Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?)

Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) #2577023 30/09/2019 16:27
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ohoy
Man begynner å bli gammel, men lysten til å henge på de raske oppover og lenge bortover (nedover går greit...ikke av de aller raskeste men greit nok) har meldt seg såpass at jeg tenker jeg skal trene litt og ikke bare rulle rundt. Sesongen er mer eller mindre over snart så da må det bli Zwift i vinter som skal gjøre biffen. Jeg er stor og tung og litt for glad i det søte liv til at det er realistisk å tro jeg skal gå fra 95 til 80, men fem kg skal jeg nok klare. Jeg har også et snev av Kols....grad en sier legen.
Har aldri vært noen typisk langdistanse type, men alltid vært rask og hatt mye spenst og trøkk i beina.
Det svikter jo over det meste på sykkelen når det gjelder form ;), men der det
svikter mest er oppover, når jeg må trøkke til så raser jeg bare gjennom sonene på 123 og pæng så er jeg i blodrødt. Jeg klarer heller ikke å holde et jevnt raskt tråkk over tid, spes ikke hvis kadensen blir høy, det blir fort bare stamping med nesten null fremdrift.
Det det ikke går så aller verst er der hvor jeg kan bruke momentet og farten inn og det er kort nok til noen krafttrøkk å komme over. Samme på landeveien, tror faktisk jeg ikke hadde vært så halvgæærn på en kort småkupert tempo.
Er ikke helt grønn så forstår at å slanke seg hadde gjort susen, men det er bare å glemme. Kiloene kommer med åra og blir nesten umulige å bli kvitt uten et helsikes regime og der er ikke jeg.
Planen min er å kjøre FTP builder på Swift for det er vel det jeg først og fremst bør fokusere på? Bakkedrag bør vel også inn, men kanskje senere eller skal jeg kjøre dette samtidig? Maksing av toppen med superkorte intervaller kan kanskje vente til våren? ICON_WINK
Har jo ikke peil siden jeg aldri har "trent" så jeg er "bare ører" hvis noen vil gi meg noen gode råd.
Takker

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577037 30/09/2019 18:51
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Med 90-95kg skal det svært mye trening til for å bli en habil syklist i din alder.
Vekt betyr svært mye i sykling. Har selv startet som totalt utrent og overvektig i voksen alder, til veldig godt trent og slank. Har slanket bort 1/3 av kroppsvekta, og i starten måtte jeg gå i bakkene med sykkelen ved siden av.
Hva betydde mest for fremgangen, uten tvil vekta. Så her er det bort med øl og godterier, og frem med grønnsakene. Når vekta går ned, og formen stiger vil også motivasjonen for å klare målene bli lettere.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577041 30/09/2019 19:18
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
med 95kg på badevekta vil du nok slite tungt i oppoverbakkene, uansett hvor mye du trener

anbefaler deg å se på kostholdet føre du planlegger noe som helst på Zwift

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577056 30/09/2019 22:45
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jadda kropp og bygning har seff noe å si Jeg har tross alt sykla i 45 år og sett at kompiser som har løfta halvparten i benken og stått igjen i støvskyen på fotballbanen har hatt det lettere enn meg opp Snøvegen for å si det sånn. Men jeg har også kompiser som er tyngre enn meg. De er lengre ja og slankere ja men like forbannet tyngre og de sliter i motbakkene de også men ikke så mye som meg så da må jo form også spille en viss rolle, noe det naturligvis gjør akkurat som kroppsbygning og hva man har blitt tildelt fra naturens side. Noen er sprintere og andre er bare bein og to lunger.
For den første gruppa hvor jeg tilhører (dvs tilhørte) så er det nærmest å si at man driver mot naturlovene men så synes man det er moro da og driter i det og sliter seg oppover år etter år. Helt uten mål og mening da såklart med unntak av at man stort sett har en ide om hvor man skal og at det sikkert blir moro. Nå har jeg tenkt å bli litt mer målrettet og få på plass litt bedre form og ikke kjøpe e bike som vil være den lette løsningen. Har kjørt fem seks bakkedragsrunder på tampen her nå og kjenner jo at det hjelper på på endurorundene mine som fort kan være på rundt 700 til 1000 hm. Nå ønsker jeg altså tips til å bygge form, kroppen er det den er og den er ikke fra naturens side klar for det regimet 10 15 kg ned vil innebære. Går jeg ned 7-8 kg så er jeg der jeg var for 20 år siden. Jeg var i god form, hvor lav fettprosent vet jeg ikke men den var lav, likevel var BMIen over 25 så man har vel store knokler og muskelmasse eller noe. Og ja jeg slet oppover da også, men ikke så mye som nå, selv om jeg sykler enda mer. Alder spiller så klart en rolle, vekt ja så klart, men det må da være mulig å komme litt i grei sykkelform igjen selv om man har passert femti uten å skulle tyne seg på dietten som Sophie Elise?
At jeg ikke får klatretrøya skjønner jeg.
Takker

