Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge på huset, søknadsprosesser mm

Bygge på huset, søknadsprosesser mm #2574779 16/09/2019 10:27
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har en ny tomannsbolig og den sydvendte kortveggen med utsikt er ikke gjort noe med utover at utbygger har lagt gressplen. Jeg hadde i utgpkt en plan om å legge en platting på 4x8 m som vil dekke denne delen av tomten og gå fra kant til kant på huset. Plattingen var ment å skulle deles inn i 2 soner. Et soldekk og en spiseplass med pergola. Det viktigste har vært en tørr permanent spiseplass og samtidig få utnyttet potensialet til området som er sydvendt med fin utsikt. Så slår det meg plutselig i forbindelse med et innglassingsprosjekt på en av sidene av huset at det kanskje vil være lurt å heller legge opp til en utvidelse av kjøkkenet (som i dag ligger ut mot plassen) med en helårs innglasset vinterhage med mulighet for sømløs overgang til uteområdet i den varme årstiden. Tar jeg å fjerner veggen og glasser inn den halvdelen hvor pergolaen likevel skulle ha stått og beholder soldekket så blir det mer enn et kinderegg med mer plass, utendørs/helårs spiseplass og enda bedre utnyttelse av utsikten for 12 - 15 m2 til gir en ganske stor økning på papirverdien på huset også. Pergolaen var i utgpkt tenk å gjøre så lite som mulig av seg og ville vært 240 på det høyeste og med slakt flatt tak ca 200 ytterst. Vinterhagen bør ikke gå innmari mye ut over disse målene.
Selv er jeg ikke byggekyndig til såpass store greier, jeg skulle nok klart plattingen og en pergola men her tipper jeg at jeg er avhengig av en byggmester eller holder det med en polakk jeg stoler på og ta søknader, nabovarsler etc selv?
Hva kan legge hindre i veien her?
Bygningsteknisk/bærevegg.....blir det umulig da?
Bygningsteknisk for godkjenning av BRA/primærrom 2 m høyde og 60 bredde er greit, men tipper det ligger krav til bæreevne isolasjon etc?
Seksjonering av det som i dag formelt er fellestomt med naboen i den andre halvparten er selvfølgelig, men det er vel ganske streit fwd hvis de er med på det?
Mer?
Takker

Redigert av sanouka; 16/09/2019 10:31.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Bygge på huset, søknadsprosesser mm [Re: sanouka] #2574836 16/09/2019 14:59
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Direktoratet for byggkvalitet driver for tiden å fokuserer en del på å gjøre det enklere for oss privatpersoner å skjønne om vi må søke eller ikke, og eventuelt hvordan man søker. De har blant annet laget en veileder for avklaring av søknadsplikt for tilbygg som sikkert kan være et greit sted å starte.Link til direktoratet for byggkvalitet sin veiviser

Re: Bygge på huset, søknadsprosesser mm [Re: Mr.Jacobsen] #2574846 16/09/2019 16:00
G
GTL Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: Mr.Jacobsen
Direktoratet for byggkvalitet driver for tiden å fokuserer en del på å gjøre det enklere for oss privatpersoner å skjønne om vi må søke eller ikke, og eventuelt hvordan man søker. De har blant annet laget en veileder for avklaring av søknadsplikt for tilbygg som sikkert kan være et greit sted å starte.Link til direktoratet for byggkvalitet sin veiviser

Støttes!

Forøvrig er alt du skisserer godt innafor det som lar seg gjøre. Hva gjelder håndverker tror jeg det er lurt å velge en som har kompetanse på konstruksjoner og lastoverføring. Nasjonalitet er ikke avgjørende, men vi har altfor mange oppdrag med å utbedre etter «billig håndverkere», og dette er lite givende for oss, og bare en unødvendig utgift for byggherre.
Det er i dag ganske mange bygg og tømrermestere som har hoppet over til takst og byggeleder yrket, kan kanskje være en god ide og hyre på en av de som rådgivere i starten? Er du nevenyttig nok til å få opp platting og pergola, tror jeg du også klarer av resten om du setter av litt tid.
Lykke til ICON_SMILE

Re: Bygge på huset, søknadsprosesser mm [Re: sanouka] #2575155 17/09/2019 19:45
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takker for innspill. Nå veit jeg ihvertfall helt sikkert at det er søknadspliktig. Jeg satser på litt flyt og velvillige naboer så er det klart til st hans neste år.

"It never gets easier, you just go faster."

Moderator  support