Fri frakt igjen
|
Fri frakt igjen
17/09/2019 11:27
|
Harald_D
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei
Wiggle har stadig vekk fri frakt når en handler for over kr 300,-. Fraktprisen skal vel med i 350-kronersregelen? Hvordan vet man i så fall fraktprisen?
Harald D
|
|
|
Re: Fri frakt igjen
[Re: Harald_D]
17/09/2019 11:39
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Fri frakt er fri frakt. Handler du for 349,- fra wiggle så er det ingen fraktkostnader og du slipper moms og fortollingsgebyr.
|
|
|
17/09/2019 12:12
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: jaknudsen]
17/09/2019 12:37
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Det skal bli interessant å se hvordan praksisen med dette fortollingsgebyret blir. Innføres det moms og fortollingsgebyr på 150,- fra første krone, så blir det veldig rart. Når det er sagt, så betaler jeg gladelig moms, og gjerne et ekstra gebyr, så lenge praksisen og totalsummen er forståelig når man trykker kjøp.
|
|
|
17/09/2019 15:59
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Det virker som om de har tenkt å overlate momsinnkreving- og betaling til selger, uansett hvor i verden disse holder til. Jeg antar det da blir bortimot umulig for små eBay-sjapper å selge til Norge, siden disse da etter alt å dømme vil havne i gebyr-nettet til speditørene (først og fremst Posten).
De store leverandørene (Wish, Banggood, Gearbest etc) vil bli nødt til å registrere seg, og antakelig kan forsendelser fra disse merkes med en strekkode eller ID som gjør det enkelt for speditør å sjekke at moms er betalt for varen når den kommer inn til Norge. Kan sikkert også bare knyttes til sporingsnummeret.
Fjerningen av 350-kronersgrensen er presset frem av lobbyvirksomhet (primært fra Virke), og jeg tror ikke de nødvendige støttesystemene for å gjennomføre det er på plass i tide. Og da betyr det gebyr og moms på alt som skal handles, uansett verdi. Etter min oppfatning er det derfor direkte tåpelig å gjøre dette nå. Bedre å vente et år eller to til EU har tygd ferdig sin ordning, og så heller bare slutte oss til det. Det gjør vi sikkert uansett, og i mellomtiden har vi kanskje svidd av greit med penger på å lage noe eget opplegg som likevel fases ut.
Jeg har ikke noe problem med å betale moms på varene som bestilles, men når gebyrene gjerne overstiger vareverdien flere ganger, så blir det bare tåpelig.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
18/09/2019 09:58
|
LCU
Medlem
|
Medlem
Fri frakt er fri frakt. Handler du for 349,- fra wiggle så er det ingen fraktkostnader og du slipper moms og fortollingsgebyr. ..intill sommervikarene kommer på jobb og slår seg vrange og krever full pakke av fortollingsgebyr + moms.. Hadde en case i sommer hvor en pakke som koster (meg) 320kr hos wiggle endte opp med et ekstrakrav på rundt 600kr for å få ut hos posten. Viste seg at Wiggle hadde ført opp hvor mye frakten kostet dem på frakseddelen til tross for at det var gratis frakt for kunden. Jeg prøvde å rydde opp både hos Wiggle og posten, men ga til slutt opp, dro på ferie og lot pakken gå i tvangsretur. Pengene for kjøpet kom tilbake på konto en håndfull uker senere. Har handlet jevnlig fra Wiggle for mellom 300 og 250 kr, men første gang jeg har opplevd dette. Noen som har opplevd lignende og vet hvordan man faktisk kommer i mål med å få ut pakken uten å måtte betale moms og fortolling?
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
18/09/2019 10:41
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Dette er heldigvis sjeldne engangstilfeller, men tommelfingerregelen er å ta saken, argumentere og legge frem dokumentasjon før man betaler ut moms-/gebyrkravet. Dersom du henter ut varen og betaler, så er løpet kjørt. Jeg regner med at dokumentasjon fra Wiggle på faktura og det du faktisk har betalt, skal være nok å legge frem for rette vedkommende i Posten. Du kommer ingen vei i skranken i butikken. Posten opplyser følgende: 5. Toll/moms må være feil utregnet. Hva gjør jeg nå? Kontroller alltid hentemeldingen før du henter sendingen din!
Om du mener at utregningen av importavgifter er feil, er det meget viktig at du tar kontakt med kundeservice før du henter sendingen din. Vare- og verdiangivelse påført/medsendt sendingen danner grunnlaget for avgiftsberegningen.
Kan du dokumentere at verdiangivelsen er feil og derav krever ny beregning, kontakt oss straks du får hentemeldingen eller senest to dager før hentefrist. Du kan ta kontakt med Kundeservice utland på telefon 22 03 00 00 eller chat mandag-fredag kl. 08:00 - 18:00. Utenfor åpningstid kan du benytte chatbot Se kontakt oss
Dersom avgiftsberegningen er feil, men Posten ikke kan lastes for dette, har du følgende muligheter:
* Send søknad til ditt lokale tollsted og be om omberegning av avgiftene. Du må sende med tollpapirene som du har fått fra Posten. I tillegg må du forklare hva du mener er riktig avgiftsberegning og vedlegge dokumentasjon på dette. * Du kan også be Posten om å søke omberegning av avgiftene for deg.
Redigert av Brusdalen; 18/09/2019 10:42.
|
|
|
[Re: mroek]
18/09/2019 13:31
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg antar det da blir bortimot umulig for små eBay-sjapper å selge til Norge, siden disse da etter alt å dømme vil havne i gebyr-nettet til speditørene (først og fremst Posten). eBay tilbyr jo Global Shipping Program (til selgere i USA og UK foreløpig), hvor altså eBay tar seg av fortolling.
|
|
|
[Re: mroek]
18/09/2019 15:16
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Det virker som om de har tenkt å overlate momsinnkreving- og betaling til selger, uansett hvor i verden disse holder til. Jeg antar det da blir bortimot umulig for små eBay-sjapper å selge til Norge, siden disse da etter alt å dømme vil havne i gebyr-nettet til speditørene (først og fremst Posten).
De store leverandørene (Wish, Banggood, Gearbest etc) vil bli nødt til å registrere seg, og antakelig kan forsendelser fra disse merkes med en strekkode eller ID som gjør det enkelt for speditør å sjekke at moms er betalt for varen når den kommer inn til Norge. Kan sikkert også bare knyttes til sporingsnummeret.
Fjerningen av 350-kronersgrensen er presset frem av lobbyvirksomhet (primært fra Virke), og jeg tror ikke de nødvendige støttesystemene for å gjennomføre det er på plass i tide. Og da betyr det gebyr og moms på alt som skal handles, uansett verdi. Etter min oppfatning er det derfor direkte tåpelig å gjøre dette nå. Bedre å vente et år eller to til EU har tygd ferdig sin ordning, og så heller bare slutte oss til det. Det gjør vi sikkert uansett, og i mellomtiden har vi kanskje svidd av greit med penger på å lage noe eget opplegg som likevel fases ut.
Jeg har ikke noe problem med å betale moms på varene som bestilles, men når gebyrene gjerne overstiger vareverdien flere ganger, så blir det bare tåpelig. Vinnerne her blir de store aktørene som innberegner moms i prisene sine. Så skal en stadig større privat speditørbransje vokse på å drepe utenlandske småselgere som ikke tør manipulere forsendelsespapirer til kundens beste. Tipper det blir flere og flere aktører som slår seg sammen og opererer både i og utenfor EU, av typen vi allerede ser i dag i sports-/friluftsbransjen. Om dette skaper flere arbeidsplasser i handelsnæringa i Norge, av type lokale Reodor Felgen på hjørnet, er vel usikkert. Men for dem som skal jobbe med å plukke ut forsendelser og fortolle dem, så er det nok enda lysere tider i vente.
|
|
|
19/09/2019 09:14
|
st3inar
Medlem
|
Medlem
Kan føye til at løpet nødvendigvis ikke er kjørt om man betalt ut en feilaktig fortollet pakke. Søkte om refundering av mva fra tollvesenet. Husk å send med _alt_ av kvitteringer. Sendte kopi av vedtak om refusjon av mva til ksutland@posten.no og fikk utbetalt fortollingsgebyret.
Feilen var at wiggle hadde oppføre fraktprisen på utsiden av pakket. Generelt ikke ta ut pakker som har blitt feilaktig fortollet, det er mye lettere for posten å slette betalingskravet enn å søke om refusjon i ettertid.
|
|
|
|
|