Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innmat i 1. gen Fox Talas: kan den fikses?

Innmat i 1. gen Fox Talas: kan den fikses? #2578319 08/10/2019 20:47
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Delen(e) på bildene nedenfor er et såkalt transfer port shaft, som er en essensiell komponent i den justerbare luftfjæra i en førstegenerasjons Fox Talas 32-gaffel (2003-2006). Denne sto i min 2006-modell, og ble reparødelagt(TM) av yours truly i forbindelse med en vanlig gaffelservice. Gaffelen er ubrukelig uten denne delen, fordi det er åpent mellom positiv- og negativkammeret i luftfjæra, slik at gaffelen synker sammen og holder seg på bunn.

Fox sluttet å lage reservedeler til eldre Talas for flere år siden, så det er ikke mulig å få tak i et nytt transfer port shaft av samme type. Men det er en veldig god gaffel, og jeg lurer på om det er noe håp for å redde den?

- Kan det være mulig for en som er dyktig innen sveising av aluminium, å sammenføye de to delene igjen? Jeg innser at det vil være svært krevende, det tynne skaftet er hult og har fire hull akkurat der bruddet oppsto (som er grunnen til at det er svakeste punkt). Disse hullene, og formen på skaftet må være nøyaktig slik det var opprinnelig for at gaffelen skal fungere. Den tynneste delen er 5 mm tykk, den tykkeste med gjengene rett under 9 mm, og lengden på hele konstruksjonen er ca 25,5 cm når den er hel.
- Chassiset er såvidt jeg vet identisk med datidens Float og Vanilla. Jeg vil tro at det skal gå an å sette inn innmaten fra en jevngammel Float 32. Er det noen som sitter på en Float 32, 130mm eller kortere, fra 2006 eller tidligere? Kan godt være ødelagt bortsett fra innmaten i venstre gaffelbein. Mulig nyere også kan settes inn.
- Kan det være mulig å modde gaffelen til å ha fast vandring? Det innebærer at man må ha mulighet til å fylle luft i negativkammeret, og stenge luftflyten mellom positiv- og negativkammer (dvs. hullet som transfer port shaftet skal inn i).

Slik skal koblingen mellom de to delene se ut når de henger sammen (bilde fra internett):

Bilde av hele skaftet (nederst på bildet):

mvh Helge
Re: Innmat i 1. gen Fox Talas: kan den fikses? [Re: ventle] #2578339 09/10/2019 06:45
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har ingen formening om det er mulig å reparere. Men hvis du legger ut litt annonser på det så kan det fort være sykler som skal kasseres som har samme gaffel. Kanskje du kan få tak i en brukt shaft.

Du skal jammen ha for kvalitet på bilder!!

Moderator  support