Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sykkelfarge som er enklest å oppdage

Sykkelfarge som er enklest å oppdage #2576713 28/09/2019 13:49
S
Sykkelordning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Iblant sykler jeg på veier hvor det ikke er noe fortau, og da er det viktig å bli sett av bilister og andre som kjører fort på veien. Hvilken sykkelfarge er enklest for bilister å oppdage? Jeg kommer til å montere opp reflekser på sykkelen, og i mørket bruker jeg som oftest en refleksvest.

På forhånd takk for tilbakemelding. ICON_SMILE

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576716 28/09/2019 14:05
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Fargen på selve sykkelen er vel ikke mer enn marginalt utslagsgivende i halv- og helmørket, det viktigste er reflekser og LYS.

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576720 28/09/2019 14:24
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan ein sikkert google seg fram til, men det er nok ein grunn til at guljakkene er gule ...

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: -Jan] #2576721 28/09/2019 14:45
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan
Det kan ein sikkert google seg fram til, men det er nok ein grunn til at guljakkene er gule ...

…og at man gikk fra å ha røde og hvite skilt til å få røde og gule skilt, at uttrykningskjøretøy gikk fra å være røde og hvite (og blå) til å være gule og grønne et cetera.

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: -Jan] #2576727 28/09/2019 15:11
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Jeg brukte en søkemotor beregnet på å finne aktuelt stoff som er publisert på internett, og fikk blant annet opp denne om syklisters synlighet:

https://samferdsel.toi.no/nr-3/redusert-ulykkesrisiko-for-synlige-syklister-article31879-1350.html

Intet revolusjonerende her, men greit å lese.

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576728 28/09/2019 15:28
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har brukt litt ekstra reflekstape på mine sykkelrammer, samt at jeg har klær med reflekterende detaljer, og en sykkelsekk med refleks-tråd sydd inn i mesteparten av de utvendige panelene. I tillegg kommer lys foran/bak når det er mørkt. Men det holder jo som kjent med én enkelt uvøren bilist før leken er over, så jeg kjører uansett ganske konservativt.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576730 28/09/2019 15:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Neongul sykkel, påført reflekser, neongul jakke, eventuelt signalgul sekk, dekk med refleksstriper, og StVZO-godkjente lykter er min løsning i mørketiden, elegant eller ei eek Dynamo er neste idea

Ellers er reflekterende, HiViz-bekledning i skuddet. Og man kan ta den helt ut og spraye ramme og felger med reflekterende middel. Eller bare kjøpe en fiks ferdig reflekterende doning ICON_SMILE

Har lagt merke til at en del syklister ofte er tilnærmet usynlige, ikke midtvinters eller nattestid, men i skumringstiden og på grå og våte vår- og høstdager, gjerne på stealth sykkel, kledd i stilfullt svart, grått, marine, plomme- eller jordfarger, og selvsagt uten fæle, stilbrytende og tyngende lykter. Eventuelt et ørlite, døende LED-lys frown

Og så har man den andre ytterligheten, som durer i vei med verdenskraftigsteogbeste terrenglys på hjelm og styre, egnet for å lyse opp halve Nordmarka på svarteste natten, blinkende som under full utrykning, med batterier festet på ethvert ledig sted, og som tilsynelatende lykkelig uvitende og aldeles uberørt, blender til blindhet alle som måtte våge å komme i nærheten. Medusa på to hjul ICON_SMILE

IFHT Films: My First Time Biking to Work

Og spøk tilside:

Tredz Bikes: High Vis vs Reflective | Choosing The Right Cycling Jacket

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576753 28/09/2019 19:39
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
På dagtid er det denne som gjelder.

"Optic yellow" ifølge tennisforbundet. Men fargen gis andre navn hos andre organ.

For de som virkelig skal naile dette "spot on", så er det altså bølgelengden 505 nanometer du skal gå etter, forutsatt dagslys. Dette endrer seg dersom det blir mørkere. For nattsyn er det angivelig 550 nm som er mest effektiv, da flytter man seg mot en farge som blir mer grønnaktig. Men som nevnt, reflekser og lys trumfer nok fargevalget i de tilfellene.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576758 28/09/2019 21:45
RoyK Offline
Besatt
Besatt
På tide å lage noen sykkelklær med innebygd LED-belysning og blinklys og sånt - hadde vært et morsomt prosjekt ICON_WINK

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: RoyK] #2576760 28/09/2019 22:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: RoyK
På tide å lage noen sykkelklær med innebygd LED-belysning og blinklys og sånt...

Det finnes allerede mange versjoner, hvorav noen ser ut til å fungere, mens andre mislykkes på Kickstarter frown

Vet ikke hvor effektive eller praktiske LED-lysene i disse jakkene er, men de bittesmå LED-lysene som er blitt så populære på hunder, barn og voksne, har i hvert fall ytterst beskjeden lysstyrke sammenlignet med lyset som kan reflekteres tilbake fra en billykt eller selv en sykkellykt. Å velge slike små LED-lys i stedet for reflekser, gjør etter min erfaring at man i praksis blir mindre synlig.

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576762 28/09/2019 23:32
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøp deg kategori 3 refleks folie, så kan du klistre den på strategiske steder. Samme type som de bruker på utrykningskjøretøy. Veldig stiv, men får sikkert klistret den i tynne strips på gaffel, topprør, setestag osv.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576767 29/09/2019 07:12
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hvor får man kjøpt slikt?

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576770 29/09/2019 07:41
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Siden bilistene som regel ser deg rett forfra eller rett bakfra kan jeg ikke tenke meg at fargen på sykkelen betyr noe som helst.

Så kle deg heller med noe som synes godt og ha adekvat lysmengde på sykkelen i mørket - ser man ikke lyset kan man jo spørre seg om man ser noe annet også.

Jeg kjenner igjen debatten fra motorsykkelmiljøet og der finnes det også forskning som tilsier at gule vester etc. ikke nødvendigvis har noe effekt, men på sykkel vil jeg tro effekten er der fordi man blir innhentet av raskere trafikk

Lars-Erik
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Ugla] #2576774 29/09/2019 08:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Ugla
Siden bilistene som regel ser deg rett forfra eller rett bakfra kan jeg ikke tenke meg at fargen på sykkelen betyr noe som helst.

Ser poenget, men verdt å huske at de fleste ulykker som medfører alvorlig skade eller tap av liv for syklist skjer i kryss, ref. f.eks. TØIs rapport Trafikksikkerhet for syklister.

I kryss skjer riktig nok ulykker hyppig mellom syklister og høyresvingende motorkjøretøy i samme retning eller møtende venstresvingende kjøretøy, men ulykker ved rene krysninger forekommer også.

Derfor er det også viktig med lys som kan sees fra siden, klær med elementer som er synlige fra siden, og ja, synlig farge eller reflekselementer på ramme og hjul/dekk.

Jeg bor tilfeldigvis ved en av hovedstadens mest populære landeveisruter, og opplever at sykler med skarpe farger, som gul og oransje, er betydelig mer synlige. Særlig i grått og vått vær. Ser dem rulle forbi nå i finværet, mens jeg nipper til kaffen ICON_SMILE

Jeg sier ikke at fargen på sykkel betyr like mye som bekledning, reflekser eller lys, absolutt ikke, jeg sier bare at den neppe er helt uten betydning.

Noen sykkelfarger er mer synlige enn andre... Fra Cycling Weekly.

...også forfra. Fra Landevei.

Jeg er for øvrig i tvil om hva trådstarter egentlig spør om. Han spør om sykkelfarge, men har han tenkt å anskaffe ny sykkel eller lakkere om (Plastidip?) eksisterende sykkel, eller spør han generelt om farge på alt av sykkelrelatert utstyr og bekledning? ICON_CONFUSED

Vedlegg
Diamant AR Tiagra.jpg (33.3 KB, 911 nedlastinger)
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576786 29/09/2019 09:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Min første GIF ICON_SMILE

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sepeda] #2576799 29/09/2019 12:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Sepeda
Sitat: Ugla

Ser poenget, men verdt å huske at de fleste ulykker som medfører alvorlig skade eller tap av liv for syklist skjer i kryss, ref. f.eks. TØIs rapport Trafikksikkerhet for syklister.

I kryss skjer riktig nok ulykker hyppig mellom syklister og høyresvingende motorkjøretøy i samme retning eller møtende venstresvingende kjøretøy, men ulykker ved rene krysninger forekommer også.

Derfor er det også viktig med lys som kan sees fra siden, klær med elementer som er synlige fra siden, og ja, synlig farge eller reflekselementer på ramme og hjul/dekk.

Godt poeng. Derfor har det vært påbudt med hjulrefleks i Belgia og Nederland i flere tiår. De fleste vanlige dekk man kan kjøpe har refleksstripe. Hvor holdbar den er vet jeg ikke men det som er viktig at den gjør det veldig klart at det er en sykkel i motsetning til sånne eikemonterte reflekser som kun signaliserer sykkel når den er i bevegelse.

Dog hvor det gjelder påkjørsler med biler som svinger trur jeg det er for sent om du først er 'synlig' fra siden. Da trur jeg det er fortsatt viktigst å bli sett i god tid før sjåføren bestemmer seg for å svinge.

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576800 29/09/2019 12:51
RoyK Offline
Besatt
Besatt

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: RoyK] #2576803 29/09/2019 13:03
S
Sykkelordning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S

Takk for tipset. ICON_SMILE

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Gubbe] #2576804 29/09/2019 13:10
S
Sykkelordning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg skal altså kjøpe meg en ny sykkel, også er fargen på sykkelen noe som spiller inn på min kjøpsbeslutning. Sykkelen som jeg har sett meg ut er denne Hard Rock Mean Machine sykkelen fra Sport1:
https://www.sport1lillehammer.no/mean-machine-27r

Fargen på den er svart og neongul. I henhold til artikkelen fra samferdsel under er gul en av de fargene som gjør sykkelen enklest å oppdage. Imidlertid er jo denne sykkelen også svart. Og da lurer jeg litt på hvor lett det egentlig er å oppdage sykkelen i trafikken på dagtid? Det er for øvrig ikke aktuelt for meg å bruke en refleksvest eller neonjakke på dagtid, bare for å sykle en kort tur på butikken. Derfor spiller sykkelen sin farge en rolle for meg. ICON_SMILE

Sitat: Gubbe

Jeg brukte en søkemotor beregnet på å finne aktuelt stoff som er publisert på internett, og fikk blant annet opp denne om syklisters synlighet:

https://samferdsel.toi.no/nr-3/redusert-ulykkesrisiko-for-synlige-syklister-article31879-1350.html

Intet revolusjonerende her, men greit å lese.

Dette var en god artikkel. ICON_SMILE

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576807 29/09/2019 13:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Sykkelordning

Vi har en ubrukt sånn i boden!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sepeda] #2576818 29/09/2019 15:30
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Sepeda
Min første GIF ICON_SMILE

Haha good one! IFHT feiler aldri.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576819 29/09/2019 15:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sykkelen som jeg har sett meg ut er denne Hard Rock Mean Machine sykkelen fra Sport1:

https://www.sport1lillehammer.no/mean-machine-27r

Fargen på den er svart og neongul... Og da lurer jeg litt på hvor lett det egentlig er å oppdage sykkelen i trafikken på dagtid? Det er for øvrig ikke aktuelt for meg å bruke en refleksvest eller neonjakke på dagtid, bare for å sykle en kort tur på butikken. Derfor spiller sykkelen sin farge en rolle for meg. ICON_SMILE

Den vil sikkert fungere helt fint. Men jeg tviler på om sykkelen er utpreget synlig i seg selv, selv om jeg ikke vet hvor synlige de neongule elementene er i realiteten.

Som allerede nevnt i tråden er det mange måter du kan gjøre selve sykkelen mer synlig på, f.eks. lykter også på dagtid, reflekser, også slike som kan limes på, refleksspray, eller evt. lakkering i den fargen du vil ha med Plastidip ICON_SMILE Jeg ville ærlig talt ikke vurdert det leketøyet som ble foreslått ICON_SMILE På klare, lyse dager har uansett alt dette mindre betydning.

I den andre tråden nevner du at sykkelen primært skal brukes til å komme seg på trening og jobb. Da trenger du strengt tatt ikke en terrengsykkel med tung dempegaffel og det hele. I ditt sted ville jeg heller sett etter en komfortabel sykkel med stiv gaffel og gjerne plass til brede dekk, som f.eks. denne:

Bicycling: Brighten Up Your Commute On Raleigh’s Smart Redux 2

Nå er akkurat denne dessverre vanskelig å få tak i her på berget, og ny modell er så vidt jeg vet i mørkere grønn farge, men du kan være heldig og komme over noe lignende.

Om du derimot vil ha en rimelig terrengsykkel i frisk farge, som du også kan ha det kjekt med på sti, ser denne ut til å være på salg hos Birk for kr. 5.994 for øyeblikket.

Birk: Fuji Nevada 1.2 Yellow 2019

Om du vurderer å prøve deg på en mer sporty sak med bukkestyre, og er rede til å legge litt mer penger i en sykkel du kan bruke til det meste, er testvinner Diamant AR Tiagra verdt å kikke på. Den var i fjor på høstsalg til kr. 7.999. Kanskje kommer den til høstpris i år også. Er kun i S på nettet, men finnes i forskjellige størrelser i butikk. Kanskje varierer prisen også i butikk.

G-Sport: Diamant AR Tiagra
Landevei: Test av Diamant AR Tiagra

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576824 29/09/2019 16:05
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Nå var vel ikke forslaget for den LED-greia helt seriøst - se etter smilyen på slutten der ICON_WINK

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2576830 29/09/2019 17:51
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Fest reflekstape på setestag, pedalarmer og evt setepinne, bruk lys foran og bak.

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: baronKanon] #2577022 30/09/2019 16:22
S
Sykkelordning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: baronKanon

Vi har en ubrukt sånn i boden!
Takk, men jeg står nok over.

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2634963 28/10/2020 09:10
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Til noe delvis relatert: Hvorfor skal alle sykkelbukser på død og liv være svarte/mørke. Selv ihuga stinisser må jo utom veien en gang i blant og bukser er gjerne lagd for å brukes på årstider det er litt mørkere...

Se for eksempel denne testen: Test av langbukser . 1 av 7 får sånn nogenlunde godkjent av meg for synlighet..

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Sykkelordning] #2634990 28/10/2020 10:37
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sykkelbuksa mi er knallgrønn. Så det må ikke være slik. Men det er vel ikke tvil om at majoriteten ønsker fravær av farge, og da er det klær i sort som blir produsert.

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Lars V] #2635015 28/10/2020 12:09
Furu Offline
/Stig
/Stig
Syklebuksene mine er stort sett svarte eller mørke, fordi skitten som kommer fra terreng/vei ikke blir så synlig.
Hadde en gang en sånn Norrøna stinissebukse i gild farge. Det så ut som jeg hadde hatt magesjau uten å ta av meg buksa oppi skogen der.
Den ble heller aldri helt ren etter vask.

Stig

Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: Lars V] #2635017 28/10/2020 12:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Lars V
Til noe delvis relatert: Hvorfor skal alle sykkelbukser på død og liv være svarte/mørke. Selv ihuga stinisser må jo utom veien en gang i blant og bukser er gjerne lagd for å brukes på årstider det er litt mørkere...

Se for eksempel denne testen: Test av langbukser . 1 av 7 får sånn nogenlunde godkjent av meg for synlighet..

Bukser/shortser er sorte, da kan man jøgle som man vil med overdelen :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkelfarge som er enklest å oppdage [Re: RazeFaze] #2635021 28/10/2020 12:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: RazeFaze
Bukser/shortser er sorte, da kan man jøgle som man vil med overdelen :-)

På denne tiden av året er også skotrekk i friske farger og gjerne med refleks en praktisk og synlig løsning.

Altså farger og/eller reflekser i bevegelse, som noen merker velger å kalle biomotion.

[Linket bilde fra cycling.today]

Som diskutert i tråden Jakke eller lignende som lyser opp i trafikken?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support