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577069 01/10/2019 06:19
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Lykke til.Må være lov å prøve selv om en er 50.Nå virker det som du vet hva du spiser å ønsker å kose deg litt å det tenker jeg er greit,vi driver ikke toppidrett.Litt skeptisk til at mange slanker seg,litt for mange som utvikler litt usunt forhold til mat.Kanskje ikke vi som er 50 men det er noe med signalene.

Redigert av Kjetil307; 01/10/2019 06:20.
Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577093 01/10/2019 07:59
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du er nok ferdig. Like greit å legge seg ned og grine.

devilsmile

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577128 01/10/2019 10:31
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Im dead but wont lay down ICON_WINK

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577130 01/10/2019 10:46
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Da er det bare å sette i gang med intervaller + rolige langturer, men styr unna lapskaustreninga.
Tren regelmessig, hver uke gjennom hele året.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577134 01/10/2019 10:49
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har trua på å kjøre ganske mye styrketrening, primært bein , gjennom senhøst og tidlig vinter. Tror alle har bra utbytte av dette og spesielt tyngre ryttere.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577171 01/10/2019 13:43
M
MrNoob Offline
Medlem
Medlem
M
For å få glede av syklingen så burde du vel fokusere på det du er best på, så sant du synes det er gøy. Så er du tung, men liker småkupert terrent så er kanskje tempo, flat fellesstart eller Strava-jaging å foretrekke?

Sett opp et realistisk program som fokuserer på de områdene hvor du allerede er best, istedet for å prøve å bli en klatremus. Har du mye tid så kjører du mye rolig, har du en travel hverdag så kjører du sweet spot/terskel + litt 02-drag.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577186 01/10/2019 16:49
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sitat: sanouka
Ohoy
Man begynner å bli gammel, men lysten til å henge på de raske oppover og lenge bortover (nedover går greit...ikke av de aller raskeste men greit nok) har meldt seg såpass at jeg tenker jeg skal trene litt og ikke bare rulle rundt. Sesongen er mer eller mindre over snart så da må det bli Zwift i vinter som skal gjøre biffen. Jeg er stor og tung og litt for glad i det søte liv til at det er realistisk å tro jeg skal gå fra 95 til 80, men fem kg skal jeg nok klare. Jeg har også et snev av Kols....grad en sier legen.
Har aldri vært noen typisk langdistanse type, men alltid vært rask og hatt mye spenst og trøkk i beina.
Det svikter jo over det meste på sykkelen når det gjelder form ;), men der det
svikter mest er oppover, når jeg må trøkke til så raser jeg bare gjennom sonene på 123 og pæng så er jeg i blodrødt. Jeg klarer heller ikke å holde et jevnt raskt tråkk over tid, spes ikke hvis kadensen blir høy, det blir fort bare stamping med nesten null fremdrift.
Det det ikke går så aller verst er der hvor jeg kan bruke momentet og farten inn og det er kort nok til noen krafttrøkk å komme over. Samme på landeveien, tror faktisk jeg ikke hadde vært så halvgæærn på en kort småkupert tempo.
Er ikke helt grønn så forstår at å slanke seg hadde gjort susen, men det er bare å glemme. Kiloene kommer med åra og blir nesten umulige å bli kvitt uten et helsikes regime og der er ikke jeg.
Planen min er å kjøre FTP builder på Swift for det er vel det jeg først og fremst bør fokusere på? Bakkedrag bør vel også inn, men kanskje senere eller skal jeg kjøre dette samtidig? Maksing av toppen med superkorte intervaller kan kanskje vente til våren? ICON_WINK
Har jo ikke peil siden jeg aldri har "trent" så jeg er "bare ører" hvis noen vil gi meg noen gode råd.
Takker

