Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Mer ukultur i XXL

Mer ukultur i XXL #2578481 10/10/2019 06:23
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578527 10/10/2019 09:20
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Blir mindre og mindre imponert over XXL, både ryddighet i butikk, utvalg av varer og service. I utgangspunktet et sted jeg handler sjeldent, men med dette blir det nok nesten aldri.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578642 11/10/2019 06:18
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dessverre er vel hukommelsen i befolkningen for laber til at dette gir varig effekt, men jeg har nå i hvertfall ingen planer om å legge igjen mer penger hos XXL.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578671 11/10/2019 09:13
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
De har gode priser om man ser på kroner for varen (og dropper å se på prosenter), utvalget er stort og de opptrer fair når noe går galt. Jeg handler innimellom noen småvarer hos XXL.

De har fått kjørt seg litt i media i det siste men de er størst, veldig synlig og markedslederen i sport, bank og masse andre bransjer er utsatt.

Alle sportskjedene er i gråsonen mht markedsføring, sverting av hverandre osv.

Om de er noe mer kyniske på «etikk» enn G-Sport osv er sannelig ikke lett å vite.

Det er et rotterace i sport hvor omtrent ingen tjener penger.

Kom akkurat fra Claes Henrik i Drøbak og jeg tror små virksomheter som han med kalas service, alt kan løses innstilling og skyhøy kompetanse klarer seg bedre mot netthandel enn de store kjedene .-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578674 11/10/2019 09:46
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Personlig så blir pris viktigere enn alt annet når jeg kjøper varer. Har ikke råd til å betale mer i andre butikker fordi servicen er så god. Så lenge jeg får god service hos XXL i ettertid hvis noe går galt, så får de andre tingene med XXL være noe de får løse. Hindrer ikke meg å velge de, så så kynisk er jeg ICON_SMILE

Redigert av mintman; 11/10/2019 09:47.

Geir
Re: Mer ukultur i XXL [Re: mintman] #2578675 11/10/2019 09:59
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B-B-B-B-BILLIG!!!!!!!! NI-NI-NI-NITTINI!!!!!! KJØP DEN PÅ XXL NÅÅÅÅÅ (med grøtete stemme). Skyt meg.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: skubisan] #2578678 11/10/2019 10:14
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: skubisan
Skyt meg.

https://www.tv2.no/a/10868904/

Re: Mer ukultur i XXL [Re: Cerberus] #2578679 11/10/2019 10:16
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hahaha takk ICON_LAUGH

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578695 11/10/2019 11:15
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ubetalt arbeidstid er vanlig i de aller fleste bransjer bortsett fra det offentlige. Så om det er kriteriet for hvor man handler må man snarest begynne å dyrke maten sin selv og flytte inn i ei hule.

Selv handler jeg ut fra pris og utvalg. Finner ingen som slår XXL på det. I tillegg til at jeg alltid har opplevd god service hos dem.

Jepp
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Tulling] #2578713 11/10/2019 12:39
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tulling
Ubetalt arbeidstid er vanlig i de aller fleste bransjer bortsett fra det offentlige. Så om det er kriteriet for hvor man handler må man snarest begynne å dyrke maten sin selv og flytte inn i ei hule.

Selv handler jeg ut fra pris og utvalg. Finner ingen som slår XXL på det. I tillegg til at jeg alltid har opplevd god service hos dem.

Utvalget til XXL er ganske elendig når det kommer til sykkel og ski i hvert fall.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Tulling] #2578723 11/10/2019 13:17
T
Trazor Offline
Medlem
Medlem
T

Ble litt nysgjerrig på dette. Kan du nevne et eksempel på hvor man har ubetalt arbeidstid? Jeg har heldigvis vært forskånet for dette i hele min arbeidskarriere, og jeg er ikke offentlig ansatt. Penger er hovedgrunnen til at jeg går på jobb, har jeg det kjekt er det en ekstra bonus.

