Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet

Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet #2577217 01/10/2019 21:45
J
jacobma Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Etter å ha tviholdt på 26-tommers terrengsykkel med V-brems og stiv gaffel frem til i fjor(!) så gikk jeg til innkjøp av en fulldempet BMC ICON_SMILE

Jeg har skjønt såpass at FOX-demperne på sykkelen må sendes til Cyklon for service, men utover det så trenger jeg tips:
- hvor ofte bør bevegelige deler (ledd) demonteres og smøres opp? Og hva slags fett bør man da bruke?
- fant i en post her på forumet forslag om at enkel service av dempere kan gjøres selv, noen tips til hva man kan/bør gjøre mellom Cyklon-servicene?

Re: Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet [Re: jacobma] #2577225 02/10/2019 05:30
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Nå har ikke jeg noen fasit på dette, men jeg har stort sett smurt opp opphenget ca én gang i året, eller tidligere om det har begynt å knirke. Har brukt vanlig lagerfett.

Det er flere som tar service av Fox-dempere, blant annet Star Motor i Lier.

Re: Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet [Re: jacobma] #2577226 02/10/2019 05:47
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vet ikke hva Cyklon eller andre gjør på en service, men selv så debuterte jeg med å skifte pakning på min Fox-gaffel i sommer.
Byttet pakning, smurte opp med slickoleum og olje på skumring og i gaffelben.

Dette gjorde jeg uten å ta gaffelen av sykkelen. Snurret bare rundt på sykkelen i mekkestativet. Men du bør ha verktøy for å sette på ny pakninger og egne verktøy for å løsne innmaten fra bunnen av gaffelen.
Det finnes flere videoer på youtube, som beskriver fremgangsmåte.
Se på en slik og se om dette er noe du er komfortabel med å gjøre selv.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet [Re: jacobma] #2577235 02/10/2019 06:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fox-demperne kan du gjøre periodisk smørevedlikehold på selv uten å dø av smerte på spesialverktøy (selv om de gjerne vil selge deg spesialverktøy for gaffelen - her må man være oppfinnsom). Siden de fleste nyere gafler har en lukket demperpatron, vil det stort sett være smøreservice som er nødvendig et par ganger i året+ (avhengig av kjørelengde). Dette gjelder også bakdemper - der er det enda enklere. Smøreservice vil gjøre at delene glir lett og du opprettholder følsomheten i gaffelen/demperen. Det hindrer også slitasje på innerbein. Fox har instruksjoner for dette på hjemmesidene sine www.ridefox.com.

En gang iblant bør oljen i demperpatronen/bakdemperen også byttes, og da må du sende inn. Dette er fordi tilsetningsstoffene i demperoljen brytes ned ved bruk, slik at demperoljen mister viskositeten sin.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet [Re: espenta] #2577239 02/10/2019 06:58
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: espenta
Det er flere som tar service av Fox-dempere, blant annet Star Motor i Lier.

Star Motor har akkurat lagt ned

BC Sport på Høvik er veldig gode på dempere, alternativt Spinn

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet [Re: jacobma] #2577244 02/10/2019 07:07
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
XXL Storo gjør mye greier på dempere inkl Fox. http://picpanzee.com/sindre_h_verksted

Re: Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet [Re: baronKanon] #2577494 03/10/2019 13:02
J
jacobma Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Takk for mange bra svar! ICON_SMILE
Ser at lagere i rammen anbefales smurt med vanlig lager-fett, men hva slags olje/smøring anbefales brukt på smøreservice av demper? ICON_SMILE

Re: Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet [Re: jacobma] #2577507 03/10/2019 13:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: jacobma
Takk for mange bra svar! ICON_SMILE
Ser at lagere i rammen anbefales smurt med vanlig lager-fett, men hva slags olje/smøring anbefales brukt på smøreservice av demper? ICON_SMILE
Der bruker du den oljen som er anbefalt av demperprodusent. Float Fluid på Fox, bl.a.

For fett til pakninger på demper, så er det Slick Honey/Slickoleum/SRAM Butter som er gjengs i egnen. Alle tre typene er identiske med forskjellig innpakning.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ønsker tips: enkelt vedlikehold av fulldempet [Re: espenta] #2577607 04/10/2019 10:32
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: espenta
Nå har ikke jeg noen fasit på dette, men jeg har stort sett smurt opp opphenget ca én gang i året, eller tidligere om det har begynt å knirke. Har brukt vanlig lagerfett.

Hva gjør du når du "smører opp" opphenget?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support