Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!!

ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! #2577797 06/10/2019 12:56
G
gsvs Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Hei! Jeg er forholdsvis fersk i landevei gamet og søker litt informasjon. Ønsker å ha noen mål å trene fram til for neste år i form av ritt. Eneste problemet er at jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan man begynner å sykle ritt. Har sett i USA at de sykler criteriumer og at de har grader for grupper, CAT 5, 4, 3, 2 og 1 som er høyeste grad. Bruker vi ett slikt system i Norge? Er man nødt til å være i en sykkelklubb for å sykle ritt? Er 21 år om det skulle være vesentlig.
Pøs gjerne på med alt av innformasjon

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2577808 06/10/2019 14:21
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Vi har ingen offisiell ranking/kategorisering av ryttere i Norge ut over poeng i Norgescup (aktive/elite-ritt som bare kjøres av de par hundre beste) og Master-klassene (aldersbestemte klasser 30+).

https://www.sykling.no/ncf-ranking

De fleste som sykler ritt i Norge deltar i turritt, hvor det også er obligatorisk med lisens. De fleste turritt deler utøvere i puljer etter styrke, noen gjør dette basert på selvseeding av utøveren, mens andre velger tidligere resultater i samme ritt og et knippe andre ritt de har tilgjengelige resultater fra som grunnlag for inndeling i puljer.

Master-rittene/puljene er som regel på nivå med de beste turpuljene, men er gjerne litt tryggere pga. mer erfarne syklister og mindre puljer.

Du kan kjøpe helårslisens for 650 kr, eller engangslisens pr ritt for ca. 200-250 kr.
Du kan lese mer om lisens her:

https://www.sykling.no/article/info-om-lisens

Det viktigste når du skal delta i ritt er sikkerhet, og du bør lese deg opp litt på tegn og oppførsel i et sykkelfelt og i en rulle. Eller enda bedre; meld deg inn i din lokale klubb og få litt erfaring med dette på trening først ICON_SMILE
Det er som regel alltid velt og skader i turritt, så dette er ikke noe man bør ta lett på.

Create the problem and sell the solution
Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2577811 06/10/2019 14:50
Panda Offline
Besatt
Besatt
Bli med på et turrritt i pulje 1 eller 2 i første omgang.

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2577823 06/10/2019 16:11
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kjærringa sykler ritt i ny og ne. Hun er ikke tilknyttet sykkelklubb og er ikke ranket annet enn til birken. Men det er lurt å være tilknyttet en klubb som hvor du kan kjøpe en helårslisens hvis du skal være med på mer enn to ritt.

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2577834 06/10/2019 17:23
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Helårslisens har jo noen fordeler også, bla

https://www.sykling.no/article/5-grunner-kjope-helarslisens

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2577853 06/10/2019 18:35
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Bra at du spør, for det er mange litt uformelle regler.

Det jeg merket meg første gang jeg sykla landevegsritt, var at en ikke stoppa om noen blei skada. Jeg sykla i turklasse (?), mens konkurranseklassen lå litt framfor oss. Og i konkurranseklassen hadde det vært et alvorlig tryn (en med knekt lårbein og et par knekte kragebein +++) som vi kom rett oppi. Akkurat da så vi ikke at det var ganske alvorlig, men det lå noen folk grundig i grøfta. Jeg husker at jeg hylte "Stop!" og gjorde tegn til at turklassen min skulle stoppe, men gruppa bare så på meg og jeg følte meg som en idiot. Det endte med at jeg ikke stoppa pga frykt for å drite meg ut og sykla forbi han fyren med langt blikk nede i grøfta.

Det er selvfølgelig begrensa verdi i det en litt stressa syklist kan bidra med i en ulykkesituasjon, og ambulanse var nok trolig allerede på veg. Men det var likevel en litt overraskende affære.

I tillegg er det klubbklær-greiene. Klubbklær er billig og bra, men jævlig vanskelig å få tak i - ofte kan det bare bestilles en til to ganger i året på en nettside hvor prøving er uaktuelt. Likevel er det et uuttalt ønske/krav om at alle fra klubben bør sykle i disse klærne.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2577875 06/10/2019 19:31
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lagt til Norgescuprittene (det er 5-6 av dem i sesongen) er det også rankingritt.

Der Norgescuprittene med ett unntak* er fellesstart landeveisritt er rankingrittene som arrangeres samme helg som Norgescuprittet temporitt eller kriteriumsritt.

*Unntaket er Tour te fjells, et etapperitt. Her er Norgescuphelgene som var i år:
https://www.sykling.no/article/norgescup-landevei-0
Om du åpner invitasjonene ser du også de tilliggende rittene.

I Norgescup (NC) og de tilliggende rankingrittene kjøres det med et ganske annet sikkerhetsnivå enn på turritt.

