Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekkvalg ift avstand til skjerm på snøføre

Dekkvalg ift avstand til skjerm på snøføre #2576501 27/09/2019 05:57
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Hei,

På vintersykkelen (White SC Lite 2015) har jeg i dag Marathon Winter SmartGuard PLUS 42-622 dekk som må byttes til kommende sesong.

I fjor så satte jeg på SKS Longboard skjermer som gjorde susen i regn og slaps, men ikke så mye ved snødekke. Avstanden mellom skjerm og dekk ble så liten at snøen pakka seg veldig og tøt ut på sidene.

Vil smalere dekk ala Marathon Winter SmartGuard PLUS 35-622 også føre til at diameteren blir mindre (28" står det jo på begge, men har skjønt at disse dekkstørrelsene ikke er veldig eksakt). Eller forslag til andre dekk? Ser det går an å gå enda smalere enn 35 også, men har ikke funnet noen <= 30 mm som har mer enn 200 pigger, og såpass tenker jeg at jeg bør ha (sykler over Lysakerlokket blant annet)

Jeg var inne på tanken å gå fra 29 til 27.5 hjul en stund for å øke avstanden, men har skjønt at det er dårlig deal. Sliter allerede med litt for lav krank etter jeg bytta fra dempegaffel til stiv gaffel.

Redigert av nessinator; 27/09/2019 06:04.
Re: Dekkvalg ift avstand til skjerm på snøføre [Re: nessinator] #2576514 27/09/2019 06:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tommemålet 28" er ikke et nøyaktig mål, men en tradisjonell betegnelse på omtrentlig diameter på felg og dekk. Kan også angis som mer nøyaktige 622 mm (ETRTO) og tradisjonelle 700c (fransk). Det er standard størrelse på felg for landeveis- og hybridsykler. Se også guru Sheldon Brown.

29" på terrengsykler har forresten også samme felgdiameter, det er dimensjonen på dekk som er større. Med fremveksten av blandeveissykler er disse tradisjonelle betegnelsene i tommer noe utdaterte.

Du nevner Schwalbe Marathon Winter (SMW) i 42 og 35 mm etter ETRTO. Målet angir bredden, men om jeg forstår deg riktig, er det primært høyden på dekket som vil avgjøre om du får bedre klaring til skjerm.

Høyden på dekket vil til en viss grad avhenge av bredden på felgen. På en sykkel fra 2015, vil jeg anta at felgen er noenlunde smal, 17 eller 19 mm indre bredde.

Utmerkede Bicycle Rolling Resistance har sammenliknet forskjellige dekk i Schwalbes Marathon-familie. Disse er målt på en felg med 17 mm indre bredde. Som du vil se, er høyden på det enkelte dekk ikke langt fra bredden.

Høyde/bredde:
32/32
35/36
38/39
43/44

Du kan dermed gå ut fra at dine dekk med 42 mm bredde har en høyde på 42-43 mm, mens dekket på 35 mm har en høyde på 35-36 mm.

Du vil med andre ord få rundt 7 mm lavere høyde og smalere bredde og tilsvarende mer klaring om du bytter til 35 mm. Det burde redusere problemet med at snø pakker seg.

Dette var altså en veldig snirklete og ordrik måte å si at de fleste dekk har en høyde som ikke er langt fra bredden, med forbehold om bredde på felgen.

Det finnes smalere alternativer, uten at jeg vil anbefale dem.

Liker selv 45nrth Xerxes 30 mm, men det blir spinkelt på mer krevende is og snø. De 140 piggene er plassert på sidene. Ved høyere lufttrykk berører disse knapt underlaget når man sykler rett frem, men de tar i svinger. Flott for landeveissykling vinterstid med begrenset is og snø, eller på sykkelveiene i hovedstaden.

Schwalbe Winter 30 mm har 118 pigger plassert nærmere rullebanen. Disse tar hele tiden, men gir ikke ekstra grep i svinger eller på issvuller.

Et grovere alternativ er Suomi Skinny Freddie 30 mm med 104 pigger. Mønsteret burde gi bedre grep på snø, men jeg har ikke erfaring med dekket selv. Frykter at det grove, smale mønsteret med markante knaster kan gi en ustabil følelse.

Suomi W240, gjerne kalt Hakka, er med 32 mm og 240 pigger et fullblods piggdekk, men jeg vet ikke om det fortsatt er i produksjon i den dimensjonen. Ser at færre forhandler det.

Suomi A10 32 mm har kun 72 pigger og en dekkblanding med kun 22 tpi (tetthet i veven), noe som burde tilsi et hardt dekk med begrenset grep. Jeg har lite tro på det.

Å bytte til 27,5" hjul er en dårlig idé, med mindre du har dekklaring nok til å få plass til de bredeste piggdekkene på 2,25-2.35". Det gir en diameter som ikke er langt fra 28" med 35 mm dekk og reduserer ulempene som lavere krank.

Utvalget av litt smalere piggdekk for 27,5" er forresten elendig, men jeg håper det dukker opp noe fra en av de store produsentene snart. Mange blandeveissykler som ville tatt gode piggdekk i 27,5" på rundt 2".

Og til slutt:

Mange av oss liker 45nrth Gravdal på 38 eller 40 mm, alt etter målemetode. Det er altså noe smalere og lavere enn SMW på 42 mm. Vant test i Landevei, men gjorde det merkelig dårlig i NAF-test. Verdt å merke seg at 45nrth ikke lenger tilbyr dekket i luksusversjonen med 120 tpi. Ryktebørsen sier at det skyldes at nytt dekk lanseres i løpet av kort tid og før vinteren. Blir spennende å se om vi får det første piggdekk designet for slangeløst oppsett!

Jeg - og sikkert mange andre - har også oppfordret 45nrth om å lage piggdekk i 27,5" med bredde rundt 2". Krysser fingrene for at vi blir bønnhørt.

Re: Dekkvalg ift avstand til skjerm på snøføre [Re: nessinator] #2577473 03/10/2019 11:10
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Hei! Denne gikk i glemmeboka, men takk for et sjeldent bra svar! Blir vel så jeg tester et smalere Schwalbe Marathon Winter i vinter da, og håper det gjør susen.

Moderator  support