Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelreglene for cyclocross

Sykkelreglene for cyclocross #2578486 10/10/2019 06:36
Hen9ng Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei,

Har fått lyst til å slenge meg med på et cyclocross eller tre i løpet av høsten nå. Haken er jeg ikke har noen definitiv cyclocross. Det nærmeste jeg kommer er den mye diskuterte Diamant AR. Har jeg lov til å sette på noe skikkelig CX-dekk og stille med denne på for eksempel Bjerke Kross, eller er det helt uaktuelt og gir startnekt? Andre ting jeg burde spurt men som jeg ikke har gjort?

Re: Sykkelreglene for cyclocross [Re: Hen9ng] #2578491 10/10/2019 07:03
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Hen9ng
Hei,

Har fått lyst til å slenge meg med på et cyclocross eller tre i løpet av høsten nå. Haken er jeg ikke har noen definitiv cyclocross. Det nærmeste jeg kommer er den mye diskuterte Diamant AR. Har jeg lov til å sette på noe skikkelig CX-dekk og stille med denne på for eksempel Bjerke Kross, eller er det helt uaktuelt og gir startnekt? Andre ting jeg burde spurt men som jeg ikke har gjort?

Den mest relevante regelen er maksbredde på dekkene på 33 mm. Altså ganske så smale dekk i disse grussykkeldager.
I tillegg må avstand fra krankaksling til forhjulsaksling ligge mellom 55 og 65 centimeter. Om dette i det hele tatt blir kontrollert noen gang vet jeg ikke, men det er jo uansett greit å være på den sikre siden.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sykkelreglene for cyclocross [Re: Hen9ng] #2578511 10/10/2019 08:31
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Hen9ng
Hei,

Det går helt sikkert fint. Som Øyvind er inne på så er det viktigste at dekkene er maks 33mm når dekket sitter på felgen. Dette blir kontrollert noen steder. Utover det er det bare å gi gass, så sant du ikke skal sykle NM og UCI ritt. Hvor jeg tipper reglene blir fulgt nøyere.

Redigert av olechr; 10/10/2019 08:32.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.

Moderator  support, Valentino