Turritt kan du sykle med engangslisens uten å være medlem i noen klubb. Er du i en klubb skal du kjøre i klubbdrakt på ritt. I ranking- og NC-ritt må du være i en klubb og ha helårslisens.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2577951 07/10/2019 08:07
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg ville først meldt meg inn i en klubb, lært meg alt av tegn, normer, skikk&bruk, spise&drikke&ta av en vest osv uten å kløne det til, rullekjøring og ikke minst fått følelsen med hvordan man sykler trygt, sikkert og smart i en gruppe.

Kjempegøy med ritt men for ofte noen som går ordentlig i bakken. Jeg er ikke spesielt glad i å sitte i et stort felt med høy fart og folk som ikke vet hvordan de skal forholde seg, det skaper farlige situasjoner.

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2577981 07/10/2019 10:08
Panda Offline
Besatt
Besatt
Nå syns jeg Jomar svartmaler litt.
I vår klubb kan vi bestille klær 5-6 ganger om året (i Bioracer nettbutikk).

At noen ikke stopper ved velt i konkurranseklassen er ikke bra, men ofte skjer dette raskt og ikke alle får med seg velten. Håper klubbkameratene mine stopper om jeg skulle tryne. Ingen burde ligge alene i grøften med knekte bein.
Kanskje man ikke kan gjøre noe medisinsk, men man kan alltid støtte den skadede.

Lykke til og bare kast deg ut i det. Første ritt på Østlandet primo april på Stavern (Ronde van Berg).

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: Panda] #2577986 07/10/2019 10:15
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Panda

I vår klubb kan vi bestille klær 5-6 ganger om året (i Bioracer nettbutikk).

... og selv vår lille klubb på Nesodden har en kveld i året omtrent hvor vi får prøvet hele kolleksjonen til Bioracer. Vi synes vi ser ganske barske ut i Belgiske landslags farger :-) Vi har 3-4 ganger i året, en før sesongen, en etter sommeren og en hvor fristen løp ut i går...

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2578602 10/10/2019 15:57
G
gsvs Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Tusen takk for mange og gode svar! Blir jo fort å melde seg inn i klubb til neste år ICON_LAUGH

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2578605 10/10/2019 16:25
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Si hvor du holder til og hva slags ritt du helst vil kjøre, så kan det være at du får anbefalinger. ICON_SMILE

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2578660 11/10/2019 08:09
frosken Offline
Fersking
Fersking
Med fare for å kapre tråden, men kanskje ok å åpne den litt opp?

Jeg lurer også på om jeg skal melde meg inn i en klubb. Jeg har syklet i ca. tre år og deltatt på fire ritt. Det har gitt mersmak, og jeg kan tenke meg å trene oftere og mer strukturert i gruppe i tillegg til å delta på flere ritt. Samtidig ser jeg for meg at det kan lønne seg rent økonomisk fremfor å kjøpe engangslisens for hvert ritt. De syklende vennene jeg har i dag er belemret med familiært ansvar som reduserer både antall og lengde på helge- og ettermiddagsturer.

Hvilken klubb kan passe for en helt midt på treet syklist i starten av 30-åra, bosatt i Groruddalen? Eneste krav fra min side er hyggelige folk med fine drakter, gjerne i geografisk nærhet. Alternativene jeg har sett på så langt er Hasle-Løren, Rye og Sagene, men jeg er ikke videre imponert over informasjonen og kommunikasjonen utad - kan hende det er mer fart i lukkede fora for de enkelte klubbene?

Med tanke på nivå tilbakelegger jeg rundt 5000 km i året, klatrer Tryvann på rett under 20 minutter og brukte 2:14 på Enebakk rundt.

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2578667 11/10/2019 08:41
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Med unntak av lunsj i delvis bar overkropp da Hasle Løren forsøkte å spise spagetti Bolognaise iført den hvite cafe-kit-drakta i Pollenca i vår synes jeg det ser ut som de har det kjempeflott sammen og vanligvis er en stor nok gruppe i ritt og når jeg ser dem langs landeveien. Folk i alle aldre og kroppsfasonger når man ser dem utenfra. Du holder mer enn tilstrekkelig nivå for å henge med dem.

Rye har også masse folk på flere nivåer.

Skulle jeg valgt bare etter trøya (jeg ville fokusert mer på hvilke folk du kan sykle med) ser Sagene svært flotte ut !

Beklager å tilføre lite nyttig i diskusjonen om klubb men fikk bare så veldig flashback fra den lunsjen :-)

Re: ØSNKER INNFØRING I RiTT/KONKURRANSE!!! [Re: gsvs] #2578712 11/10/2019 12:34
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sykler selv for Sagene. Fineste drakta, helt objektivt selvsagt. ICON_GRIN Skal sies at det ikke har vært mye aktivitet på fellestreningene i år. Det er en liten klubb og veldig avhengi av at noen bjellesauer går foran og stiller på trening og langtur, hvis ikke blir det lett til at alle sykler hver for seg. Det var mye bedre i fjor, så kan fort endre seg til neste år igjen.

Tror nesten du må til en større klubb som Frøy eller Rye for å garantere et større treningsmiljø på ukedagene.

Moderator  support, Valentino