Redigert av Trazor; 11/10/2019 13:20.
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Trazor] #2578726 11/10/2019 13:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Trazor

Ble litt nysgjerrig på dette. Kan du nevne et eksempel på hvor man har ubetalt arbeidstid? Jeg har heldigvis vært forskånet for dette i hele min arbeidskarriere, og jeg er ikke offentlig ansatt. Penger er hovedgrunnen til at jeg går på jobb, har jeg det kjekt er det en ekstra bonus.

Det er et fåtall selskaper som har telleverk når du kommer og går og det forventes i mange bransjer at du bidrar noe utover 0800-1600, bla i Finans hvor jeg er ansatt. Som leder kan jeg ikke "tvinge" mine ansatte til å bidra ekstra men om man har ambisjoner, ønsker å levere resultater, ønsker å komme i betraktning ved lønnsoppgjør osv kan det være lurt å stå på litt ekstra i perioder og vise fleksibilitet. Det kan hende at også du Trazor ender opp med mer penger i potten på sikt om du bidrar litt ekstra. Men det er opp til deg selv. Antall timer er selvsagt bare en liten del av vurderingen av ansatte.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Mer ukultur i XXL [Re: EmilZipp] #2578735 11/10/2019 14:10
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Trist sak.Har vel vært tema her noen ganger. Handler 90 % av alt sportsutstyr +++ hos XXL. Hyggelig betjening ( svensker under press) ,bra utvalg og best på pris. Vil tro mange nye mellomledere oppfører seg som drittsekker styrt fra toppen. Jeg tar en runde innom XXL ukentlig og sjekker tilbud . Finner stadig noe i restekurven og må ut varer. Denne uka fikk jeg dyre sykkelsko til barnebarn for 100,- kr. Prøver og være lurere enn de for det var de som startet med tilbud som ikke var på lager,hadde ikke kommet eller utsolgt 3 min. etter åpningstid. Tips. Kjøp det som er billig hos XXL for det er billigere enn brukt. God helg.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: EmilZipp] #2578751 11/10/2019 15:17
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp

Det er et fåtall selskaper som har telleverk når du kommer og går og det forventes i mange bransjer at du bidrar noe utover 0800-1600, bla i Finans hvor jeg er ansatt.

Å jobbe i kassa på XXL er jo litt forskjellig fra finans, der det er godt betalte jobber for folk som ønsker å gjøre karriere. Altså "smiske" seg oppover ved å blant annet jobbe lange dager ubetalt. For meg er det iaf. uaktuelt å jobbe gratis, men jeg har jo mange venner som syntes det er ok/ikke har noe annet valg i den bransjen de jobber. Hovedsaklig har disse relativt høy lønn noe som gjør det mer ok for de å kjøre på med lange dager. I min bransje ("ingeniørbransjen") så er mitt inntrykk at overtidsbetalt er normen.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: Tulling] #2578754 11/10/2019 15:45
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Har aldri hørt om noen som jobber gratis for at eieren(e) skal slippe å betale lønn for ærlig arbeide. endel har fastlønnsordninger der det er tatt høyde for en del overtid, femti timer tror jeg er grensen

at ledelsen i xxl skal ha folk som jobber på gølvet til å jobbe gratis slik at de skal kunne forsvare sin egen millionlønn er uhørt

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Mer ukultur i XXL [Re: EmilZipp] #2578756 11/10/2019 15:50
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Har du mål-/fastlønn kan det være tilfelle, utover det kan det ikke kreves arbeidsinnsats utover avtalt arbeidstid uten betaling

Re: Mer ukultur i XXL [Re: EmilZipp] #2578758 11/10/2019 16:24
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O

Det er et fåtall selskaper som har telleverk når du kommer og går og det forventes i mange bransjer at du bidrar noe utover 0800-1600, bla i Finans hvor jeg er ansatt. Som leder kan jeg ikke "tvinge" mine ansatte til å bidra ekstra men om man har ambisjoner, ønsker å levere resultater, ønsker å komme i betraktning ved lønnsoppgjør osv kan det være lurt å stå på litt ekstra i perioder og vise fleksibilitet. Det kan hende at også du Trazor ender opp med mer penger i potten på sikt om du bidrar litt ekstra. Men det er opp til deg selv. Antall timer er selvsagt bare en liten del av vurderingen av ansatte.

Jeg har vært borti dette, og det er 'importert' kultur desverre.
Der kan det være snakk om at hvis du skulle ta ut pappaperm så skulle du bare glemme noen form for forfremmelse/bonuser i overskuelig framtid.
Du kunne selv havne langt bak på hvis du tok ut hele ferien, eller måtte bruke noen egen/sykemeldinger.

Det er greit nok at du må bidra ekstra i perioder hvor det er nødvendig, men hvis dette ender opp med å bli normalen, og ikke kun når det trenges da er det noe annet.
Hvis det at på til ender opp med å kun være gratisarbeid, og at du nesten blir 'tvunget' til å gjøre dette for å 'stige i gradene' da har arbeidsplassen et stort problem.

Jeg har enda ikke sett det her til lands, men har vært borti arbeidsplasser hvor ansatte er for redde til å gå hjem før sjefen, og det ender ofte opp med at de er på jobb mange ekstra timer daglig uten å ha noe å gjøre. Dette gjør de kun fordi de frykter de blir sett på som late, og uten ambisjoner hvis de går hjem før sjefen.
(Beklageligvis så var det en realitet. Dro du ofte hjem tidlig, så kunne du bare glemme å komme noe høyere på den arbeidsplassen, og det ville bli eksplisitt påpekt hvis du brukte den plassen til referanse for en ny jobb!)

Re: Mer ukultur i XXL [Re: EmilZipp] #2578779 11/10/2019 20:20
T
Trazor Offline
Medlem
Medlem
T
Dobbelpost

Redigert av Trazor; 12/10/2019 07:15.
Re: Mer ukultur i XXL [Re: EmilZipp] #2578780 11/10/2019 20:28
T
Trazor Offline
Medlem
Medlem
T

Som en del andre over meg påpeker, så er jeg ansatt i en bedrift som verdsetter at jeg bidrar ekstra ved å betale meg overtidstillegg. Og leverer man gode resultater, selv om man får overtidsbetalt, får man alle de godene du nevner (lønnsoppgjør, forfremmelser osv)

Jeg er klar over at mange bedrifter i min bransje (min egen inkludert) prøver å få ansatte over på fastlønnskontrakter for å komme seg unna overtidstillegget, men her til lands er det krav til en "Særlig uavhengig stilling" for at dette skal være lov. Dette har ikke jeg, eller mine kolleger derfor møter firmaet motstand når de prøver å innføre dette.

Forsøk på innførsel av fastlønnsavtaler sammenfalt med at firmaet mitt ble oppkjøpt av et større utenlandsk firma, derfor rimer det også godt med at dette er "importert" praksis.

Redigert av Trazor; 11/10/2019 20:28.
Re: Mer ukultur i XXL [Re: EmilZipp] #2578783 11/10/2019 21:10
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

Eg reknar med at det du skriv her, skal lesast deskriptivt og ikkje normativt. Samtidig må eg vedgå at eg stussar dersom du også tenkjer at det skal gi retning til eller forståing for det som er eller bør vera realitetane for arbeidsdagen til folk flest. Dersom arbeidsoppgåvene krev at det blir lagt ned ekstra innsats, skal det – etter mitt (og lovgivaren sitt) syn – vera betalt. Det er noko sørgeleg priviligert og ignorant over folk som er i ein posisjon der dei kan forventa «forståing for at ein må vera litt fleksibel». Dersom eg møter opp på sekundet, gjer jobben som eg skal og så går heim når eg ikkje lenger har betalt, er transaksjonen avslutta. Dette betyr ikkje at eg har dårlege haldningar, eller at eg ikkje ønskjer å gjera ein god jobb; det viser berre kor grensa mellom fridommen min og det økonomiske balletaket ditt går.

Eg vil på det varmaste tilrå at du skaffar deg litt erfaring med ærleg arbeid.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578784 11/10/2019 21:17
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Ei venninne av meg hoppet av revisjonsyrket etter et år hos en av de store broilerfabrikkene. Det at man lover noen få ekstra goder for å få en stor gruppe til å jobbe ekstra omtrent på dugnad er kun forståelig sett fra arbeidsgivers side.

Jobber selv i en bransje hvor fastlønn er det vanlige (oljeselskap) men nyutdannede starter normalt ikke i stillinger med fastlønn. Det konkurranseaspektet er heller ikke tilstede.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: Trazor] #2578790 12/10/2019 06:16
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Ære være deg om du sitter med stoppeklokke for å passe på at du ikke jobber noe gratis. Har man kunder/klienter som innimellom er litt sent ute og du kan hjelpe dem ved å sitte 20 minutter overtid en dag for at de skal bli fornøyde så føres det altså overtid? Eller viser man null fleksibilitet og risikerer å få misfornøyde kunder = dårligere resultat = jobbusikkerhet.

Det hender også at en sjef/kollega/kunde ringer jobbrelatert på kveldstid og helg. Jeg sitter ikke med stoppeklokka da heller.

Til og med i barnehagen hvor jeg leverer kl 07:00 hver morgen er det ansatte på plass som har ryddet og laget kaffe. Tviler på at de fører 10 minutter overtid hver dag eller går hjem 10 minutter før av den grunn.

Selv brenner jeg mer for å få fornøyde kunder enn å levere gode resultater. Ikke overraskende kommer likevel de gode resultatene helt av seg selv når kundene er fornøyde.

Jeg klarer faktisk ikke å tenke ut et eneste eksempel hvor man ikke jobber gratis.

Selv hender det jeg drar fra jobb tidligere en fredag i ny og ne helt uten dårlig samvittighet ettersom jeg vet at totaltiden er i arbeidsgivers favør uansett. Og slik bør det være også, mener jeg.
Jeg har hatt mange arbeidsgivere og sannsynligvis flere hundre kolleger til sammen og kan ikke huske at en eneste av dem ikke har vist fleksibilitet overfor arbeidsgiver. Håper ikke jeg noensinne får en slik kollega heller. Jeg er overbevist om at det vil forsure arbeidsmiljøet betydelig.

Jepp
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Tulling] #2578795 12/10/2019 07:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har fleksitid och sitter med "stoppe klocke" når jag jobbar. Tycker det fungerar bäst om håller ordning på når jag jobbar och når jag inte gör det.

Trodde fleksitid var väldig vanlig och det medför ju att man är flexibel utan att man jobbar gratis övertid.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: Tulling] #2578796 12/10/2019 07:14
T
Trazor Offline
Medlem
Medlem
T
Hvorfor presenterer du det slik at når man ønsker betaling for å jobbe, så er man ikke fleksibel? Jeg står på i perioder hvor det trengs på jobb, masse overtid, kundemøter og leverandøroppfølgning. Likevel ønsker jeg betalt for tiden min. Har jobbet i varehandel under studietiden og flere ingeniørbedrifter og ingen har krevet dugnadsarbeid.

Ser også at du nevner 10 min her og der i forbindelse med å lage en kanne kaffe og slikt, og der er jeg enig. Slikt verken klarer jeg eller vil jeg holde orden på. Det blir småpenger og litt på siden av poenget. Det som blir diskutert her er en dags ulønnet arbeid for XXL som hadde varetelling.

Redigert av Trazor; 12/10/2019 07:22.
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578808 12/10/2019 08:41
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Man må skille på planlagt og uplanlagt, samt pålagt og ikke pålagt. I XXL sitt tilfelle var det frivillig, selv om det lå en forventning der.

Da forstår jeg det slik at fredriks fører 10 minutter arbeidstid dersom en kollega ringer en dag i ferien for å spørre om noe jobbrelatert. I min bok er det i såfall lite fleksibelt.
Klart det blir noen tusen kroner samlet i løpet av et arbeidsliv, men jeg vil anta at dersom arbeidstaker er fleksibel vil arbeidsgiver også være det når det trengs. Akkurat som de i XXL som stilte på "dugnad" vil få fordeler av det i motsetning til de som ikke stiller opp.

Jepp
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Tulling] #2578812 12/10/2019 09:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu är det ingen som ringer mig i ferien men varför ska jag inte föra 10 minuters arbeidstid om jag jobbar i ferien? Vad har det att jag förer timmar att göra med flexibilitet om jag faktiskt utför arbetet på min ferie?

Tror att det lätt blir ett väldigt dårligt arbetsliv om arbetsgivaren vill att folk ska stille på dugnad och jobba gratis och att man sen får en slags fördel av det.

Flexibilitet borde ju handla om om man är flexibel och kan jobba när det trengs och inte om man vill jobba gratis eller inte. Arbetsgivaren borde ju förstå att de ska betala för arbetet genom någon slags kompensation.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578813 12/10/2019 09:13
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg har ikke sagt at du ikke skal føre arbeidstid om noen ringer deg i ferien. Samtidig ser jeg at du selv svarer på hvorfor ingen faktisk gjør det.

Jepp
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Tulling] #2578817 12/10/2019 09:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg har ikke sagt at du ikke skal føre arbeidstid om noen ringer deg i ferien. Samtidig ser jeg at du selv svarer på hvorfor ingen faktisk gjør det.

Det där förstod jag inte mycket av. Tycker du skriver att man är lite flexibel om man skriver timmar på ferien och forstår det då att man inte bör göra det enligt dig.

På vilket sett jag skrev varför ingen gör det förstår jag inte alls.

Tittade igenom dina inlägg och förstår nog inte så mycket vad du menar i dem heller. Passar inte så bra in på alla de som har flextid och förer timmar iallafall.

Det är ju klart att man förer timmar om man må ha ett möte som går över ordinare arbetstid eller om en kund eller chef ringer på kvällen och det medför att man må jobbe lite.

Varför flexibilitet skulle vara samma sak som att jobba gratis når det passar chefen förstår jag inte heller.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578833 12/10/2019 16:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis det er konsensus i næringslivet at man er lite fleksibel hvis man tar betalt for å jobbe så er det nok neppe arbeidstakeren som er problemet. Jeg har selv jobbet i en virksomhet hvor det ble forventet at man skulle gjøre gratisarbeid. I begynnelsen så var det de små tingene som var forventet, men litt etter litt eskalerte forventningene til hva man skulle bidra med uten å kreve betaling. Det skled helt ut og til slutt måtte vi bl.a. selv dekke tapt arbeidsfortjeneste for kurs og kompetanseheving som vi ble oppfordret til å ta. Noen betalte sågar for kursene selv.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578837 12/10/2019 17:08
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg har jobbet i to store, norske børsnoterte selskap, innen økonomiavdelinger. Jobber fortsatt i en.
Begge steder er fleksible. Fastlønn i begge. Den første hadde en stilltiende aksept for å flekse på tiden. Dvs, ingen sa noe om man dro tidlig en fredag, for man jobber jo det som trengs ellers for å møte tidsfrister, rapportering etc. Generelt en veldig god holdning om fleksibilitet i hele organisasjonen.
I jobb nr to fører vi timer som i hovedsak kan avspasseres. Kan få utbetalt overtid også.
Selvfølgelig skriver jeg timer om jeg må gjøre noe jobbrelatert på fritiden. Konsulentene våre skriver jo timer med gaffel, så hvorfor ikke? Er ikke vits å være grei. Jobb er jobb.
Aldri hørt om at ansatte blir forespurt å jobbe såkalt dugnad. De lederne skulle vært fillerista!

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support