Dette gjelder sikkert alle, men når jeg er sliten, så vil ikke pulsen opp under intervall. Jeg kan trene med nøyaktig samme innstilling (og samme mølle), men pulsen er 3-6% lavere sammenliknet med intervall når jeg var uthvilt.
Hva er fysiologien her? Jeg løper jo like fort, så hvorfor er ikke pulsen tilnærmet lik? Kroppen har jo behov for like mye oksygen som forrige gang (snakk om 4 dager mellom øktene). Jeg var merkbart sliten i føttene. Jeg var også noe trøtt, men bortsett fra det, følte jeg meg fin. Jeg har ikke blitt så mye bedre på 4 dager. Så hva skyldes dette? Noen som kan forklare hva som skjer i kroppen?
Jeg er helt lik. Det er enten et tegn på at jeg er sliten eller begynner å bli syk.
Jeg spurte om dette på et forum og fikk et svar på dette, med referanser til en hel rekke studier. Jeg skjønner ikke helt hvorfor på et dypt nivå men slitenhet kan gi seg utslag på forskjellige måter som igjen kan påvirke hjerteslag og hjerterytmevariasjon (HRV) Man kan altså oppleve at slitenhet enten gir veldig høy puls eller uvanlig lav. Det er også veldig mange faktorer som påvirker puls, humør, hva du har spist, hvor uthvilt du er, miljøet du er i, temperatur etc, derfor er puls er litt dårlig markør og følge ene og alene.