Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Prøver å finne igjen sykkelgleden

Prøver å finne igjen sykkelgleden #2577779 06/10/2019 10:09
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Heisann. Nytt medlem her. Ramla tilfeldig over dette forumet,
Og skal si det er flott å se så mange forskjellige nivåer av syklister i et og samme forum. 👍
Jeg er selv nå fyllt 35 år, og var relativt aktiv på sykkel i tenårene, frem til førerkort etc gjorde at dette ble mindre aktuelt. Når den berømte 30-krisa slo til så kom også tankene på at man måtte begynne å bli mer aktiv for å holde kropp og helse nogenlunde i sjakk. Har kjøpt ny sykkel tre, ja TRE ganger de siste årene, og lært at man ikke skal stole blindt på selgere, og heller gjøre litt hjemmelekser før man spyr ut penger på sykkel. Mitt syklistnivå er jo middels, og jeg sykler like gjerne landevei, som sti og skog eller en kombinasjon av alle underlag på en og samme tur. Den første viste seg å være et nummer for liten, men selgeren stilte den inn så den føltes ok, men over litt bruk merket jeg at sittestilling etc ble feil. Kjøpte en ny i riktig størrelse, men denne ble jeg aldri komfortabel med og i tillegg var vel denne utstyrt med 3164 gir hvorav jeg brukte hovedsaklig de høyeste 10, og høyeste gir var enda ikke særlig spenstig. Var vel en "rett-opp-sykkel" dette. Så nå har jeg akkurat handla igjen. Denne gangen gjorde jeg litt grundig forarbeid og fant en selger som var kyndig, fremfor å pushe mest mulig, dyrest mulig. Jeg er jo som sagt å regne som amatør, og sykler gjerne på alle underlag, så å finne en sykkel som er allsidig nok og som kan brukes på en times tur eller på en heldagstur var vanskeligere enn jeg trodde. Men jeg endte opp med en Scott Spark 930 som ble drevet opp fra 32 til 36 krans for å passe bruken bedre. Den er helt fantastisk! At det ble carbon var litt tilfeldig, da de ikke hadde alu igjen på lager.
Så nå som jeg har funnet sykkelen som jeg føler passer meg, så må jeg prøve å finne igjen gleden, og tiden til å bruke den. Stilpolitiet står nok klar med hagla der jeg på 40-halvdelen av 30 åra, halvtrent peser forbi iført trange sykkelbukser på en litt for dyr sykkel, kreativt utstyrt med både skjermer, bar-ends etc. Når jeg ser meg rundt så virker jeg jo som den eneste, da det enten er jobb-pendlere og pensjonister på bysykkel med jeans og mokkasiner, eller helproffer i kondomdrakter på supermegaracere i flokk langs veien i høye hastigheter. Lurer på om jeg har havna i den lille, velkjente, og vel omtalte gruppa, "hobbymosjonisten, som har utstyr til å sykle tour de france" 😂💪

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2577858 06/10/2019 18:41
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Kanskje, men det må du bare prøve så godt du kan å ikke bry deg om. For meg er det viktig å ha en god balanse mellom trening og kos. Det er gøy å kunne komme seg ut og komme seg langt, og å være rask opp knekkere eller over 10km på flata (landevei), men det krever også litt trening.

Anbefaler deg å bare sykle og kose deg, finne nye steder å sykle, og finne ut av hva du synes er gøy.

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2577882 06/10/2019 20:15
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Ja, prøver å la vær å tenke på det. Jeg synes (og har alltid synes) det er veldig moro å sykle. Dog merker jeg at utholdenheten ikke er der den var for 15-20 år siden. Og med jobb og barn så er jo også tiden ikke like tilgjengelig lenger heller. Blir ofte bare at man kaster seg på og tar en kjapp runde på en snau time seint på kvelden i blandt. Må finne en løsning på det der. ICON_SMILE

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2577901 06/10/2019 22:01
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Mitt tips er å prøve å bli med andre på tur. Sykling er en veldig sosial idrett og det er alltid noen å sykle med der ute, uansett om det er landevei, grus eller sti. Hør her på forumet, i lokal sykkelklubb eller på en av de mange sykkelgruppene på fjesboka. Og dra ut i terreng/områder hvor du er lite kjent fra før. En vanvittig god måte å oppdage nye steder.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2577961 07/10/2019 08:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Meld deg inn inn i en klubb med antatt likesinnede eller sykle med kompiser som kjenner noen fine ruter i området. Sliter du med motivasjonen, så vent på fint vær, stopp et hyggelig sted, ta en kaffe, et pent bilde og sørg for at noen gir deg tomler opp på strava :-)

Eller prøv noe nytt, grusveiene ved Ottestad (gutuer), sett deg et mål om et ritt, en flott tur, reise eller en tid opp et brutalt beist av en bakke.

jeg ville søkt familierådet om tidlige lørdag/søndager fremfor å snoke rundt i tussmørket om kvelden. 0800-1100 er flott :-)

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578015 07/10/2019 11:51
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Nærmeste klubb blir jo ottestad idrettslag. Jeg er usikker på om de har noe organisert utover landeveissykling (les mitt første innlegg, proffer i kondomdrakt på supermegaracere i flokk i høye hastigheter) OIL'erne er å se langs veien overalt i sommerhalvåret. ICON_SMILE spørs om man får sjekke litt på fjesboka om det finnes noen lokale grupper med likesinnede. ICON_SMILE har dårlig med kompiser som er begeistret over sykkel.

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578080 07/10/2019 17:27
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan melde din interesse her, https://www.facebook.com/search/top/?q=hedmarken%20stisykkellaug&epa=SEARCH_BOX
Her er det litt ujevn aktivitet.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578180 08/10/2019 08:52
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for tips jag 😊 skal se om jeg finner en gruppe som heter noe a-la "utrente hobbymosjonister på 2 hjul" eller liknende og. ICON_TONGUE

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578663 11/10/2019 08:32
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Er det forresten noen som har tips om fine ruter i området? Ottestadstien er jo naturlig, og går nesten forbi døra hjemme. Men andre plasser? Gjerne alle typer underlag, men liker å holde meg unna bilveier.

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578670 11/10/2019 09:10
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Ottestadstien er fin å sykle.
Ellers så har du Furuberget og Frøbergsberget på Hamar Vest.
Eller du kan forsøke Mosjømarka i Løten og Elverum.
https://mtbmap.no/ og https://trailguide.net/ har noen stier inntegnet, men det er mye muligheter i disse områdene.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578694 11/10/2019 11:06
H
hamort Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Heisann
Hvis du ønsker så kan jeg sikkert guide en tur i Ottestad. Der er jeg godt kjent!
Kjenner forøvrig omerådene som nevnes over her også.
Send meg pm hvis du ønsker guidet tur:-)

Pivot mach 429 Trail
Hightower LT.
Jeg støtter N.O.T.S
Meld Dere inn på http://www.nots.no
Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578714 11/10/2019 12:42
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Sendt PM Hamort. ICON_SMILE
Takk for tips Jag ICON_SMILE

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578836 12/10/2019 16:33
stosu Offline
Besatt
Besatt
Som andre anbefaler jeg Hedmarken stisykkellaug. Vil også presisere at det er flere knallkarer i OIL som er like mye stinisser som de er supermegaracere. Du kommer trolig ikke til å angre hvis du tar kontakt.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578890 13/10/2019 10:14
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Sier du det stosu. Trodde ikke det var noe særlig utenom-landevei-aktivitet i OIL. Godt tips. ICON_SMILE

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2578964 14/10/2019 07:30
S
storbonde_Lau Offline
Entusiast
Entusiast
S
@NoRacer: Veldig bra at du tek kontakt og søker støtte og hjelp. Eg held til på ein heilt anna del av landet så eg kan ikkje hjelpe anna enn moralsk!

Eg hadde veldig god hjelp med Strava i vår/sommar, eg satt nokre mål på ein lokal sti, og det hjalp meg ofte ut. Dette er kanskje ikkje for alle, men eg syns det hjalp meg å syneliggjere framgang. (kan vere ein ide å lage profilen med eit "kallenavn" om ein ikkje vil vere "der ute" på listene.

Uansett, kjør på! Flott å sjå at folk når ut vertfall

Anyone who rides a bike is a friend of mine.
Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2579148 15/10/2019 09:24
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
@storbonde, det er bedre med moralsk støtte enn ingen støtte ICON_LAUGH takk for tips. Skal sjekke ut strava. Har hatt sportstracker før, så skal sammenlikne litt.

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2586489 19/12/2019 11:13
N
NoRacer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Denne temperaturen og underlaget motiverer ihvertfall til helt andre ting enn sykkelgleden. 😂

Re: Prøver å finne igjen sykkelgleden [Re: NoRacer] #2586784 25/12/2019 13:49
B
BigBab Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hei, jeg tar alltid et par bilde på turen som jeg legger ved Stravaloggen. Det vekker virkelig suget etter en ny tur. Mye lettere å se at man hadde det digg på tur med bilder.

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå