Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge brede grusveier i marka. Er det ok

Bygge brede grusveier i marka. Er det ok #2576572 27/09/2019 15:41
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ser de bygger 5 meter bred grusvei opp til toppen til brannhytta på sjusjøen. Og jeg lurer sånn generelt uavhengig av sted (tilfeldigvis sjusjøen denne gangen), er dette greit. Hva mener forumet om at vi trenger oss på marka på den måten.

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2576961 30/09/2019 10:29
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Skal folk ha skiløyper fra oktober så må det vel til

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2577367 02/10/2019 16:03
front biker Offline
Besatt
Besatt
Anlegg av vei er vel byggemeldingspliktig. Om det er greit eller ikke, er da opp til kommunen å avgjøre.
Selv mener jeg at tilrettelegging for gåing og stisykling bør være mye mer neddempet og med bruk av stedlige materialer, om nødvendig med plank for bygging av klopper. Men skal skifolket ha maskinkjørte løyper er det en helt annen sak. Og på Sjusjøen og andre hytteområder er det vel skigåing som gjelder.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: front biker] #2577405 03/10/2019 03:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: front biker

Selv mener jeg at tilrettelegging for gåing og stisykling bør være mye mer neddempet og med bruk av stedlige materialer, om nødvendig med plank for bygging av klopper. Men skal skifolket ha maskinkjørte løyper er det en helt annen sak. Og på Sjusjøen og andre hytteområder er det vel skigåing som gjelder.

Nja, akkurat dette er vel en turvei til helårsbruk, i likhet med turveien rundt vannet.
Jeg synes den er flott, for dette er et typisk utfluktsmål for småbarnsfamilier. Vil du være i fred kan du ta en av de mange stiene

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Oystein L] #2577428 03/10/2019 07:07
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L
Nja, akkurat dette er vel en turvei til helårsbruk, i likhet med turveien rundt vannet.
Nå kjenner jeg ikke den utbyggingen som TS sikter til men er generelt fan av konseptet. Turveien rundt selve Sjusjøen er jo et fantastisk tilbud for alle de som ikke nødvendigvis kan gå på sti. Det finnes nok av steder man kan gå så jeg synes det er helt ok at vi får to slike veier på Sjusjøen nå.

Redigert av Jacobsen; 03/10/2019 09:37.
Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Oystein L] #2577638 04/10/2019 13:04
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Oystein L
Sitat: front biker

Jeg synes den er flott, for dette er et typisk utfluktsmål for småbarnsfamilier. Vil du være i fred kan du ta en av de mange stiene

synd det ikke er bare bare for resten av naturen å ta en annen sti om den vil være i fred fra oss. Småbarnsfamilier burde ikke trenge 5 meter bred grusvei for å komme seg ut.

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: jorn] #2577643 04/10/2019 13:42
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den var slett og fin, men langtfra 5m da jeg gikk der sist helg....

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Jacobsen] #2578008 07/10/2019 11:36
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja jo, jeg ser flere argumenter man kan bruke for å bygge veier overalt. Men jeg tenker det finnes et balansepunkt et sted mellom det å lage veier og det å la naturen få leve sitt eget liv. Jeg tror vi er i ferd med å gjøre ting som generasjoner etter oss ikke synes var greit.

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2578012 07/10/2019 11:45
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
De kunne kanskje også tenkt seg om når de atombombet sentrum av Sjusjøen for å bygge den butikken....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2578028 07/10/2019 12:23
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Trenger brede veier for å lage skiløyper for fristilsteknikk om vinteren. Kjør på!

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2578097 07/10/2019 19:39
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Gulesider
Ja jo, jeg ser flere argumenter man kan bruke for å bygge veier overalt. Men jeg tenker det finnes et balansepunkt et sted mellom det å lage veier og det å la naturen få leve sitt eget liv. Jeg tror vi er i ferd med å gjøre ting som generasjoner etter oss ikke synes var greit.
Om du vil snakke om inngrep i naturen på Sjusjøen tror jeg det er noen hytter du heller burde se på fremfor en liten grusvei.

Redigert av Jacobsen; 07/10/2019 19:39.
Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Jacobsen] #2578147 08/10/2019 07:05
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jo men jeg tenker folk trenger hytter. Jeg tenker også at det er nok hytter på sjusjøen nå. Men det er en annen diskusjon.
Poenget mitt er er heller det at når man bygger veier over alt så blir på en måte gleden ved å gå tur borte. Vi som liker å gå i skog og mark og gjerne på en topp på stier, mister hele poenget med disse turene

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2578989 14/10/2019 08:46
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Og trenger vi trapper i fjellet? Kva med når ein må bygge nye stiar på sida av alt bygde trapper fordi det blir for monotont å gå i dei og folk heller går på sidan av trappene....Interessant og særdeles aktuelt tema generelt kor masse ein skal tilrettelegge....

"– Trappa er for smal nede i skogen. Dermed går folk på sida. Det blir også monotont å gå 1200 trappetrinn, så vi planlegg fleire stikkstiar ut frå hovudstien etter kvart."

https://www.nrk.no/mr/populaere-fjell-blir-trakka-ned-1.14567596

Redigert av TrondAM; 14/10/2019 08:48.
Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2579072 14/10/2019 18:54
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Poenget mitt er er heller det at når man bygger veier over alt så blir på en måte gleden ved å gå tur borte. Vi som liker å gå i skog og mark og gjerne på en topp på stier, mister hele poenget med disse turene
Og hvorfor skal det handle om ditt behov? Du har da noen hundre andre stier du kan gå på Sjusjøen. Er det virkelig så ille at det tilrettelegges for de som trenger en lettere tur? Og nei, det er ingen som trenger hytte. Det er luksus og man kan fint nyte naturen uten.

