Svar fra tidligere elektriker som prøver å holde seg oppdatert å løsninger, men som kun gjetter på pris:
Minimumsløsning med standard stikkontakt, se
her:
- Egen kurs kun til lading (KAN avvikes fra dette i spesielle tilfeller etter risikoanalyse)
- Maks 10 A kurs
- Kursen må ha jordfeilbryter type B
- Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig
Kostnad tipper jeg ender på 6-8000 (kun ny sikring og jordfeilbryter koster fort 4000 fra elektriker).
"Riktig" løsning med ladeboks, se
her:
- Egen kurs med så stor sikring som sikringsskapet ditt tåler (Ioniq støtter opp til 7,4kW så den kan dra nytte av opp til 32A 2-fas (1-fas om du har TN-nett)).
- Ladeboks som støtter lading med så mye effekt som sikringen tillater.
Behov for smart-funksjon i laderen må du nesten vurdere selv, men om det er "gamle" Ioniq så er den rimelig "dum" (ingen appstyring eller annet) så da kan det kanskje være fint med styring av laderen...
Prisen på en slik løsning varierer sikkert avhengig av hvor i landet du holder til, men 23500 hørtes mye ut. Trodde det lå mer rundt 15000 for en standard installasjon (som sikkert inkluderer "dum" lader. Kjenner ikke merkostnaden for smartlader).