Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lavere puls når jeg er sliten

Lavere puls når jeg er sliten #2576828 29/09/2019 16:55
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Dette gjelder sikkert alle, men når jeg er sliten, så vil ikke pulsen opp under intervall. Jeg kan trene med nøyaktig samme innstilling (og samme mølle), men pulsen er 3-6% lavere sammenliknet med intervall når jeg var uthvilt.

Hva er fysiologien her? Jeg løper jo like fort, så hvorfor er ikke pulsen tilnærmet lik? Kroppen har jo behov for like mye oksygen som forrige gang (snakk om 4 dager mellom øktene). Jeg var merkbart sliten i føttene. Jeg var også noe trøtt, men bortsett fra det, følte jeg meg fin. Jeg har ikke blitt så mye bedre på 4 dager. Så hva skyldes dette? Noen som kan forklare hva som skjer i kroppen?

Re: Lavere puls når jeg er sliten [Re: Negua] #2582237 09/11/2019 10:49
R
ralksi Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg har dessverre ikke en god forklaring, så har ikke så mye å bidra med sånn sett.
Logisk sett så burde man jo få like høy puls.

Men, det jeg tenkte på. Er du sikker på at du faktisk løper like fort, med like høy intensitet? Eller føles det bare slik?

Re: Lavere puls når jeg er sliten [Re: Negua] #2582314 10/11/2019 12:16
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sitat: Negua
Dette gjelder sikkert alle, men når jeg er sliten, så vil ikke pulsen opp under intervall. Jeg kan trene med nøyaktig samme innstilling (og samme mølle), men pulsen er 3-6% lavere sammenliknet med intervall når jeg var uthvilt.

Hva er fysiologien her? Jeg løper jo like fort, så hvorfor er ikke pulsen tilnærmet lik? Kroppen har jo behov for like mye oksygen som forrige gang (snakk om 4 dager mellom øktene). Jeg var merkbart sliten i føttene. Jeg var også noe trøtt, men bortsett fra det, følte jeg meg fin. Jeg har ikke blitt så mye bedre på 4 dager. Så hva skyldes dette? Noen som kan forklare hva som skjer i kroppen?

Jeg er helt lik. Det er enten et tegn på at jeg er sliten eller begynner å bli syk.
Jeg spurte om dette på et forum og fikk et svar på dette, med referanser til en hel rekke studier. Jeg skjønner ikke helt hvorfor på et dypt nivå men slitenhet kan gi seg utslag på forskjellige måter som igjen kan påvirke hjerteslag og hjerterytmevariasjon (HRV) Man kan altså oppleve at slitenhet enten gir veldig høy puls eller uvanlig lav. Det er også veldig mange faktorer som påvirker puls, humør, hva du har spist, hvor uthvilt du er, miljøet du er i, temperatur etc, derfor er puls er litt dårlig markør og følge ene og alene.

Re: Lavere puls når jeg er sliten [Re: Negua] #2582316 10/11/2019 13:29
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg opplever også dette, og ofte samtidig at syre kommer på lavere puls også.

Motsatt, en puls som er lett å dra godt opp før ritt er ofte et godt tegn for min del.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Moderator  support