Redigert av Jacobsen; 14/10/2019 18:55.
Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2579085 14/10/2019 20:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jo men jeg tenker folk trenger hytter. Jeg tenker også at det er nok hytter på sjusjøen nå. Men det er en annen diskusjon.

Det var alt for mange hytter på 60-tallet, men det ser ut som om hytteutbygging er et større problem enn veibygging.

https://norgeibilder.no/?x=268473&y=...annedGeovekst=0

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2579092 14/10/2019 21:41
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Ser de bygger 5 meter bred grusvei opp til toppen til brannhytta på sjusjøen. Og jeg lurer sånn generelt uavhengig av sted (tilfeldigvis sjusjøen denne gangen), er dette greit. Hva mener forumet om at vi trenger oss på marka på den måten.

Sjusjøen er vel ikke stedet å klage på naturinngrep. Så lenge betalingsterminalene går varme og køene fram og tilbake fra Oslo i helgene består så vil det bare bli "utviklet"(som det heter i dag) mer og mer. Slik er det flere steder og. Mange vil bare gå tur på grusvei og drar ekskluderings-/offerkortet når folk protesterer på ytterligere naturinngrep. Det er visstnok også viktig for folkehelsa at det er tilrettelagt med grusveier. Ellers ville jo folk blitt sittende i hyttene og pådra seg hjerte- og karsykdommer, kols og fandens oldemor og det som verre er. Samme argumentasjonen som ligger bak f.eks krav om ny vei i Lillomarka og. Til tross for at området har milevis med velholdte grusveier allerede, så er det harmen over at det ikke går an å trille en barnevogn, rullator, kjøre opp skiløyper på 5 cm nysnø og grusrasp 1. november( eller kjøre biltur med kommunalt kjøretøy på fritida ) fra Lilloseter til Sinober, som er fanesak nummer 1. Verden må gå fremover, sies det..

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2579108 15/10/2019 06:40
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Går regelmessig denne grusveien (senest på lørdag), og det er fantastisk å se hvordan de nybearbeidede traseene (Sjømyra / vannet rundt og Natrudstilen) har åpnet opp for naturopplevevelser for en adskillig bredere målgruppe enn tidligere.
Hele sommerhalvåret møter vi nå folk i begge ender av aldersskalaen som ellers måtte ha holdt seg langs bilveien.
Alternative stier er det jo mer enn nok av for de som vil ha villmark?

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Jacobsen] #2579145 15/10/2019 09:17
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Jacobsen
Og hvorfor skal det handle om ditt behov? Du har da noen hundre andre stier du kan gå på Sjusjøen. Er det virkelig så ille at det tilrettelegges for de som trenger en lettere tur? Og nei, det er ingen som trenger hytte. Det er luksus og man kan fint nyte naturen uten.

Mitt behov er ikke viktig i denne saken. Hvorfor så hissig. Det er mer det generelle jeg undres over. Går det en grense for utbygging et sted. Hvorfor er alle så veldig svarthvit, for eller i mot i slike spørsmål.

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2579167 15/10/2019 10:34
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Mitt behov er ikke viktig i denne saken. Hvorfor så hissig. Det er mer det generelle jeg undres over. Går det en grense for utbygging et sted. Hvorfor er alle så veldig svarthvit, for eller i mot i slike spørsmål.
Hissig faktisk, vet ikke helt hvor du fikk det fra. Skrevne ord på internett er sjelden et godt grunnlag for å vurdere folk sin fremtoning. Uansett, du brukte jo nettopp ditt behov for urørt sti som argument for hvorfor du mente grusveien var feil og det er derfor jeg kontrer med spørsmålet om hvorvidt du har vurdert hvordan en vei som dette dekker andre behov enn de du ser for deg.

Og selvfølgelig går det en grense for utbygging. Det er vel ingen her som har sagt noe annet. Grensa for hytteutbygging ble nådd for mange år siden på Sjusjøen, men siden denne grusveien kun er nummer to i rekken, så vidt jeg vet, mener jeg vi er et stykke unna grensen.

At diskusjonen her har vært svart hvitt får være din vurdering, jeg skjønner ikke helt hvor du får det fra heller.

Redigert av Jacobsen; 15/10/2019 10:39.
Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Gulesider] #2579261 15/10/2019 20:44
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V

Men synes du virkelig at Sjusjøen har noen narurbevaringsverdi i så måte? Stedet er utbygd som en middels norsk småby med tilsvarende infrastruktur. Kampen må stå om å prøve å forhindre at flere områder blir bygd ut på tilsvarende vis. I så måte er det da bedre la de såkalte "utviklerne" holde på i utvalgte lokaliteter enn å prikk-utbygge store deler av utmarks-Norge, slik trenden er i ferd med å bli nå.

Re: Bygge brede grusveier i marka. Er det ok [Re: Velte_Petter] #2579331 16/10/2019 10:03
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Velte_Petter

Men synes du virkelig at Sjusjøen har noen narurbevaringsverdi i så måte? Stedet er utbygd som en middels norsk småby med tilsvarende infrastruktur. Kampen må stå om å prøve å forhindre at flere områder blir bygd ut på tilsvarende vis. I så måte er det da bedre la de såkalte "utviklerne" holde på i utvalgte lokaliteter enn å prikk-utbygge store deler av utmarks-Norge, slik trenden er i ferd med å bli nå.

Her f.eks. - løp og kjøp!
Legg bl.a. merke til den fantastiske utsikten hytta har fra hvert eneste rom.
https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=158867406

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå