Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy

Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy #2576831 29/09/2019 18:16
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
M
Martin S Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
Jeg skal elektrifisere en Surly Big Fat Dummy. Etter å ha gjort litt research ser det ut som jeg bør ha en motor som passer til en 100mm buttom bracket. Av alternativer fra Bafang er det vel en BBS02 med 100mm extender kit eller en BBSHD fra Luna BBSHD fra Luna som passer disse kriteriene?

hjemmesiden til Surly leser jeg dette:
Quote:
The Big Fat Dummy features a standard 100mm threaded BB shell, but the 190/197mm rear hub spacing means we recommend using a crank with a chainline around 76mm for optimal shifting performance and drivetrain life. Big Fat Dummy complete bikes will ship with the 190mm version of Race Face Aeffect double crank.


Det er også en tabell tabell som viser noen alternative setups, men jeg er altfor fersk med sykkelbygging til at jeg ble noe klokere. :-|


Er det noen andre her som har erfaring med elektrifisering av Big Fat Dummy?
Hva med chainline, hva bør jeg gjøre for at denne skal bli riktig?

Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2576953 30/09/2019 10:07
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737

Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2577047 30/09/2019 20:11
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Sitat: Martin S
Jeg skal elektrifisere en Surly Big Fat Dummy. Etter å ha gjort litt research ser det ut som jeg bør ha en motor som passer til en 100mm buttom bracket. Av alternativer fra Bafang er det vel en BBS02 med 100mm extender kit eller en BBSHD fra Luna BBSHD fra Luna som passer disse kriteriene?

hjemmesiden til Surly leser jeg dette:
Quote:
The Big Fat Dummy features a standard 100mm threaded BB shell, but the 190/197mm rear hub spacing means we recommend using a crank with a chainline around 76mm for optimal shifting performance and drivetrain life. Big Fat Dummy complete bikes will ship with the 190mm version of Race Face Aeffect double crank.


Det er også en tabell tabell som viser noen alternative setups, men jeg er altfor fersk med sykkelbygging til at jeg ble noe klokere. :-|


Er det noen andre her som har erfaring med elektrifisering av Big Fat Dummy?
Hva med chainline, hva bør jeg gjøre for at denne skal bli riktig?


Husk av BBSHD er bedre enn BBS02 når det kommer til effektivitet, vanntetthet, kjøling og har et par noe mer kritiske komponenter i metall i stedet for plast/nylon.

Dette er grei skuring. BBSHD får du også på Aliexpress. Kjøp motor med 100mm bottom bracket. I tillegg anbefaler jeg noen (myke) aluminium-spacere når du på begge sider av bottom bracket'en. De gjør at motoren klemmes bedre på plass. Kjedelinjen blir nok ingen utfordring. Husk at klingen som følger med (46T?) er veldig stor. TIl den sykkelen tipper jeg 36T passer bedre. Lykke til.


Redigert av Skikongen; 30/09/2019 20:18.
Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2577180 01/10/2019 15:15
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
M
Martin S Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
Takk for tips, folkens! :-)
Jeg får vel poste en oppdatering her når den tid kommer.

Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2577209 01/10/2019 20:20
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
M
Martin S Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
Jeg har også lest at BBSHD er bedre, så den frister litt mer må jeg innrømme.
Hvilken motor er det du har, @skikongen?

Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2577210 01/10/2019 20:33
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
M
Martin S Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
> Big Fat Dummy complete bikes will ship with the 190mm version of Race Face Aeffect double crank.

Jeg ser BBSHD også kommer i "120mm (Extra Fat)".
Bør man heller velge det enn 100mm?

Redigert av Martin S; 01/10/2019 20:34.
Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2577221 01/10/2019 23:26
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
BBSHD er vel litt sterkere enn reglene tillater i Norge? I så fall kan du ende opp med bot, inndragning av sykkel og bilsertifikat.

Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: RoyK] #2577232 02/10/2019 06:35
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: RoyK
BBSHD er vel litt sterkere enn reglene tillater i Norge? I så fall kan du ende opp med bot, inndragning av sykkel og bilsertifikat.

La oss nå ikke overdrive her. Sjansen for det er tilnærmet null.


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2577241 02/10/2019 07:04
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Online
Ringrev
K
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Du kan vingle rundt på ståbrett i 20 km/t uten brems å watt begrensning.Sykkel må du ha Max 250 watt pedalene må gå rundt for at elmotor skal virke. Max 25kmt så kutter assistansen.Morsomme disse politkerne våre.

Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2577300 02/10/2019 09:40
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Sett på et ekstra hjul og to sitteplasser bak, så kan du ha 0,5 kW lovlig.

Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2577319 02/10/2019 11:19
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Sitat: Martin S
> Big Fat Dummy complete bikes will ship with the 190mm version of Race Face Aeffect double crank.

Jeg ser BBSHD også kommer i "120mm (Extra Fat)".
Bør man heller velge det enn 100mm?


Du må velge den bredden som er tilpasset din krankbredde.

Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2585254 05/12/2019 14:56
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
M
Martin S Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 66
@Skikongen, har du erfaringer med BBSHD på Big Fat Dummy?
Jeg har blitt fortalt at den motoren er bygget for et høyt turtall og at det blir vanskelig å få den til å gi riktig trøkk i f.eks. 12 km/h opp bratte bakker.

Redigert av Martin S; 05/12/2019 14:58.
Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: Martin S] #2585317 06/12/2019 08:21
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Har en kollega som også kjøpte helt feil Bafang-motor fra Kina fordi ha ikke ville betale litt ekstra for å få fagkompetanse og norske forbrukerrettigheter. Er vi ikke litt forbi dette nå?

Prøv f.eks. http://ebikekit.no/ for noen som vet hva du trenger.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Elektrifisering av Surly Big Fat Dummy [Re: simenf] #2585408 06/12/2019 20:21
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Sitat: simenf
Har en kollega som også kjøpte helt feil Bafang-motor fra Kina fordi ha ikke ville betale litt ekstra for å få fagkompetanse og norske forbrukerrettigheter. Er vi ikke litt forbi dette nå?

Prøv f.eks. http://ebikekit.no/ for noen som vet hva du trenger.


Hehehe - jeg sjekka sjøl prisene til Fjuk (nevnte URL) og sammenlikna med kinapriser og etter litt regning og litt mer sjekking, endte jeg opp på Strømmen (fremdeles samme URL) og har ikke angra ennå.


Moderator  support