Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA?
|
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA?
[Re: Roffan]
21/01/2020 18:44
|
Fredrik86
Fersking
|
Fersking
Tenkte å bestille IKEA kjøkken selv utenom benkeplate og hvitevarer.
Noen som har brukt benkeplater fra andre leverandører til IKEA kjøkken? Ønsker selv å kjøpe helsvart.
Tenkte også bestille siemens hvitevarer hos f.eks Elkjøp.
|
|
|
21/01/2020 20:35
|
beast666
Entusiast
|
Entusiast
Har svart glans/ glass fronter på IKEA kjøkken, og IKEA svart benkeplate med alukant, og er meget Fornøyd med dette. Fordelen med skap som ikke henger helt inn til veggen er feks at alt elektrisk kan monteres før skapene henges på veggen.
|
|
|
[Re: Fredrik86]
22/01/2020 07:51
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tenkte også bestille siemens hvitevarer hos f.eks Elkjøp. Bestem deg for hvilke hvitevarer du skal ha, og be om pris fra flere butikker. Mye å spare!
|
|
|
22/01/2020 12:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noen som har brukt benkeplater fra andre leverandører til IKEA kjøkken? Ønsker selv å kjøpe helsvart.
Tenkte også bestille siemens hvitevarer hos f.eks Elkjøp. Bare å kjøpe hvor du vil. Husk at det går på mål uansett. Tenk litt på tykkelse også. Vi gikk for 4mm massiv stål-benkeplate, og da ville benken bli for lav, så vi måtte bygge egen sokkel. Ellers er de fleste hvitevarer kompatible.
|
|
|
22/01/2020 13:21
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Sjekk også whiteaway.no for lave priser og stort utvalg. Ser at det nevnes spesifikt Siemens. Er det noen spesiell grunn til å samkjøre og låse seg til ett merke på de forskjellige komponentene? Jeg ser poenget med steikovn, micro og dampovn som stables over hverandre, men krav til oppvaskmaskinen og kjøleskap, som er skjult bak en front, eller den helt svarte platetoppen, er Bosch eller noe annet, er vel mere for å tilfredsstille en mild OCD 
|
|
|
[Re: Brusdalen]
22/01/2020 13:38
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Sjekk også whiteaway.no for lave priser og stort utvalg. Ser at det nevnes spesifikt Siemens. Er det noen spesiell grunn til å samkjøre og låse seg til ett merke på de forskjellige komponentene? Jeg ser poenget med steikovn, micro og dampovn som stables over hverandre, men krav til oppvaskmaskinen og kjøleskap, som er skjult bak en front, eller den helt svarte platetoppen, er Bosch eller noe annet, er vel mere for å tilfredsstille en mild OCD CDO mener du vel? Eneste jeg egentlig angrer på med mitt IKEA kjøkken er at jeg valgte innebygd ikea-kjøleskap. Det er dårlig temperaturregulert(sikkert ikea spesifikt) og så blir det mindre volum tilgjengelig(generelt for innebygde). Ellersvalgte jeg Bosch mikro og ovn pga tilbud, AEG oppvaskmaskin(ikke superfornøyd) og 80cm Ikea induksjonstopp(helt ok, første induksjonstopp jeg har så kan ikke sammenligne)
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
23/01/2020 08:49
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Etter å ha levd med det nye IKEA-kjøkkenet i noen uker nå, har jeg følgende betraktninger:
- Kvaliteten på bevegelige deler virker helt ok, bortsett fra at det har begynt å knirke i en skinne på kjøleskapsdøra hver gang vi åpner det. Jeg tenkte å prøve å smøre litt for å se om det hjelper. Noen som har andre tips til fiks? - Vi har ventilatoren "Finsmakare", og den bråker voldsomt selv på laveste setting. Det irriterer meg, fordi jeg ba spesifikt om den stilleste ventilatoren de hadde. Det kan godt hende at det er den stilleste, men i så fall holder det ikke mål. Jeg kikker nå på løsninger med ekstern motor (dvs. at ventilator-motoren monteres utvendig på vegg). - Vi ba også om den stilleste oppvaskmaskinen, men heller ikke her er jeg imponert. Snarere tvert i mot. Trøsten er at vi stort sett setter på oppvaskmaskinen på kvelden før vi går og legger oss, og dermed ikke hører den når vi er oppe på soverommene. - Vi valgte det største integrerte kjøl/frys-skapet IKEA tilbyr (Köldgrader), men synes fortsatt det er litt for lite. Det har også blitt plassert ganske høyt, slik at det er vanskelig for tiåringen og samboeren å nå opp til øverste hylle uten å ha noe å stå på. Det er uvant for oss, men kanskje ikke uvanlig? - Vi kjøpte kjøkkenet med montering, og IKEA benytter et selskap som heter Montera for dette. Disse kan jeg dessverre ikke skryte av. Da de først kom for å montere kjøkkenet, gjorde de seg 80% ferdig. De sa at det var noe feil med benkeplatene og at det var transportskader på et par av benkeskapene, og dro med lovnader om at de skulle kontakte IKEA og få tak i nye benkeplater og erstatte benkeskapene som var skadet. Det gjorde de ikke. Jeg hørte ingenting, og måtte gjennom flere runder hvor jeg følte meg som en kasteball mellom IKEA og Montera. Det endte med at vi måtte flytte inn og ta kjøkkenet i bruk, og at Montera sendte noen nye folk (veldig flinke og ålreite, denne gangen) for å ferdigstille kjøkkenet. Verken de eller jeg fant noe feil på benkeplatene, og transportskadene på benkeskapene er så små og lite synlige at vi fint kan leve med dem.
|
|
|
23/01/2020 09:30
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har IKEA-kjøkken med benkeplate, oppvaskkum og hvitevarer fra andre leverandører.
Matt hvit marmor benkeplate fra Granitop. Veldig fornøyd med hele prosessen. Dyktige og nøyaktige håndverkere er vanskelig å få tak på, men disse folka var flinke! Da skapene mine var satt opp kom de og målte med en fancy lasermåler til langt over 100'000, fikk det rett over i et CAD-program og så bestemte vi hvor blanderhull, såpedispenser etc skulle være, riktig størrelse på hull til platetopp osv. 2 uker senere kom de og monterte benkeplaten, underlimte vasken (jeg hadde valgt) som de hadde med og alt er fortsatt perfekt et par år senere.
Hvitevarer (Induksjonstopp, ovn, micro, oppvask, vaskemaskin) fra Siemens. Viktigste for meg var levetid. Det er lite som er kjedeligere enn å måtte bytte hvitevarene hvert 5 år fordi IKEA sine hvitevarer er lagd for å gå i stykker rett etter garantien går ut. Ingen av Siemens-produktene passet 100% (utenom platetoppen da åpningen til denne ble laget av Granitop) så om du er veldig nøye og ikke vil ha glipper under/over micro/ovn etc så må du gjøre justeringer, lage noen custom løsninger etc. Jeg kommer ikke til å kjøpe Siemens igjen om de ikke gjør noe med lyden for at noe er ferdig. Det piper nesten på nivå med røykvarsleren, og det holder på i en evighet. Du risikerer å vekke alle i leiligheten om du varmer noe i micro-en om morgenen.
Blandebatteri og såpedispenser fra Tapwell. Såpedispenseren fikk jeg i feil farge og har ikke fått ny av Tapwell, ellers er funksjonen grei og blandebatteriet virker solid.
Fronter til skap og skuffer kan du kjøpe fra IKEA, eller mange andre leverandører som f.eks Superfront. Skal du ha det tidløst og stilrent så gå for den billige matte hvite eller grå, ikke den dyre og harry høyglansen.
|
|
|
23/01/2020 09:31
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min erfaring etter selvmontering av tre kjøkken er at de er helt kurante å montere. Kvaliteten er helt grei. Prisen er langt lavere enn andre produsenter.
Hvitvarene har jeg utelukkende dårlig erfaring med.
|
|
|
23/01/2020 10:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis du skal smøre skinnene på kjøleskapet, ville jeg nok prøvd med noe silikonfett, da det ikke ødelegger plasten.
|
|
|
23/01/2020 22:37
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
- Vi har ventilatoren "Finsmakare", og den bråker voldsomt selv på laveste setting. Det irriterer meg, fordi jeg ba spesifikt om den stilleste ventilatoren de hadde. Det kan godt hende at det er den stilleste, men i så fall holder det ikke mål. Jeg kikker nå på løsninger med ekstern motor (dvs. at ventilator-motoren monteres utvendig på vegg).
Har du sjekket ventilasjonsrøret? Hvis dette er for smalt eller har en uheldig bøy e.l., så går motoren på ventilatoren på høyere effekt enn den skal. (Det var tilfelle med vår, da Montera som du nevner, ikke var så gode på montering)
|
|
|
25/01/2020 12:04
|
Fredrik86
Fersking
|
Fersking
Tusen takk for gode innspill.
Tenkte å tegne kjøkken neste uke.
Om jeg går for IKEA kjøkken blir det uten tvil hvitevarer fra annen leverandør.
Er Kvik eller Epoq noe å vurdere?
|
|
|
25/01/2020 20:25
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Tenkte også bestille siemens hvitevarer hos f.eks Elkjøp. Vi bestilte Custom benkeplate fra benkespesialisten med underlimt vask. Dette fordi Ikea hadde 6 uker levering på lengder utover standarlengden. Vi er superfornøyd med kvaliteten.
|
|
|
25/01/2020 20:26
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Er Kvik eller Epoq noe å vurdere? Vi har Ikea oppvaskmaskin en sånn til ca 5.000.- Der måtte vi ringe til Electrolux for å få tak i reservedeler (noen kløna under montering)
|
|
|
26/01/2020 08:59
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Er Kvik eller Epoq noe å vurdere? Kvik vet jeg ikke noe om,men hvis du skal montere selv så er Ikea overlegent bedre enn epoq mtp instruksjoner og dokumentasjon. Dette ifølge en snekker.
|
|
|
26/01/2020 21:58
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Helt enig. IKEA er helt fint å montere Epoq er greit Kvik er litt mere håpløst med katastrofale tegninger og beskrivelser
|
|
|
20/11/2020 13:31
|
Voll
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eg drar i gang tråden igjen! Kva kjøkken vart det? Me skal ha nytt kjøkken og no køyerer elkjøp kampanje med 50 % på dei tusen fyrste solgte. Er det verdt å la seg rive med på eit slikt epoq tilbod?
Vegard Voll Bøyum
|
|
|
20/11/2020 14:02
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Ikea kjøkken fungerer som fjell og har Blum innmat som de fleste andre.
Kvik er vi skikkelig skuffa over både kundeservice (etter at ordre var betalt), kvaliteten og kompleksiteten i monteringsanvisningene. Måtte skumme tre dokumenter parallelt for å se sammenhengen, det var mye feilplukk i ordren (har fortsatt flere fronter stående som jeg ikke vet hvor de mente vi skulle bruke. Var også mye mangler som måtte suppleres), benkeplate ble feil og vi måtte kjempe en kamp for å få de til å gjøre om på dette (tapte delvis og fikk et enklere produkt enn vi mente vi hadde bestilt da Kvik sitt personale endra type benkeplate mellom tilbud 1 og 2 uten å informere så vi oppdaga ikke dette da de var visuelt ganske like) og det slites skuffende fort etter to år med bruk. Aldri mer Kvik på oss.
Har nå kjøpt Epoq til hytta som blir levert i desember. Skal angivelig være enklere å montere enn Ikea med klikk-system på skapstammene og 25 år garanti. Veldig god service og stort utvalg. Vi fikk dette til 30% på en kampanje, så 50% hadde jeg definitivt hoppa på. Sammenligna med Ikea og HTH da vi bestemte oss denne gangen.
|
|
|
20/11/2020 19:19
|
Voll
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Konge, takk for svar. Me prøver nok oss på eit epoq - kjøkken om ikkje kjøper me iallefall kvitevarer frå elkjøp. Passar greit at det er blackweek, black Friday og alt det der no.
Vegard Voll Bøyum
|
|
|
[Re: Voll]
26/11/2020 08:32
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Konge, takk for svar. Me prøver nok oss på eit epoq - kjøkken om ikkje kjøper me iallefall kvitevarer frå elkjøp. Passar greit at det er blackweek, black Friday og alt det der no. Et punkt du bør vurdere er om du skal montere selv eller få det montert fra Epoq. For tre år siden vurderte jeg også IKEA vs Epoq og en snekker tipset om at dersom man skulle montere selv så var IKEA overlegent best mtp dokumentasjon og hvordan den er organisert sammenlignet med det man får fra Epoq. Det kan selfvfølgelig hende at Epoq er blitt bedre, men kanskje verdt å sjekke uansett. Husk også at IKEA kjøkken ikke passer med alle typer oppvaskmaskiner.
Redigert av hJürg1; 26/11/2020 08:34.
|
|
|
02/12/2020 15:57
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Deler gjerne noen erfaringer her. Nylig fullført påbygg på huset og helt nytt 25 kvm kjøkken fra Kvik. Pitsjet 12-13 leverandører, så vi gjorde grundig research. HØYST variabel respons / oppfølging, selv fra såkalte premium-leverandører, noen i overkant salgskåte, andre rett og slett svarte ikke / fulgte ikke opp på tross av besøk. En nabo hadde lignende ombygging, de gikk for Epoq og er ikke mer en akkurat passe fornøyde. En annen nabo er faktisk i rettstvist med Epoq. Min bror endte opp med HTH, som allerede er nedslitt. Foreldrene mine sliter med å få nytt kjøkken fra JKE til å bli funksjonelt, koster 8500 ekstra for en slik utsvingbar hylle i hjørneskapet. På hytta monterte jeg et IKEA-kjøkken, som er enkelt og greit i forhold til behovet der. Måtte riktignok demonteres igjen fordi toppmodellen av en oppvaskmaskin fra IKEA sørget for en heftig vannskade etter bare 3 mnd. Platetoppen, også den en toppmodell fra IKEA, røyk etter 5 min - og ble rett etterpå fjernet fra IKEA sitt vareutvalg. IKEA tåler dårlig remontering (tynn spon/laminat), så i praksis måtte forsikringsselskapet dekke et splitter nytt kjøkken fordi skrogene sprakk. Lærdom: ALDRI kjøp hvitevarer, eller tro at du kan remontere et kjøkken fra IKEA! Min anbefaling er å bite i det sure eplet og investere i Miele eller annen kvalitet med en gang. Kjøkken og hvitevarer har tross alt høy bruksslitasje og bør tåle en del.
Felles for de fleste kjøkkenleverandørerne er at de ofte kjører kampanjer som inkluderer enten montering eller benkeplate, eller kanskje begge deler hvis du f.eks. kjøper minst 2 hvitevarer. Her vil jeg spesielt anbefale å slå til på kampanjer som inkluderer montering. Sjeleglad for at vi gjorde det, for etter som jeg bygde nesten alt selv, så var jeg mektig sliten / lei mot slutten av prosjektet. Hadde ikke orket tanken på å bære opp og skru sammen alle de eskene, som fylte to varebiler til randen. To steinproffe og lynraske kjøkkenmontører holdt på i 4 fulle dager med å få opp sulamitten, pluss to mann som kom fra Danmark med benkeplaten i keramikk (anbefales!). Kvik leverer godt på selve kjøkkenkvaliteten og funksjonaliteten, men - spesielt den aktuelle Kvik-butikken - har enormt mye å hente på prosjektledelse og kommunikasjon. Selvsagt manglet det ting, feil i levering, transportskader osv, som vi som sluttkunde måtte styre enormt mye med for å få i havn. Slikt påligger de som har solgt deg en kapitalvare til flere hundre tusen kroner. Som @larsemannen skriver over: Kundeservicen hos Kvik (avdeling S*i) etter at ordren var betalt var mildt sagt elendig, noe som de også får tyn for i sine anmeldelser. Selve kjøkkenet er tipp-topp, men elendig kundeservice og oppfølging. Dette virker å være et slags bransjefenomen, for jeg har hørt akkurat det samme fra folk som har handlet hos andre kjøkkenleverandører. Nesten uten unntak svikter det i leveransene og kundeservice / oppfølging. Det er nesten merkelig at ikke bransjen selv innser dette, for den leverandøren som tar ettermarked og totalentreprise på alvor, vil garantert vinne stort. Som sluttbruker er du definitivt lite interessert i styre med koordinering av håndverkere, retting av feil og mangler osv. Det tok adskillige uker før alt var på plass / 100% ferdig, men funksjonsmessig er vi veldig happy med Kvik-kjøkkenet - men ville aldri ha valgt den avdelingen igjen. Kvik pusher ikke Miele (som vi ville ha), så det ble innkjøpt på Miele-dager hos HTH i våres. Av de to hvitevarene som vi MÅTTE kjøpe av Kvik for å få gratis montering og 30% på benkeplata, endte vi opp med vinskap og ventilator fra Kvik sine leverandørpartnere. Ventilatoren bråkte infernalsk, og hetten lot seg montere rett. Ble derfor enige om retur og kreditering av denne, og egen anskaffelse av en Miele-ventilator som faktisk kommuniserer med platetoppen.
Et par tips til på slutten: - Et kjøkken kan nesten aldri få nok strømuttak. I stedet for skranglete pop-up-søyler og skjemmende vegguttak, vil jeg anbefale å felle ned noen Evoline Backflip i benkeplaten, gjerne fordelt på flere kurser. Genialt! - Kjøp oppvaskmaskin str XXL, som sluker adskillig mer enn standard-maskiner. Marginalt dyrere i innkjøp, men du tar det igjen på antall vaskesykluser. Krever minst 85 cm høyde, men det har nesten alle kjøkken i dag.
Redigert av Heliboy; 02/12/2020 16:01.
Løvsteika
|
|
|
02/12/2020 16:21
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Heliboy, når var dette prosjektet ditt på hytta? Er hytta frostfri?
Skrogene som sprakk, var dette i forbindelse med vannlekasjen?
De dyreste maskinene til ikea er produsert av bosch. Var den en slikk som gikk i stykker?
De fleste kjøkkenleverandører bruker vel finerskrog på 18mm tykkelse? Tror ikke det er mange som er designet for at de skal demonteres og flyttes på så mange ganger iløpet av levetiden.
En xxl maskin er bare noen cm dypere, og rommer litt større ting i bunn, feks store bakeboller fra kjøkkenmaskin. Tenker du på bestikkskuff for flere kuverter?
" Nylig fullført påbygg på huset og helt nytt 25 kvm kjøkken fra Kvik. Pitsjet 12-13 leverandører, så vi gjorde grundig research"
Det var veldige mange, kan ikke forstå at det finnes så mange leverandører av kjøkken. Nesten lyst til å utfordre deg på navna til de dere besøkte?
Redigert av Stupfull; 02/12/2020 16:35.
|
|
|
[Re: Stupfull]
02/12/2020 16:33
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Heliboy, når var dette prosjektet ditt på hytta? Er hytta frostfri?
Skrogene som sprakk, var dette i forbindelse med vannlekasjen?
De dyreste maskinene til ikea er produsert av bosch. Var den en slikk som gikk i stykker?
De fleste kjøkkenleverandører bruker vel finerskrog på 18mm tykkelse? Tror ikke det er mange som er designet for at de skal demonteres og flyttes på så mange ganger iløpet av levetiden.
En xxl maskin er bare noen cm dypere, og rommer litt større ting i bunn, feks store bakeboller fra kjøkkenmaskin. Tenker du på bestikkskuff for flere kuverter?
Hytta er frostfri, og lekkasjen skyltes defekt aquastop - skjedde om sommeren. Det var definitivt ikke en Bosch-maskin (dette var vel for ca 3 år siden), men muligens E-lux/whirlpool. Waterguard hindret total katastrofe. Skrogene tålte definitivt ikke demontering, alt for tynt laminat. Du har rett i at de fleste bruker 18mm finerskrog, men tykkelse og kvalitet på laminering er jo prisdrivende. Litt som lakk-tykkelsen på Tesla :-) XXL-oppvaskmaskiner gir mer fleksibilitet, og når volumet også er større, så sluker de unna mer oppvask / kuverter.
Løvsteika
|
|
|
02/12/2020 16:37
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Ok så du har en 3 år gammel opplevelse?
"Nylig fullført påbygg på huset og helt nytt 25 kvm kjøkken fra Kvik. Pitsjet 12-13 leverandører, så vi gjorde grundig research"
Det var veldige mange, kan ikke forstå at det finnes så mange leverandører av kjøkken. Nesten lyst til å utfordre deg på navna til de dere besøkte?
|
|
|
02/12/2020 16:48
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Ok så du har en 3 år gammel opplevelse?
"Nylig fullført påbygg på huset og helt nytt 25 kvm kjøkken fra Kvik. Pitsjet 12-13 leverandører, så vi gjorde grundig research"
Det var veldige mange, kan ikke forstå at det finnes så mange leverandører av kjøkken. Nesten lyst til å utfordre deg på navna til de dere besøkte? IKEA-opplevelsen på hytta er 3 år gammel. Kvik-opplevelsen hjemme er 1-7 mnd gammel. Ta deg en tur rundt på Skøyen, så blir du nesten svimmel av alle kjøkkenleverandørene. I farta: HTH, Drømmekjøkkenet, Kvik, Rotpunkt, Svane, Schmidt, Designa, JKE, Sigdal, Strai, Fresh, Keo, Norema, Marbodal, Huseby osv osv.
Løvsteika
|
|
|
[Re: Heliboy]
02/12/2020 16:57
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Suveren rapport. Tommel opp!
|
|
|
[Re: Heliboy]
02/12/2020 17:03
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Takk for svar  dere skal ha skryt for å ha orka tråle innom alle!
|
|
|
02/12/2020 17:15
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Kjøkkenet vårt står for tur til høsten. Ikke landet på noen leverandør enda. Da vi ikke har løsningen 100% klar. Men heller litt mot IKEA da vi kommer til å bruke mye av pengene på å fjerne en bærevegg og flytte vaskerommet for å få ett større kjøkken med plass til spiseplass.
Men er det noen her inne som har erfaring med IKEA stammer og fronter fra noen av de utallige leverandørene som selger fronter til IKEA stammer? Som Redorm, &Shuffel, Ask&Eng, osv..
Er de verdt pengene for å få ett penere/kulere kjøkken enn standard utvalget til IKEA? Eller blir det som å sminke en gris og forvente en fasan?
|
|
|
02/12/2020 17:31
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Det finnes veldig mange leverandører av kjøkken, men mange av de bruker jo mye av de samme produsentene som underleverandører. Feks hengsler, skuffer og benkeplater. Tipper at Blum leverer skuffer og henglser til 90% av merkene. Jeg tror folk må bli flinkere til å se mer isolert på håndtak, hvitevarer, vask, benkeplate. Det er deilig å få alt fra samme sted, men hvis benkeplata uansett skal oppmåles og leveres etter ferdig oppstatt kjøkken, så kan man jo like godt bestille det en annen plass hvis man får bedre vareutvalg og pris. En del leverandører har ikke mulighet til å levere enkelte uttrykk, feks dette, https://www.architectureartdesigns.com/wp-content/uploads/2015/04/1727-630x473.jpg Slikt tror jeg folk bør tenke mer på enn metallurgien i oppvaskkummen. Det jeg aldri helt har forstått er at folk skal ha Miele, det må jo være mye bedre å gå for proffserien Gaggenau fra samme eiere? https://www.youtube.com/watch?v=CIAsj3nk9JI&ab_channel=Gaggenauhttps://www.youtube.com/watch?v=IyLjwYMWTr4&ab_channel=Gaggenau
Redigert av Stupfull; 02/12/2020 17:34.
|
|
|
02/12/2020 19:04
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Det jeg aldri helt har forstått er at folk skal ha Miele, det må jo være mye bedre å gå for proffserien Gaggenau fra samme eiere?
Gaggenau er eid av Bosch-Siemens.
Løvsteika
|
|
|
|
|