Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere
|
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere
[Re: GeirK]
09/10/2019 10:31
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo ikke det som er argumentet. Argumentet er at de publiserer fagfellevurdert forskning i seriøse journaler, og at denne publiserte forskningen understøtter det synet. Så lenge klimaskeptikerne ikke klarer å gjøre det samme så er det egentlig bare synsing og meninger de kommer med.
Nemlig. Hvordan er dette noe annet enn et autoritetsargument?
|
|
|
[Re: Tåmme]
09/10/2019 10:35
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Nå har ikke jeg lest hele denne tråden men for meg så er dette så utrolig banalt:
Vi forbruker langt mer ressurser enn det jorda klarer å produsere!
Forbruket i verden er på vei opp, ettersom levestandarden øker. Vi er lever i ett kapitalistisk system som er ensbetydende med vekst og økt forbruk...
Dette gir unektelig konsekvenser for blandt annet miljø. At det er diskusjoner om det er ganske utrolig.
Det er mange gode diskusjoner om hvilke tiltak som er gode og ikke. Men å melde seg helt ut, og brenne lysene i begge hender er helt uforståelig. I alle fall for meg som er far til 4 barn, jeg har ett ansvar om å senke forbruk, tenke nøkternt osv. Det er ikke mulig å skylde på uvitenhet rundt dette om x antall år... Den økte levestandarden som veksten bidrar til har noen svært positive konsekvenser for svært mange: Aldri har færre omkommet i naturkatastrofer
|
|
|
[Re: Girona]
09/10/2019 10:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo ikke det som er argumentet. Argumentet er at de publiserer fagfellevurdert forskning i seriøse journaler, og at denne publiserte forskningen understøtter det synet. Så lenge klimaskeptikerne ikke klarer å gjøre det samme så er det egentlig bare synsing og meninger de kommer med.
Nemlig. Hvordan er dette noe annet enn et autoritetsargument? Jeg gir opp å prøve å forklare dette til Girona. Kan noen andre prøve? Jeg hjelper nieser og nevøer med matteleksa og får tilbakemeldinger på at jeg er en god lærerer, noe utviklingen i mattekaraktene deres viser, men når folk enten ikke skjønner hva du sier eller nekter å ta det til seg, gir jeg opp.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/10/2019 10:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Noen skrev noe i en bok. Wow. Tenk det. Noen skrev noe i en artikkel. Wow. Tenk det. Få noen til å forklare deg hvorfor dette ikke er et gyldig argument. Jeg gidder ikke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/10/2019 10:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
På hvilket grunnlag hevder du at de seks påstandene i oppropet til FN er a) relevante og b) dårlig besvart?
|
|
|
09/10/2019 10:58
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Nemlig. Hvordan er dette noe annet enn et autoritetsargument? Fordi du i det fagfellevurderte tidsskriftet vil finne kvalitetssikrede data du selv kan gjennomgå. Det er ikke forskernes meritter som legges til grunn i en forskningsrapport, men deres data. Og hvis du er uenig kan du skrive din egen forskningsartikkel med dine egne, bedre data, og forklare hvorfor de tar feil.
|
|
|
[Re: Akaly]
09/10/2019 11:36
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Nemlig. Hvordan er dette noe annet enn et autoritetsargument? Fordi du i det fagfellevurderte tidsskriftet vil finne kvalitetssikrede data du selv kan gjennomgå. Det er ikke forskernes meritter som legges til grunn i en forskningsrapport, men deres data. Og hvis du er uenig kan du skrive din egen forskningsartikkel med dine egne, bedre data, og forklare hvorfor de tar feil. I utgangspunktet skal det være forskernes data OG analyser, diskusjoner, konklusjoner og presentasjon som skal ligge til grunn. Men i praksis vil også meritter spille inn, enten man vil det eller ikke. Hovedpoenget ditt står seg likevel greit. Edit: Jeg snakker her om hva som spiller inn i reviewprosessen.
Redigert av EHAa; 09/10/2019 11:38.
|
|
|
09/10/2019 11:40
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Nemlig. Hvordan er dette noe annet enn et autoritetsargument? Fordi du i det fagfellevurderte tidsskriftet vil finne kvalitetssikrede data du selv kan gjennomgå. Det er ikke forskernes meritter som legges til grunn i en forskningsrapport, men deres data. Og hvis du er uenig kan du skrive din egen forskningsartikkel med dine egne, bedre data, og forklare hvorfor de tar feil. Ja, og det er det også mange som har gjort. Så hvor står vi da? I følge GeirK betyr dette ingenting, så lenge de som forklarer hvorfor konsensus tar feil er mindretall (noe de pr definisjon alltid vil være).
|
|
|
09/10/2019 11:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, og det er det også mange som har gjort.
Forrige gang du skrev dette, ble du bedt om å underbygge med noen eksempler. Kan du gjøre dette nå eller skal jeg bare legge dette til listen over påstander du enten ikke kan eller ikke GIDDER å underbygge? I følge GeirK betyr dette ingenting, så lenge de som forklarer hvorfor konsensus tar feil er mindretall (noe de pr definisjon alltid vil være).