Dette kan være et tips, eller ikke. Opp til deg. Jeg er glad i mat selv, og er veldig god på å "småsnokle" (vet ikke om det er et ord, småspise, smake på etc) For meg funka det fint å bruke en form for intermittent fasting hvor man faster 15-16 timer i døgnet, det vil si du spiser feks mellom 10 og 19, ikke etter. Selvsagt, hvis man gjør noe anstrengende eller skal sykle ritt/langt må man spise lengre kanskje men i hverdagen funker dette for meg. Da spiser jeg mer ordentlig i de timene jeg kan spise og jeg har rett og slett ikke tid til å tullespise for mye.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577190 01/10/2019 17:42
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Du bør trene strukturert. Kanskje fasting er noe for deg, jeg hopper over frokost med mindre jeg skal trene på formiddagen og det har funket veldig fint for min del.
Du trenger ikke innføre et strengt spiseregime for å komme i god sykkelform, det er bullshit.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577211 01/10/2019 20:50
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sats på en sykkelgren der vekt betyr mindre. Selv veier jeg ca 90 og gjør det brukbart som randonneur. Utholdenheten blir bedre jo eldre du er ICON_SMILE

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: vetleg] #2577216 01/10/2019 21:45
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: vetleg
Du bør trene strukturert. Kanskje fasting er noe for deg, jeg hopper over frokost med mindre jeg skal trene på formiddagen og det har funket veldig fint for min del.
Du trenger ikke innføre et strengt spiseregime for å komme i god sykkelform, det er bullshit.

Takk, jeg spiser nesten aldri frokost og synes ikke jeg er feit selv om jeg kjenner personlig ca et dusin radmagre og litt bistre roadies med trening og karboangst som ville mene noe annet ;D
Jeg prøver å trøste meg selv med at det ikke er meg som er i dårlig form, men derimot de som er helt gærne...hehe. All honnør og respekt til disse, men jeg er ikke klar for noe sånt regime, da bruker jeg heller trøyer og jakker med litt løsere snitt og har det litt moro på veien med en Limoncello og et kakestykke og tar det som en tur. Kropper som min er som nevnt uansett med åra dømt til å bule ut både foran og bak, sånn er det bare. Klatring har jo heller aldri vært det jeg har vært laget for hvis jeg ikke går all in hopplandslaget diett og neppe da heller. Så da håper jeg, på tross av velmente råd som jeg såklart setter pris på, at slanketipsene kan vente og at noen kan svare meg på de opprinnelige spm i starten av tråden. Til de aller ivrigste kan jeg avsløre av erfaring at jeg nok kommer til å miste 5 kg ila vinteren kun ved å øke regelmessigheten og intensiteten på rulla.......jeg veier ofte rundt 95 på strten av sesongen og kan finne på å se 88 tallet uti september hvis jeg jukser litt og går på vekta rett etter langtur.
Ser det blir nevnt styrketrening på beina. Det er jo alltid dumt å skippe leg day hvis man går på gymmen, men der er jeg heller ikke å finne og slik det kjennes ut så er det ikke beina som visner eller mangler trøkk, det er pusten det står på. Ser også på strava at jeg overpresterer med topp 10/20 og kanskje tom topp tre på all out sprinter på 1 min eller mindre, Kan også opplyse om at jeg har stått veldig, veldig mye på ski hele livet og at noe (nei ikke hele ICON_WINK av grunnen til at jeg skorer høyt på badevekta handler om en solid ræv og store lår og legger. Ja jeg veit jeg skulle heller begynt med 500 og 1000 m skøyter, men så var det det man digga (bortsett far skikjøring) å gjøre da og det har nesten så langt tilbake jeg kan huske vært å sykle og da spes de siste 25 åra i terrenget. Landevei er jo noe jeg bare driver med på si i håp om å komme i form, selv om jeg må innrømme at det var moro å komme på sykkel med bukkestyre igjen som vi kalte det i gamledager når det ikke fantes noe som het MTB. Fun fact så noen av de yngre bidragsyterne på tråden skal skal forstå hvor hen i landet dette ligger så var min første mtb helstiv, dempere (i elastomer) kom først tre fire år seinere og man var RAD når man sykla rallarvegen (wtf), men bikepacking og gravel det var vi tidlig ute med for å si det sånn bare at vi kalte det sykkeltur...hehe....og nå som vi endelig har fått utstyr til å gjøre alt vi drømte om den gangen så har jeg ikke tenkt å gi meg selv om jeg allerede har rukket å ta for meg på disse fantasiske doningene som tåler helt ubegrenset beng og som frakter deg over de verst tenkelige steinrøyser både hjemme og ute , men kjenner jeg må begynne å tenke litt formbygging for den kommer ikke av seg selv lengre derfor denne tråden da altså. Når jeg tenker meg om så er målet stort sett det samme som det alltid har vært; Å være i form til å nyte store episke dager med + 1000 hm klatring/skyving i høyalpint terreng på ofte tekniske stier. Dvs for 30 år siden så var stiene byttet ut med kjerre og grusveier, men det var i bunn og grunn det som holdt meg gående på vei opp grusen forbi Movatn på vei til Tømte gjennom sommeren hvis jeg tenker meg om. Nå etter et par ganske mye større glass med Egge eplebrennevin enn man får på bar så blir det raskt oppsummert; Drømmen om å legge ut på eventyr ICON_WINK
Takker

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577223 02/10/2019 05:23
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Har selv veid 96kg og ligger nå på 83-85kg. Det er nesten en fulldempet analog sykkel og har mye si for hvor mye man orker på sti.

Er du ikke innstilt på endring av kosthold/mengde så kan du dessverre glemme å gå noe nevneverdig ned i vekt. Dette er bekreftet fra fagfolk og ble også min erfaring. Kona og jeg prøvde 5:2 og dette er ikke nødvendigvis det du skal gå for, men var en viktig vekker: Kroppen din trenger ikke så mye mat lenger. Når den blir vant til et mer riktig nivå, så føles det like bra som tidligere. De siste 4-5 årene har jeg ikke fulgt 5:2, bare gått på intuisjon. Drikker mye øl og kan skeie godt ut til tider, bare ikke for lenge av gangen!

Heldigvis for min del: Har aldri sett på stisykling som trening. Jeg skulle ut og ha det artig! Jeg prøver å løpe litt (korte turer), fordi det er så effektivt for formen og tar liten tid - men det er fortsatt trening og mindre motiverende. Bruker derfor høy musikk på de turene ICON_SMILE

En viktig motivasjons-booster for min del har vært emtb. Jeg har det mye mer artig, kommer lenger inn i terrenget og oppoverbakker er noe av det som kan gi et stort kick! Det som overrasket meg er at formen har blitt bedre, selv på dårlige dager. Merker det også på løpingen! Årsaken er nok at jeg bruker flere timer på sykkel, men vel så viktig: Pulsen ligger ikke å stanger i taket så mye som tidligere.

Uansett, lykke til!

Hilsen
Mann 49, absolutt ikke ferdig...

Redigert av noblefart; 02/10/2019 05:30.

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577230 02/10/2019 06:20
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hva er 5:2?
(ja jeg kunne sikkert google det)

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: Eivel] #2577242 02/10/2019 07:04
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Eivel
Hva er 5:2?
(ja jeg kunne sikkert google det)

Man spiser det man vil i 5 dager og så koser man seg ekstra i 2dager.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577246 02/10/2019 07:18
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Takk, jeg spiser nesten aldri frokost og synes ikke jeg er feit selv om jeg kjenner personlig ca et dusin radmagre og litt bistre roadies med trening og karboangst som ville mene noe annet ;D
Jeg prøver å trøste meg selv med at det ikke er meg som er i dårlig form, men derimot de som er helt gærne...hehe. All honnør og respekt til disse, men jeg er ikke klar for noe sånt regime, da bruker jeg heller trøyer og jakker med litt løsere snitt og har det litt moro på veien med en Limoncello og et kakestykke og tar det som en tur. Kropper som min er som nevnt uansett med åra dømt til å bule ut både foran og bak, sånn er det bare. Klatring har jo heller aldri vært det jeg har vært laget for hvis jeg ikke går all in hopplandslaget diett og neppe da heller. Så da håper jeg, på tross av velmente råd som jeg såklart setter pris på, at slanketipsene kan vente og at noen kan svare meg på de opprinnelige spm i starten av tråden. Til de aller ivrigste kan jeg avsløre av erfaring at jeg nok kommer til å miste 5 kg ila vinteren kun ved å øke regelmessigheten og intensiteten på rulla.......jeg veier ofte rundt 95 på strten av sesongen og kan finne på å se 88 tallet uti september hvis jeg jukser litt og går på vekta rett etter langtur.
Ser det blir nevnt styrketrening på beina. Det er jo alltid dumt å skippe leg day hvis man går på gymmen, men der er jeg heller ikke å finne og slik det kjennes ut så er det ikke beina som visner eller mangler trøkk, det er pusten det står på. Ser også på strava at jeg overpresterer med topp 10/20 og kanskje tom topp tre på all out sprinter på 1 min eller mindre, Kan også opplyse om at jeg har stått veldig, veldig mye på ski hele livet og at noe (nei ikke hele ICON_WINK av grunnen til at jeg skorer høyt på badevekta handler om en solid ræv og store lår og legger. Ja jeg veit jeg skulle heller begynt med 500 og 1000 m skøyter, men så var det det man digga (bortsett far skikjøring) å gjøre da og det har nesten så langt tilbake jeg kan huske vært å sykle og da spes de siste 25 åra i terrenget. Landevei er jo noe jeg bare driver med på si i håp om å komme i form, selv om jeg må innrømme at det var moro å komme på sykkel med bukkestyre igjen som vi kalte det i gamledager når det ikke fantes noe som het MTB. Fun fact så noen av de yngre bidragsyterne på tråden skal skal forstå hvor hen i landet dette ligger så var min første mtb helstiv, dempere (i elastomer) kom først tre fire år seinere og man var RAD når man sykla rallarvegen (wtf), men bikepacking og gravel det var vi tidlig ute med for å si det sånn bare at vi kalte det sykkeltur...hehe....og nå som vi endelig har fått utstyr til å gjøre alt vi drømte om den gangen så har jeg ikke tenkt å gi meg selv om jeg allerede har rukket å ta for meg på disse fantasiske doningene som tåler helt ubegrenset beng og som frakter deg over de verst tenkelige steinrøyser både hjemme og ute , men kjenner jeg må begynne å tenke litt formbygging for den kommer ikke av seg selv lengre derfor denne tråden da altså. Når jeg tenker meg om så er målet stort sett det samme som det alltid har vært; Å være i form til å nyte store episke dager med + 1000 hm klatring/skyving i høyalpint terreng på ofte tekniske stier. Dvs for 30 år siden så var stiene byttet ut med kjerre og grusveier, men det var i bunn og grunn det som holdt meg gående på vei opp grusen forbi Movatn på vei til Tømte gjennom sommeren hvis jeg tenker meg om. Nå etter et par ganske mye større glass med Egge eplebrennevin enn man får på bar så blir det raskt oppsummert; Drømmen om å legge ut på eventyr ICON_WINK
Takker

Off topic (sorry): Du skriver bra og underholdende, men det blir nokså tungt å lese uten innlagte "pauser" når det blir såpass mye tekst. Et vennlig hint, der altså.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577263 02/10/2019 07:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg har sykkelkompiser som veier rundt 90 kilo som sykler dritfort. Et helvete å henge med på flater, og det går brukbart fort oppover også. Så selv om vekt er viktig i sykling, er det ikke umulig å bli god selv om man veier mye. Regner med du ikke egentlig er en kar på 60 kg som har feita seg opp, men en på 85 som har bittelitt ekstra.

Du kommer til å få mange gode tips her. Mitt tips oppi alt er å lage en plan med delmål gjennom vinteren. Tren med overskudd, sørg for god kvalitet på alle økter og god kvalitet på restitusjon. Å holde det gående jevnt uten avbrekk på grunn av sykdom og motivasjonssvikt tror jeg har en del å si (been there, done that).

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577266 02/10/2019 07:52
vids Offline
Ivrig
Ivrig
KISS!

Masse sweet spot med overdrag, så lenge du orker. Da er du klar for den virkelige verden, og sweet spot er ikke så vondt at det ikke går heller. Overdrag er altså over terskel i noen sekunder av og til i løpet av draget. Holder deg i form til sti-sykling samtidig som det ikke blir så kjedelig.

Og skal du bli KOM-rask så får du legge inn noen raske kortintervaller mot slutten av vinteren.

Personlig har jeg aldri testet rulle, men går litt ski når det er dyp snø og sykler beintråkka sti når det er hard snø...

Redigert av vids; 02/10/2019 07:54.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577291 02/10/2019 09:08
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Vet ikke hvor mye tid du har, men jeg vet at mange har vært fornøyd med ftp-buildern til zwift. Når det er sagt har vel Trainerroad bedre rykte på seg for å ha gode treningsplaner der du starter med en baseperiode på 16 uker og så kan du velge hvordan du vil bygge videre.

Jeg prøver trainerroad nå i vinter og er spent på resultatene til våren. Jeg liker zwift altså, men siden jeg ikke har smartrulle får jeg ikke så mye ut av den virituelle inputen, så da er tv-ritt eller en serie og Trainerroad det jeg går for nå.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: Gubbe] #2577298 02/10/2019 09:30
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Gubbe

Takker

Off topic (sorry): Du skriver bra og underholdende, men det blir nokså tungt å lese uten innlagte "pauser" når det blir såpass mye tekst. Et vennlig hint, der altså.

Takker, skal prøve å skjerpe meg og drikke mindre brennevin fra Egge gård fremover. Er jo også et frirom dette her fritt (så langt ICON_WINK for sensorer og karakterkrav/forventninger til formelle krav på presentasjoner ol. Men ser poenget og tar det som et kompliment og godt råd.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: vids] #2577301 02/10/2019 09:44
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
(
Sitat: vids
KISS!

Masse sweet spot med overdrag, så lenge du orker. Da er du klar for den virkelige verden, og sweet spot er ikke så vondt at det ikke går heller. Overdrag er altså over terskel i noen sekunder av og til i løpet av draget. Holder deg i form til sti-sykling samtidig som det ikke blir så kjedelig.

Og skal du bli KOM-rask så får du legge inn noen raske kortintervaller mot slutten av vinteren.

Personlig har jeg aldri testet rulle, men går litt ski når det er dyp snø og sykler beintråkka sti når det er hard snø...

Takk for konkret tips. Jeg veit det jeg spør om nå har blitt forklart i det uendelige tidligere, men siden jeg har litt tungt for det så må jeg spørre for å være helt sikker.
- Sweet spot vil øke FTP?
- SP er ca 80 % av maks FTP som igjen er ca 80% av maks innsats?
- Og ved å kjøre litt over her og der på dragene så vil jeg simulere kneikene og cruxa som så ofte blir slengt i trynet på en tur i Nordmarka feks?
- En slags all in one for feite ferdige femtiåringer som ikke skal stille i ritt, men bare få litt mer trøkk og utholdenhet generelt?
- For godt og enkelt til å være sant? Trening skal vel egentlig være dritkomplisert ICON_WINK
- Hvor lange drag på SP og hvor mange ganger i uka.....ish?

Redigert av sanouka; 02/10/2019 09:50.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: noblefart] #2577310 02/10/2019 10:36
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: noblefart
Har selv veid 96kg og ligger nå på 83-85kg. Det er nesten en fulldempet analog sykkel og har mye si for hvor mye man orker på sti.

Er du ikke innstilt på endring av kosthold/mengde så kan du dessverre glemme å gå noe nevneverdig ned i vekt. Dette er bekreftet fra fagfolk og ble også min erfaring. Kona og jeg prøvde 5:2 og dette er ikke nødvendigvis det du skal gå for, men var en viktig vekker: Kroppen din trenger ikke så mye mat lenger. Når den blir vant til et mer riktig nivå, så føles det like bra som tidligere. De siste 4-5 årene har jeg ikke fulgt 5:2, bare gått på intuisjon. Drikker mye øl og kan skeie godt ut til tider, bare ikke for lenge av gangen!

Heldigvis for min del: Har aldri sett på stisykling som trening. Jeg skulle ut og ha det artig! Jeg prøver å løpe litt (korte turer), fordi det er så effektivt for formen og tar liten tid - men det er fortsatt trening og mindre motiverende. Bruker derfor høy musikk på de turene ICON_SMILE

En viktig motivasjons-booster for min del har vært emtb. Jeg har det mye mer artig, kommer lenger inn i terrenget og oppoverbakker er noe av det som kan gi et stort kick! Det som overrasket meg er at formen har blitt bedre, selv på dårlige dager. Merker det også på løpingen! Årsaken er nok at jeg bruker flere timer på sykkel, men vel så viktig: Pulsen ligger ikke å stanger i taket så mye som tidligere.

Uansett, lykke til!

Hilsen
Mann 49, absolutt ikke ferdig...

5:2 har vært oppe til diskusjon i heimen faktisk, men jeg pusher den ikke for jeg liker kona som hun er...hehe. Fleip til side, det kan hende det blir noe sånn ila høsten. Ingen av oss er virkelig overvektige, ihvertfall ikke kona, men vi ser jo at vi blir eldre og at forbrenninga ikke er det den var. Mitt behov for alltid å gjøre noe er jo også endret. De siste åra har jeg kunnet reise med min bedre halvdel og faktisk nyte noen hele dager på stranden uten å gjøre noe, det er hyggelig men gjør ikke akkurat underverk med en allerede dalende forbrenning det heller. Har vurdert litt trailrunning, men det ender alltid der. Har løpt halvmaraton noen ganger i unge år og husker godt de åra jeg var i såpass form at jeg kunne løpe i områdene mellom Sognsvann og Ullevålseter og bare kose meg, men spenst og ikke minst brusken i hofter og knær er mer eller mindre borte så å løpe tror jeg faktisk er en dårlig ide. Kona powerwalker, det tror jeg er en bedre ide.
Ny sykkel sto på lista i Juni og jeg var på E kjøret, men HTFUen tok meg så jeg har bestemt meg for å gå motstrøms og kjøre kun grøtassistert ihvertfall noen år til. Må innrømme at det ikke kun handler om HTFU, men personlig syntes det ble litt for mye moped for my liking. At andre digger det er såklart helt fint for meg.
Ang puls og timer så er jeg så heldig at her hvor jeg bor som nyinnflyttet i fjor er det i tillegg til mer krevende og teknisk stisykling med mye høydemeter også milevis med flate furumoer og raske flytstier hvor jeg kan ligge i timesvis uten å jage med pulsen dundrende i tinningen hvis jeg vil. Det har kanskje også vært litt av grunnen til at bakkeformen har stupt fordi det har vært for enkelt men også nytt og spennende å ta HTn ut på flatene istedet for å ta den mer langbeinte opp i åsene siden sånn type sykling er sjelden kost her oppe i steinrøysa og noe jeg har trodd jeg måtte til Danmark eller kontinentet for å finne også har det i alle år vært på den andre siden av Marka lol. Landevei blir det som oftest bare på vår og høst og som oftest luntende på lengre turer der også uten de helt store høydeforskjellene ift der; jeg holdt til før. Så vi får se hva det blir til ang diett, men at det må litt trening til er helt klart.
Takker

Redigert av sanouka; 02/10/2019 10:41.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577311 02/10/2019 10:48
vids Offline
Ivrig
Ivrig
(
KISS!

Det er en av flere måter å gjøre det på. Det krever jo mer tid enn terskel-drag, men er ikke så vondt.

Jeg tenkte mest på hva som skal til for å nå målet ditt enn hva som øker FTP. Sweet spot drag kaller man å "øke kapasiteten". Har du kun sweet spot, så blir du (eller jeg i hvert fall) veldig seig og kan sykle opp alle toppene, men har ikke så rask spurt. Med overdrag så beholder man litt spurt og får trent på å komme seg igjen etter kneiker på sti.

Ja, men bare ca, alt like under ftp duger. Sone 3 drag i OLT er fine, men også lav sone 4. Jo lengre drag jo lavere intensitet. Ta det litt på feelingen etter en periode med sjekk mot puls er mitt forslag.

- Og ved å kjøre litt over her og der på dragene så vil jeg simulere kneikene og cruxa som så ofte blir slengt i trynet på en tur i Nordmarka feks?
Ja, samt ikke bli "kun seig"

Kommer an på hva du tåler og hvor mye annet du vil gjøre? 3 ganger i uka kanskje?

- Skal det ikke være komplisert?
Jeg har lest meg opp litt og hver gang jeg følger tråden langs noe forskning så kommer jeg frem til at det kan gjøres enkel eller det kan gjøres vanskelig, resultatet er lignende for oss som ikke har uendelig med tid tilgjengelig. Toppidrettsutøver har masse tid og vil maksimere antall timer, så de bruker en del tid på aktiv restituering, da blir det mer komplisert.

Jeg er ikke så veldig treningsnarkoman, jeg vil helst bare sykle. Men har blitt i overraskende god form av det i de siste årene. Kunne nok blitt endel bedre og, om jeg hadde hatt bedre selvdisiplin, men jeg vil jo helst bare ha det gøy ICON_SMILE

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577325 02/10/2019 11:49
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har god erfaring med å sykle oppoverbakker for å bli flinkere å sykle oppoverbakker. Har du prøvd det?

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: Raoul Duke] #2577337 02/10/2019 12:20
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Raoul Duke
Jeg har god erfaring med å sykle oppoverbakker for å bli flinkere å sykle oppoverbakker. Har du prøvd det?

Du sier ikke det? Kan forøvrig opplyse om at etter 10 år i Hallingdal og treningsrunder på noen skarve km sjeldent kunne gjøres uten å måtte opp 6 700 hm først heller ikke har gitt den helt store uttellingen. Det sagt så kommer det jo ganske tydelig frem at det ikke akkurat har hjulpet å flytte til mer sentrale strøk igjen vampire

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: vids] #2577338 02/10/2019 12:26
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
(
KISS!

Det er en av flere måter å gjøre det på. Det krever jo mer tid enn terskel-drag, men er ikke så vondt.

Jeg tenkte mest på hva som skal til for å nå målet ditt enn hva som øker FTP. Sweet spot drag kaller man å "øke kapasiteten". Har du kun sweet spot, så blir du (eller jeg i hvert fall) veldig seig og kan sykle opp alle toppene, men har ikke så rask spurt. Med overdrag så beholder man litt spurt og får trent på å komme seg igjen etter kneiker på sti.

Ja, men bare ca, alt like under ftp duger. Sone 3 drag i OLT er fine, men også lav sone 4. Jo lengre drag jo lavere intensitet. Ta det litt på feelingen etter en periode med sjekk mot puls er mitt forslag.

Ja, samt ikke bli "kun seig"

Kommer an på hva du tåler og hvor mye annet du vil gjøre? 3 ganger i uka kanskje?

- Skal det ikke være komplisert?
Jeg har lest meg opp litt og hver gang jeg følger tråden langs noe forskning så kommer jeg frem til at det kan gjøres enkel eller det kan gjøres vanskelig, resultatet er lignende for oss som ikke har uendelig med tid tilgjengelig. Toppidrettsutøver har masse tid og vil maksimere antall timer, så de bruker en del tid på aktiv restituering, da blir det mer komplisert.

Jeg er ikke så veldig treningsnarkoman, jeg vil helst bare sykle. Men har blitt i overraskende god form av det i de siste årene. Kunne nok blitt endel bedre og, om jeg hadde hatt bedre selvdisiplin, men jeg vil jo helst bare ha det gøy ICON_SMILE

Takker. Tror vi er litt like på hva vi ønsker å få ut av turer på sykkelen og hvor mye man vil/kan legge i det så da prøver jeg et sånn opplegg gjennom vinteren.

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577358 02/10/2019 14:29
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Høres ut som du syntes det er gøy/har skills innenfor korte, intensive over-terskel arbeid også. Hvis du skal zwifte kan du jo også krydre litt med korte intensive ritt hvor det å ha punch er en fordel. Det er også skikkelig gøy. Det finnes daglige mange korte og intensive ritt som blir arrangert hele døgnet. Bare å laste ned Companion appen og se på "events". Rittene er typisk all out i 1 minutt, så stabiliserer det seg, så bytter man litt på å dra/drafte. Det kan i mange tilfeller ligne på en terskel + bursts over terskel. Bygger også form er min erfaring (i kombo med mer struktur ala sweetspot)

Re: Hjælp, FFF femti feit og ferdig (?) [Re: sanouka] #2577390 02/10/2019 19:53
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk! Den der er notert. Akkurat sånne ting jeg ønsket å få tips om. Lett å bli litt overveldet av alle mulighetene og bare ende opp med å trykke på ride istedet for å finne ut av ting.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support