Min elskede Colnago C60 er forsvunnet i posten på vei til omlakkering i Belgia, så jeg måtte ha ny sykkel. Min første med Shimano på nesten 15 år, den forrige var forøvrig og en Bianchi med Ultegra :-) Måtte regnet bare slutte og veiene tørke opp så jeg får sluppet den ut.
Redigert av torinb; 06/09/202007:49. Rediger grunn: Bilde
Kult. Nydelig tur det der. Tok den selv solo her i våres. Men jeg tok meg betydelig bedre tid til å nyte naturen da.. 35 i snitt rundt der er seriøst fort.
Merida Reacto Disc m Ultegra di2, kinahjul fra Lightbicycles m DT Swiss 240 nav. GP 5000 med slange i 28 mm versjon. 7.9 kg som avbildet. Min så langt raskeste og tyngste racer.
Fornøyd med Paralane? Du skriver i Landevei at den har litt vibrasjoner i gaffelen ved nedbremsing, er dette normalt? Jeg opplevde forøvrig dette på en Synapse jeg prøvde nylig....Forhandler mente det går over når bremsen er kjørt inn, usikker på om jeg kjøper den påstanden....
Redigert av CLT; 19/10/202017:17.
Re: Vis oss din 2020-racer!
[Re: CLT]
#263367020/10/202007:49
Fornøyd med Paralane? Du skriver i Landevei at den har litt vibrasjoner i gaffelen ved nedbremsing, er dette normalt? Jeg opplevde forøvrig dette på en Synapse jeg prøvde nylig....Forhandler mente det går over når bremsen er kjørt inn, usikker på om jeg kjøper den påstanden....
Det er ganske vanlig at det rister litt i fronten under harde nedbremsinger. Det kan skyldes flere ting: Litt myk gaffel, litt dårlig avrettet bremsefeste, urene klosser/skive, slark i styrelager mm.
Myk gaffel får man ikke gjort noe særlig med, og det er ikke alltid det er ønskelig å ha helt stiv gaffel heller. De andre tingene kan man oftest fikse. På Paralane er det nok en kombinasjon av ikke den aller stiveste gaffelen og litt grums rundt bremsene.
Jeg er godt fornøyd med Paralane, men opplever den som ørlite grann for stor for meg. Jeg sitter enda bedre på litt mer aggressive sykler - altså med noe lavere front. Jeg sykler med Paralane nå med 33 mm crossdekk og Focus sine egne skjermer. Det er ganske digg.
Bytt til bremseskiver med utfresinger (og bølger i ytterkant) som er vesentlig kortere enn lengden på bremseklossene, og er jevnt fordelt utover, så blir vibrasjonene borte. Trodde bremseprodusentene hadde blitt ferdig med sånt tull for 10-15 år siden, men det dukker til stadig opp noen som skal finne opp kruttet på nytt. De SRAM-skivene kan man jo se at må vibrere.
Jeg sykler med Paralane nå med 33 mm crossdekk og Focus sine egne skjermer. Det er ganske digg.
Altså både skjermer og ganske tjukke dekk - det er plass til begge deler? Jeg spør fordi jeg er halvveis på utkikk etter en sykkel som kombinerer mest mulig av geometrien til en landeveissykkel med mest mulig av dekk-klaringen til en grusracer, og samtidig har skjermfester. Med andre ord én til alt, inkludert vintersykling.
Øyv
Re: Vis oss din 2020-racer!
[Re: Ole]
#263369420/10/202009:02
Det er ganske vanlig at det rister litt i fronten under harde nedbremsinger. Det kan skyldes flere ting: Litt myk gaffel, litt dårlig avrettet bremsefeste, urene klosser/skive, slark i styrelager mm.
Kan jeg tilføye at skivebremser også bør kjøres skikkelig inn nettopp for å forhindre bl.a. vibrasjoner? Etter egen erfaring og tips i CyclingTips. Det er jo nesten ikke en avsporing, siden dette er en tråd delvis om nye sykler
Sitat: Ole
Bytt til bremseskiver med utfresinger (og bølger i ytterkant) som er vesentlig kortere enn lengden på bremseklossene, og er jevnt fordelt utover, så blir vibrasjonene borte. De SRAM-skivene kan man jo se at må vibrere.
Søren. Dette skulle jeg gjerne hørt mer om, men frykter at det blir en enda mer massiv avsporing. Må finne en passende tråd å spørre i.
Sitat: Øyvindzen
Altså både skjermer og ganske tjukke dekk - det er plass til begge deler? Jeg spør fordi jeg er halvveis på utkikk etter en sykkel som kombinerer mest mulig av geometrien til en landeveissykkel med mest mulig av dekk-klaringen til en grusracer, og samtidig har skjermfester. Med andre ord én til alt, inkludert vintersykling.
Jeg sykler med Paralane nå med 33 mm crossdekk og Focus sine egne skjermer. Det er ganske digg.
Øyv
Focus Paralane har plass til 35 mm dekk (Schwalbe G-One) og originale skjermer. Det har jeg brukt i et par vintre nå. Det er plass til 30 mm piggdekk.
Øyv
Ja, det er plass til 33 mm dekk under Focus-skjermene. Skjermene har egne fester i ramma - stikker skjermspilene inn i hull i ramme og gaffel og fester dem med små settskruer. Også gjengehull bak kranken og avtagbar festebro mellom setestagene. Akkurat denne brua er sånn halvveis. Her må jeg få på plass en lenger skrue og en mutter, nå sitter skruen bare ved hjelp av friksjon i plastbruas skruehull. Da skrangler skjermen litt.
Jeg har for sikkerhets skyld polstret opp på innsiden av kjedestagene, nærmest kranken for å beskytte mot dekksubb. Med litt søle på så toucher dekkene inni kjedestagene med ujevne mellomrom.
Jeg har ikke finlest de to trådene, men de ser langt mindre skjerm-fokuserte ut enn jeg er.
Jeg og andre har vel nevnt om det er skjermfester eller ikke på nesten hver bidige modell i tråden om allsidige doninger men om du spør der, kan vi gjerne oppdatere status.
Stadig flere alternativer - her er noen av syklene fra tråden tilgjengelig her hjemme - om ikke fullstendig oppdatert med bl.a. norske husmerker
Lenke til hjemmeside under hver modell.
Komfort/utholdenhets/langdistansemodeller med god dekklaring og skjermfester