Hvis 99 leger ser på et MR-bilde av bekkenet ditt og sier du har nyrekreft mens én sier du har forstoppelse, vil du da slå deg til ro med det den ene sier?
|
|
|
09/10/2019 11:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
På hvilket grunnlag hevder du at de seks påstandene i oppropet til FN er a) relevante og b) dårlig besvart?
|
|
|
09/10/2019 12:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det at du selv ikke er i stand til å finne en eneste artikkel som sier noe annet enn konsensus viser hvor lite du faktisk har satt deg inn i temaet.
Det er DIN jobb å underbygge DINE argumenter - ikke min. Du skulle finne forskningsstudier publisert i fagfellevurderte tidsskrifter og ikke artikler. Jeg er veldig overrasket over at du ikke har fått med deg dette ennå. Bare en av dem kvalifiserer. Jeg har ikke gjennomgått denne ennå.
|
|
|
09/10/2019 12:29
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du skulle finne forskningsstudier publisert i fagfellevurderte tidsskrifter og ikke artikler. Jeg er veldig overrasket over at du ikke har fått med deg dette ennå. Bare en av dem kvalifiserer. Jeg har ikke gjennomgått denne ennå. Nei, jeg svarte på denne: Fordi du i det fagfellevurderte tidsskriftet vil finne kvalitetssikrede data du selv kan gjennomgå. Det er ikke forskernes meritter som legges til grunn i en forskningsrapport, men deres data. Og hvis du er uenig kan du skrive din egen forskningsartikkel med dine egne, bedre data, og forklare hvorfor de tar feil. Og igjen: Hvis kravet er at de fagfellene som er uenige med deg skal godkjenne artikkelen din, når du ikke stoler på disse fagfellene, så kommer vi ingen vei her. Det er som å be praktiserende homeopater gå god for en artikkel som sier at homeopati ikke virker. Det kommer ikke til å skje.
|
|
|
09/10/2019 12:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis kravet er at de fagfellene som er uenige med deg skal godkjenne artikkelen din, når du ikke stoler på disse fagfellene, så kommer vi ingen vei her. Det er som å be praktiserende homeopater gå god for en artikkel som sier at homeopati ikke virker. Det kommer ikke til å skje. Fagfellene vurderer kvalitetsparametre som data, metode og reproduserbarhet. Hva man kom frem til er uvesentlig. Ingen fagfeller asvlår en studie fordi de ikke liker resultatet. Det er utelukkende kvaliteten på studiet som gjennomgås - ikke konklusjonen.
|
|
|
09/10/2019 12:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva synes du selv om den vitenskaplige kvaliteten på denne?
|
|
|
09/10/2019 12:36
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Bare 1 kvalifiserer?
Ikke 2?
|
|
|
[Re: ]
09/10/2019 12:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Virker som noen glemte å fullførte setningen, er liksom ikke balanse i innholdet? "Det er DIN jobb å underbygge DINE argumenter - ikke MIN jobb å underbygge MINE argumenter"
Hvilke argumenter er det jeg ikke har underbygget?
|
|
|
[Re: EHAa]
09/10/2019 12:43
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Bare 1 kvalifiserer?
Ikke 2? Sjekket litt selv. Vi skal lavere enn 2, ja. Energi and environment ser ut til å ha en noe lettvint reviewprosess..
|
|
|
[Re: EHAa]
09/10/2019 12:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bare 1 kvalifiserer?
Ikke 2? Det er vel bare den tredje linken som er en studie - eller leste jeg for fort?
|
|
|
[Re: ]
09/10/2019 12:50
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Neida. Jeg har jekket meg ned til 1 
|
|
|
09/10/2019 12:54
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du skulle finne forskningsstudier publisert i fagfellevurderte tidsskrifter og ikke artikler. Jeg er veldig overrasket over at du ikke har fått med deg dette ennå. Bare en av dem kvalifiserer. Jeg har ikke gjennomgått denne ennå. Er disse de første publikasjonene du har lest som har et annet syn en konsensus? Hvilke andre publikasjoner/artikler har du lest som divergerer fra konsensus?
|
|
|
09/10/2019 13:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er disse de første publikasjonene du har lest som har et annet syn en konsensus? Hvilke andre publikasjoner/artikler har du lest som divergerer fra konsensus? Noen få - uten at jeg husker antall eller titler. Jeg sliter virkelig med å finne noen - og når jeg spør folk som argumenterer mot konsensus om de kan underbygge påstandene sine med fagfellevurderte studier, så enten vrir de seg unna eller så vil de ikke svare.
|
|
|
09/10/2019 14:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
"Extraordinary claims require extraordinary evidence." Bevisbyrden ligger hos de som påstår at mennesker forårsaker klimaendringer. Det er ikke opp til de du kaller "klimaskeptikere" å bevise det motsatte.
Og med bevis her forventer jeg det som er kjennetegnet på god vitenskap: empiriske bevis for hypoteser som er falsifiserbare.
Ingen er vel uenig i at CO2 er et klimagass ( https://www.youtube.com/watch?v=Rt6gLt6G5Kc) og at menneskelig aktivitet har ført til en økning av CO2 i atmosfæren? Eksperimentet kan du vel nesten gjøre hjemme og jeg antar at du er fornøyd med at det er empirisk bevist at CO2 er et klimagass (som er inherent med hvordan CO2 molekulen er bygd opp). De Extraordinary claims er å vite at CO2 absorberer varme og at menneskelig aktivitet har ført til en økning av CO2 i atmosfæren men at dette ikke påvirker klimaet. Hvor er det extraordinary evidence?
|
|
|
09/10/2019 15:10
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Du skulle finne forskningsstudier publisert i fagfellevurderte tidsskrifter og ikke artikler. Jeg er veldig overrasket over at du ikke har fått med deg dette ennå. Bare en av dem kvalifiserer. Jeg har ikke gjennomgått denne ennå. Nei, jeg svarte på denne: Fordi du i det fagfellevurderte tidsskriftet vil finne kvalitetssikrede data du selv kan gjennomgå. Det er ikke forskernes meritter som legges til grunn i en forskningsrapport, men deres data. Og hvis du er uenig kan du skrive din egen forskningsartikkel med dine egne, bedre data, og forklare hvorfor de tar feil. Og igjen: Hvis kravet er at de fagfellene som er uenige med deg skal godkjenne artikkelen din, når du ikke stoler på disse fagfellene, så kommer vi ingen vei her. Det er som å be praktiserende homeopater gå god for en artikkel som sier at homeopati ikke virker. Det kommer ikke til å skje. Nå synes jeg neste skanse fort konspirasjonsteorier om at fagfellevurderingene handler om å avslå forskning man ikke liker. Som noen andre skrev, det er kvaliteten på forskningen og ikke konklusjonen som vurderes.
|
|
|
09/10/2019 16:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er som å be praktiserende homeopater gå god for en artikkel som sier at homeopati ikke virker. Det kommer ikke til å skje. Det skyldes nok ikke at fagfellevurdering ikke fungerer............... 
|
|
|
10/10/2019 06:49
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Nå synes jeg neste skanse fort konspirasjonsteorier om at fagfellevurderingene handler om å avslå forskning man ikke liker. Som noen andre skrev, det er kvaliteten på forskningen og ikke konklusjonen som vurderes. Nature svartelister forskere
|
|
|
[Re: Tange]
10/10/2019 07:38
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
"Extraordinary claims require extraordinary evidence." Bevisbyrden ligger hos de som påstår at mennesker forårsaker klimaendringer. Det er ikke opp til de du kaller "klimaskeptikere" å bevise det motsatte.
Og med bevis her forventer jeg det som er kjennetegnet på god vitenskap: empiriske bevis for hypoteser som er falsifiserbare.
Ingen er vel uenig i at CO2 er et klimagass ( https://www.youtube.com/watch?v=Rt6gLt6G5Kc) og at menneskelig aktivitet har ført til en økning av CO2 i atmosfæren? Eksperimentet kan du vel nesten gjøre hjemme og jeg antar at du er fornøyd med at det er empirisk bevist at CO2 er et klimagass (som er inherent med hvordan CO2 molekulen er bygd opp). De Extraordinary claims er å vite at CO2 absorberer varme og at menneskelig aktivitet har ført til en økning av CO2 i atmosfæren men at dette ikke påvirker klimaet. Hvor er det extraordinary evidence? Det er vel bevist utenfor enhver tvil at CO2 er en klimagass. Så det protesterer jeg ikke på. Men klimaet påvirkes av mange flere faktorer enn denne gassen. Det vet vi fordi klimaet og temperaturen på jorda har endret seg også før mennesker begynte å slippe ut slik gass i stor skala. Det jeg mener ikke er tilstrekkelig bevist er at det nå er menneskelige utslipp av CO2 som dominerer temperaturendringen på jorda, og at alle de andre faktorene er underordnet denne. Det er et ekstraordinary claim som krever ekstraordinary evidence. Empiriske sådanne, vil jeg legge til.
|
|
|
10/10/2019 08:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det jeg mener ikke er tilstrekkelig bevist er at det nå er menneskelige utslipp av CO2 som dominerer temperaturendringen på jorda, og at alle de andre faktorene er underordnet denne
I hvilken utstrekning har du studert bevismaterialet du beskylder for å være mangelfullt? Vitenskapen driter forøvrig tynt i hva en random dude på et terrengsykkelforum mener om den.
|
|
|
10/10/2019 09:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men nå har jeg stilt dette spørsmålet snart ti ganger:
Hva er grunnen til at du ikke svarer?
|
|
|
|
|