fulgte med en Rockshox Monarch R, som i utgangspunket ikke helt er tilsiktet mitt formål for bruk. Og i tillegg er denne klar for en grundig service, noe som vel fort blir på rundt 1500kr?

Har dere noen gode tips til dempere som ikke er alt for dyre, men som er gode og tiltenkt nedover-sykling? Skal jeg gå for coil eller luft?
Størrelse på demper er 216mm x 63mm om det hjelper.

Byggetråd
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: TordFuglstad] #2578970 14/10/2019 07:45
TordFuglstad Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ser at jeg har klart å få feil adapter til den ene Hope bremsen. Har H, men skulle hatt C. Fra 160mm PM til 203mm PM. Er jo langt ventetid på Hope deler desverre. Så noen som har noe liggende?

Byggetråd
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: TordFuglstad] #2578971 14/10/2019 07:51
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: TordFuglstad
Ser at jeg har klart å få feil adapter til den ene Hope bremsen. Har H, men skulle hatt C. Fra 160mm PM til 203mm PM. Er jo langt ventetid på Hope deler desverre. Så noen som har noe liggende?

Sjekk CRC og Wiggle, kommer over natta om de har delen inne ICON_SMILE

Langt kulere prosjekt enn å si seg ferdig med bare hyllevare!

Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: TordFuglstad] #2581750 05/11/2019 22:42
TordFuglstad Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er riktig nok et par uker siden. Men nå er endelig byggingen ferdig... Ihvertfall nesten.

Startet med å få presset inn nye lagre, noe jeg fikk god hjelp til av Spinn Majorstua, som er en knallbra sykkelbutikk. Deretter var det hjem og legge på folie.

Fikk skjært ut den originale grafikken i folie type Oracal 751, som er en solid folie med kraftig lim, noe den allerede har bevist da ramma har fått noen hakk allerede uten at folien har løsnet.
Den midterste linken ble også helfoliert i 3M 1080 bilfolie.
Bbeskyttelse av ramme ble Xpel beskyttelsesfolie, som er den høyeste kvaliteten på markedet. Den er litt vanskelig å legge på en sykkelramme, men sitter godt, syns nesten ikke og er selvhelende. La beskyttelsesfolie på innsiden av setestag og kjedestag, samt på underrøret.

Ble utrolig godt fornøyd med den børsta alu-looken, og matt svarte dekaler.

Byggetråd
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: TordFuglstad] #2581751 05/11/2019 22:58
TordFuglstad Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Deretter startet selve sammensetningen av delene. Startet med å installere offset bushings i bakdemperen. Noe som ga 10mm kortere demper, som igjen gir et utslag på ca. en grad slakkere styrevinkel og litt lavere kranklager. Gaffelen oppgraderte jeg samtidig fra Solo Air til Debon Air, den ble markant mer "plush" og samtidig 20mm lengre.

Til slutt var det å få alt installert. Jeg ble rimelig fornøyd med sluttresultatet.
Har holdt meg veldig til den første delelista, så det er de samme delene.

Det å trekke kabler innvendig startet som en vanskelig affære, men ble fort mye enklere
da jeg oppdaget hvor enkelt det var å føre innerkabelen gjennom først, fiske den ut av rammen,
tape fast ytterkabelen på innerkabelen med gorillatape og så trekke igjennom.
Ble også trukket støydempende materiale utenpå kablene i ramma.

Pusset også ned carbon-spacerne med 800 korn sandpapir for å gi de en matt look. Det må jeg si fungerte ypperlig.

Neste steg blir å bytte ut den slitne bakdemperen. Det har kommet en del luft i demperdelen av bakdemperen,
så da blir det heller en ny enn å kjøre service på en så underdimensjonert demper.
Tenker jeg går for en Rockshox Vivid Coil, basert på at jeg sykler mest nedover.

Alle bildene ligger i et album her: https://imgur.com/a/evdsR1f

Ble en del flere bilder på en gang enn jeg hadde sett for meg, og de kom litt senere enn jeg hadde tenkt.
Men her har det vært fult fokus på å få så mange runder i skogen som mulig, helt siden siste skruen var satt inn i sykkelen.

Byggetråd
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: TordFuglstad] #2581824 06/11/2019 12:09
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Rått prosjekt, som ble veldig bra! Får litt Dangerholm assosiasjoner. Jeg renger med du har sett de vanvittige custom syklene han bygger?
https://www.instagram.com/dangerholm/

Så, nå må du si hvor mye tar du for å pusse ned en ramme?

Redigert av kid; 06/11/2019 12:10.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: TordFuglstad] #2581892 06/11/2019 19:00
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Den ble rå!

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Byggetråd: NS Snabb [Re: kid] #2581898 06/11/2019 19:35
L
langsom Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: kid

Så, nå må du si hvor mye tar du for å pusse ned en ramme?

Hehe, det samme spørsmålet her. (-; Veldig nydelig prosjekt! Håper du blir fornøyd med klarlakk-løsningen i framtiden.

Fjerne lakken med disse kjemiske midlere, kan man også gjøre det i kjellerboden eller leiligheten sin med å lufte regelmessig eller stinker det for mye?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå